simca,matra,talbot en sunbeam topic deel 2

ehh kreeg weer eens geen mailtjes van autoweek.
wel handig..........heb je gelijk weer wat te lezen.
best afgelopen simcat.
hoorde het al van martin.

Hans Ranch zei:
Hallo allemaal, even wat over een echte stoere auto

https://img17.imageshack.us/gal.php?g=bild1093.jpg

de deurstijl zoals de meeste er uit zien

niets is er meer orgineel aan deze auto!

Hmmm... dit komt mij wel zeer bekend voor.
Gelukkig is de buitenste laag alleen maar blik wat simpel te vervangen is.
Hoe is de binnenste stijl (waar de schranieren aan vast zitten) er aan toe?

https://img9.imageshack.us/i/bild1059.jpg/

Heb wel ervaring met deurstijlen, scharnieren zitten goed vast.
Hier een foto van de achterzijde met de "nieuwe" achterbalk die op de vloer ligt.
hoe kun je een foto plaatsen??? in plaats van een link

Via b.v. imageshack.
Foto opzoeken, resize image aanvinken en op 640x480 instellen, start upload.
vervolgens pak je "hotlink for forums (1)" (staat meestal onder de foto en reclame's, dus even scrollen) deze link copyeren en plakken.

Dan krijg je een gewone foto in beeld als je bericht gepost is.
Succes ermee.;)

Bij mijn Rancho zag de linker A-stijl er zo uit, bol van de onderliggende roest... en dit was dus al eens opnieuw gelast.
Deze kant was nog wel te redden, maar aan de rechterkant moest alles geheel vervangen worden.

Nu je die achterbalk toch open hebt liggen even een tip: verstevig het gat onderin de balk waar de spanbeugel van de tank in komt even door er een vulring in te lassen, hetzelfde geldt ook voor de haak waar je reservewiel mee bevestigd wordt (hier zowel in de vloer als ook onderin de balk, desnoods een bus inlassen i.p.v. vulringen).

Gezocht in de omgeving van Dieren, een Simca 1100 voor 28 november a.s.

Klik hier voor meer informatie!!

Was deze simca 1501 tourist hier al gezien?

https://link.marktplaats.nl/297793178

robin19 zei:
Was deze simca 1501 tourist hier al gezien?

https://link.marktplaats.nl/297793178
Voor loop of sloop?
Als je zoiets te koop aanbiedt doe je dat toch voor 'loop' ! Weg met die 'sloop'!

Hèhè, eindelijk voor mekaar!! Onze 1005 LS APK klaar en APK afgemeld; op naar de spuiter!( die kan gelijk mijn laswerk wat bewerken...:eek: )
Foto's volgen nog...

die 1501 is van een oudere meneer die al jaren lid is van de club.
hij heeft de 1501 jaren geleden eens gerestaureerd.
blijft een mooie auto zo'n tourist.

Hey matra, hoe is het? Heb je je Samba en 1500 nog?

Lang niet op het forum geweest, moet weer een hoop pagina's doorlezen zie ik alweer :)

793150223_5_vkpR.jpeg

793150621_5_aK07.jpeg

793150413_5_sMzn.jpeg

793150864_5_I0Zi.jpeg

VW 1200 zei:
Hey matra, hoe is het? Heb je je Samba en 1500 nog?

Lang niet op het forum geweest, moet weer een hoop pagina's doorlezen zie ik alweer :)
hey VW hoe is het met jou dan?
hier alles goed.
heb je ook al een tijd niet meer gezien op de club.
de Samba is verkocht maar de 1500 blijft.

Hoi "Gillende",

De Impala-stickers van Simca zijn nog verkrijgbaar. Nogthans zijn ze zéér duur: zeker 15 Euro per stuk... Overigens de oorsprong van de impala-sticker is gelegen in het oorspronkelijke logo van het roemrijke Franse René-Bonnet, oermodel van Matra (1964) waaruit dit ontsproot.

