Seat Tarraco

A

Anoniem

Guest
seat-tarraco.jpg

seat-tarraco.jpg

seat-tarraco.jpg

seat-tarraco.jpg

seat-tarraco.jpg

seat-tarraco.jpg

seat-tarraco.jpg

seat-tarraco.jpg

Volgens mij is er maar 1 designteam voor het hele VAG gebeuren. Zeer inwisselbaar design (overigens vind ik hem wel stoer). Porsche doorlopende achterlampen? Dan Audi en Seat ook o_O De VW T-Cross krijgt dat ook al.. nieuwe grille bij Seat is wel erg hetzelfde zoals bij tig andere merken en die 'nepuitlaten' kennen we ook al van Audi. Weg eigen look. Achterlampen vind ik overigens niet erg mooi en interieur wel erg saai

Seat-Tarraco-2018-Vorstellung-1200x800-298b860e451aedd1.jpg

Seat-Tarraco-2018-Vorstellung-1200x800-7477764252cb4031.jpg

Seat-Tarraco-2018-Vorstellung-1200x800-fce2d2d0519dd3b5.jpg

Seat-Tarraco-2018-Vorstellung-1200x800-a1b2c7fd4b364875.jpg

Seat-Tarraco-2018-Vorstellung-1200x800-f3aa8c2a96bfb29e.jpg

Er zal wel weer een zeer uitgebreide introductievideo komen (incl. persbeelden) waar elk detail van het 'design' haarfijn wordt aangewezen..

Wat een ontzettend inwisselbaar ontwerp joh. Dit had van alles kunnen zijn. Jammer.

De hele manier van auto's uitbrengen binnen het VW-concern begint me zowat tegen te staan. Vooral de aandacht vestigen op de Skoda-broertjes zodat VW er met de Tiguan mee wegkomt. Nergens in de berichtgeving van Autoweek wordt er naar die auto verwezen en daarmee wordt ernstig afbreuk gedaan het intellect van de bezoeker. En dat is steeds vaker bij nieuws over VAG. Alsof we dom zijn met z'n allen.

Verder doet de auto met z'n platgeslagen Datsun-grille me niets.

Voor elke facelift, carrosserie of nieuw model een video, uitroeptekens in nieuwsberichten (zie bericht op de homepage maar over dit model), tests in ingepakte modellen. VAG paait de pers uitstekend en AW en andere autosites laten zich maar wat graag voor het karretje spannen

Negatieve reacties hier.... en ik sluit mij daar helemaal bij aan. Wat een inspiratieloze bagger! Seat zou het Alfa Romeo alternatief moeten worden las ik onlangs ergens... nog een hele lange weg te gaan dan (n).

Inderdaad, enorm generiek design. Had ook een VW, Seat of Audi kunnen zijn. Als je de merkjes eraf haalt zou ik ze oprecht niet van elkaar kunnen onderscheiden.

Maar goed, VAG heeft wel gelijk. Hun wagens worden in grote aantallen verkocht. En de klant heeft gelijk. Net als met eten of muziek, de liefhebbers kunnen roepen wat ze willen maar de doorsnee bevolking gaat naar de McDonalds en luistert naar Sky Radio. Inwisselbaar en plastic, geen scherp randje te vinden maar doet ook precies wat ervan verwacht wordt. Zie hier het succes van VAG.

BENZine zei:
Negatieve reacties hier.... en ik sluit mij daar helemaal bij aan.

:)

En toch gaat het wel weer verkopen. Als een audi of zelfs een vw te duur is, koop je een seat of een skoda als je perse vag wilt rijden.

Gewoon weer een nette vinex-suv die ik misschien wel wat beter te pruimen vind dan een Kodiroq of Tigucross.

Het gaat zeker goed verkopen, daar ben ik ook wel van overtuigd. Hele volksstammen vinden dit soort auto’s geweldig, Volkswagen-“kwaliteit” met een veugje Audi en een toefje Porsche Cayenne, en dan ook nog heel betaalbaar.

Ik zie dit soort auto’s echter als de Opel Kadett van de huidige tijd.

Die achterkant doet me denken aan een lijkenauto. Typeert in ieder geval wel het gevoel wat ik bij deze auto krijg.

