simca,matra,talbot en sunbeam topic deel 2

Tijd voor een wat vrolijker bericht en deze Talbot-ling heeft er alles mee te maken:

tcar3.jpg

In de volgende uitgave van Youngtimer Magazine verschijnt een door mij geschreven verhaal over een rode Tagora 2.3 DT in het zuiden des lands, die werd gerestaureerd nadat er een boom op was gevallen (oorspronkelijk had de auto overigens een zilvergrijze kleur).

Ik kijk er naar uit! Wanneer verschijnt deze uitgave?

De JJ-28-PK word deze week voorzien van nieuwe inlaat- en uitlaatspruitstuk pakkingen. Zal hij nog mooier van lopen
ga ik vanuit.

Ik ben benieuwd naar de foto's!

simca ti zei:
had je al die auto`s nog maar want dit zijn allemaal stuk voor stuk zeldzame auto`s geworden.

@matrancho:kon er helaas afgelopen week er niet bij zijn want ik kwam tijd te kort die week.
wel weer fijn dat er ondanks het slechte weer toch een goede opkomst was.

ik ben wel in de weer geweest om de 1100ls te verbeteren qua wegligging aangezien ik er wat sportiever me gaat rijden.
ik had de ls een heel stuk verlaagd en dat zag er met de 14"inch velgen zeer fraai uit.
het nadeel hier van is dat ik niet eenvoudig meer over de drempels kon.
ik heb de ls daarom weer iets verhoogd zodat ik de drempels weer als vanouds kan nemen.
alle schokdempers verwijdert en deze vervangen door gele bilsteiners die ik bij een srt meeting had gekocht.
aangezien dit zeer stugge gasdempers zijn dacht ik een stuiter 1100 te krijgen die snoeihard afgeveerd is.
het tegendeel is waar want ik behoud het comfort maar de wegligging is wat mij betreft nu wel subliem.
de bochten en de rotondes zijn een feest om te nemen.
de ls breekt niet uit en volgt de weg zeer goed.
volgende keer zal ik een paar foto`s nemen en hier plaatsen.

het kruipt waar het niet gaan kan zegt men wel eens.

ik heb vandaag via een collega van mijn werk een Rancho op de kop weten te tikken, onbekend in welke staat hij verkeert en derg gezien vanaf foto en gehoord van de collega terplaatse. ik weet er weinig van alleen dat hij rood is, Hard is maar de koppeling vast zit. nu was dat bij mijn 1100 ook het geval en heb die ook weer gangbaar gekregen dus maak me niet zo heel erg druk. Groot nadeel hij staat 850km van me woonplaats af dus haal hem in de Herfstvakantie pas op. heb wel een foto maar hoe te plaatsen ben ik niet zo bekend mee helaas.

Groet

hoi,

even nieuw op dit forum, en zelf ook nog maar net trotse eigenaar van een Rancho! (te restaureren uiteraard;)
Kan het zijn dat deze Rancho ergens aan de grens staat tussen Belgie (rond regio Mol)? Ik heb die een tijdje geleden (ergens eind augustus ofzo)weten te koop staan en de verkoper aan de lijn gehad, maar toen ik er wou omgaan, werd vlak voor mijn neus weggekaapt:confused:
Ach, dan liever dat hij belandt in de handen van een liefhebber, dan in de sloop!:D

Groet!

grensrijder zei:
In de volgende uitgave van Youngtimer Magazine

Leuk blad is dat. (y)

Ik herkende zelfs een door mij al eens bereden Jaguar in de huidige uitgave.

WOF
Smiley-msn.com-Gros-Smiley-1030.gif

Die Jag kwam mij ook bekend voor idd, ;) Dat blad is idd leuk en wordt beter naar mate de nummers verder oplopen. Overweeg zelfs een Abo'tje te nemen.

Leuk al die Rancho's :)

ik probeer nog steeds achter de laatste eigenaar van de HT-16-RS te komen (maar tot nu toe nog niet iemand gezien die inzage heeft in het parkeer-beheer-systeem)

Ja, klopt.

maar hij is nog actief (in het RDW bestand)
en ik probeer achter wat gegevens te komen.
Via het ParkeerBeheerSysteem is het mogelijk te achterhalen wie de laatste eigenaar is geweest (ik vermoed een sloperij)
Misschien dat die me dan weer verder kunnen helpen.

Muddy Bandit zei:
Matrancho zei:
grensrijder zei:
Kijk, zo zijn er dus twee Rancho's goed terechtgekomen. (y)

Ik ben benieuwd naar de foto's van de betreffende Rancho's!