Overigens zijn de foto's gemaakt toen de secretaris en ik als afvaardiging van het bestuur van de Simca Automobiel Club Nederland, in Romorantin te Frankrijk acte de présence gaven op uitnodiging van de onze Franse vrienden van de Club Simca France ter gelegenheid van de opening van een extra zaal in het alom beroemde museum van Matra aldaar waar de fameuse V12-motoren van Matra tentoon gesteld worden. Deze motoren zorgden ervoor dat Matra als klein automobielmerk in de begin jaren '70 de algehele automobielconcurentie van alure deed verbleken en dat zelf tot 3x aan toe: 1970, 1972 en 1973 bij de evenzeer fameuse 24-urenrallye van Le Mans.
De gehele haute couture van Simca, Talbot en Matra was aanwezig. Zelfs hoog gerangde afvaardigingen van het PSA-concern en zelfs van de Régie Nationale Renault, eigenaar van Matra sinds 1981, waren aanwezig. Zelfs de burgemeester van Romorantin alsook enkele schepenen liet het niet afweten. Jammergenoeg liet de Régie Matra schier doodbloeden want men dulde geen concurentie van het eigen sportmerk in de eigen modellenreeks, Alpine. De latere, grotere fabriek van Matra te Romorantin werd aldus door die Régie gebruikt voor de producktie van de (Matra) Renault Espace.
Uiteraard was de ontwerper van de motoren van Matra was hoogst persoonlijk bij dit heuglijke feit aanwezig samen met zijn lieftallige vrouw. Een zéér, zéér enerverende ervaring beste forumvrienden welke Ronald en ik waarlijk NÓÓIT zullen vergeten! Fier als gieters stonden wij temidden van het hooggeëerd publiek. Uiteraard ontbrak de pers niet. De opnames van de schitterende, 100% originele René-Bonnet, in eigendom van één van de medeconstructeurs van het model die uiteraard ook aanwezig was, maakte ik op die prachtige zomeravond in de cour voor de voormalige Matra-fabriek in Romorantin, Frankrijk in de zomer van 2008. Die paar dagen met Ronald brachten een schat aan indrukken op, waarvan jullie wellicht laten nog van kunnen gaan meegenieten.

Deze zeér vroege René-Bonnet is waarlijk een oogverblinding en mede oogstrelend. Waarlijk een bijzondere automobiel ontsproten uit een roemrijk merk uit de trotse Franse automobielhistorie welke helaas maar waar, welhaast hoewaar echter bijzonder ten onrechte overigens, in de vergetelhoek geraakt. Eenst ooit de schrik van de Porsche 356- en 911-rijders op de Route du soleil want ook de Gendarmerie reed toen in deze bolides die werden aangedreven door een middenmotorconcept met motoren van de destijds al even beruchte en fameuse Renault 8- en later door een Renault 10 Gordini-motor onder de plexiglazen achterklep. ZUCHT, hoe wonderschoon ook, how roemrijk evenzeer zó onbereikbaar, zó onbetaalbaar en zeker zó raar geworden en in middels terecht enkel maar in vaste handen van waarlijk verkorenen en gepassionneerden toch is zo'n wagen.... Toch verzaakt niet forumvrienden er zijn zelfs van deze voertuigen in Nederland! Eender zo één in uw garage, spaart vrolijk verder en sla Sint Nicolaas dit jaar over en blijf vooral op die ene kans hopen...
Simcat

5rgaj1oc2n1siuwa2dre.jpg

lv90n0ad129bpagocz88.jpg

fghn2q01788zx7w4x9cn.jpg

e799fir5pvv7crjax5ul.jpg

vk0m3fk23y9cstwy9tjb.jpg

Foto-UEW448XM-D.jpg
[/img]
Foto-GZKEWECS-D.jpg
[/img]

Heb deze ook al op het "wat zag jij voor bijzonders" geplaatst, maar deze foto lijkt me zeker ook hier op z'n plek.

