simca,matra,talbot en sunbeam topic deel 2

simca ti zei:
vandaag met iemand in contact gekomen die met een rancho bezig is en hij zoekt nog een heleboel interieur spullen,waaronder de stoelen en de achterbank alsmede de deurbekledingen.

Daar ken ik er ook nog één van.

Ik zoek al ruim een jaar naar goede bekleding (of desnoods een compleet interieur) voor m'n Grand Raid.
Is dus vergelijkbaar met het zoeken naar een speld in een hooiberg...wat me tot nu toe aangeboden is was allemaal versleten of beschadigd.
Het zal voor mij wel weer "zelf maken" gaan worden, ik ben me al een beetje aan het oriënteren op stof en skai wat het origineel zo goed mogelijk gaat benaderen.
Maar ik heb de tijd nog wel even, eerst maar eens de rest van de auto weer rijklaar maken.

Ik zoek nog een rechter voorstoel. Bij mij is de kabel gebroken om de achter passagiers toegang te kunnen verlenen tot de Rancho.

Die zijn over het algemeen te vervangen door remkabels van een fiets, door de bekleding omhoog te stropen kom je erbij. Geen specifieke ervaring met de Rancho of met Simca, trouwens.

Bij mij is de kabel bij de bevestiging aan de onderkant van de stoel gebroken, ik zoek nog een oplossing om de kabel met het mechaniek te verbinden.

Hé hoi Matrancho,

Ik weet dat wat zo'n kabels aangaat er een hoop te krijgen is bij automaterialenzaken. In Duitse oldtimerbladen heb ik wel al eens gelezen dat men daar dergelijke, "Bowdenzuege" weet te repareren met allerlei leverbaar materiaal qua kabels in diverse dikten die op maat afgeknipt eerst voorzien worden van de oude arreteringen en dan vertint worden. Het probleem met staaldraden in auto's is niet enkel een probleem van Talbotriders. Probeer anders eens op een ander forum. Bij andere merken is het ook vaak weetjes verzamelen van derden die bijvoorbeeld met de kabelbediende schuifdakbediening van hun oldtimer zodoende de boel weer aan de praat kregen. Een vriend van mij is thans bezig met de restauratie van zijn Opel Kapitaen P2 van 1962. In deze wagen bevindt zich een staalkabelbediend canvasschuifdak. Frans heeft nog geeneens oude kapotte kabels, kan je na gaan. Het zal toch ooit weer moeten werken dat dak... Ik geef het je te doen!
Simcat

Matrancho zei:
Bij mij is de kabel bij de bevestiging aan de onderkant van de stoel gebroken, ik zoek nog een oplossing om de kabel met het mechaniek te verbinden.

Gewoon even een fietskabeltje met 1 zo'n dik uiteind halen bij de locale fietsenboer.
Mantel ben je niet nodig, andere uiteinde mag ook kaal zijn.
Je moet wel even een knijpsok o.i.d. erbij hebben om bovenin de kabel straks een lus te maken waar dat lusje/handvat doorheen moet.

Vanaf de vergrendeling de kabel erin duwen.
Dus eerst door dat oogje aan die haak, dan door dat stukje mantel en vervolgens door die geleidebuis naar boven.
Dan even een knijpsok om de kabel, dat leren lusje/handvat erdoor en de kabel terug in de knijpsok.
Lengte even bepalen en de knijpsok stevig dichtknijpen met een tang.

Oh ja, soldeer het uiteinde van de kabel eerst even tegen het uitrafelen tijdens de montage...;)

ik heb hetzelfde probleem maar dan niet in de stoel maar een gaskabel van de solara automaat.
is natuurlijk ook niet meer te krijgen.
de kabel verwijderd en meegenomen naar de plaatselijke fietsenmaker.
deze laten zien en gevraagd naar de spullen die ik nodig heb.
buitenkabel,binnenkabel met een tonnetje erop en een los tonnetje.
de oude kabeltonnetjes eraf geknipt en de spullen dievoor de afstelling zorgen overgezet op de nieuwe kabel.
maandag weer monteren en de juiste lengte bepalen van de binnenkabel.
daarna het laatste tonnetje erop en je gaskabel is weer als nieuw en de kosten voor de onderdelen zijn 4 euro.(y)

