simca,matra,talbot en sunbeam topic deel 2

zoals je ziet met een talbot hoef je je nooit te vervelen
je blijft er werkelijk mee bezig hahaha
maar een ding is dan zeker hij blijft dan als nieuw en je hebt ook niet veel kilometers op je teller
en je krijgt ook veel sleutelervaring en leert de auto zeer goed kennen
hahaha het is maar een grapje maar dat hebben de bekenden wel door denk ik
en degene die echt heel erg serieus is niet boos zijn ik bedoel het allemaal niet zo kwaad
het is gewoon een goede dosis gekheid van me
grapjas

Weet iemand hoeveel er gebouwd zijn van deze Talbot Matra Murena Evo S4 met standaard 180 pk? Alleen
geproduceerd in 1984.

TalbotMatraMurenaEvoS4_zps5acaa089.jpg

ccm zei:
21-12-2012172613_zps36188343.jpg

oude foto
Nico Mulder

Nico,
Uit Putten?
Dan kennen we elkaar uit de periode van mijn eerste Murena en jouw eerste Bagheera, ruim 20 jaar terug.
Leuk om dan weer eens contact te hebben.

SCN_0005.jpg

heel veel simca`s,talbot`s en matra`s op de vierkante meter.
begint een beetje vol te raken,maar wel leuk dat er nog steeds andere uitvoeringen opduiken die ik nog niet heb.
vitrinekast.jpg

vitrinekast1.jpg

vitrinekast2.jpg

vitrinekast3.jpg

vandaag gespot bij de plaatselijke bouwmarkt.

Afb0062.jpg

Afb0063.jpg

Afb0064.jpg

ik had niet genoeg tijd om de `rallye`goed te bekijken maar velgen en interrieur klopten.
het kenteken klopte in ieder geval niet met de uitvoering.
de laatste type 1000tjes hadden de vierkante koplampen.
het is voor mij toch altijd een feest om bij mij in de buurt een voor mij onbekende simca te aanschouwen.

:eek:Tjonge SimcaTI,

Deze Simca kende ik nog geeneens en ik ken er toch al héél wat 1000-jes. Kan je nágaan. Nog stééds duiken er toch weer grof gezegd, maandelijks, auto's op, al of niet voorzien zijn van origineel Nederlands kenteken, die ik na al mijn jaren naarstig speur- en zoekwerk nog stééds niet ken... o_O Dit keer op de valreep van 2012 zelfs weer heuse originele '78-er Rallye 1 en wat voor één! Ziet er puik uit man! En het beste: nog wel bij jou in de buurt man! Volgende keer een briefje achter de ruitenwisser hangen en proberen de eigenaar te traceren en te vertellen over de club B.:D

Natúúrlijk kan ook ik niet achterblijven door iedereen van jullie een gezond en vooral zonovergoten nieuwjaar toe te wensen!!!:D
Simcat

Tagora zei:
Weet iemand hoeveel er gebouwd zijn van deze Talbot Matra Murena Evo S4 met standaard 180 pk? Alleen
geproduceerd in 1984.

TalbotMatraMurenaEvoS4_zps5acaa089.jpg

Volgens mij waren er twee van deze prototype Murena 4S, beiden zouden nog bestaan. Deze blauwe had echter een 2.2S motor erin terwijl er een gele bestaat met een 2.2liter 4klepper welke de 180pk had.

@ Simca TI:
Allereerst; indrukwekkende vitrinekast. Ook de blauwe TI staat er prominent bij.

Leuk van die gevonden 1000. Ik zie op foto 2 jouw 1100 er tegenover staan. Heb je ook nog een foto met beide auto's gemaakt?

@Simcat: Heb je ook de ledenlijst van de SMSC er naast? Daar zou deze natuurlijk ook bekend kunnen zijn.

Tenslotte wens ik ook alle Simca/Matra/Talbot fanatiekelingen en de lezers van dit forum. (toekomstige S/M/T fanatiekelingen?) het allerbeste voor 2013 en veel plezier met de auto's!

Wouw een nog niet erder gespotte 1000, je zal daar toch naar de bouwmarkt moeten, word je zomaar getractreerd op een 1000&1100, zullen er mensen zijn die dit zijn opgevallen?
Kijk het was gister zout loos op straat en zo'n 11 graden, ik spotte bij de plaatselijke appie deze matra:
Foto-XF7JZ3TC-D.jpg

Ik was al blij dat ik een camera bij me had!
Geen andriod maar een gewoon ouderwetse phone waar je mee kan bellen en smsen.
Na 3 foto's was mijn geheugen vol.
Ik heb nu mijn geheugen geleegd zodat ik een volgende keer meer foto's kan maken voor bijzondere momententen.

Briefjes achter laten op de ruitenwisser vind ik helemaal niks.
Liefhebbers vinden elkaar toch wel.

