simca,matra,talbot en sunbeam topic deel 2

GroteFoto-Y4QHT3IN.jpg
GroteFoto-DVQWRJD6.jpg
GroteFoto-YHRXGGN8.jpg
GroteFoto-FBAIBU7P.jpg
GroteFoto-6GLF4LQA.jpg
GroteFoto-UY864HAD.jpg
h

https://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-QF86WE7N.jpg
GroteFoto-TH7MFPVD.jpg

Hierbij foto,s van de restauratie van mijn Simca 1200 S. De linkerzijde de binnen - en buitendorp geheel vernieuwd waarvan
de buitenste dorpel uit Frankrijk heb laten komen maar binnendorpel met tussenschot zelf gemaakt. Teven de voorzijde bijna
helemaal gerestaureerd zodat de voorste beplating weer gemonteerd kan worden.
Ondertussen div. delen opnieuw laten verchromen zodat er weer als nieuw uitziet.
De onderzijde is nu bijna klaar zodat nu de portieren en motorkap onder handen genomen worden.
Voordat alles klaar is zijn we wel even verder maar hoop toch snel te kunnen rijden.

Sow... daar zit wat meer werk aan dan dat je op de eerder geplaatste foto's zou verwachten...schijnt toch Simca-eigen te zijn.
Heb je nu de gehele koets laten stralen?

Maar het gaat weer de goede kant op, nog even doorzetten en je hebt weer een prachtige en betrouwbare wagen waar je vele jaren plezier van kunt hebben.(tu)

Nee ik heb wagen geheel ontdaan van kilo,s plamuur en polyester en geheel kaal geschuurd.
Veel werk maar je krijgt er wat voor terug.

Mensen,

Zoals sommigen weten smacht ik al jaren naar een Tagora als aanvulling op mijn verzameling Peugeot's uit de jaren 70 en 80. Nu doet zich het zeldzame geval voor dat ik een origineel Nederlandse Tagora GL kan kopen die in een deplorabele staat verkeert. De auto moet volledig gespoten worden, maar heeft ook nieuwe koplampen nodig, een nieuwe achterbumper en in ieder geval 1 achterdeur. Kan iemand me vertellen of deze delen nog te koop zijn?

Hallo "Lion605",

Ik had geen idee dat jij al zolang smacht naar een Tagora. Op www.speurders.nl staat al een héle poos een heuse nederlandse Tagora met V6 motor (SX-uitvoering dus). Vreemd dat voor die wagen geen interesse blijkt... Die SX is helemaal compleet en BIJZONDER zeldzaam. Mischien kan ik jou helpen met de gezochte delen. Ik weet in ieder geval nog ergens koplampen en een achterbumper te liggen. Kun jij mij een kopie van het kenteken sturen met daarop alle van belang zijnde informatie omtrent de wagen? Welke achterdeur zoek jij?

Groet,
Simcat

lion605 zei:
Zoals sommigen weten smacht ik al jaren naar een Tagora als aanvulling op mijn verzameling Peugeot's uit de jaren 70 en 80.
Ik ben wel erg benieuwd naar de samenstelling van die verzameling. Welke modellen heb je?

the Fox zei:
lion605 zei:
Zoals sommigen weten smacht ik al jaren naar een Tagora als aanvulling op mijn verzameling Peugeot's uit de jaren 70 en 80.
Ik ben wel erg benieuwd naar de samenstelling van die verzameling. Welke modellen heb je?

Ik heb een viertal Peugeots 604 (Sl,TI,STI,GTI),een 505 STI, een 505 V6, een 505 Turbo Injection, een 505 break GTI 4x4, een 304 break SL, een 304 Coupé S, een 305 Select,een 205 GR 1983, een 205 XR 1984, een 205 CTi 1.9 en twee 605 sv 3.0's

@ Simcat, ik heb inmiddels de gegevens en foto's : het is een Tagora 2.2 GL (dus geen GLS zoals ik hoopte) in de kleur Vert Tasmanie.Kenteken is GY37KG. De foto's laten zien dat in ieder geval de linker achterdeur aan vervanging toe is, maar de hele auto is er (te) slecht aan toe. Dan is die SX inderdaad een betere optie, alhoewel die er ook niet best aan toe is. Zo zijn bij die SX de carburateuts vervangen door 1 carbu van een 604, omdat het ding op LPG is gezet. Bah! Er staat naast de Tagora ook nog een vervallen Murena, de JN56SH