Heren,

Jullie hebben me uitstekend geholpen. Ik ga binnenkort maar eens naar een fietsenboer hier in de buurt. Eigenlijk kan ik er maar een bedenken en dat is een fietsenboer in Heerhugowaard. Hij is notabene een Simcaverzamelaar!!! Om privacy redenen noem ik hier niet zijn naam. :p

Haaaa, dat zou ik ook maar niet doen, immers het zou tot "enteren" kunnen komen, hahahahahaha! :D
Simcat

de gaskabel van de fietsenmaker zit op de solara met de originele bevestigingsmaterialen.
de kabel ziet er precies zo uit alsof het origineel is.
ik heb de lm velgen gemonteerd met de bandenmaat 185/70/13 maar deze breedte loopt aan de achterzijde helaas aan.
morgen de originele maat maar monteren 165/80/13.
de achterremmen gereinigd en gangbaar gemaakt en de remvloeistof ververst.
dit was echt nodig want de vloeistof was geheel zwart en je wilt niet weten wat het watergehalte was.
de complete uitlaat vervangen en een ander uitlaatspruitstuk gemonteerd.
dit alles met nieuwe pakkingen.
DSC04057.JPG

DSC04061.JPG

DSC04062.JPG

DSC04063.JPG

DSC04065.JPG

@Simca Ti, weet jij toevallig een onderdeelnummer voor een achterdemper van mijn Solara GLS uit 1981??

Je zou me er enorm mee helpen!, alvast bedankt!!

Sympa(thieke) auto's, die Simca's en Talbots. Op pagina 12 zag ik een bruine Ranchoo KK-44-GJ. Die doet me denken aan een witte Ranchoo waar ik in 1999 een oogje op had (dankzij Bassie en Adriaan): De KK-43-GJ! Helaas bestaat deze '84er niet meer; de roest was tien jaar geleden dan ook al zeer nadrukkelijk aanwezig en ook de reden van niet-aanschaf. Sindsdien ook nooit meer een goede Ranchoo gezien. Wel had ik vanmorgen een (Duitsgekentekende) oranje 1006 GLS uit 1978 in de binnenspiegel van m'n Fuego. Hij knipperde met groot licht en ik liet hem inhalen. Wie schetst m'n verbazing: Op de motorkap zat een sticker: Peugeot Talbot dealer Autopalace Zwolle; deze was dus redelijk recent ge-exporteerd van NL naar D.

Da's jammer dat "onze" Simca's verdwijnen naar andere oorden, wel leuk om ze dan weer te zien met orginele NL dealer stickers.
Jammer van die 1100 tegen die mast, bijzonder Toyota Carina trouwens, die zie je ook nooit meer...

A.BRANDHORST zei:
@Simca Ti, weet jij toevallig een onderdeelnummer voor een achterdemper van mijn Solara GLS uit 1981??

he`albert,sorry dat ik wat laat reageer maar ik ben nu eenmaal bezig met het solara project en dan wordt het al gauw heel laat[11/12 uur in de avond,nacht].
ik heb de microfiches op de zaak liggen met alle onderdeelnummers.
als ik even een moment tijd heb zoek ik het voor op.
maar je kunt ook op marktplaats een advertentie plaatsen met gezocht achterdemper talbot solara.
ik heb daar goede ervaring mee want er reageren een hoop simca liefhebbers op de oproep.
zo ben ik in het bezit gekomen van een rechter voorstoel met klapmechanisme van een rancho.
gewoon iemand uit de simcawereld.
ik ben hem daar nog dankbaar voor.
bij de eerste de beste meeting van de club neemt hij deze voor mij mee.
DSC04056.JPG

Ik ga 19 september 2009 voor de 3de maal naar het oldtimerfestival te Appelscha. Voor de 2de keer zal ik nu wederom met de Rancho gaan. Dit is werkelijk een fantastisch evenement waar vorig jaar 1200 voertuigen aanwezig waren. Helaas heb ik maar 3 Simca's gezien. Volgens mij moet dat beter kunnen. hierbij wil ik alle Simca, Talbot, Matra, Chrysler France en Sunbeam eigenaren oproepen om dit jaar massaal ons merk te laten zien in Appelscha.

Klik hier voor de website om u in te schrijven voor dit fantastische evenement.

