simca,matra,talbot en sunbeam topic deel 2

Dat van die roest, ja dat is wel waar. Veel auto's hadden er in die tijd last van, maar toch waren de Franse, Italiaanse en Japanse merken er meer berucht om dan de rest.

Mijn ouders kochten in 1979 een nieuwe Simca Horizon 1.5 GLS. Na 2 jaar zaten daar de gaten in. Na 5 jaar waren mijn ouders het zat en ruilden de Horizon in op een tweedehands Volvo 340. Die roestte niet (zo lang wij ermee reden).

Mijn eigen eerste auto, was een Volvo 66 GL. net als de Horizon van 1979. Alleen kocht ik die auto toen deze 18 jaar oud was. De auto was zwaar verwaarloosd (ik kocht hem voor € 50), maar qua roest was het niet te vergelijken met de Horizon. Die bestond toen al lang niet meer!

Dus ja, Simca's vind ik nog steeds hele leuke auto's en ik vind het erg jammer dat er nog maar zo weinig van over zijn, maar qua roest was het echt wel bar en boos.

Jilger zei:
Dat van die roest, ja dat is wel waar. Veel auto's hadden er in die tijd last van, maar toch waren de Franse, Italiaanse en Japanse merken er meer berucht om dan de rest.

Mijn ouders kochten in 1979 een nieuwe Simca Horizon 1.5 GLS. Na 2 jaar zaten daar de gaten in. Na 5 jaar waren mijn ouders het zat en ruilden de Horizon in op een tweedehands Volvo 340. Die roestte niet (zo lang wij ermee reden).

Mijn eigen eerste auto, was een Volvo 66 GL. net als de Horizon van 1979. Alleen kocht ik die auto toen deze 18 jaar oud was. De auto was zwaar verwaarloosd (ik kocht hem voor € 50), maar qua roest was het niet te vergelijken met de Horizon. Die bestond toen al lang niet meer!

Dus ja, Simca's vind ik nog steeds hele leuke auto's en ik vind het erg jammer dat er nog maar zo weinig van over zijn, maar qua roest was het echt wel bar en boos.
Ik ga je wat die roest aangaat zeker niet tegenspreken. Kijk maar eens naar al het laswerk aan deze 1510 (foto's staan elders in dit topic). Wel nuanceren. Want ook talloze andere merken in die tijd konden enorm rotten. Het was toch meer een wegwerpproduct, de auto toen. Althans de normale gebruiksauto's. Talloze Fransen, Italianen maar ook Opels en Fordjes waren nauwelijks beter op dat punt. Maar... daar zijn er wél veel meer van verkocht dan Talbots. Onder andere door die onduidelijke merkpolitiek dus. En waar er meer van verkocht zijn... blijven er ook meer over. Auto's met lage kilometerstanden, van rustige oudere eigenaren... noem maar op. Horizons, Samba's en Solara's die nu nog over zijn hebben niet bijzonder meer roestpreventie nodig dan hun tijdgenoten van andere merken.
Wat wél funest is voor de bouwkwaliteit van een auto, is arbeidsonrust in de fabrieken. Banen die op de tocht staan en zo. Daar was bij Talbot sprake van . En dan gaat men er met de pet naar gooien. British Leyland is eraan ten onder gegaan.

maarten1966 zei:
Wat wél funest is voor de bouwkwaliteit van een auto, is arbeidsonrust in de fabrieken. Banen die op de tocht staan en zo. Daar was bij Talbot sprake van . En dan gaat men er met de pet naar gooien. British Leyland is eraan ten onder gegaan.

Constructie technisch had Simca/Talbot de roestduivel er ook wel ingebouwd, het is echt niet alleen arbeidsonrust die funest was voor de levensduur.
Slechte afwatering, vele hoeken en plaatsen waar vuil (en dus vocht) zich goed konden verzamelen en slecht te reinigen zijn, en grote overlappingen van meerdere lagen plaat die over elkaar heen gepuntlast zijn is gewoon Simca/Talbot eigen.
Wat het onderstel betreft zit er niet eens zo gek veel verschil tussen de constructie van een Simca 1100, Horizon of 1307/1510, de roest verwekkende constructiefouten die eind jaren '60 al in de 1100 zaten zijn gewoon aangehouden en ook ongewijzigd doorgevoerd in de andere modellen tot diep in de jaren '80.
Maar goed, ze werden ook helemaal niet geproduceerd om 40 jaar mee te kunnen gaan, 7-10 jaar rijden (zonder de beperking van apk-keuringen) was al prima.