Ik tel 16 Peugeots! Geweldig! Staan ze allemaal langs de straat (leuk voor de buren) of ben je in de gelukkige omstandigheid dat je ze kunt stallen?
Die 205 uit 1983 is een hele vroege. Tijdloze wagentjes, ik zie ze graag. Mijn vrouw en ik hebben een zwarte '89-er gehad (TY-76-YP) die ooit verkeerd was overgespoten en uiterlijk op een oud porseleinen vaas begon te lijken. Dat was spijtig.
In het indrukwekkende rijtje zou een 204 niet misstaan. Maar een Tagora is natuurlijk ook een hele bijzondere aanvulling. Zo te lezen zou je beide genoemde Tagora's moeten aanschaffen, om er één fatsoenlijke van te kunnen maken. Maar ja, daar moet je wel zin in en tijd en middelen voor hebben.

Ik heb alle deuren, motorkap en een achterklep van de Tagora en ook nog een koplamp, bovendien heb ik nog een adres voor een achterbumper.
Heb ook nog een set achterlichten liggen. Op autoscout24.de en mobile.de vind je overigens nog 2 Tagora toppers! De buine heb ik gezien en dat
is een auto met zeer weinig werk. Ik denk dat de Tagora die in berlijn staat qua carrosserie ook zeer goed is, maar die heeft een motorprobleem.
Een GL mist t.o.v. de GLS: 5 versnellingsbak, zijtrips, toerenteller, veloursbekleding, elektrische ramen voor, stuurbekrachtiging en een digitaal klokje en ik dacht dat er ook geen centrale deurvergrendeling op zat.

Groeten Tagora.

lion605 zei:
Mensen,

Zoals sommigen weten smacht ik al jaren naar een Tagora als aanvulling op mijn verzameling Peugeot's uit de jaren 70 en 80. Nu doet zich het zeldzame geval voor dat ik een origineel Nederlandse Tagora GL kan kopen die in een deplorabele staat verkeert. De auto moet volledig gespoten worden, maar heeft ook nieuwe koplampen nodig, een nieuwe achterbumper en in ieder geval 1 achterdeur. Kan iemand me vertellen of deze delen nog te koop zijn?

Hmmmm... van zo'n Peugeotmuseum moeten toch wel de nodige foto's bestaan.
En laat er hier nu ook nog eens ruimte genoeg zijn om deze foto's even te laten zien....:}

lion605 zei:
Ik heb een viertal Peugeots 604 (Sl,TI,STI,GTI),een 505 STI, een 505 V6, een 505 Turbo Injection, een 505 break GTI 4x4, een 304 break SL, een 304 Coupé S, een 305 Select,een 205 GR 1983, een 205 XR 1984, een 205 CTi 1.9 en twee 605 sv 3.0's

Als Peugeot-gek ben ik ook wel benieuwd naar foto's van jouw verzameling. Ikzelf heb een verzameling van Peugeot folders/brochures/prijslijsten van 1960 tot nu, voornamelijk door mezelf verzameld, vanaf m'n 14e.

speedtouch zei:
lion605 zei:

Als Peugeot-gek ben ik ook wel benieuwd naar foto's van jouw verzameling. Ikzelf heb een verzameling van Peugeot folders/brochures/prijslijsten van 1960 tot nu, voornamelijk door mezelf verzameld, vanaf m'n 14e.

Foto's komen wel een keer, dit is een Talbot forum. Hoe ver ben je compleet met je folders? Mijn verzameling loopt ook van eind 50-er jaren tot nu, en is op een paar na compleet. Heb wel het een en ander "dubbel"...

lion605 zei:
Hoe ver ben je compleet met je folders? Mijn verzameling loopt ook van eind 50-er jaren tot nu, en is op een paar na compleet. Heb wel het een en ander "dubbel"...

Same here! Overigens ben ik tevreden met m'n verzameling, die up-to-date is, eventuele manco's accepteer ik.

@ Lion605 ; Go for it ! Past mooi in jouw collectie, die ik wel eens wil zien !