Ik reken echt op veel inschrijvingen voor de editie van 2009!!

Keep Simca Alive!!! :cool:

Matrancho zei:
Ik ga 19 september 2009 voor de 3de maal naar het oldtimerfestival te Appelscha. Voor de 2de keer zal ik nu wederom met de Rancho gaan. Dit is werkelijk een fantastisch evenement waar vorig jaar 1200 voertuigen aanwezig waren. Helaas heb ik maar 3 Simca's gezien. Volgens mij moet dat beter kunnen. hierbij wil ik alle Simca, Talbot, Matra, Chrysler France en Sunbeam eigenaren oproepen om dit jaar massaal ons merk te laten zien in Appelscha.

Klik hier voor de website om u in te schrijven voor dit fantastische evenement.

Ik reken echt op veel inschrijvingen voor de editie van 2009!!

Keep Simca Alive!!! :cool:

Ik wil wel graag, maar het zit er dit jaar nog niet in.
Eerst de auto maar geheel klaar maken, in z'n huidige staat jaagt die alleen maar geïntresseerden weg. :)

Hallo "Muddy",

Ik heb weer eens met open mond staan kijken en zitten lezen op Matramania naar de foto's en de verslaglegging van de restauratie van jouw Grand-Raid. TJONGE-JONGE zeg.... Ik dacht dat mijn TI van 1974 slecht was maar jouw Rancho is me toch slecht zeg.... PFFFFo_O...... NIET TE GELÓÓÓVEN
MAN.... Niets dan respekt, respekt en nog eens respekt kerel. (y)(y)(y). Eén van mijn vurige wensen is om binnen niet al te lange tijd eens e.e.a. in ogenschouw te kunnen nemen. "Matrancho" weet dat ook en ik weet ook dat hij dat eens héél graag zou willen. Ik denk dat wij, in dat geval, samen komen kijken. Maar-eh, "Muddy", jij hebt mij ook een garage waar jij U tegen zegt... Dáár kun je nou nog eens in werken... Brandschoon en héérlijk ruim van opzet. Daar dromen anderen alleen maar van, haha.

Simcat
aq0b5vxqx4pdu4mikoie.jpg

hd97mzjjlcrmroz10k2d.jpg

ok25znueey736joqhd26.jpg

zjopegonscyrprakyukp.jpg

Misschien weet Matrancho hier meer van, er wordt op speurders een nogal dure
Talbot Matra Rancho Decouvrable aangeboden met kenteken HD-63-BH, is deze
bij een van jullie bekend?

Hoi "Tagora",

Nou, ik kende deze specifieke, toch wel abobinabel dure Rancho Découvrable nog niet totdat ook ik hem vond op Speurders.nl enkele dagen geleden.

Simcat

Wat een belachelijke prijs voor een Rancho.
Ik zie deze Rancho voor het eerst!!

Simcat zei:
Hallo "Muddy",

Ik heb weer eens met open mond staan kijken en zitten lezen op Matramania naar de foto's en de verslaglegging van de restauratie van jouw Grand-Raid. TJONGE-JONGE zeg.... Ik dacht dat mijn TI van 1974 slecht was maar jouw Rancho is me toch slecht zeg.... PFFFFo_O...... NIET TE GELÓÓÓVEN
MAN.... Niets dan respekt, respekt en nog eens respekt kerel. (y)(y)(y). Eén van mijn vurige wensen is om binnen niet al te lange tijd eens e.e.a. in ogenschouw te kunnen nemen. "Matrancho" weet dat ook en ik weet ook dat hij dat eens héél graag zou willen. Ik denk dat wij, in dat geval, samen komen kijken. Maar-eh, "Muddy", jij hebt mij ook een garage waar jij U tegen zegt... Dáár kun je nou nog eens in werken... Brandschoon en héérlijk ruim van opzet. Daar dromen anderen alleen maar van, haha.

Die "garage" is een goedkope partytent van de Gamma.... 6x3 meter incl. zijschermen voor nog geen 100 euri.:D

Wat dat betreft heb ik het geluk dat m'n werkgever mij kosteloos een overdekte ruimte heeft aangeboden voor de opslag van de autodelen, en dat er op het buitenterrein ruimte genoeg is waar ik deze tent kon plaatsen om droog en beschut te lassen.
Anders was dit project voor mij nooit haalbaar geweest, thuis heb ik hiervoor geen ruimte.

