simca,matra,talbot en sunbeam topic deel 2

Simcat zei:
Ik kende deze Samba wel al sinds kort. Dat hij id. hier in ons land bloot wordt gesteld aan de pekel, weer en wind is natuurlijk weer typisch... Alléén maar om een paar euro's aan belasting te sparen voor een vergelijkbare jongere wagen gaan ook deze laatsten van die soort er op die manier natuurlijk op afzienbare termijn aan...
Gisteren nog een 305 break zien rijden in Maastricht van de eerste serie. Inmiddels zijn ook die auto's zó verdraait zeldzaam... In Nederland zijn ze op een hand vol na uitgestorven. Deze waarover ik het heb was nog maar pas in 2007 natuurlijk in vermoedelijke nieuwstaat uit Frankrijk in ons land ingevoerd, maar nu al fináál afgeragt tot op het bot... Erg gewoon, erg... :( Ik hoor al vaker geluiden uit Frankrijk klinken dat men zich daar stillaan aan het feit begint te ergeren dat met name "les Hollandais", "zuinig als ze zijn", massaal, het historisch rijdend erfgoed uit Frankrijk weghaalt om hier binnen een paar jaar aan gort te rijden om een paar euro's aan belasting te sparen... Dat moeten wij nu ÉCHT niet hebben...:(:(:(

Overdrijven is ook een vak.

Deze (de voorste in de winter, de tweede in de zomer en de achterste het hele jaar) spelen ook de hele dag buiten:

DSCF4360_resize.jpg

En geloof me wij zijn er erg zuinig op en zij worden bij elke taxatie meer waard.

(klassieke)Auto's zijn om mee te rijden en van te genieten.
Vroeger stonden die dingen ook dag en nacht buiten. Bij goed onderhoud kan dat geen enkele kwaad.

Greetzz Renate.

De kunst met oldtimers (of moderne roestgevoelige auto's) in de winter is, voor de winter begint goed in de tectyl (of aanverwanten) en goed te poetsen (bescherming tegen pekel), tijdens de winter de pekel zsm afwassen en opnieuw poetsen. Elke auto kan dan prima door de winter komen, en zo'n zonde is het dan niet om in de winter met je oldtimer te rijden. Tis maar net hoe je ermee omgaat, daarbij als je daar bang voor bent is de auto gewoon niet goed beschermd tegen de elementen (en pekel). Dus kan je ook zorgen maken bij zand en veel regen in de zomer, want dat helpt ook verder te roesten.

renate zei:
Simcat zei:
Ik kende deze Samba wel al sinds kort. Dat hij id. hier in ons land bloot wordt gesteld aan de pekel, weer en wind is natuurlijk weer typisch... Alléén maar om een paar euro's aan belasting te sparen voor een vergelijkbare jongere wagen gaan ook deze laatsten van die soort er op die manier natuurlijk op afzienbare termijn aan...
Gisteren nog een 305 break zien rijden in Maastricht van de eerste serie. Inmiddels zijn ook die auto's zó verdraait zeldzaam... In Nederland zijn ze op een hand vol na uitgestorven. Deze waarover ik het heb was nog maar pas in 2007 natuurlijk in vermoedelijke nieuwstaat uit Frankrijk in ons land ingevoerd, maar nu al fináál afgeragt tot op het bot... Erg gewoon, erg... :( Ik hoor al vaker geluiden uit Frankrijk klinken dat men zich daar stillaan aan het feit begint te ergeren dat met name "les Hollandais", "zuinig als ze zijn", massaal, het historisch rijdend erfgoed uit Frankrijk weghaalt om hier binnen een paar jaar aan gort te rijden om een paar euro's aan belasting te sparen... Dat moeten wij nu ÉCHT niet hebben...:(:(:(

Overdrijven is ook een vak.

Deze (de voorste in de winter, de tweede in de zomer en de achterste het hele jaar) spelen ook de hele dag buiten:

DSCF4360_resize.jpg

En geloof me wij zijn er erg zuinig op en zij worden bij elke taxatie meer waard.