Hallo Lion605,

Ik heb eens rond gebeld: de nieuwe (!) Tagora achterbumper kost 125-, de beide nieuwe (!) koplampen kosten per stuk 50- en het klokgave achterportier 100 Euro. Als het moet maandag al in huis, kerel, zeg het maar,
Simcat

Muddy Bandit zei:
Hmmmm... van zo'n Peugeotmuseum moeten toch wel de nodige foto's bestaan.
En laat er hier nu ook nog eens ruimte genoeg zijn om deze foto's even te laten zien....:}

Dàt lijkt mij ook, pfff.... Dáár heeft Muddy wel gelijk in zeg...*-)

Simcat

Dit zal wel die SX zijn waar Simcat het over heeft/had:

https://www.speurders.nl/overzicht/talbot-tagora-2-6-sx-41213017.html?q=tagora

Hij staat dus nog op speurders...grt, horizon-taal-dinges

ginkelvanmichiel zei:
even - staat die SX van Speurders op LPG???

edit... Nee dus. Even ingevoerd bij de RDW.

Klopt, ik was in de war met die origineel Nederlandse zwarte SX die al een tijd te koop stond op Speurders. Voorlopig twijfel ik nog over de GL, de eigenaar vraagt me teveel geld voor de slechte staat waarin de auto verkeert. En het is een kale GL zonder stuurbekrachtiging en met vierbak...

Ik twijfel ook nog steeds over een Tagora, een leuke DT zou er wel in gaan.
Maar ik ben bang dat de onderdelenvoorziening zo schaars is, dat daarmee de betrouwbaarheid ook ver zakt. En ik wil juist iets dat wel een beetje betrouwbaar is.

Mischien volg ik het niet meer zo goed omdat ik mijn bril niet op heb, maar als ik het kenteken van de Tagora die op Speurders staat intik zegt het RDW dit:

Kenteken
Voertuigsoort personenauto
Merk TALBOT
Handelsbenaming TAGORA 2.6 SX
Brandstof Benzine

Vervaldatum APK 08-05-2010

Dus: Ik denk het WEL een SX en ik denk het NIET op LPG....

Ik ben even een paar mails kwijt, maar, was het nu iemand van hier die vorig jaar interesse toonde in mijn LNA?
zoja, kan die gene dan even contact met mij opnemen?

lion605: mooie collectie auto's (tu) Ik vind een 505 V6 en Turbo Injection wel gaaf, vooral in de laatste zit al een beetje Tagora bloed.
Kan een Tagora 2.2 ook voorzien worden van een Turbo of moet er dan teveel aangepast worden? De motor is voor de rest hetzelfde.

Ik ken bijna alle type's behalve de 505 break 4x4 GTi, die lijkt mij super exclusief!

Ik was weer eens wat op Google Earth aan 't kijken en zag dat nu ook street view bij mij in de straat is.
Vind deze foto wel leuk 4 oldtimers
oldtimers.png

Wat een luxe, vier oudjes voor de deur. Mooie Kadett coupé trouwens, al haalt ie het natuurlijk niet bij die leuke Simca bestel :).

die 2 Mercedese en Kadett zijn van de buurman, die gele van ons.
De buurman heeft alleen nog die Kadett en blauwe Mercedes die witte hebben ze een tijdje geleden gestolen. Jammer.
De Kadett staat overigens te koop dus als iemand interesse heeft, laat het maar weten!

jackske zei:
De Kadett staat overigens te koop dus als iemand interesse heeft, laat het maar weten!

Niet in die kadett, maar wel in die gele helemaal rechts... dat zou een heel mooi service-wagentje c.q. visitekaartje voor de zaak zijn.B)

heb vroeger 3 van die coupeetjes gehad.
altijd veel plezier mee gehad.
is het een 1200 of 1600 motor.
wat vragen ze ervoor?

@ muddy bandit, die gele is niet te koop die is van ons zelf.

@ matra: ik moet even aan de buurman vragen wat voor motor erin zit, staat niet vermeld bij voertuig gegevens online bij RDW.
Hij wil er minimaal €2500,- voor hebben.

Tagora zei:
lion605: mooie collectie auto's (tu) Ik vind een 505 V6 en Turbo Injection wel gaaf, vooral in de laatste zit al een beetje Tagora bloed.
Kan een Tagora 2.2 ook voorzien worden van een Turbo of moet er dan teveel aangepast worden? De motor is voor de rest hetzelfde.

Ik ken bijna alle type's behalve de 505 break 4x4 GTi, die lijkt mij super exclusief!