Pedigreepaul zei:
te koop: Sunbeam 1600Ti

Vandaag gespot:

1968 Sunbeam Sceptre mk2
4083346976_e8723ca6f6_o.jpg

Is er trouwens iemand die Sunbeams registreert?

Erg Leuk dit item over de Sceptre , heb er zelf 2 nml een Sceptre [ zie review] en een Rapier .
Nb Sceptre is geen MK2 maar een Mk3 !

Mvg Sceppie

Hoi Sceppie,

Kijk een paar pagina's terug in het forum en je zult opmerken dat de wagen daar pas ook al eens is gespot. Niettegenstaande bedankt voor de oplettendheid!
Simcat

Hallo Simcat,

Wat ik mij afvraag ; waar is deze Sceptre gespot? Dit omdat ze behoorlijk zeldzaam zijn in dit land en meende alle Sceptre,s te kennen.
De Sceptre is een zwaar ondergewaardeerde auto die goede rijeigenschappen heeft met oa een overdrive op 3+4!.
Ik kan het weten na ruim 20 jaar ervaring met deze wagens .
Niet alleen met Rapier en Sceptre maar ook met Avenger , had een 78,er 1600gls uit 1978 . Soms ook Tabot genoemd maar was weer niet het 424
model maar het Onslow [hahaha] model.

Groet Sceppie

Hierbij enkele foto,s van voortgang restauratie van Simca 1200.De rechterzijde is zo goed als klaar wat plaatwerk betreft.
Er is een nieuwe kokerbalk en dorpel gemonteerd en tevens spatbordrand achter vernieuwd,nu is de linkerkant aan de beurt.
Foto-M8HW7NZS-D.jpg
Foto-EEK3MLC4-D.jpg
Foto-BOFG7V8F-D.jpg
Foto-446TRAOG-D.jpg

Zo mag ik het zien (y) , uitgekleed tot (bijna) het laatste boutje... da's pas restaureren.
Maar op deze manier kun je het fijnste aan de wagen werken zonder dat er wat in de weg zit met de herstelwerkzaamheden.
Succes ermee.

Maar waarom heb je de hemelbekleding er eigenlijk in gelaten? Bij m'n Rancho zat hier ook een hoop vliegroest onder...

Goedemiddag alllen... Hieronder de foto´s welke ik gisteren van mn Solara geschoten heb, dit is de slechtste kant overigens van heel de auto...

Deze moet ik 1 dezer weken dus naar Ochten gaan brengen om de reparatie/restauratie aldaar te laten doen en het opnieuw spuiten van de auto...

sdc10439.jpg

-
sdc10438.jpg

-
sdc10439q.jpg

@ A. Brandhorst: Valt dit mee of tegen? Zijn er nog slechte plekken te verwachten op minder toegankelijke plaatsen?

het valt nog tegen... dit is als het goed is wel meteen het slechtste stuk van de auto...

Verdere roestschade zullen we nog moeten bekijken...

Ik ken dit soort beelden... was bij m'n Rancho net zo. (met dien verstande dat in mijn geval dit de beste kant nog was.:( )
Puur het gevolg van de slechte afwatering en ventilatie in de Simca/Talbot constructie.
Als het hier bij blijft mag je je handen dicht knijpen.
Eruit slijpen en vervangen door frisse plaat, en laat je niet verleiden door lapwerk over de roest heen... da's dodelijk voor een auto.

Maar maak de steunen van het stuurhuis ook eens even los van de chassisbalken... hier zit ook vaak veel ellende achter.
En waar de onderste brug van de voorwielophanging aan de chassisbalk bevestigd zit is ook zo'n berucht punt.

Als dat inderdaad het ergste is, valt het niet bijzonder tegen. Maar goed, talloze kleine plaatreparaties kunnen samen natuurlijk aantikken.

die voorste hoekjes zijn inderdaad wel kritiek, net als bij de rancho de draagbalken van de motor.
Mijn LNA heeft die malle dingen ook (toch een talbot achtergrond?) en daar was er ook een door geroest. Toch maar mooi even laten repareren, 't was gelukkig nog niet zo erg.

