Seat Arona | Nieuw: facelift 2024

Mach1

Kilometervreter
[size=large]Seat Arona aan de wereld voorgesteld[/size]

hm4ymjnb28wr.jpg

Seat vult zijn modellenfamilie aan met een tweede cross-over. We heten welkom: de Arona, een compacte hoogpotige, die in een spoedig overvol 'opgehoogd' B-segment gaat opereren.
De laatste maanden voegt de ene na de andere fabrikant een compacte cross-over aan zijne line-up toe en vandaag is Seat aan zet. De Spanjaarden presenteren de Arona als kleine broer van de Ateca.

Zoals verwacht maakt de Arona net als broer Ibiza gebruik van het MQB A0-platform. De nieuwe compacte cross-over meet 4,14 meter in de lengte en daarmee is hij zo'n 8 centimeter langer dan de eerder dit jaar gepresenteerde Ibiza. Behalve langer is de Arona ook hoger dan de Ibiza: net geen 10 centimeter. Dit levert vooral extra hoofdruimte op aan voor- en achterzijde. De bagageruimte meet 400 liter en is daarmee 45 liter groter dan die van zijn iets kleinere familielid. Wat laadruimte betreft moet de Arona de nieuwkomers van Groupe PSA (Citroën C3 Aircross en Opel Crossland X, 410 tot 520 liter) voor laten gaan terwijl Koreaanse nieuwkomers Hyundai Kona (361 liter) en Kia Stonic (352 liter) worden ingehaald.

Motoren
Op benzinevlak trapt de Arona af met de 95 pk sterke 1.0 TSI die gekoppeld is aan een handgeschakelde vijfbak. Hoger op de ladder staat een 115 pk sterke variant van diezelfde 1.0 TSI. In dat geval wordt er geschakeld met een handgeschakelde zesbak of een 7-DSG-transmissie. De benzinetopper is de 150 pk sterke 1.5 TSI, deze is alleen met zesbak en als FR te krijgen. Dieselen kan met een 95 pk sterke 1.6 TDI die z'n vermogen naar een handgeschakelde vijfbak of een 7-DSG-bak stuurt. Diezelfde 1.6 TDI is er ook met 115 pk en ook dat blok valt te koppelen aan een 7-DSG-transmissie. Schakelen met de hand gaat in dat geval met een zesbak. Medio volgend jaar komt ook een 90 pk sterke 1.0 TGI beschikbaar, een blok dat aardgas lust. Wie het optionele 'dual-ride'-onderstel bestelt, kan kiezen uit de rijmodi Normal, Sport, Eco en Individual.

Kleurig
Geen cross-over zonder de nodige kleurtjes. Het dak is in grijs, zwart of oranje te krijgen en ook in het interieur valt er het nodige in te kleuren. In totaal zorgen de keuzemogelijkheden voor 68 combinaties. Net als veel andere nieuwkomers in autoland heeft ook Seat speciale aandacht besteed aan de C-stijl. Bij de Arona vinden we hier een in metaal gegrafeerde X om het cross-over-gehalte van de auto te benadrukken.

Op de bestellijst zet Seat zaken als led-sfeerverlichting en een BeatsAudio-systeem met zes luidsprekers en een subwoofer. De hoeveelheid snufjes hangt uiteraard af van het uitrustingsniveau. Geheel volgens Seat-traditie komt ook de Arona beschikbaar als Reference, Style, FR en Xcellence. Deze laatste twee versies krijgen het 8-inch scherm op het uit de Ibiza overgenomen dashboard gemonteerd, een systeem dat om weet te gaan met Apple CarPlay, Android Auto en MirrorLink.

De Arona is niet de enige cross-over die Seat in het vat heeft zitten. In 2018 komt het merk met een SUV die boven de Ateca wordt gepositioneerd.

bzay7ymb3qx8.jpg

xliyt4rbvcoh.jpg

86oy4hsbqvib.jpg

t43yuc7b7x5u.jpg

wy7yh8vbaezh.jpg

isxyssubawsx.jpg

6xsy0x0balut.jpg

zlhyo4nbvdky.jpg

n2sy1qibgn5u.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Had die nep uitlaten weggelaten!
En die ronde mistlampen.
En hoezo geen DSG bij 150pk?
Voor de rest geen verrassingen. Minder truttig als bijvoorbeeld een Captur.

Voor een crossover uit het B segment wel een mooie wagen. Wat stoerder dan al dat 65+ spul en ik vind hem ook een stuk mooier dan een Ateca.

Vooral een rode FR ziet er erg lekker uit. Benieuwd naar de prijsstelling, dat is toch wel erg belangrijk in dit segment.

Allesbehalve spectaculair en ook niet erg origineel (Seat-lijnen gemixt met Renault Captur-trekjes), maar verder lijkt de Arona alles te hebben om een succes te worden.

Een Captur getekend door een kind van 4?