Muddy Bandit zei:
maarten1966 zei:

Constructie technisch had Simca/Talbot de roestduivel er ook wel ingebouwd, het is echt niet alleen arbeidsonrust die funest was voor de levensduur.
Slechte afwatering, vele hoeken en plaatsen waar vuil (en dus vocht) zich goed konden verzamelen en slecht te reinigen zijn, en grote overlappingen van meerdere lagen plaat die over elkaar heen gepuntlast zijn is gewoon Simca/Talbot eigen.
Wat het onderstel betreft zit er niet eens zo gek veel verschil tussen de constructie van een Simca 1100, Horizon of 1307/1510, de roest verwekkende constructiefouten die eind jaren '60 al in de 1100 zaten zijn gewoon aangehouden en ook ongewijzigd doorgevoerd in de andere modellen tot diep in de jaren '80.
Maar goed, ze werden ook helemaal niet geproduceerd om 40 jaar mee te kunnen gaan, 7-10 jaar rijden (zonder de beperking van apk-keuringen) was al prima.

Ik zei ook niet dat het alleen arbeidsonrust was:confused: maar dat was één van de factoren. Ik had ooit een Tagora die a/d onderzijde hard was, maar een vuistgroot roestgat had midden op een portier. Daar had gewoon iemand met z'n vette klauwen aangezeten voordat het ding gespoten werd.

Maar verder: dankjewel voor je aanvullingen! Die slechte afwatering, daar heb je zeker een goed punt, had ik nog niet bij stilgestaan. Het is idd een heel karwei om alle afwateringskanalen steeds open te maken/houden.

Stif zei:
Wat een lappen tekst.... het lijkt wel of forummer Simcat terug is:T

Goed bezig mannen(y)

Niks mis mee toch?... en wat mij betreft komt Simcat hier ook weer terug.
Als je die auto's tot ongeveer het laatste boutje door en door kent dan kun je er ook hele verhalen over vertellen.... en aangezien dat dit topic ongeveer het enigste is wat nog in leven is over Simca en Simca gerelateerde producten (het forum van de Simca-club is R.I.P.) kun je de kennis maar beter hier delen.

Ik heb afgelopen week m'n Horizon nog even verplaatst met de heftruck, die is inmiddels ook 40 jaar jong en dus belastingvrij geworden.
Heb alleen nog geen idee wanneer die het daglicht weer eens gaat zien.

Nee daar is niets mis mee hoor beste Muddy, ik vind dit een heerlijk topic en volg deze dan ook al vele jaren.
Ik heb jouw verhalen van oa de rancho ook met veel interesse gevolgd.
Vooral de kennis van oa Simcat is onwijs, jammer dat hij zich hier niet meer laat zien. (is er iemand die hem kent misschien?)

Goedendag.
Wat betreft Simcacat, hij zit in dezelfde Simca groepsapp waar ik ook in zit.
Een zeer actieve groepsapp , werkelijk soms meer dan 100 berichtjes op 1 dag .
Mvg Sceppie .
Oa Chrysler 2 litres

Goedendag.
Wat betreft Simcacat, hij zit in dezelfde Simca groepsapp waar ik ook in zit.
Een zeer actieve groepsapp , werkelijk soms meer dan 100 berichtjes op 1 dag .
Mvg Sceppie .
Oa Chrysler 2 litres Sunbeam Sceptre Sunbeam Rapier

Dat vind ik juist het nadeel van een grotere en zeer actieve groepsapp: veel te veel berichten over meerdere onderwerpen door elkaar heen in korte tijd waardoor ik in de praktijk de meeste berichten al niet eens meer lees.
Er gaat mij gewoon veel te veel voor mij schaarse tijd in zitten om zoiets enigszins actief bij te kunnen houden, en als je dan toch even wat terug wilt zoeken van 1 of 2 weken eerder is dat al bijna onbegonnen werk.
Zakelijk gezien krijg ik al meer als genoeg app-verkeer (en daaruit voortvloeiend telefoonverkeer) over me heen gestort, en dan begint al dat privé app-verkeer toch al vrij snel op werk te lijken i.p.v. op een stukje ontspanning.