En ik natuurlijk ook.:)

Trouwens welkom hier op dit forum Ruben, het is leuk dat je hier ook mee gaat posten.;)

rancho%20te%20koop.JPG

Dankje Muddy Bandit :LOL:

Dit is een foto van de Rancho die net aan mijn neus voorbijgereden is (hoewel hij niet meer reed, hij stond reeds 20jaar in een loods) :rolleyes:
Misschien is het deze wel? Nu ja, hopelijk is hij alvast ergens bij een liefhebber terecht gekomen en niet bij een oud-ijzerhandelaar...
Foto's van mijn Rancho volgen alvast nog!

Gegroet!

simca1006 zei:
Die Jag kwam mij ook bekend voor idd, ;) Dat blad is idd leuk en wordt beter naar mate de nummers verder oplopen. Overweeg zelfs een Abo'tje te nemen.

Heel goed! Steun je mij indirect ook mee. :D

grensrijder zei:
simca1006 zei:

Heel goed! Steun je mij indirect ook mee. :D

Ach als we mekaar een beetje kunnen helpen ! Giften aan ontwikkelingshulp is dat trouwens aftrekbaar voor de belasting ? :)

Goedenavond, hier een update van de vorige week vrijdag gemaakte foto´s van mijn Talbot Solara. Als het goed is, gaat hij dit jaar nog naar de spuiter...

sdc10879w.jpg

sdc10880w.jpg

sdc10881b.jpg

sdc10882i.jpg

sdc10883.jpg

sdc10884.jpg

sdc10885.jpg

sdc10886.jpg

sdc10887f.jpg

sdc10888z.jpg

sdc10889r.jpg

sdc10890d.jpg

sdc10891x.jpg

sdc10892d.jpg

sdc10894h.jpg

@ A.BRANDHORST : goed bezig !

Samba, Solara, Tagora... mooi triootje !

Je bent goed bezig, gaat de achterbumper er ook nog af?
Zie daar ook nog een kleurtje die niet op het kenteken staat!
Bruin i p v groen....

Inderdaad al goed bezig!(y)

Maar eerst nog even de laatste oppervlakteroest weghalen en dan alles netjes strak maken. (of laat je dat ook doen door de spuiter?)
En maak je de onderkant en de motorruimte ook eerst nog geheel schoon en vrij van die oude tectieltroep?

Muddy Bandit zei:
Inderdaad al goed bezig!(y)

Maar eerst nog even de laatste oppervlakteroest weghalen en dan alles netjes strak maken. (of laat je dat ook doen door de spuiter?)
En maak je de onderkant en de motorruimte ook eerst nog geheel schoon en vrij van die oude tectieltroep?

Dit is nog niet geheel af, maar de bodem is hiermee nagenoeg klaar iig. Toch vraag ik me nu af... waar zie jij OUDE tectieltroep dan??

Dit is nog niet geheel af, maar de bodem is hiermee nagenoeg klaar iig. Toch vraag ik me nu af... waar zie jij OUDE tectieltroep dan??[/quote]

dit project van jou is toch iets anders verlopen als eerst de bedoeling was toch?
dan maar gelijk helemaal doen is de beste optie en daar slaag je goed in.
wordt de solara in de zelfde kleur gespoten?
ook de solara krijgt steeds meer de aandacht die het model verdient want het rijd fantasties en is comfortabel.

sportieve%20motor.JPG

A.BRANDHORST zei:
.....Toch vraag ik me nu af... waar zie jij OUDE tectieltroep dan??

Het is niet negatief bedoeld hoor, ik vind dat je zeer goed bezig bent met je Solara.

Ik zie op de foto's in ieder geval dat de wagen in een ver verleden eens getectyleerd is, en ook dat die tectyl in de wielkas, op de chassisbalk en de achterbrug al totaal uitgedroogd en verhard is.
En als ik dan ook zie dat je het casco in zo'n mooie kantelbeugel hebt staan dan zou ik gelijk de gehele bodem en wielkassen even licht stralen om alle vuiligheid en oude tectyl te verwijderen voordat de wagen naar de spuiter gaat.
Dit scheelt namelijk een hoop werk als straks de nieuwe anti-roestbehandeling moet gebeuren.
Op een schone en bitumenvrije bodem werkt roestpreventie veel beter als over een bestaande uitgedroogde tectyllaag, en gaat dus ook weer veel langer mee.