Ibiza verkoopt ook een stuk minder dan de Polo. Het zogenaamde verkoopkanon Ateca blijft op dit jaar op plek 95 hangen en de Mii zie je amper ivm de Up. Ben benieuwd of het echt een enorm succes zal worden

Blogger zei:
Die achterkant doet me denken aan een lijkenauto. Typeert in ieder geval wel het gevoel wat ik bij deze auto krijg.

Dat gevoel krijg ik juist bij de Opel chromen strips op de stations.

BENZine zei:
Negatieve reacties hier.... en ik sluit mij daar helemaal bij aan. Wat een inspiratieloze bagger! Seat zou het Alfa Romeo alternatief moeten worden las ik onlangs ergens... nog een hele lange weg te gaan dan (n).

Alfa verkoopt totaal niet. Daar zit dus niemand op te wachten. Dus lijkt mij dat ze van het Alfa alternatief afgestapt zijn.

Zoals de foto's van Bird Nerd tonen:
gewoon de Seatversie van de Tiguan XL met als grootste 'vernieuwing': het bij VAG verplichte LED-stripje tussen de achterlichten.
Seat voert af en toe leuke modellen (Leon, laatste Ibiza) maar met dez wagen gaan ze weer volkomen de mist in als 'sportief' merk.

Hierbij nog een paar foto's:

seattarraco1.jpg

seattarraco3.jpg

seattarraco2.jpg

Ik vind het een mooie wagen, alleen jammer dat hij het SEAT gezicht mist. Gril past niet in de huidige line-up en de achterkant met die strip ook niet, zonde.

Bird Nerd zei:
Ibiza verkoopt ook een stuk minder dan de Polo. Het zogenaamde verkoopkanon Ateca blijft op dit jaar op plek 95 hangen en de Mii zie je amper ivm de Up. Ben benieuwd of het echt een enorm succes zal worden

VW zal altijd populairder blijven dan SEAT, maar de cijfers liegen er niet om:

Wereldwijd een stijging van 18% dit eerste half jaar ten opzichte van vorig jaar
In Nederland zelfs een stijging van 25%.
https://www.seat.nl/nieuws/seat-noteert-halftime-record-dankzij-176-groei/

Vind hem wel mooi zo. Die doorgetrokken lichtbalk kan een referentie zijn aan de Toledo van begin dit decennium.

Matthijs82 zei:
Ik vind het een mooie wagen, alleen jammer dat hij het SEAT gezicht mist. Gril past niet in de huidige line-up en de achterkant met die strip ook niet, zonde.

Met die generieke hapjes uit de grille en koplampen zie ik frontaal van voren eigenlijk alleen maar dat het een Seat is vanwege het logootje en omdat de vorm van de dagrijverlichting overeenkomsten vertoont met de andere modellen.

P. Klieder zei:
BENZine zei:

Alfa verkoopt totaal niet. Daar zit dus niemand op te wachten. Dus lijkt mij dat ze van het Alfa alternatief afgestapt zijn.

Bericht van een paar weken geleden

Het gaat daarbij niet om de verkoopaantallen, maar om de status van het merk. Nou, dan moet Seat dus snel wat anders verzinnen i.p.v. dit soort eenheidsworst-containers.

P. Klieder zei:
Vind hem wel mooi zo. Die doorgetrokken lichtbalk kan een referentie zijn aan de Toledo van begin dit decennium.
Die achterlichten hadden ze met de tweede generatie inderdaad Toledo ook. Destijds best fraai. Maar nu zijn ze daarmee trendvolgend ipv trendzettend.

BENZine zei:
P. Klieder zei:
BENZine zei:

Bericht van een paar weken geleden

Het gaat daarbij niet om de verkoopaantallen, maar om de status van het merk. Nou, dan moet Seat dus snel wat anders verzinnen i.p.v. dit soort eenheidsworst-containers.

Idd een Stelvio is echt heel anders....