2013 belooft voor mij heel veel simca momenten en ik hoop dat de restauratie van de 3 drs ti een heel eind komt.
Allemaal de beste wensen toegewenst enblijf vooral rijden met de simca's,talbot's ,matra's en sunbeam's.
Zo worden ze niet vergeten en kan het gevoel blijven voortbestaan

Tagora zei:
Donders, wat een mooie verzameling! (y)
De modelletjes verdienen wel een tweede kast vind ik (y). Maar ik heb hetzelfde 'probleem'. Vitrinekast is vol, maar telkens past er nog nét weer een extra modelletje bij. En ruimte voor een tweede kast is er niet.

Hierbij wil ik ook iedereen de wensen doen voor het komend jaar en de jaren er na natuurlijk, Anders wordt het zo betrekkelijk.
2012 was voor mij een erg leuk jaar met de Horizon op de stand in Venhuizen en de Ralley in Eelde.
Er was te weinig tijd voor echte restauraties maar dat gaat komend jaar beter georganiseerd worden.
Ook de rondritten door het land en de contacten die ik daar had met Simca liefhebbers die hier minder of niet bekend zijn waren erg leuk en geeft steeds weer nieuwe inspiratie aan de vele kanten die onze hobby heeft.
Voor komend jaar zijn er vele plannen en staan er nog wel wat verrassingen te wachten. Als het zover is horen jullie dat natuurlijk
Ik wens iedereen ook persoonlijk veel voorspoed en een goede gezondheid. Dat is namelijk een eerste behoefte om deze hobby te kunnen uit oefenen.

Groet Harm

Mooie woorden Harm.

Kennen we deze 1500 tourist al die op speurders wordt aangeboden voor 1000 euro?
https://www.speurders.nl/overzicht/f_particulier_zakelijk-particulier/simca-1500-tourist-1970-121540103.html?q=simca

groet Arno

Even geleend van een ander topic, lijkt me hier ook een leuk plaatsje.

Deze ligt ergens op een sloperij in veghel.
Foto-6AHJFRZP-D.jpg

Herken je deze nog? idd de simcamper!
Foto-MFHAFC6A-D.jpg

Een beschrijving over een nederlandse simca 1000 op grijs kenteken:confused:
Foto-GB8LUQ6D-D.jpg

Spectaculaire film van Andre Reus in zijn jonge jaren!

https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=Fn_JnCnceT4

Deze prachtige Solara is te koop in Engeland!

https://www.youtube.com/watch?v=ZCgxFpi7LP4&feature=player_detailpage

Beste allen,

Ik heb een aantal vragen omtrent het motorblok van mijn horizon sherlock.
De Talbot komt uit '85, klopt het dat hij dan een peugeot blok heeft?

Indien ja, is dit een XY7 motorblok met een iets andere slag en boring?

Ik ben een beetje aan het rondkijken om de motor iets meer 'pit' te geven, aangezien snelweg met 5 man erin Not-Done is;)

Via een Frans forum begreep ik dat de cilinderkoppen van een peugeot 205 xs/gt/xr van voor '87 uitwisselbaar moeten zijn met de horizon.
Dit in combinatie met een dubbele carburateur zal goed zijn voor 90 pk, aldus het Franse forum.

Kan iemand mij dit bevestigen?

Mvg Tip

Er zal gewoon een simca-blok in zitten, deze blokken heeft Peugeot ook nog een tijdje gebruikt in diverse modellen.
Maar heb je nu een 1.1 of 1.3 uitvoering?
Voor zover ik weet is de Sherlock gebaseerd op de 1.1LS en 1.3LS uitvoering, en de naam Sherlock zegt alleen iets over de opsmurk van de auto.

Hoi Tip,

De Sherlock is gebasserd op een Horizon GL.
Hij is voorzien van een 1.3 of een 1.5 motor.
Als er stuurbekrachtiging op de Sherlock zit is het een 1.5, heeft ie dit niet is het een 1.3.
Peugeot heeft in de eerste 309's de 1.1 en de 1.3 Simcamotor geleverd.
De 309 is nooit geleverd met de 1.5 motor.
De zwaardere motoren voor de 309 zijn een 1.6 en een 1.9.
Dit zijn Peugeot motoren.

Voor meer power kun je een dubbele Weber monteren of met een spruitstuk van en 1100 TI
ook twee dubbele Webers.

Gr Simca1100

Mijn excuses voor de verwarring. De horizon heeft een 1.5 (1442cc) motor met enkele carburateur, goed voor 65 brave paardjes.

Ik heb het één en ander opgezocht en de oudere 1442 motoren, die om en nabij 85 pk hebben, hebben een dubbele weber carburateur ipv de enkele solex die bij mij in de horizon zit.

Nu zit ik inderdaad te denken om zelfs twee dubbele carburateurs te monteren, dus één per cilinder.
Is dit nog zinvol of is het overkill?
En zal de 100 pk mogelijk zijn of slechts een dagdroom?

gr Stijn

Een paar pk-tjes meer zal best wel mogelijk zijn.
Met andere carburateurs is er best wat winst te behalen, en de originele carburateur eens goed afstellen (of reviseren) doet vaak ook al wonderen.
Maar het brandstofverbruik zal er echter niet gunstiger op worden door grotere gasfabrieken te plaatsen.