(klassieke)Auto's zijn om mee te rijden en van te genieten.
Vroeger stonden die dingen ook dag en nacht buiten. Bij goed onderhoud kan dat geen enkele kwaad.

Greetzz Renate.

Blijft een hele mooie SR. Maar staat hij nu op winterbanden? Ik heb nog foto's met mooie witte velgen.
:LOL:

In de winter discussie is het zo dat de eigenaar bepaald wat hij ermee doet. Ik vind het ook wel jammer dat ik een leuke oldtimer zie rijden met winters weer maar dat is ieder zijn keuze. Het is wel een verschil hoe een auto verder behandelt wordt zoals Renate ook al aangeeft.
Goed onderhoud bepaald of hij de volgende winter haalt.

Ik zie ook vaak genoeg oldtimers die het merendeel van het jaar stil staan onder een hoesje in een verwarmde garage, hooguit mogen ze even naar buiten om een paar kilometer te rijden als de zon schijnt en het minimaal 25 graden is.
Die rijden dan opeens vrolijk rond met uitgedroogde banden en wiellagers met hard geworden vet, en dan vinden ze het ook nog gek dat remmen vast gaan zitten, dat alles kraakt vanwege uitgedroogde rubbers enzovoorts... dat is in mijn ogen dan net zo goed oldtimermishandeling waarmee je het overige verkeer ook nog eens in gevaar brengt.

Auto's zijn nu eenmaal gemaakt om te rijden.
En dat kan op een verantwoorde manier ook prima zolang het onderhoud er maar op afgestemd wordt: het chroomwerk even goed in de vaseline, een goede in- en uitwendige roestbescherming en regelmatig wassen (ook de onderkant).
Van tectyl ben ik zelf eigenlijk geen voorstander, daar zijn veel betere middelen voor zoals dinitrol en owatrol.
(tectyl wordt na verloop van tijd hard en gaat barsten, vocht kruipt daar in en de roest begint)
De pest is alleen dat die fransozen in de jaren '80 geen fatsoenlijk chroomwerk meer hebben geleverd op hun bumpers, dat bladdert al af na een paar wasbeurten:(

Ik ben vandaag trouwens ook even met de Rancho op en neer naar Zwolle geweest, en heb zelfs nog 15 km achter een actieve strooiwagen gereden.:)

Hallo allemaal, ik wilde vragen of er hier iemand is die me kan helpen bij mijn "speurtocht"
Ik zoek namelijk één remzuiger voor een Talbot Horizon remklauw.
Hier heb ik even een tekening van gemaakt voor de duidelijkheid.
Er is er bij mij 1 beschadigd doordat er in het verleden door de 1 of andere kluns een grote tang op het glijvlak is gezet.
Revisiesets qua afdichtingen zijn nog goed te krijgen de zuiger heb ik helaas nog niet gevonden.

In uiterste geval kan ik ze met de tekening natuurlijk laten maken maar dan zit ik weer met vervolg vraag moet dit dan staal zijn met hardchroom daarover of kun je de zuigers bv ook maken van rvs (304 of 316)

Hopelijk heeft iemand iets liggen:

Hier het plaatje:

11trayu.jpg

bedankt alvast voor het meedenken
Arno

Hoi Arno, ik heb nog het een en ander liggen.

Ik zal morgen kijken of de goede maat er tussen zit.

Ik PB je wel.

Greetzz Renate.

Hallo Arno
Op pagina 55 van het sloperijforum wordt melding gemaakt van een Chrysler Horizon bij sloperij Van Zutphen in Veghel.
Wellicht zit daar nog iets bruikbaars op en aan.
226701_335491489898966_8402931_n.jpg

Eventueel 2 andere remklauwen van een Peugeot of eventueel ander merk is makkelijker en eventueel goedkoper (als het past).

Bedankt voor deze eerste snelle reacties.