Ik denk dat we het met z'n allen wel eens zijn dat Seat niet in de buurt komt met Alfa, persoonlijk weet ik niet of dat nou zo negatief is.
Tuurlijk het zijn mooie auto's, maar het is ook wel vergane glorie daar in Italië.

nack zei:
De hele manier van auto's uitbrengen binnen het VW-concern begint me zowat tegen te staan. Vooral de aandacht vestigen op de Skoda-broertjes zodat VW er met de Tiguan mee wegkomt. Nergens in de berichtgeving van Autoweek wordt er naar die auto verwezen en daarmee wordt ernstig afbreuk gedaan het intellect van de bezoeker. En dat is steeds vaker bij nieuws over VAG. Alsof we dom zijn met z'n allen.

En dat terwijl het gewoon een Tiguan Allspace is met ander derde zijruitje, andere neus en gelijke deuren, voorruit, dak, skelet en onderstel etc. Dat AutoWeek daar geen melding van maakt en alleen de veel meer afwijkende Skoda Kodiaq vermeldt, is op zijn zachtst gezegd vreemd. Zeker omdat de Allspace en Tarraco toch een beetje de zustermodellen Sharan en Alhambra overbodig zullen maken, al zijn die natuurlijk praktischer. De kans dat Volkswagen namelijk met nieuwe generaties van die modellen uitbrengt is namelijk nihil, de Espace krijgt geen opvolger en de S-MAX en Galaxy gaat buiten Nederland de laatste ronde in - in Nederland zijn ze al verdwenen.

De Ibiza ziet er goed uit, maar Seat heeft geen signatuur. Niemand wil een Seat hebben, mensen kopen een Seat omdat ze een VW te duur vinden. Nou, dat is wat boud gesteld, maar toch. Waar Skoda zich met succes heeft gevestigd als de modellen die wat praktischer en (nog) nuchterder zijn dan de modellen van VW, met slimme vondsten, meer waar voor het geld en weinig poeha, heeft Seat nog geen eigen gezicht.

Inderdaad veel Tiguan. Front had wat meer ‘Seat’ gemogen, verder prima. De doorlopende strip verlichting achter op is terug van weggeweest, bij veel merken.

D-C zei:
nack zei:

En dat terwijl het gewoon een Tiguan Allspace is met ander derde zijruitje, andere neus en gelijke deuren, voorruit, dak, skelet en onderstel etc. Dat AutoWeek daar geen melding van maakt en alleen de veel meer afwijkende Skoda Karoq vermeldt, is op zijn zachtst gezegd vreemd. Zeker omdat de Allspace en Tarraco toch een beetje de zustermodellen Sharan en Alhambra overbodig zullen maken, al zijn die natuurlijk praktischer. De kans dat Volkswagen namelijk met nieuwe generaties van die modellen uitbrengt is namelijk nihil, de Espace krijgt geen opvolger en de S-MAX en Galaxy gaat buiten Nederland de laatste ronde in - in Nederland zijn ze al verdwenen.

De Ibiza ziet er goed uit, maar Seat heeft geen signatuur. Niemand wil een Seat hebben, mensen kopen een Seat omdat ze een VW te duur vinden. Nou, dat is wat boud gesteld, maar toch. Waar Skoda zich met succes heeft gevestigd als de modellen die wat praktischer en (nog) nuchterder zijn dan de modellen van VW, met slimme vondsten, meer waar voor het geld en weinig poeha, heeft Seat nog geen eigen gezicht.

Het is wat cru wat je zegt en nogal extreem "niemand wil een Seat" Ik zou zeker de Ibiza boven de Polo verkiezen en ook de Leon over de Golf. Maar ik snap het punt wat je probeert te maken.

Seat is altijd een beetje een tussenmerk geweest, ze proberen het als sportief weg te zetten, maar dat komt nog niet helemaal lekker uit de verf, zeker niet nu ze van Cupra een apart merk maken.

Verder verbaas ik me toch elke keer weer over de negativiteit tegenover VAG hier op dit forum, net of ze mensen persoonlijk hebben pijn gedaan ofzo. (Deze opmerking is niet op jou gericht, maar in het algemeen). Dit zie je verder tegenover geen enkel ander merk hier.