Houdt trouwens ook even in de gaten dat de max. pk's veelal gehaald worden bij een toerental waar je motor niet langdurig op wil draaien... ik laat m'n Rancho (daar zit hetzelfde 1442cc blok in) in ieder geval niet graag lopen op 5600rpm om de 78 paardjes te laten zweten.
Voor die blokjes is 3000 rpm mooi, en dan gebruik je ook je koppel.

Hallo mannen,

Wat een rust hier op het forum!!

Even een korte vraag: heeft nog iemand de schakelaar liggen voor de alarmlichten van een Samba model 1984 (dus met het oude dashboard)? De mijne is niet meer in staat de rechterlampen mee te laten knipperen, ondanks de contactspray, en dat wordt een klein probleempje bij de APK ben ik bang.

Bart

maak even een foto van de bewuste schakelaar en zet deze op deze site.
misschien heb ik een oplossing waardoor je knipperlicht weer gaat werken.
ook de aansluiting dan graag fotograveren.
aan de hand van de foto`s weet ikhoe de schakelaar er uit ziet.
ik heb wel het 1 en ander liggen maar.........of het de goede is?

Goed idee TI. Ik heb hier mss ook nog wel wat en trof nog een oud type hier zomaar op de sloop!!!
Dus we wachten op de foto.
Groet Harm

Ik wil mijn horizon eigenlijk ook graag 'horizontaal' hebben. Dwz de achterkant laten zakken omdat die hoger staat.
Het zal ongeveer 40mm zijn. Weet iemand of er een automerk is met veren die passend zijn voor de horizon?
Of heeft iemand wellicht de maten van de achterveren van de horizon?

gr Stijn

Ok hierbij de foto's, dat is inderdaad makkelijker!

img0047vu.jpg

En de achterzijde met de contacten:

img0046tt.jpg

Ik heb de contactspray er al op losgelaten maar zonder veel effect. De lampen knipperen maar aan één zijde, tenzij ik de schakelaar wat verder indruk en vast hou.

Zo, mensen ik ben er ook weer eens.
Vreemd dat die schakelaar van de oude Samba opeens niet meer werkt. Je zou toch zeggen dat zo'n gevarenlichtschakelaar niet veel gebruikt is in het leven van zo'n Samba. Hij is volgens mij wel uit elkaar te halen als ik het zo zie of is dat om hem vast te klemmen? Ik zou sowieso eens de afzonderlijke pootjes proberen te bewegen. Als er één los zit dan weet je genoeg. Ik zou de contacten er nèt op duwen en dan de pootjes afzonderlijk met een spitsbektangetje proberen te bewegen. Wie weet zit er ergens inderdaad één los. Trouwens bij sloperij Hoving in Groningen staat nog een oude type Samba (een blauwe LS). Mischien dat de schakelaar er nog in zit.

Groet, Simcat

Klopt, de schakelaar van zo'n C15 is dezelfde als jullie het mij vragen.
Simcat

Vandaag nog even in een Matra-onderdelenparadijs geweest: de zolder van Carjoy. Ongelooflijk, alleen al die collectie interieurs, inclusief grasgroene velours stoelen van een Bagheera X. :eek:

grensrijder zei:
Vandaag nog even in een Matra-onderdelenparadijs geweest: de zolder van Carjoy. Ongelooflijk, alleen al die collectie interieurs, inclusief grasgroene velours stoelen van een Bagheera X. :eek:

Bedankt, dan weet ik dat even. De mijne is wel aan wat beters toe.

Ik kende deze Samba wel al sinds kort. Dat hij id. hier in ons land bloot wordt gesteld aan de pekel, weer en wind is natuurlijk weer typisch... Alléén maar om een paar euro's aan belasting te sparen voor een vergelijkbare jongere wagen gaan ook deze laatsten van die soort er op die manier natuurlijk op afzienbare termijn aan...
Gisteren nog een 305 break zien rijden in Maastricht van de eerste serie. Inmiddels zijn ook die auto's zó verdraait zeldzaam... In Nederland zijn ze op een hand vol na uitgestorven. Deze waarover ik het heb was nog maar pas in 2007 natuurlijk in vermoedelijke nieuwstaat uit Frankrijk in ons land ingevoerd, maar nu al fináál afgeragt tot op het bot... Erg gewoon, erg... :( Ik hoor al vaker geluiden uit Frankrijk klinken dat men zich daar stillaan aan het feit begint te ergeren dat met name "les Hollandais", "zuinig als ze zijn", massaal, het historisch rijdend erfgoed uit Frankrijk weghaalt om hier binnen een paar jaar aan gort te rijden om een paar euro's aan belasting te sparen... Dat moeten wij nu ÉCHT niet hebben...:(:(:(

Dan moeten die Fransen zelf maar zuinig zijn op hun culturele erfgoed. Bovendien zal het leeuwendeel van de (Franse) auto's die naar Nederland gaan heus wel door echte liefhebbers worden gekocht.

Terug
Bovenaan