@ Renate, ik ga duimen, alvast bedankt voor het kijken.
@ the Fox, Daar ga ik niet naar toe die klauwen zijn waarschijnlijk in slechtere staat dan die van mezelf want enige wat daar mis mee is is die ene zuiger.
@ Wrangler, ik heb juist gekozen voor deze Horizon klauwen (Bosch Bendix type omdat het de Horizon klauwen zijn met de grootste remblokken.
De klauwen (met schijven) zitten bij mij onder een Simca 1000 voor de duidelijkheid.

Even aanvullend dan nog wat meer info.
Ik weet niet of de zuigers van een andere auto of ander remklauw-merk (bv Ate) uitwisselbaar zijn vandaar dat ik de tekening gemaakt heb.
Via "Budweg Calipers" heb ik gevonden dat er veel nummers zijn voor "pistons" voor een Horizon maar er staan daar geen plaatjes of afmetingen vermeld, JA ik heb ze een mail gestuurd met mijn tekening.

Die zuigers moeten toch gewoon ergens zijn lijkt me.....

groet Arno

Anders even gaan informeren bij EDS, die hebben mij destijds ook de complete revisiesets incl. RVS-zuigers voor de klauwen van de Rancho geleverd.
(dat waren trouwens Girling klauwen)
https://www.edsclassic.nl/

Maar wat ik er van gezien heb zijn die zuigers en afdichtingen gelijk van Teves/Bendix/Girling, en zit het verschil alleen in de blokhouders, blokken en montagesets.

Hallo Arno,

Probeer deze maar, goede service en een lagere prijs dan eds.

https://www.ccparts.nl/repairservice_nl.htm

Overigens zit er degelijk verschil in de stofkap afdichting van Girlinge en Ate.

Gr Hans

Gevonden, uiteindelijk "gewoon" via Budweg (waar revisiesetje rubbers 204801 vandaan komt)
Zuiger lag vervolgens op voorraad bij Kawe in Raalte, ik kon hem al de volgende dag ophalen bij mijn automaterialenzaak en na afrekenen van 21 euro mocht ik um meenemen. Daar kun je toch niet zelf voor gaan knutselen blijkt maar weer.
Bedankt voor het meedenken.

Tip voor een ieder die ook iets nodig heeft op rem gebied, alle nummers zijn te vinden op Budweg.com daar zie je ook de verschillen tussen de remklauwmerken.

groet Arno

Mooi om te lezen (y).

Ik heb in mijn voorraad nog gekeken, maar die waren allemaal (2 stuks :rolleyes: ) kleiner.

Maar goed het is opgelost.

Greetzz Renate.

wat rijden in de winter
natuurlijk stonden deze wagens vroeger ook buiten en waren de mensen er wel zuinig op maar helaas na 3 a 4 jaar is het gebeurd met die zooi
en dat is nu nog zo geloof me maar en denk maar niet dat afspuiten zal helpen want er blijft altijd wel wat achter tussen de naden en kieren
en dat roest dus gewoon verder totdat het zichtbaar wordt en dan is er veel meer aan de hand dan je denkt
klassiekers zijn wat mij betreft bedoeld om met mooi weer af en toe er van te genieten
blijft het ook nog eens betaalbaar en leuk
en voor degene hier die de auto,s gebruiken om goedkoop te rijden nou geniet er maar van nu hij er nog is want dat duurt met een franse auto nooit lang
levert voor mij een voordeel op hoe meer er naar de sloop gaan hoe zeldzamer mijn auto,s worden en hoe meer die dan weer waard worden
let op renate en bandit jullie auto,s roesten ook wel op die genieperige plekken maar daar komen jullie dan wel achter als het te laat is
maar goed ik heb nou eemaal niets met een 1000 een dauphine of eend bestel of een nep range rover die mogen van mij wel naar de jachtvelden toe
veel succes met het kliederen met water aan deze verloren auto,s
ik houd van echte degelijke wagens die sterk zijn en tegen een stootje kunnen en ik ben daar ook zeer zuinig op en misbruik ze niet
zeker mijn 1301 staat bij de verwarming met een bijgewerkte roestbescherming want een winter voor een simca is gewoon het eind van deze fragile wagens ze kunnen daar gewoon niet tegen