Wat hier uiteraard ook hoort is een Plymouth Horizon.
Staat (of stond) geregeld in de buurt. Tijd lang weggeweest, toen ineens weer terug vorig jaar. Ik zie em de laatste tijd niet meer.

de oranje zij-markeerders zijn afgeplakt om APK technische redenen lijkt me. (ken het probleem bij mijn eigen US spec auto)

today3007_003a.sized.jpg

today3007_006a.sized.jpg

today3007_007a.sized.jpg

today3007_009a.sized.jpg

Het kenteken is niet leesbaar maar jij weet waarschijnlijk wel de letter-cijfer combinatie. Staat deze Plymouth Horizon nog wel geregistreerd bij de RDW?

Ik kan de originele foto wel even opzoeken ja.

2 jaar geleden genomen (was dus alweer zo lang geleden dat ie ineens weer terug was, want toen ben ik er speciaal met de camera naar toe gelopen). Kenteken bestaat niet meer, wat dus betekent......

today3007_006b.sized.jpg

Och, er is nog een 2e

Wat betreft de grijze Horizon:

atum eerste toelating 30-06-1990(20,3 jaar)
Datum aanvang laatste tenaamstelling 30-10-2009(11 mndn/14 dgn)
Datum eerste afgifte Nederland 12-07-1991(19,3 jaar)
Status kenteken Gedemonteerd

De door Rubain en anderen bedoelde Racho ( 11-12 '79 ) stond in Achter de Bosschen, kerkdorp bij Mol in België. Ik heb hem gekocht voor de gevraagde 100 Euro (!) incluis 2 goede voorschermen van een 1100 alsook een gave motorkap èn nog een reserve achterklep voor de Rancho! Naar bleek was het een '79-er want de wagen had nog de ouderwetse, metalen, buitenspiegels alsook de beide rails op de zijbekledingen achterin voor de dubbele kofferruimteafdekking. Die 2-delige afdekking is nadien vervangen door een modern rolscherm. Aan de 2 delige afdekking met de bedoelde rails achterin alsook de metalen buitenspiegels, herken je de Rancho's van vóór modeljaar '80. Tja mensen, de wagen stond ECHT voor dat bedrag op het internet. Bij zo een prijs koop je de zo'n wagen toch ongezien, zeg! Ik snap dus niet hoe het kan dat hij na 2 dagen nog niet verkocht was. Zoek maar eens delen voor zo'n Rancho. Vaak moet je daarvoor nog ook nog eens uren rijden en of een aanhangwagen huren. Dan heb je met zo'n auto als in Belgë véél meer delen, alles op zijn plek en zomee veel makkelijker te stallen bij thuiskomst. Zeg nu zelf, een sloper hoeft niet zoveel duurder te zijn als losse delen waar je aldus nog voor moet rijden met aanhangwagen. Toen ik deze Rancho zag staan op internet stond de wagen al 2 dagen erop niet begriijpende dat de wagen voor dat geld niet meteen was verkocht. Nadat ik gebeld had met de eigenaar ben ik ik een paar dagen later naar toe gereden. Nogthans had zich nog stééds NIEMAND ervoor gemeld (...). Naar bleek stond de wagen meer dan 20 jaar stil. De eigenaar had hem destijd "opgeknapt" maar nadien werd de wagen weggezet en is er sindsdien nooit meer mee gereden. Er bleken destijds maar liefst 2 spikslinternieuwe, originele (!) vóórschermen op te zijn gezet die aldus nooit meer regen of strooizout hadden gezien! Enkel één van die schermen was de aankoop al dik waard. Zo zie je maar, vaak blijkt zo'n wagen een heel verhaal te hebben alsook extra delen die nog ergens blijken te staan en net zo goe meteen mee weg kunnen. Inladen maar! Ik heb de wagen metéén doorverkocht naar Duitsland met vette winst! De neiwue eigenaar heeft inmiddels besloten deze belgische Rancho te restaureren want hij was bijzonder goed!

Dezelfde dag heb ik trouwens nòg Rancho opgehaald. Wanneer haal je heden te dagen nogeens 2 Rancho's op op één dag?! Vergeet niet dat we in 2010 leven. Deze 2e wagen stond in Eijsden. 15 jaar Buiten staan deed hem geen goed. Hij wa sdan ook VOLLÉDIG rot! ZÓ rot, dat je je ogen niet geloofd... Ik heb hem toch gekocht voor hetzelfde geld. Met de wagen gingen nog een doos met delen zoals nieuwe spoorstangen, fuseekogels, complete koppeling etc., etc., etc. Tja mensens als niemand zo'n wagen niet koopt, dan weet ik het niet meer... Ook die wagen is vrijwel meteen doorverkocht! Ik heb nog foto's van beide wagens. Ik zal ze wel eens posten.