Maar ik moet aankomende week nog werken, en dan heb ik 4 weken vakantie om de laswerkzaamheden te voltooien.
Dus als jullie nog ROEST willen bestuderen dan moet je snel zijn. :)

Die Rancho Découvrable ziet er wel erg mooi uit, op de zeer foute velgen na dan.

Adverteerder schrijft éérste eigenaar...RDW zegt tenaamstelling 28-03-1995.....:confused:...beetje vreemd. (misschien een ervenis?)
De wagen is wel origineel Nederlands, APK is verlopen op 07-03-1998...heeft dus al 11 jaar stil gestaan.

Zou er best wel eens goed naar willen kijken of het inwendige ook nog zo gaaf is.

Er staan daar trouwens nog meer exclusieve auto's en oldtimers te koop.
Een handelaar of een verzamelaar met geldgebrek?

Maar laten we toch eens blij zijn dat de Rancho's een keer zo waardevol gaan worden...:cool:...de prijzen van slopers en goede exemplaren hebben al veel te lang zo dicht bij elkaar gelegen.

vandaag ,ondanks een slijmbeurs ontsteking in de rechter schouder, toch het technische gedeelte van de solara af kunnen maken.
stabilisator rubbers incl bout ,bus en ringen vervangen.
wagenhoogte juist afgesteld omdat de vorige eigenaren er een zooitje van hadden gemaakt en de solara wel leek op een boottail[voorkant hoog,achterkant laag].
kleppen gesteld,carbo gereinigd en afgesteld,massa achterlichten hersteld,2 vriemen vervangen.
als holunder het kenteken morgen komt brengen kan ik de solara gaan afmelden voor de apk.
oja,als je de wagenhoogte gaat veranderen moet je de wielstanden opnieuw controleren.
bij mij was de sporing geheel verkeerd[veel uitspoor].
ook dit staat nu allemaal weer zoals het hoort.
DSC04081.JPG

DSC04082.JPG

DSC04091.JPG

DSC04092.JPG

DSC04093.JPG

DSC04094.JPG

:p Zo zeg, deze waarden kunnen zich ECHT laten zien... En dan te bedenken dat oude auto's vervuilend zouden zijn... PFFF....
Goed werk SimcaTI!!! Wij kijken uit naar de nieuwe APK.-datum van de jongste Solara van Nederland!!!!;)
Simcat

Bij mijn Citroën Dyane was de co-uitstoot zelfs slechts 0,8% :p
(maar dat kwam doordat ik 20% bioethanol bij had getankt - dat verbrand veel mooier, minder roetdeeltjes e.d.

dus inderdaad, oudere auto's hoeven zeker niet meer vervuilend te zijn dan jonge :)

het co stond toen ik ermee begon op 0,3% en ik kon draaien wat ik wilde maar het werd niet hoger.
wat reinigen en afstellen al niet kunnen doen.
de solara gls automaat is vandaag weer officieel voor 1 jaar goedgekeurd en kan zijn km met plezier weer aan.
nog wat optische dingetjes doen en daarna een lange proefrit en holunder kan zijn solara weer komen ophalen.
de laatste talbot in nederland komt weer op de openbare weg.
wie weet spot je deze straks en zien we de resultaten op dit forum weer terug.

TOPPPP!!!! YEPPP, het is dan eindelijk een feit!!!! De jongste Solara van Nederland weer gekeurd!!!:LOL:

EINDELIJK, Hier zijn dan de beloofde foto's van mijn Talbot Samba "Bahia" van 23-05-1985:LOL:. Een vrij laat exemplaar dus. Alhoewel laat, in België ken ik iemand die er één in "Sympa"-uitvoering heeft en die pas op 19-11-1986 (!) op de weg werd toegelaten. Vooral de Samba's met stalen dak zijn welhaast allemaal uitgestorven. In héél Nederland ik er slechts een handje vol van qua kenteken. Wanneer hebben jullie er voor het laatst één gezien?! Deze Samba is nu eens niet in cabrioletuitvoering. Het mag dan wellicht zo zijn dat deze wagen geen hoog "zomer"-gehalte heeft maar daarintegen heeft hij wel weer een hoog "boodschappen"-gehalte en da's zeker ook niet zo verkeerd. Deze Samba van het modeljaar 1985 heeft nogeens een totaal vernieuw dashboard gekregen. Het is goed te zien op de foto's. Gelukkig is de wagen in deze "Bahia"-uitvoering helemaal compleet en origineel. Zelfs de typische "Bahia"-wieldopjes zitten er nog allemaal op. Dat is toch uniek?! Kijk eens wat voor een tegek stuur dat de wagen heeft! Een hoop is er gedaan. Daar straks meer over. Hoewel nog zonder APK kon ik het niet laten even een blokje om te rijden. Hij rijdt weer als een TREIN! De 1124 CC-motor aan de 4-bak loopt na een grote beurt weer fantastisch!:)
Simcat