@Grapjas: Volgens mij heb jij een heel klein toetsenbord. Ik mis namelijk de hoofdletters, komma's en punten. (n)

En verder jouw verhaal: ach ik heb de autootjes nog niet zo lang dus de tijd zal het inderdaad leren. :rolleyes:

@D. Elzinga: Op een dusdanig kort door de bocht commentaar kan men niet boos worden, hooguit lacherig. :D

Greetzz Renate.

grapjas zei:
wat rijden in de winter
natuurlijk stonden deze wagens vroeger ook buiten en waren de mensen er wel zuinig op maar helaas na 3 a 4 jaar is het gebeurd met die zooi
en dat is nu nog zo geloof me maar en denk maar niet dat afspuiten zal helpen want er blijft altijd wel wat achter tussen de naden en kieren
en dat roest dus gewoon verder totdat het zichtbaar wordt en dan is er veel meer aan de hand dan je denkt
klassiekers zijn wat mij betreft bedoeld om met mooi weer af en toe er van te genieten
blijft het ook nog eens betaalbaar en leuk
en voor degene hier die de auto,s gebruiken om goedkoop te rijden nou geniet er maar van nu hij er nog is want dat duurt met een franse auto nooit lang
levert voor mij een voordeel op hoe meer er naar de sloop gaan hoe zeldzamer mijn auto,s worden en hoe meer die dan weer waard worden
let op renate en bandit jullie auto,s roesten ook wel op die genieperige plekken maar daar komen jullie dan wel achter als het te laat is
maar goed ik heb nou eemaal niets met een 1000 een dauphine of eend bestel of een nep range rover die mogen van mij wel naar de jachtvelden toe
veel succes met het kliederen met water aan deze verloren auto,s
ik houd van echte degelijke wagens die sterk zijn en tegen een stootje kunnen en ik ben daar ook zeer zuinig op en misbruik ze niet
zeker mijn 1301 staat bij de verwarming met een bijgewerkte roestbescherming want een winter voor een simca is gewoon het eind van deze fragile wagens ze kunnen daar gewoon niet tegen

Hahaha, :D Jan bedoeld het niet zo slecht. Eigenlijk is het een compliment aan alle Simca Liefhebbers die dus ondanks de door Jan beschreven fragiliteit toch kundig genoeg gebleken zijn om hun auto rijdend te houden. Dit geldt dus als dubbel compliment aan Bandit en Renate omdat zij er ook nog dagelijks in rijden. Een voor Grapjas onvoorstelbare zaak.:T
En verder is het weel een aardige man. :cry:
De koffie kom ik binnenkort maar eens halen.... :D

Ach ja, grapjas zegt het ook precies goed: hij houdt gewoon van degelijke auto's die tegen een stootje kunnen en daarom staat die fragiele 1301 maar weggeschoven bij de kachel.... :confused:

Roest is voor sommigen blijkbaar gewoon angst, en dat terwijl je voor roest juist helemaal niet bang hoeft te zijn.
Roest moet je juist leren te zien als een uitdaging van de auto waarmee je vervolgens aantoont of de eigenaar de baas is over de auto of dat de auto de baas is over de eigenaar.
En da's ook het grote verschil tussen de alleen maar poetsende liefhebbers en de liefhebbers die niet zo bang zijn om een auto te gebruiken en eens te restaureren mocht het nodig zijn... De een leeft voor z'n auto en de ander met z'n auto.