Moraal van dit verhaal: mensen, je moet er wel wat voor doen!

Simcat

rubain zei:
Muddy Bandit zei:
Matrancho zei:
grensrijder zei:
Kijk, zo zijn er dus twee Rancho's goed terechtgekomen. (y)

Ik ben benieuwd naar de foto's van de betreffende Rancho's!

En ik natuurlijk ook.:)

Trouwens welkom hier op dit forum Ruben, het is leuk dat je hier ook mee gaat posten.;)

rancho%20te%20koop.JPG

Dankje Muddy Bandit :LOL:

Dit is een foto van de Rancho die net aan mijn neus voorbijgereden is (hoewel hij niet meer reed, hij stond reeds 20jaar in een loods) :rolleyes:
Misschien is het deze wel? Nu ja, hopelijk is hij alvast ergens bij een liefhebber terecht gekomen en niet bij een oud-ijzerhandelaar...
Foto's van mijn Rancho volgen alvast nog!

Gegroet!

Tsja, ik had hem ook wel gezien en had er ook wel zin aan om hem onder m'n hoede te nemen.
Maar dan komt weer het welbekende probleem.... ruimte en tijd.
Ik zou niet weten waar ik de ruimte vandaan moet halen om zoiets weer te stallen, en om daarvoor een garagebox te huren is ook niet rendabel meer met de huidige huurprijzen.

Vandaag heb ik de kachel van de Horizon ook eindelijk 100% goed gekregen. (de aanjager werkte enkel maar op de hoogste stand, en kon alleen van onderen blazen)

Het ene probleem zat hem in een bedieningkabel die van de bedieningklep op de kachel los gekomen was.
Daar zit een beetje een vage bevestigingsclipconstructie achter, deze heb ik nu wat gemodificeerd en zal ook nooit meer loskomen zonder gebruik van gereedschap.

Het andere probleem (van enkel de hoogste aanjagerstand) is blijkbaar een fabrieksfout die nooit opgelost is geweest.
In de stekker die achter de schakelaar zit zaten stomweg 2 draden verkeerd om, het was dus een kwestie van de kabelschoentjes uit het stekkerhuis lospulken en even omwisselen.... ik snap nog steeds niet dat dit probleem bijna 30 jaar lang maar gewoon geaccepteerd is door de vorige eigenaren van deze auto.

Helaas ben je wel een paar uurtjes verder voordat je daar achter bent, en ook weer een paar uurtjes verder voordat het halve dashboard weer geheel netjes teruggebouwd is.

Je hebt gelijk Simcat. Als er zeldzame onderdelen te redden zijn, dan moet je durven doorpakken. Gelukkig ben jij assertief genoeg én heb je verstand van zaken. Maar ik besef ook dat het niet iedereen gegeven is om met Rancho's te gaan slepen, ze te stallen, te restaureren of te demonteren. Maar zoals gezegd, je moet er iets voor willen doen.

Bij zo een prijs koop je de zo'n wagen toch ongezien, zeg! Ik snap dus niet hoe het kan dat hij na 2 dagen nog niet verkocht was

Eens met de eerste zin, het 2e deel niet, want
- Met alle respect voor de Rancho, maar wie zoekt er nou naar een Rancho? Dat zijn er ten eerste al niet veel (erken het obscuriteitsgehalte van de Rancho), en een dergelijk object is niet voor newbies die hun eerste Rancho zoeken.
- 2 dagen is dus voor een wat minder gezocht object helemaal zo gek niet. Of kijken alle Rancho geinteresseerden echt de hele dag op alle hoeken van het internet? Zeg nu zelf, de mensen die al voorzien zijn (toch een beetje de doelgroep van dit exemplaar) die scheumen niet de hele dag op internet omdat ze ... juist.... al vaak voorzien zijn, tenzij ze net op dat moment op zoek zijn naar een of ander onderdeel....

Ik vind 2 dagen al met al behoorlijk snel voor een dergelijk object. Er staan zat "populairdere" auto's vergelijkbaar langer te koop.

Ik ben al wel voorzien van een Rancho en ook van een stevige voorraad reservedelen, maar desondanks speur ik het internet nog steeds dagelijks af naar onderdelen of complete auto's.
Mijn probleem is simpelweg een gebrek aan ruimte waar ik een complete auto voor een tijdje kan stallen... een garagebox huren kost hier ruim 100 euri per maand en dat is me dus veel te duur voor opslag van zulke hobbyprojecten.