Beste Muddy,

Ik deel volledig je mening hoor.
Dit is ook de reden dat ik stug door ga met reviews schrijven op deze site .
Gr Sceppie

Muddy Bandit zei:
Stif zei:
Wat een lappen tekst.... het lijkt wel of forummer Simcat terug is:T

Goed bezig mannen(y)

Niks mis mee toch?... en wat mij betreft komt Simcat hier ook weer terug.
Als je die auto's tot ongeveer het laatste boutje door en door kent dan kun je er ook hele verhalen over vertellen.... en aangezien dat dit topic ongeveer het enigste is wat nog in leven is over Simca en Simca gerelateerde producten (het forum van de Simca-club is R.I.P.) kun je de kennis maar beter hier delen.

Ik heb afgelopen week m'n Horizon nog even verplaatst met de heftruck, die is inmiddels ook 40 jaar jong en dus belastingvrij geworden.
Heb alleen nog geen idee wanneer die het daglicht weer eens gaat zien.

Ik heb het oude forum nog ergens op een harde schijf staan...

Muddy Bandit zei:
Dat vind ik juist het nadeel van een grotere en zeer actieve groepsapp: veel te veel berichten over meerdere onderwerpen door elkaar heen in korte tijd waardoor ik in de praktijk de meeste berichten al niet eens meer lees.
Er gaat mij gewoon veel te veel voor mij schaarse tijd in zitten om zoiets enigszins actief bij te kunnen houden, en als je dan toch even wat terug wilt zoeken van 1 of 2 weken eerder is dat al bijna onbegonnen werk.
Zakelijk gezien krijg ik al meer als genoeg app-verkeer (en daaruit voortvloeiend telefoonverkeer) over me heen gestort, en dan begint al dat privé app-verkeer toch al vrij snel op werk te lijken i.p.v. op een stukje ontspanning.
Dan hoop ik maar dat je mijn 1510-updates wel te behappen vond:D. Ook al ga ik ook wel eens los uit enthousiasme...

Ik heb hier nog een Horizon staan die (geheel of in delen) te koop is mocht iemand nog onderdelen nodig hebben.
Een metaliclichtblauwe LS 1.3, LS-20-DL (januari 1985)
Helemaal in orde en rijdend, op de aandrijfassen na. Gr maarten

maarten1966 zei:
Muddy Bandit zei:
Dan hoop ik maar dat je mijn 1510-updates wel te behappen vond:D. Ook al ga ik ook wel eens los uit enthousiasme...

Ik heb me bewust nooit aangemeld voor die appgroep om bovengenoemde reden, ik heb het een paar keer eventjes globaal bekeken op andermans telefoon hoe het er aan toe ging in die groep.... het was mij allemaal wat te druk en te chaotisch om er nog een verhaal van te kunnen maken.
Maar goed, ik heb hier ook wel wat kunnen volgen en dat was top.(y)

maarten1966 zei:
Ik heb hier nog een Horizon staan die (geheel of in delen) te koop is mocht iemand nog onderdelen nodig hebben.
Een metaliclichtblauwe LS 1.3, LS-20-DL (januari 1985)
Helemaal in orde en rijdend, op de aandrijfassen na. Gr maarten

Het enigste wat ik nog zoek zijn niet gebroken kunststof panelen l/r aan de binnenkant van de B-stijl in de kleur beige, en nog een set goede, soepele en onbeschadigde raamsnorren (buitenkant) voor alle portieren.... van mijn Horizon zijn die delen namelijk compleet vergaan door de invloed van 26 jaar in de Franse zon bakken.
Mocht je daar toevallig iets van hebben en ook los willen verkopen dan houd ik me aanbevolen, maar ik neem het je niet kwalijk als je dit spul liever niet los verkoopt.

Dat verkoop ik inderdaad niet los, sorry.
De Horizon is niet heel fraai, maar wel helemaal in rijdbare apk-staat. Heeft alleen nieuwe aandrijfassen nodig. Als iemand hem wil overnemen om lekker te gaan toeren, prima. Of om volledig te strippen (om verschillende andere rijdend te houden) dan wil ik dat ook zeker overwegen. Maar 'stukje voor stukje' dat vind ik zonde.
Maar ik lees dat je daarvoor begrip hebt.
Heeft het clubmagazijn trouwen die dingen niet liggen?
hgr Maarten

No hard feelings, ik zou het zelf ook niet gaan overwegen om losse delen te verkopen.;)

maarten1966 zei:
Heeft het clubmagazijn trouwen die dingen niet liggen?
hgr Maarten

Geen idee, de laatste keer dat ik daar was in ieder geval niet (dat zal inmiddels ook al een jaar of 5 geleden zijn).... maar ik ben er ook absoluut niet actief mee bezig om deze delen ergens op te speuren.
M'n Horizon staat door een combi van privéomstandigheden en tijdgebrek inmiddels al een jaartje of 6 geschorst in een stalling, en zal daar waarschijnlijk ook nog wel wat jaartjes blijven staan als er zich geen serieuze koper meldt.
Z'n laatste rit was vanuit de stand van de Simcaclub op de MECC 2014 terug naar huis.