Lancia Lover zei:
Doet die lichtstreep ook nog wat, of is 't alleen maar een designfoefje?
Maakt waarschijnlijk deel uit van het 'verlichtingspakket': waarom zou je iets standaard aanbieden als je er ook een meerprijs voor kan vragen :)
Nu ik de wagen een tweede maal aanschouw, zeker die in de mooie blauwe kleur, zie ik niet in waarom je nog voor een Tiguan zou gaan:
ook al is het een wagen zonder grote persoonlijkheid, ik vind hem wel mooier dan de Tiguan, zowel de buitenzijde als het dashboard. De prijspolitiek van VAG kennende is de SEAT goedkoper dan de Volkswagen.
Dus van die twee wagens duidelijk de SEAT.
Maar als het geen vierwielaangedreven wagen moet zijn, geef me dan maar een Peugeot!

Zeker geen lelijke auto. Maar wat een karakterloos ding. Veel bij Skoda, VW en Seat is met dezelfde designtaal overgoten. Er is niets Seat aan deze auto. Teveel een Tiguan Allspace met wat aanpassingen. Net zo als bij de Ateca en Karoq. Totaal niets echts of iets eigens. Vlees noch vis. Middle of the road. Maar er is vraag naar dus toch doen ze iets goed bij VAG :).

Lancia Lover zei:
Doet die lichtstreep ook nog wat, of is 't alleen maar een designfoefje?

Denk een designfoefje. Net zoals heeeeeel veel dingen op en aan een auto. Denk aan die suffe airbumbs op een Citroën. Wordt dan gedaan omdat "het-heel-handig-is-om beschadigingen-tegen-te-gaan". Episch!!!

MBdoubleyou zei:
Zeker geen lelijke auto. Maar wat een karakterloos ding. Veel bij Skoda, VW en Seat is met dezelfde designtaal overgoten. Er is niets Seat aan deze auto. Teveel een Tiguan Allspace met wat aanpassingen. Net zo als bij de Ateca en Karoq. Totaal niets echts of iets eigens. Vlees noch vis. Middle of the road. Maar er is vraag naar dus toch doen ze iets goed bij VAG :).

Heb je de 3 merken wel eens naast elkaar gezet? Het zijn strak ontworpen modellen, maar daar houd in mijn ogen de overeenkomst ook wel op.
Qua interieur, natuurlijk, het stuur zit op dezelfde plek, net als het infotainment scherm en gek genoeg alle knoppen voor de climat control etc ook. Vreemd genoeg zit de versnellingspook ook op dezelfde plek.

Maar ieder z'n mening. De reden waarom ze zo succesvol zijn is omdat ze op safe spelen. Natuurlijk resulteert dit in relatief saaie modellen, maar niemand kan zeggen dat ze echt lelijk zijn, maar echt super mooi kan je ze ook niet vinden. De 3008 is daar een mooi voorbeeld van, uitdagend design. De een vind hem schitterend, de ander verschrikkelijk. Dat geeft ook wisselvallige verkoopcijfers denk ik.

Matthijs82 zei:
Heb je de 3 merken wel eens naast elkaar gezet? Het zijn strak ontworpen modellen, maar daar houd in mijn ogen de overeenkomst ook wel op.

3.0.48

0cc44965-2019-seat-tarraco-36.jpg

dd8d2f0f-2019-seat-tarraco-17.jpg

d67fca18-2019-seat-tarraco-4.jpg

bd4c9a87-2019-seat-tarraco-7.jpg

51683ae8-2019-seat-tarraco-12.jpg

a90a2b67-2019-seat-tarraco-14.jpg

2d8c6884-2019-seat-tarraco-16.jpg

d2b36b61-2019-seat-tarraco-24.jpg

8ee680fc-2019-seat-tarraco-28.jpg

0508598d-2019-seat-tarraco-29.jpg

dd576741-2019-seat-tarraco-30.jpg

Meer foto's: https://www.netcarshow.com/seat/2019-tarraco/

seat-tarraco-cp-mondial2018-3.jpg

seat-tarraco-cp-mondial2018-5.jpg

seat-tarraco-cp-mondial2018-6.jpg

cd111b5d-seat-tarraco-11.jpg

Meer foto's: https://www.largus.fr/mondial/lancement-en-fanfare-pour-le-seat-tarraco-9408395.html & https://www.carscoops.com/2018/10/seat-super-sizes-crossover-offensive-2019-tarraco/

hr_sea11.jpg

hr_sea10.jpg

Matthijs82 zei:

De Seat Tarraco en Volkswagen Tiguan Allspace zijn gewoon een gevalletje badge engineering. Uiteraard met wat meer wijzigingen dan alleen een ander logo, met een iets ander derde achterruitje, andere neus en achterkant e.d. Het dashboard heeft grote overeenkomsten, het onderste deel van het dashboard is identiek.

seat-tarraco-48_g.jpg

volkswagen-tiguan-vs-seat-ateca-008_750x.jpg

De drie compacte C-segment SUV's van de Volkswagen-groep geven hetzelfde beeld. Uitwisselbare portieren, dak, voorruit (met langere wielbasis voor de Tharu, Chinese Karoq), iets ander lijntje over de flank, andere neus, achterkant en dashboard.

Seat Ateca

Seat-Ateca-1200x800-8fee679557e14a37.jpg

Skoda Karoq

seite-1526233579.jpg

Volkswagen Tharu

201809292054355435178123_6282593_11.jpg

En dan moeten we de Seat Arona-Skoda Polar (en Volkswagen T-Cross) tandem nog krijgen, gelukkig lijkt de laatste in ieder geval geen uitwisselbare exterieurdelen te hebben.

Badge engineering kom je in Europa niet zoveel tegen bij personenauto's, het zijn vooral bestelauto's die door veel merken worden gedeeld. En dan heb je verder nog de:
Citroën C1, Peugeot 108 en Toyota Aygo, waarbij de laatste heel anders oogt dan de Franse twee met andere achterportieren
Renault Twingo, Smart Forfour (ogen toch heel verschillend, interne constructie vertoont wel flinke overeenkomsten, zie voorportieren)
Volkswagen Up, Seat Mii, Skoda Citigo
Skoda Rapid, Seat Toledo, (hier niet leverbaar: Volkswagen Jetta CN-spec, Santana - Rapid Spaceback vs. Gran Santana)
Kia Venga, Hyundai ix20, blijven niet lang meer op de markt
Volkswagen Sharan, Seat Alhambra
Seat Ateca, Skoda Karoq, (hier niet leverbaar: Volkswagen Tharu)
Volkswagen Tiguan Allspace, Seat Tarraco
(hier niet leverbaar, elders in Europa wel: Citroën C-Elysée en Peugeot 301)

Ik zie een trend.

Volkswagen maakt zich er wel heel gemakkelijk van af. Het gevolg is identiteitsloze eenheidsworst.

5797fd72-seat-tarraco_01.jpg

e13e7fd4-seat-tarraco_02.jpg

9da79bce-seat-tarraco_41.jpg

e198f1b1-seat-tarraco_40.jpg

bdea4e22-seat-tarraco_43.jpg

b4cb734d-seat-tarraco_46.jpg

180fc78e-seat-tarraco_45.jpg

fe8b9ebb-seat-tarraco_44.jpg

c347aac8-seat-tarraco_108.jpg

53b1c417-seat-tarraco_110.jpg

24e88de6-seat-tarraco_112.jpg

Meer foto's: https://www.carscoops.com/2018/11/seat-details-2019-tarraco-says-itll-sportiest-segment/

Bird Nerd zei:

Weer zo'n tweezitsachterbank. En dit spul heeft de MPV van de plek verdrongen vanwege z'n "stoere uiterlijk?" Ik zie me hier nog niet met 3 pubers achterin naar pak em beet Roemenië of noord Noorwegen rijden. Maar past perfect in de tijd. Veel uiterlijk vertoon, weinig inhoud. Nog meer 13 in een dozijn kopieer-geweld. Gegarandeerde verkooptopper dus (y).

KCK heeft trouwens zo'n geval (geen idee welke, een VAG-SUV) met 4WD en dikke diesel getest als caravantrekker. Dat zou toch moeten kunnen, op papier leek dat me nog wel een goede cobi. Viel in praktijk vies tegen, 4WD en ESP gingen blijkbaar niet samen. Te veel grip, te snel ingrijpende electronica. Ding kreeg de caravan in de heuvels in Zuid Limburg amper van de plek, de motor werd blijkbaar steeds heel snel gesmoord. De tweewielaandrijvers deden het beter, die konden iets makkelijker wielspin genereren.

Hele mooie “petrol”-grijze kleur. Velgen niet mijn smaak.
Op de foto’s de mooiste van het drietal.