Ik zal (helaas) eerst moeten wachten tot mijn Grand Raid geheel rijklaar en APK-gekeurd is voordat ik een volgende Rancho aan kan schaffen.
Dat er hier nog een volgend Rancho-project gaat komen is in ieder geval wel zeker, al gaat deze er technisch dan wel compleet anders uitzien als dat de matra-fabrikant ooit bedoelt heeft.... ik wil na de Grand Raid dus ook nog een echte 4x4 dieselgestookte moddervreter-rancho gaan bouwen als compromis tussen m'n passie's voor de Rancho en de offroad voertuigen. :cool:

Maar ja.... de ruimte, de tijd, de financiën... er is altijd wel 1 van deze factoren die even weer tegenwerkt gedurende de uitvoering.:(

labrang zei:
Wat hier uiteraard ook hoort is een Plymouth Horizon.
Staat (of stond) geregeld in de buurt. Tijd lang weggeweest, toen ineens weer terug vorig jaar. Ik zie em de laatste tijd niet meer.

de oranje zij-markeerders zijn afgeplakt om APK technische redenen lijkt me. (ken het probleem bij mijn eigen US spec auto)

today3007_003a.sized.jpg
We delen dezelfde autostalling en blijkbaar woon je ook nog eens bij me in de buurt. Deze Horizon heb ik ook vaak zien staan aan de Conradkade. Ik zag trouwens laatst een vergelijkbare Horizon op internet te koop staan. Zal eens kijken of hij nog te vinden is. Herstel: hij is een paar posts geleden al gespot! Die stok bij de achterklep was me ook al opgevallen. Hoe zou de motorkap worden opengehouden?

@Muddy Bandit - ik ken je balans van tijd-geld-plek-andere projectjes. Ik heb zelf 4 geschorste auto's op 2 plekken staan, en moet dus ook lijdzaam toezien dat ik niet de nodige objecten zelf kan "redden".

@phoenixrot74, ja, ik had je al eens zien rijden wat verder zuidwaarts langs de LaanvM

labrang zei:
@Muddy Bandit - ik ken je balans van tijd-geld-plek-andere projectjes. Ik heb zelf 4 geschorste auto's op 2 plekken staan, en moet dus ook lijdzaam toezien dat ik niet de nodige objecten zelf kan "redden".

@phoenixrot74, ja, ik had je al eens zien rijden wat verder zuidwaarts langs de LaanvM
Klopt, ik woon in de Bloemenbuurt, direct achter de LvM!

@ simcat

tgoh vreemd, ik had de verkoper inderdaad ook al gebeld, maar ja tis zoals je zegt, je moet het ijzer smeden als het heet is, en ik kon niet op tijd een dag vrijmaken en een trailer voorzien én dan nog eens 300km rijden om hem te halen... ik heb mezelf zo vervloekt dat ik op dezelfde avond niet eerder gebeld had om langs te komen, want het heeft maar blijkbaar enkele uurtjes gescheeld en hoopte nog dat je hem niet ging kopen, maar ja, je had wel gek moeten zijn om dit door je vingers te laten glippen :p
ik ben nadien dan maar even te rade gegaan bij een rancho-liefhebber, die er een stuk of 7 in zijn bezit had, inclusief een Midnight hé mensen!o_O
hij had er nog twee staan die hij enkel aan een liefhebber wou verkopen, dus heb ik er maar net de beste qua carroserie uit gehaald :cool:
de prijs lag natuurlijk iets hoger dan die 100 euro, :confused: maar ja, dat nam ik er maar bij, de frustratie van die andere aan mijn neus voorbij te laten gaan was te groot, en toen ik mijn Rancho kocht, heeft het geen haar gescheeld of ik was hem ook kwijt :( een liefhebber uit Luik was ook in contact gekomen met die man en had die in de garage zien staan, en wou hem direct meenemen, maar gelukkig zijn de echte rancho-liefhebbers steeds van hun woord! :LOL:
Voor de rest Simcat, no hard feelings hé, de eerse is de eerste hé(y)

HPIM1779.JPG

Voorlopig heb ik nog maar één fotootje van mijn Rancho, maar de rest volgt!
Mijn Rancho komt destijds uit Doornik, is van '81 en weggezet in een garage in '96.

Die ziet er in ieder geval al een heel stuk eerlijker en strakker uit als mijn Grand Raid bij de aanschaf.(y)
Veel succes en (sleutel)plezier ermee, ik hoop in ieder geval dat je niet al te veel nare dingen tegen gaat komen.

Terug
Bovenaan