Nou de 1000 is bijna APK klaar nog paar dingen die ontbreken zoals het zakje voor de ruitenwisservloeistof:

Foto-8YMCLXDI.jpg

Iemand die dat hier nog heeft liggen?

Daar zijn ook andere oplossingen voor.

Mijn 1006 heeft een bidon en daar kan ik met de hand in knijpen, werkt het ook !

In mijn Skoda S100 heb ik gewoon een electirisch bediend vaatje uit een BX geplaatst. De zak hangt er nog wel in, maar wordt niet meer gebruikt.

ik heb de klassiek en techniek vandaag in de brievenbus gekregen met een goed sunbeamverhaal erin.
blijven leuke auto`s om te zien die lotus en ti.
ook het rijden met deze wagens is geweldig maar voor mij al weer een hele tijd terug.
vroeger he.

Een tweetal Talbot-spots van afgelopen zaterdag (ook hier maar even plaatsen dan) na een bezoek aan de oldtimerbeurs in het Flowerdome te Eelde.
Talbot Samba LS, 1985 in Sympa-uitvoering.
cimg41738.jpg

Talbot Simca 1100 GLS.
cimg41828.jpg

hier in goes kan ik er nog wel een vinde zoon ruiterwisser zakeje denk ik op de autosloperij staat er 1 een hele kompeleten

Ben ook al weer een mooi stukje op weg met de Grand Raid weer in elkaar te puzzelen.
De assen zitten er weer onder, de tank, brandstof- en remleidingen zijn weer fris aanwezig, stuurhuis is teruggeplaatst, en niet vergeten de kabelboom.
Heerlijk prutswerk trouwens, zo'n complete kabelboom weer op de juiste plaats zien te krijgen op zo'n manier dat alle stekkertjes ook goed liggen.... ben er 2 dagen mee bezig geweest.

Heb ook geprobeerd een begin te maken met het dashboard inbouwen.
Ging dus niet helemaal lekker... een poging gedaan om de kachel er weer in te bouwen:

... bij nadere inspectie zat er een vreemde bobbel op de lange kachelslang...:(... een inwendige breuk dus.
Ben maar gelijk gestopt met het dashboard, als ik alles verder inbouw kan ik de slang bijna niet meer vervangen.
Dus bij deze de volgende oproep:

Is er hier iemand die toevallig nog een lange kachelslang (in goede staat) van de Matra Rancho in de schuur heeft liggen en hem (tegen betaling natuurlijk) ook nog wil missen?

Het gaat om de lange (ca 100 cm) slang zoals op de foto's:

@Muddy

Jammer dat je 'm niet eerst in kleur hebt gespoten, nu moet je alles afplakken en kun je de motorruimte niet in kleur mee spuiten.
Verders veel respect voor deze grondige restauratie.

Vooral zo doorgaan,
ZcelbqyHilD.jpeg
(y)

En toen haalde ie er alles weer uit................... :)

Maar alle gekheid op een stukje: knap werk Muddy.

Zo'n kachelslang, is dat heel specifiek voor een Rancho? Bij Keverspeciaalzaken verkopen ze ook kachelslangen van verschillende lengtes. Check anders eens de site van Paruzzi, een webshop voor Keveronderdelen.

Arievectra zei:
@Muddy

Jammer dat je 'm niet eerst in kleur hebt gespoten, nu moet je alles afplakken en kun je de motorruimte niet in kleur mee spuiten.

De Grand Raid is origineel dus zwart onder de motorruimte.:)
Enkel al het plaatwerk, de deurstijlen en de dorpels horen in kleur (mat olijfgroen) gespoten te worden.
Het frame rondom de voorruit en de motorruimte moeten zwart blijven.
Vandaar dat ik nu alles gewoon rustig in kan bouwen, straks met het spuiten dan even de gehele neus goed inpakken.;)

Terug
Bovenaan