Seat leon 1.2 TSI 2013 ketting problemen?

A

Anoniem

Guest
Eergister starte onze seat leon zeer slecht en draaide stationair niet goed. Eenmaal warm was er niets aan de hand.

Het leek alsof de motor wat anders klonk dan anders. Maar het is lastig om zo snel voor de geest te halen hoe het eerst klonk.

https://youtu.be/4X_mtWEi6B0

Het klinkt bijna als een diesel nu, is dit het beruchte kettingprobleem?

Dat zou heel goed kunnen, niet gaan gissen naar de garage!
Voordat je nog meer ernstige vervolg schade gaat krijgen omdat de timing van de ketting niet meer klopt.

Ik heb het filmpje geluisterd, en ik hoor weinig alarmerends. Je hoort je FSI injectoren tikken, de hogedrukpomp en de ontsteking.
Een (bijna) defecte distributieketting maakt een klapperend geluid dat harder en onregelmatiger klinkt. Met name tijdens het starten kan je dat goed horen.

Laat de dealer de kettingrek eens meten. In 2013 zou er namelijk reeds een versterkte ketting op moeten zitten. Maar is mij niet duidelijk of het bouwjaar 2013 is, of dat de datum van de eerste toelating is.

2013 is het bouwjaar.

Verder heb ik gister de motor koud gestart en lijkt helemaal niets aan de hand te zijn. Ook geen voertuig meldingen in het scherm.

Ook bij een kort test rondje geen enkele gekke dingen gemerkt. Kan zo'n ketting probleem ook de ene keer wel de andere keer niet opspelen?

Lijkt bijna op een software probleem op die beruchte ochtend. De auto gaf toen ook al een rare melding in het scherm: 'ecotip, geef gas'... Waar normaal staat ecotip, geef geen gas als je stil staat.

Kan best hoor. Met name in de versnelling parkeren kan de spanner indrukken, als de auto achteruit rolt.
Dan klappert hij met starten even wat harder.

Of de bougies zijn aan vervanging toe, waardoor hij bij starten rot heeft gelopen. Het geluid in het filmpje ken ik van iedere T(F)SI.

Terug
Bovenaan