Klopt de Dangel is één van de 7 exemplaren die als GTI gebouwd zijn. Daarnaast nog 25 GTDturbodiesels en een kleine 3500 "gewone"exemplaren, waarvan de meesten zijn gebruikt voor nutsbedrijven zoals EDF en GDF, de Gendarmerie etc. Ik heb de Turbo Injection dit weekeinde weer uit de winterslaap gehaald. Startte uiteraard meteen! Het leuke van deze auto is dat het een bijzonder exemplaar is : vanaf nieuw heeft de auto altijd op de rollenbank gestaan als testauto. Ondanks dat de teller nu op 115000 staat, is er slechts 5000 km (afgelopen 4 jaar) mee op de openbare weg gereden. Hij is daarom nog helemaal nieuw ( het beschermplastic zit nog op de bumpers)

Iemand interesse in twee goede, gratis Horizon-koplampen? Ik kreeg ze van Ruud Jong, de voormalige eigenaar van Carjoy, samen met een Tagora-koplamp.

ik altijd grensrijder.
bij mij zijn de onderkanten van de spiegels al aan het roesten.
nog geen apk afkeur maar komt vanzelf wel.
trouwens de horizon staat bij de garage voor de apk.
afgekeurd........ 1 remslang voor.
vind het toch iedere keer meevalen met al mijn simca's.

Gespot!! Vele Rancho onderdelen!!

P.s. Mijn huidige spiegels komen van deze Rancho af en zijn uit de groene portieren geslepen!!

Zat net het programma van Moskou tot Moermansk terug te kijken. Op de uitzending van 14-03-2010 komt op het tijdstip van 42:21 een Talbot 1510 door het beeld heen gereden op de achtergrond...

Talbot

Beste A,

Die vermeende 1510 in die russische film is geen Talbot 1510 maar een echte, heuse, russische Aleko. Typisch, maar jij bent niet de enige die in zo'n Aleko een 1510 of een 1307/-08 of -09 ziet. Er zijn hele verhalen op internet geschreven over de grote gelijkenis die de Aleko met de Simca danwel Talbot heeft. Ik heb ooit zelfs gezien dat iemand twee voertuigschetsen uit de beide instructieboekjes over elkaar heen scande en zichtbaar maakte. De gelijkenis bleek treffend maar geen enkel plaatdeel of zelfs ruit past op het andere model. Ik weet natuuerlijk niet hoe e.e.a. onderhuids is, maar dáár wist men in dat artikel met die schetsen ook niets zeker over te vertellen alléén dat men zich daar ook afvroeg hoe e.e.a. onderhuids uitziet. Feit is dat de Aleko zelfs in west-Europa te koop was. Ik heb zelfs ooit een nederlandse folder gezien. De wagen werd in ieder geval langer aangeboden dan de Simca (Chrysler) 1307/-08/-of -09 dan wel de Simca danwel Talbot 1510 die in Nederland in 1982 niet meer leverbaar werd. In andere Europese landen echter werd de Talbot 1510 monter verder verkocht. In Finland zelfs tot ver in 1987! Let tevens eens op die velgen. Ze lijken zelfs op die van de Simca (Talbot) 1100 of Simca (Talbot) Horizon.
Simcat
xwypedll4mz1upt2ywz1.jpg

Russische Aleko

A.BRANDHORST zei:
Zat net het programma van Moskou tot Moermansk terug te kijken. Op de uitzending van 14-03-2010 komt op het tijdstip van 42:21 een Talbot 1510 door het beeld heen gereden op de achtergrond...

Talbot

Erg interessant programma trouwens, spreekt me wel aan.

Echt heel mooi is hij niet. Kijk maar eens naar de doffe lak aan de zijkant en het kleurverschil met de achterklep.

Hallo Simcat,

Bij de restauratie van mijn Simca staat ook een Simca 1000 met kenteken: 12-PE-46
De auto is nog van eerste eigenaar en zijn zoon laat hem nu restaureren.
Is deze auto bekend.

Hoi "Simcoup",

Yep deze rode Rallye I van '77 is al bekend. Interessant dat jij de eigenaar ervan kent. Zou jij eens willen vragen of hij een kopie van het kenteken wilt mailen naar register@simcaclub.com? Dan kan ik alle gegevens van de wagen erbij wegschrijven. Alvast reuze bedankt!
Simcat

Terug
Bovenaan