Beste medeforummers,
Op de, Duitse, clubsite staat reeds e.e.a. te lezen betreffende het komende Simca-wereldtreffen van 2012.
Ruim op tijd voor eenieder vrij om te kunnen regelen voor dat treffen natuurlijk. Een
ABSOLÚTE must voor de liefhebbers van de merken Simca, Talbot, Matra, maar óók René-Bonnet, Matra-Bonnet, Matra-Sports, Simca-Matra, Talbot-Matra, Simca-Chrysler, Chrysler-Sunbeam, Talbot-Sunbeam èn Chrysler-France. Om maar even een indruk te geven: Vorig jaar stonden er op het Simca-wereldtreffen in Bastogne in België
maar liefst 455 auto's!!! 

ÁÁÁDEMBENÉÉÉMEND... 

Héél opmerkelijk overigens was dat op dat treffen in Bastogne GÉÉNÉÉN Simca- Talbot 1510 te zien was... Dan maar een paar foto's van één van mijn twee 1510's op ons forum.
Logische vraag van jullie natuurlijk: Simcat, waarom ben jij dan niet met die auto daar geweest? Dat komt omdat ik met de kleine nòg zeldzamere Samba "Bahia" ben geweest. Daarnaast,
deze 1510 staat als sinds 1994 stil en daarvoor nogeens zo'n 10 jaar! De auto heeft in wezen dus maar goed 2-3 jaar op straat gelopen. Inmiddels loopt de motor wel weer als een zonnetje en alle verbruikers werken weer naar behoren. Maar goed om hem te presenteren op dat wereldtreffen in 2012 moet hij wel weer als 1510 SX automaat in hart en nieren daar staan anders kan ik hem hier in België niet gekeurd krijgen. Dàt kost echter nog het nodige werk... Helaas nemen andere zaken mijn tijd te over in waardoor de auto moet wachten op zijn transformatie terug naar het origineel.
Yep, goed gezien mensen, het gaat hier om een, Belgisch, exemplaar. Maar goed ik woon dan ook in België.
Is 'ie niet PRÁCHTIG mooi?!
Kenners tussen jullie zou meteen zijn opgevallen dat de auto op divers, technisch vlak, helaas is teruggetransformeerd naar een Simca 1307 GLS dan wel 1308GT, echter ÀLLES werkt! Alle technische componenten in het dashboard zijn van 1307 GLS dan wel 1308GT en ook de motor en de (4-bak) zijn van zo'n type Simca in deze Talbot gezet. Zelfs de velgen zijn van de 1307 LS/GLS serie of van de Solara LS/GL/GLS. Natuurlijk horen op deze 1510 SX Pedrini-velgen van Talbot. Die liggen al in de originele dozen te wachten. Ook de remmen zijn teruggebouwd naar ATE terwijl vanaf 1980 op de 1510 enkel maar Girling op de 1510 reeks zat! Men zou denken dat het om een omgebouwde Simca 1307 GLS dan wel een Simca 1308GT naar Talbot 1510 gaat maar niets is minder waar. Het is ECHT een Talbot 1510 SX automaat van '6-'82 waardoor aldus voor de belgische en overigens ook nederlandse markt een zéér laat exemplaar. Divers onderzoek bij de politie, vóór aankoop van de auto, door de toenmalige eigenaar niet bezwaarlijk bevonden, bevestigd dat het echt om de vermeende 1510 SX automaat gaat is die de papieren ervan bevestigen.
Ik wilde natuurlijk geen omgekatte auto kopen.
Knap gedaan dan zo'n 1510 terug transformeren naar het oudere model. Op zich is de tellerunit uit de oude serie in het dashboard best klassiek te noemen. Klassieker zeker en daardoor wellicht iets mooier dan die van de 1510 GLS/SX dan wel Solara GLS/SX tellerunit.
Rest de vraag waarom je zo'n auto dan terugbouwd, ik bedoel àl dat werk... Nou, de eigenaar van de auto vond dit mooier.... (hahaha, lachuuuhh....) Hij zal wel geen onderdelen meer gekregen hebben toen hij de auto in 1994, na zo'n 10 jaar stilstand, weer vlot wilde trekken.
Inmiddels weet ik uit ervaring dat zo een auto, in België, NOOIT weer gekeurd kan als deze met deze omgebouwde zaken ter keuring wordt aangeboden. De auto klopt dan nl. op geen enkele wijze meer met het origineel onder het gegeven chassisnummer voor België vervaardigde "certificaat van overeenstemming" of "gelijkvormigheidsattest". Daarin staan alle originele af fabriek ingebouwde typegerelateerde zaken die hier echter compleet zijn veranderd. Bálen geweest voor de oude eigenaar toen de auto aldus niet werd geaccepteerd bij de keuring, haha. Wel opemerkelijk dan dat hij de auto aldus toch heeft gestald wachtende op betere tijden. Waarschijnlijk omdat de wagen nog zo strak en hard was en in 1994 zo'n auto ook al ver te zoeken was. In Nederland zou zo'n transformatie volgens mij geen bezwaar opleveren. Als alles maar werkt, haha. Maar goed, zelf wil je natuurlijk als liefhebber weer alles origineel hebben. Trouwens wil ik de auto weer op de weg hebben MOET hij wel weer hélemaal terug naar het origineel. Als je dan geen tweede 1510 SX automaat hebt voor de onderdelenvoorziening ziet de wereld er natuurlijk een stuk somberder uit en betekent dit soort praktijken een wisse dood voor zo'n auto waaraan je niks hebt daar hij in België nooit meer gekeurd kan. Zónde toch?!
In tegenstelling tot de oudere tellerunit vind ik de centrale verwarmingsdbediening en het gehele centrale dashboarddeel van het 1307/1308 dashboard zoals dat er nu aldus inzit weer NIET mooier dan de voor deze auto originele unit uit de 1510/Solara-reeks met daarin in soms in de GLS maar altijd zeker in de SX opgenomen boordcomputer.
Natúúrlijk moet deze zéér zeldzame auto (gelukkig is het van origine ook nog eens de meest luxe 1510 als SX met automaatbak, teruggebouwd naar het oorspronkelijk origineel. Ook de standaard cruisecontrol hoort weer in deze auto. Gelukkig dat mijn 2e. (!) 1510 óók een SX met automaatbak is (nederlandse auto), die daarnaast zelfs een AIRCO (!) heeft. Deze auto werd in 1980 op Curacaou (!) nieuw verkocht en kwam in 1985 mee naar Nederland (!). De auto is aldus pas 25 jaar ná 1985 (!) belastingvrij geworden... In 2010 kreeg ik pas een brief van de RDW. dat de auto pas belastingvrij zou worden... Hoe KAN het verkeren?! Het is dus van 2 één wagen te maken.
https://www.club-simca.de/Index.html
Simcat
https://www.4x4fotos.nl/upload/files/1jszka3415rdwvzc2jei.jpg
Simcat