Misschien een wat onnozele vraag: Wie weet hoe de verstralers bij een 1301 bediend worden?

Ik zie hier geen schakelaar voor op het dashboard.
Of dienen ze mee te gaan met het grootlicht?

Kleppen Steller zei:
Misschien een wat onnozele vraag: Wie weet hoe de verstralers bij een 1301 bediend worden?

Dat laatste zou goed kunnen, ik meen me zoiets van onze Opel Kadett van vroeger ook te herinneren. Maar dat waren als accessoire gemonteerde verstralers, als het een 1301 Special is heeft die de verstralers natuurlijk standaard in de grille zitten. Nog niet geprobeerd dan?

Ik kwam deze oude foto's uit 2005 nog tegen. Net een ander type Talbot's dan normaal.. :p
Talbot-lago-00.jpg

Talbot-lago-02.jpg

Talbot.jpg

Hallo allemaal... er lijkt niets meer te gebeuren op dit topic. Misschien komt de zaak weer wat tot leven met deze vraag:

Mijn 1510 (FV 75 RR) heeft een vastloper.
Nooit eerder mee te maken gehad. Is dit wellicht te reviseren? Of heb ik een nieuw blok nodig? En in dat laatste geval: wie heeft er een Solara/1510 blok te koop?
Hartelijke groet Maarten

Dat kan vele oorzaken hebben...
Je zal toch eerst de reden/oorzaak van het vast lopen moeten weten voordat er een zinnig antwoord op die vraag gegeven kan worden, een beetje meer (en duidelijke) info is hiervoor wel nodig.
Is het een gevolg van lang stil staan of is het blok vast gelopen tijdens het rijden?

Muddy Bandit zei:

Is het een gevolg van lang stil staan of is het blok vast gelopen tijdens het rijden?

Kijk dit zinnetje is wel belangrijk.

Een nieuw blok zou ik eerst niet doen.
Zelf wel eens mee gemaakt dat een vast gelopen blok na een week stilstand en gevuld via de bougie gaten met wd40 weer ging lopen na het aanslepen.
Dan heb je alweer een basis.

Kleppen Steller zei:

Misschien ben je er allang achter, maar ik kom toevallig langs je vraag en: de verstralers gingen inderdaad gelijktijdig aan met het grootlicht, bediend door de hendel aan het stuur.

Stif zei:
Muddy Bandit zei:

Kijk dit zinnetje is wel belangrijk.

Een nieuw blok zou ik eerst niet doen.
Zelf wel eens mee gemaakt dat een vast gelopen blok na een week stilstand en gevuld via de bougie gaten met wd40 weer ging lopen na het aanslepen.
Dan heb je alweer een basis.
Dank voor de reakties! Hij is vastgelopen tijdens het rijden. Op de snelweg, met zo'n 90 km/u. Hij begon te klepperen, en een paar tellen later sloeg hij af. Wegenwacht erbij; er zat nauwelijks nog olie in. WW heeft er een paar liter olie ingegooid, en geprobeerd het blok los te krijgen door in z'n 4 heen-en-weer te duwen. Ik weet niet of dit ergens goed voor was, maar zoals gezegd heb ik het niet eerder meegemaakt.

In dat geval zou ik op zoek gaan naar een ander blok.
Ik kan je nog wel wat leads geven waar je wellicht een ander blok kunt scoren.
Via PM.

Begin eerst eens met een goede diagnose te stellen om de oorzaak te achterhalen, dan weet je ook of je het met een revisie nog kunt redden of dat je op zoek moet naar een ander blok. (die gezien de leeftijd waarschijnlijk ook wel tegen een revisie aan hangt)
Carterpan eraf en goed kijken wat je daar tegen komt (ook in de olie), de cilinderkop eraf en kijken wat je daar tegen komt.
Ik ga er in ieder geval van uit dat de WW al wel heeft geconstateerd dat het probleem werkelijk in de motor zit en niet ergens in de versnellingbak/differentieel/koppeling.

Terug
Bovenaan