Maar er zit wel degelijk verschil in materiaalgebruik. En dan staat de VW echt wel bovenaan.
Dat verschil zit zelfs al tussen een VW Comfortline en Highline. En Seat overstijgt dan het Comfortline niveau niet.
Dus: als het erop aankomt zou ik voor de VW Tiguan Allspace Highline gaan. Maar als de portemonnee meebeslist (en da’s toch vaak ;)) is dit wel een heel mooi alternatief.

Bij de genoemde Sharan/Alhambra geldt hetzelfde. Alhambra vind ik veel mooier.
Die twee zijn trouwens wel een stuk duurder dan deze SUV’s.

Rembrandt zei:
Maar er zit wel degelijk verschil in materiaalgebruik. En dan staat de VW echt wel bovenaan.
Dat verschil zit zelfs al tussen een VW Comfortline en Highline. En Seat overstijgt dan het Comfortline niveau niet.

Mwoah. M'n schoonpa heeft een Touran Highline gehad. Daar viel van alles van tegen, maar het materiaalgebruik hoorde daar zeker ook bij. Alles bladderde af, de knoppen, de deurgrepen, de velgen, de buitenlak, alles. Daarbij plakte dat softe plastic na een paar jaar ook als de mond van een kleuter na het strooppannenkoeken eten. Wordt bovendien ontzettend goor. Had onze Octavia Elegance ook last van trouwens. Daar heb ik het opgelost door alle (alle!) softtouch van het plastic te boenen met aceton en thinner. Bij de Touran waren ook labels op de knoppen niet meer zichtbaar, knoppen had een melkwit rondje ipv het logootje. De verlichtingsknop had een witte cirkel om de knop gekregen. Dat begon al binnen 3 jaar. Dan doet het knalharde plastic van m'n bijna 23 jaar oude Seat het toch tientallen malen beter.

Prijzen:

1.5 TSI Style € 37.950
1.5 TSI Xcellence € 40.600
2.0 TDI Style € 43.300
2.0 TDI Xcellence € 45.950
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/seat-geeft-prijzen-tarraco-vrij/

Op het eerste gezicht zijn de prijsverschillen met de Volkswagen Tiguan Allspace marginaal (1.500 euro?). Dit wordt geen succes, althans niet in Nederland. Wel apart dat in zo'n beetje alle media wordt doodgezwegen dat het een Tiguan Allspace-kloon is...

D-C zei:
Wel apart dat in zo'n beetje alle media wordt doodgezwegen dat het een Tiguan Allspace-kloon is...

Ja, zo goed is de vermomming nu eenmaal. Door de grote aandacht die er is besteed aan deze toekomstige designklassieker van Seat, lijkt hij qua uiterlijk in niets op de Tiguan Allspace, of welke andere auto dan ook.

D-C zei:
Wel apart dat in zo'n beetje alle media wordt doodgezwegen dat het een Tiguan Allspace-kloon is...

Verbaas ik mij ook steeds over. Internationaal gebeurt hetzelfde. De Allspace wordt wel genoemd maar men begint vooral over de Kodiaq..

D. Elzinga zei:
Ja, zo goed is de vermomming nu eenmaal. Door de grote aandacht die er is besteed aan deze toekomstige designklassieker van Seat, lijkt hij qua uiterlijk in niets op de Tiguan Allspace, of welke andere auto dan ook.

Dat ben ik met je eens. Over decennia kunnen we ons de eerste generatie Tarraco allemaal nog herinneren. De auto die het automerk Seat naar grote hoogte stuwde met dank aan het revolutionair nieuwe familiegezicht, dat zich later als een olievlek verspreidde over de rest van het Seat-gamma. Herkenbaar van kilometers afstand. Binnenkort spreken we over de Tarraco-klasse als het gaat om zevenpersoons crossovers.

Bird Nerd zei:
Verbaas ik mij ook steeds over. Internationaal gebeurt hetzelfde. De Allspace wordt wel genoemd maar men begint vooral over de Kodiaq..

Het is een complot! ;) De auto rolt nota bene van dezelfde productielijn in Wolfsburg als de Tiguan Allspace. Weinig ingevoerde media, laten we het daar maar op houden dan.

Terug
Bovenaan