Wel typisch VAG, uitwisselbaar met de rest. Niet onaardig, maar voorspelbaar. Inclusief overbijt op de achterkant.

seat-arona-more-477.jpg

seat-arona-more-476.jpg

seat-arona-more-474.jpg

new-seat-arona-mt-7.jpg

new-seat-arona-mt-4_0.jpg

new-seat-arona-mt-6.jpg

dsc_4067.jpg

dsc_4136.jpg

dsc_4090_1.jpg

2017-seat-arona-reveal-07.jpg

2017-seat-arona-reveal-08.jpg

2017-seat-arona-reveal-03.jpg

img-20170626-214652.jpg

Meer foto's:
https://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/seat-arona-new-pictures-all-new-nissan-juke-rival
https://www.largus.fr/francfort/seat-arona-2017-les-premieres-infos-du-suv-urbain-8599400.html
https://www.automobile-magazine.fr/toute-l-actualite/article/19155-le-petit-suv-seat-arona-se-devoile
https://www.autoblog.it/post/878694/seat-arona
https://www.alvolante.it/news/seat-arona-2017-informazioni-e-foto-352737

Dat interieur kan echt niet. Zelfs Skoda's zien er beter uit. Van buiten wel geinig maar doet mij weinig.

Ik ben benieuwd naar de prijzen. Mn vader kijkt naar een Captur maar ik zie m liever hier in...

Bird Nerd zei:
Dat interieur kan echt niet. Zelfs Skoda's zien er beter uit. Van buiten wel geinig maar doet mij weinig.

Als is die pianolak rand in het echt iets minder mooi, wellicht ook erg besmettelijk.

Maar dat heeft de Arona niet volgens mij.

Als de Arona (in Nederland) net zo'n prijsstelling krijgt als de Ateca, zie ik het somber in. De Ateca is vergeleken met de concurrentie te duur, en dat zie je terug in de verkoopcijfers. Enige voordeel is dat de Arona vooralsnog niet een concurrent van Skoda naast zich hoeft te dulden, dus dat maakt z'n kansen in Europa wat groter.

De prijsstelling van een Ateca vind ik ook niet echt gunstig. Toch vraag ik me af of tegenvallende verkopen niet ook veroorzaakt worden door de extreem lange levertijden. Wie gaat er in godsnaam 8-12 maanden wachten op zo'n Seat?

Dealers mogen voorlopig geen Ateca's meer verkopen. Pon heeft de vraag totaal verkeerd ingeschat. Ibiza lijkt het volgende slachtoffer daarvan te zijn. Arona vrees ik dus ook voor.

vertmaori zei:
Dealers mogen voorlopig geen Ateca's meer verkopen. Pon heeft de vraag totaal verkeerd ingeschat. Ibiza lijkt het volgende slachtoffer daarvan te zijn. Arona vrees ik dus ook voor.

Als die van mij pas in december zou komen, dan zal het inmiddels ook wel over de 6 maanden zitten inderdaad.

En dan hebben we het nog steeds over de eerste motoren, de 1.5 TSI en 1.6 TDI moeten nog komen.

Springbok zei:
De prijsstelling van een Ateca vind ik ook niet echt gunstig. Toch vraag ik me af of tegenvallende verkopen niet ook veroorzaakt worden door de extreem lange levertijden. Wie gaat er in godsnaam 8-12 maanden wachten op zo'n Seat?

Zou Skoda misschien voorrang geven aan de bouw van z'n eigen modellen, incl. de eigen SUV's? Anders kan ik me niet voorstellen waarom er zulke lange levertijden zouden zijn.

vertmaori zei:

Niet meer verkopen als in geen 'geen orders meer mogen optekenen'?

Je zal maar Seat dealer zijn. Kan je eindelijk goed verkopen, gaat het nog niet werken door de levertijden...

Lancia Lover zei:
Zou Skoda misschien voorrang geven aan de bouw van z'n eigen modellen, incl. de eigen SUV's? Anders kan ik me niet voorstellen waarom er zulke lange levertijden zouden zijn.

Ik kan je melden dat de levertijden voor de Kodiaq nu al en ongetwijfeld de Karoq straks ook belachelijk lang zijn/worden.

Bird Nerd zei:

Noem het een VAG-interieur: VW, Skoda en Seat hebben over het algemeen vrij steriele interieurs met weinig belevingswaarde. Maar om dan te gaan beweren dat het inteireur van een Fabia te verkiezen is boven dit? We leven in een vrije wereld natuurlijk...
Het zou me trouwens helemaal jiet verwonderen als de technische basis voor beide dashboards identiek is, geizen de opstelling van de diverse elementen.

VAG is kampioen in het hergebruik van onderdelen bij diverse auto's. Bedrijfseconomisch natuurlijk de enige juiste keuze.
En als je van een Skoda in een Seat stapt hoef je geen seconde te zoeken naar de bediening.