Maar grapjas, bekijk het nu eens even weer van de positieve kant: mijn Rancho stond toch al op het einde van de weg naar de eeuwige jachtvelden voordat ik hem kocht, de auto was dus al volledig afgeschreven en daarom kan ik er gelukkig ook helemaal niets meer aan verpesten.:cool:

Ow ja Jan, no hard feelings hoor... daar kennen we je al veel te goed voor.;)
We blijven allemaal gewoon echte liefhebbers van die oude franse meuk op onze eigen manier, jij bij je kacheltje en ik bij m'n lasapparaat.:)

zo is het maar net
iedereen is gelukkig met zijn mooie klassieker
ik ook
we blijven liefhebbers door dik en dun
ook voor het franse merk simca waar ook ik mooie en goede herinneringen aan heb
al neem ik de mensen hier soms wel op de korrel haha
maar ja daar ben ik grapjas voor
ze kennen me
ik ben de kwaadste niet
ook al vergeet ik de hoofdletters de komma,s en de punten
maar dat is uit gemakzucht ik ben niet zo goed in het nederlands met schrijven kom ook van het platteland en ben chauffeur geworden
en ik red me daarmee gelukkig maar en heb ook nog een leuke hobby
groeten van de enige echte grapjas

"toevallig dit plaatje op Relnet.com tegen gekomen....
Er gebeurd nog wel wat in de winter...

421785_208880595921551_917592012_n.jpg

Ja het is weer aftellen, we komen jouw kant op. En als het slecht weer is kunnen we bij jou wel schuilen toch? :LOL:o_O:D:eek::T

Hallo mensen,
iets voor jullie?
Geeneens zo héél gek aan de prijs dacht ik. Zeker als je meebedenkt dat de wagen uit '73 (!) is èn pas 60000 Km. op de teller heeft.

https://www.anciennes.net/annonce/A21388-Ventes-Auto-SIMCA-1100-TI.html?fk=1&ftype=&fcat=&search=simca%20TI

:D

Simcat

Zeker een heel erg leuk filmpje, de Simca liefhebbers zijn weer trots op jou Patrick.

Om veel zoeken te vorkomen:

https://www.autoweek.nl/video/3282/edos-autogek-van-week-aflevering-6?fb_action_ids=10200272538048709&fb_action_types=og.likes&fb_source=other_multiline&action_object_map=%7B%2210200272538048709%22%3A112556715597533%7D&action_type_map=%7B%2210200272538048709%22%3A%22og.likes%22%7D&action_ref_map=%5B%5D

Veel kijk plezier

Harm

Héééé Muddy,
Wáát een leuk fimpje man, hardstikkel leuk!!!! Echt tòf van jou om daaraan mee te werken!!! Een kopie ervan moet wel nog ff naar de biliotheek van de club opdat wij over 20 jaar nog ervan kunnen genieten. Ik ga er vanuit dat jij de Rancho dan nog in deze onberispelijke staat hebt.
:D(y)
Simcat

Tsja, ik kreeg eind vorig jaar opeens een telefoontje van een mede-Ranchofanaat uit Haulerwijk, met de vraag of hij Edo op mijn dak mocht schuiven.:)
En het leek mij ook wel eens leuk om aan zoiets mee te werken, dus toen maar gelijk een afspraak gemaakt.

Zodoende is er in december een volle dag uitgetrokken voor de opnames... het weer werkte ook goed mee, en ik had nooit gedacht dat daar zoveel tijd in zou gaan zitten voor een filmpje van hooguit 10 minuten.:eek:
Maar het was een gezellige dag, we hebben ons prima vermaakt en het eindresultaat is ook heel leuk geworden en mooi in elkaar gezet.

En Edo is in de praktijk trouwens ook wel een heel stuk rustiger en serieuzer als dat hij zich voordoet in deze serie "Autogek van de week"... best een fijne vent om eens een dagje mee samen te werken.:D (geldt trouwens ook voor de cameraman)

Hoi Muddy,

Erg leuk filmpje en een echte auto gek mooi in beeld gebracht.
Ook je Rancho blijft een geweldige mooie auto en een auto waar wij als Rancho gekken super trots op zijn.

Je mede-ranchofanaaten uit Haulerwijk,
Erik en Peter.

Ps: Edo bedankt.