enjsxj7u7d8c2w03qopc.jpg

47wissasflf1qslmc8eu.jpg

zjijivh4zzcza9dj1lpm.jpg

9k1bcv0byf9xydohchtb.jpg

xldjcdwqepi6rbwv52cx.jpg

k7gw241uc75h12gevh0y.jpg

zct9i8p6w125s730e7qh.jpg

Simcat, schitterend, die Samba Bahia. Ongelooflijk hoe compleet en origineel deze auto is. Heerlijke jaren tachtig-kleuren. Doen me denken aan de middelbareschooltijd en de muziek en kleding van toen. Ik verzamelde destijds autofolders en had er ook een van de Talbot Samba, met daarin foto's van vrolijke mensen en afbeeldingen van danspasjes (de samba natuurlijk!).

Sympathieke Samba, Simcat. Heel netjes. Vooral die wieldoppen maken hem af, figuurlijk dan. En volgend jaar belastingvrij! De groene Samba die erg duur te koop staat is je vast al bekend? Op de sloop in Emmeloord staat ook een Samba, tussen een Solara, 305, R4 en R5

Foto-RSENXSJZ-D.jpg

Hé hoi "Fuego",

Jij zegt dat in Emmeloord nog een Samba en een Solara op de sloop liggen. Da's interessant zeg. Ken jij de eigenaar van het slopersbedrijf en hoe is hij met prjzen? Ik kan mij voorstellen dat als je zo'n modellen nog hebt liggen dat je daar best prijzige prijzen voor vraagt, immers op de plekken van de Talbots zouden ook Golfjes 2 of 3 kunnen liggen die véél sneller geld opleveren. "Fuego", duidt volgens mij op een Renault-liefhebber is het niet? Ook "francofiel" natuurlijk, haha. Ik zal wellicht met de deur in huis vallen, Fuego, maar ik heb hier nog een keurige R9 uit 1985 staan. Jammergenoeg is de startmotor defekt. Het betreft een automaatje met dubbele koplampjes. Hij is echt keurig. Geen roest en lopen als een trein. Prima schakelen! Kleur grijs-blauw met gelige, stoffen binnenbekleding. De stoeltjes zijn op 3 manieren verstelbaar (w.o. in zijn geheel kantelen, haha!). Iets voor jou of voor jouw clubvrienden? Zo ja neem even contact op. Alvast bedankt hoor!
Simcat

Wie gaat de 80-EU-10 redden!? Deze blauwe Simca 1100 staat (weer) op marktplaats. Maar nu voor 150 euro, loop of sloop. Een vroege fase 2 Simca 1100 is behoorlijk zeldzaam.

https://link.marktplaats.nl/245263414

Tja wie o wie gaat die arme 80-EU-10 redden? Vergeet niet dat hij zelfs nog APK. heeft en dus kan het toch niet zo zijn dat het een verloren zaak zou zijn. Het redden ervan zou zich dus moeten kunnen lonen. Zoek maar eens een 1100 an dan van het 2e. type. En al helemaal een 3 deurs! Een 3 deurs 1100 is sowieso erg zeldzaam. De deuren passen overigens in een Rancho! (tip).

"Fuego 81": "Simcat jij hebt pb.". "Fuego 81", wat bedoel jij precies hiermee?
Simcat

Leuke Bahia, Simcat !
Overigens staan er op leboncoin nog een aantal dichte Samba's te koop, dus wie ?

[size=x-small]niet meteen mijn naam noemen, da's (te) makkelijk.[/size]

Terug
Bovenaan