Hoi "Gillende",
De Impala-stickers van Simca zijn nog verkrijgbaar. Nogthans zijn ze zéér duur: zeker 15 Euro per stuk... Overigens de oorsprong van de impala-sticker is gelegen in het oorspronkelijke logo van het roemrijke Franse René-Bonnet, oermodel van Matra (1964) waaruit dit ontsproot.
Overigens zijn de foto's gemaakt toen de secretaris en ik als afvaardiging van het bestuur van de Simca Automobiel Club Nederland, in Romorantin te Frankrijk acte de présence gaven op uitnodiging van de onze Franse vrienden van de Club Simca France ter gelegenheid van de opening van een extra zaal in het alom beroemde museum van Matra aldaar waar de fameuse V12-motoren van Matra tentoon gesteld worden. Deze motoren zorgden ervoor dat Matra als klein automobielmerk in de begin jaren '70 de algehele automobielconcurentie van alure deed verbleken en dat zelf tot 3x aan toe: 1970, 1972 en 1973 bij de evenzeer fameuse 24-urenrallye van Le Mans.
De gehele haute couture van Simca, Talbot en Matra was aanwezig. Zelfs hoog gerangde afvaardigingen van het PSA-concern en zelfs van de Régie Nationale Renault, eigenaar van Matra sinds 1981, waren aanwezig. Zelfs de burgemeester van Romorantin alsook enkele schepenen liet het niet afweten. Jammergenoeg liet de Régie Matra schier doodbloeden want men dulde geen concurentie van het eigen sportmerk in de eigen modellenreeks, Alpine. De latere, grotere fabriek van Matra te Romorantin werd aldus door die Régie gebruikt voor de producktie van de (Matra) Renault Espace.
Uiteraard was de ontwerper van de motoren van Matra was hoogst persoonlijk bij dit heuglijke feit aanwezig samen met zijn lieftallige vrouw. Een zéér, zéér enerverende ervaring beste forumvrienden welke Ronald en ik waarlijk NÓÓIT zullen vergeten! Fier als gieters stonden wij temidden van het hooggeëerd publiek. Uiteraard ontbrak de pers niet. De opnames van de schitterende, 100% originele René-Bonnet, in eigendom van één van de medeconstructeurs van het model die uiteraard ook aanwezig was, maakte ik op die prachtige zomeravond in de cour voor de voormalige Matra-fabriek in Romorantin, Frankrijk in de zomer van 2008. Die paar dagen met Ronald brachten een schat aan indrukken op, waarvan jullie wellicht laten nog van kunnen gaan meegenieten.
Deze zeér vroege René-Bonnet is waarlijk een oogverblinding en mede oogstrelend. Waarlijk een bijzondere automobiel ontsproten uit een roemrijk merk uit de trotse Franse automobielhistorie welke helaas maar waar, welhaast hoewaar echter bijzonder ten onrechte overigens, in de vergetelhoek geraakt. Eenst ooit de schrik van de Porsche 356- en 911-rijders op de Route du soleil want ook de Gendarmerie reed toen in deze bolides die werden aangedreven door een middenmotorconcept met motoren van de destijds al even beruchte en fameuse Renault 8- en later door een Renault 10 Gordini-motor onder de plexiglazen achterklep. ZUCHT, hoe wonderschoon ook, how roemrijk evenzeer zó onbereikbaar, zó onbetaalbaar en zeker zó raar geworden en in middels terecht enkel maar in vaste handen van waarlijk verkorenen en gepassionneerden toch is zo'n wagen.... Toch verzaakt niet forumvrienden er zijn zelfs van deze voertuigen in Nederland! Eender zo één in uw garage, spaart vrolijk verder en sla Sint Nicolaas dit jaar over en blijf vooral op die ene kans hopen...
Simcat