Muddy Bandit zei:
Zodoende is er in december een volle dag uitgetrokken voor de opnames... het weer werkte ook goed mee, en ik had nooit gedacht dat daar zoveel tijd in zou gaan zitten voor een filmpje van hooguit 10 minuten.:eek:

Klopt. Ze hebben bij mij ook thuis ooit opnames gemaakt omdat Daihatsu toen bekend maakte om te stoppen in Nederland. Duurde toen ook stukken langer t.o.v. de uitzendtijd.

the Fox zei:
XM RCK zei:
Kwam deze foto tegen in een Sprite brochure van 1970. De caravan is een Sprite 400.
De Simca had wel wat hulpveren kunnen gebruiken.
Als de kinderen achterin de caravan gaan zitten, is de combi weer in evenwicht.
Ik vind Sprite trouwens net zo legendarisch als Simca. Beide merken die destijds vooruitstrevend waren, maar via diverse overnames uiteindelijk het veld moesten ruimen. Sprite als fabrikant bestaat allang niet meer, is nu alleen nog een merknaam.

Jammer dat al dat moois moet verdwijnen...

Hoe zouden Simca's er anno 2013 eruit gezien hebben als het nog zelfstandig was?

Deze plaatjes kwam ik tegen op het www, ik heb ze opgeslagen om vervolgens hier te kunnen plaatsen.
Omdat het al een tijdje terug is weet ik niet meer hoe en wat.

Foto-EHISBAIS-D.jpg

Foto-PZHK8JNO-D.jpg

Foto-CJPAHCAD-D.jpg

Stif zei:
Deze plaatjes kwam ik tegen op het www, ik heb ze opgeslagen om vervolgens hier te kunnen plaatsen.
Omdat het al een tijdje terug is weet ik niet meer hoe en wat.

Foto-EHISBAIS-D.jpg

Foto-PZHK8JNO-D.jpg

Foto-CJPAHCAD-D.jpg
Gevalletje lekke benzineslang!
Echt een kwaal van de bagheera.

dsc07954-1.jpg

Deze Bagheera herinnerde ik mij nog goed. Dat leek niet best. Maar volgens RDW bestaat hij nog. Hopelijk gaat de eigenaar hem nog opknappen.
Als je de brandende auto ziet valt me de schade nog wel mee ook.

Bijzonder is zie ik net, dat er type 3 deurkrukken aan zitten.

linkje naar de pagina: https://www.112groningen.nl/Groningen/nieuws/15930/felle-brand-verwoest-oldtimer-in-veendam.html

Die is goed aan de prijs, voor dat geld mag er ook best wel even een linker buitenspiegel op gemonteerd worden.:)

Maar deze heeft echt bestaan, dit is de Decouvrable-uitvoering van de Rancho.
Er zijn in Nerderland nog een paar hele goede exemplaren aanwezig, en er is ook nog een toprestauratie in uitvoering.

Vrijdagmiddag vlak bij Zwaag en dat is weer vlakbij Hoorn zag ik een rancho in een bruin oranje kleur. zo rond 15.30.
Wat een mooie wagen zo tussen het huidige verkeer.
Ik had een beetje hetzelfde gevoel als jochie in de jaren 80 toen een dorps genoot d'r eentje had.
Geen foto en geen kenteken helaas.
Ik vraag me af of hij hier bekend is.
Was een beetje dezelfde kleur als in de advertentie hierboven.

Ook niet zo vreemd dat die niet verkocht is... ongezien een Rancho kopen voor dat geld komt overeen met een spelletje russische roulette spelen.:)
Maar goed, proberen kun je het natuurlijk altijd op E-bay... het kost weinig en je bereikt wereldwijd mogelijke kopers, en als verkoper loop je verder geen risico als je de startprijs vast stelt.

Muddy Bandit zei:
Ook niet zo vreemd dat die niet verkocht is... ongezien een Rancho kopen voor dat geld komt overeen met een spelletje russische roulette spelen.:)

ook gezien kan het russisch roulette zijn toch?

Deze kwam ik nog tegen op Marktplaats.
https://www.marktplaats.nl/a/auto-onderdelen/oldtimer-onderdelen/m655129522-simca-1501-tourist-bj-1970-oudste-tourist-van-nl.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

t2ec16ryse9sy0iiu4brqml.jpg

En dat voor maar 600.00 euro

Terug
Bovenaan