In het interieur hebben de diverse merken dan ook dezelfde eigenwijsheden: cruise control op een handle ipv op het stuur, spiegelverstelling/inklappen/verwarming met 1 draaiknop en tot voor kort geen knop AC om de airco in te schakelen maar een knop Econ om de airco uit te schakelen.
En typisch algemeen Duits (tov Frans, Japans etc) is ook de draai lichtschakelaar links op het dashboard en ruitenwisser standen omhoog vanuit ruststand ipv omlaag.

Ik vind het pure armoe als je alle vier de merken er in grote lijnen er hetzelfde uit laat zien, zowel van buiten als van binnen. Zelfde knoppen ed vind ik overigens geen ramp, het is meer dezelfde styling. Zoals bv de 'doorlopende' ventilatieroosters

Bird Nerd zei:
Ik vind het pure armoe als je alle vier de merken er in grote lijnen er hetzelfde uit laat zien, zowel van buiten als van binnen. Zelfde knoppen ed vind ik overigens geen ramp, het is meer dezelfde styling. Zoals bv de 'doorlopende' ventilatieroosters

Dat is juist een groot verschil tussen de Ibiza en Polo, roosters lopen anders.

SEAT-Ibiza-2017-27.jpeg

141993-nieuwe-vw-polo-2017-my2018-22.jpg

Verder is het natuurlijk gewoon slim om dezelfde basis te gebruiken voor meerdere auto's.

Zoals ik al in een ander topic zei, ik zie VAG als 1 groot merk met verschillende modellen, voor elk wat wils.

Mwa meer voor iemand die hetzelfde mooi vind maar meer of minder te besteden heeft of interieurkwaliteit meer of minder belangrijk vind

seat-a26.jpg

seat-a28.jpg

seat-a30.jpg

seat-a32.jpg

Meer foto's: https://www.motor.es/noticias/seat-arona-pruebas-carretera-201737935.html

Niet bepaald een schoonheid wat mij betreft, oogt alsof 'ie al jaren op de markt is. Maar dat heeft 'ie dan gemeen met de Ateca, die ik in het echt ook niet indrukwekkend vind ogen.

Zo zal je ze meestal zien, ik denk dat dit de Style uitvoering is. Op deze plaatjes doet ie me aan de Vitara denken.

Misschien dat ie ruim is maar anders zie ik geen reden om niet voor deze schoonheid te kiezen

Mazda-CX-3-2016-1024-72.jpg

Vanafprijs is stuk hoger omdat je geen kleine motoren in de CX-3 hebt. Als ik een CX-3 SkyActiv-G 2.0 120 Dynamic vergelijk met een Captur TCe 120 Edition One dan liggen de prijzen op hetzelfde niveau en hebben beide modellen iets wat de ander wel en niet heeft. Valt uiteindelijk dus wel mee.

Toevallig heeft mijn zwager een CX-3 en zijn moeder een vernieuwd type Renault Captur in leuke uitvoering en oranje kleur, ze stonden pas geleden nog naast elkaar. Beide erg leuke auto's, de Captur klopt gewoon als een bus qua ontwerp, misschien wel als enige in zijn klasse. De CX-3 vind ik niet vanuit alle hoeken even fraai, maar springt er onbetwist uit in zijn klasse. Leuke, sportief ogende auto.

VAG flikt het weer. Hier staat een strak en pittig gestyleerde auto met een fraai interieur.
Het zonder opsmuk gestyleerde dashboard vind ik wonderschoon, net als in de Leon.
in het echt roept de auto in standaard-trim de sfeer op van de Skoda Fabia Combi.
Heel apart is dat. Het geeft wel duidelijk aan, dat de tekentafel door VAG mensen is bemand.
Front en motorkap zijn stoer getekend. De grille had iets prominenter gemogen,
maar alstublieft niet het gapende gat, de breedbek kikker, dat Audi modellen zo kenmerkt.
Al met al een hartstikke leuke auto om te zien. We gaan er van uit, dat de techniek ook
weer door een ringetje te halen is en dan heb je er een prominente auto aan.

Ik schreef hierboven "minder truttig dan een Captur", maar nog even naar die CX-3 gekeken en daarbij vergeleken vind ik de Arona weer erg braaf afsteken.
Het had wel wat stoerder gemogen.
Qua design is voor mij de volgorde van deze 3: CX-3, Arona, Captur.

Dat grote stuk zwart glanzend plastic van het dashboard is ook niet bepaald fraai.

Personen kunnen prominent zijn. Of iets kan een prominente plek innemen. Maar dat zie ik bij deze auto niet snel gebeuren.

Prominent betekent oorspronkelijk naar voren uitstekend. Die letterlijke betekenis bestaat in het Nederlands niet meer (behalve soms onder architecten). Maar ergens klopt het wel: de Arona heeft een neus.

Ik vind het allemaal goed.
Bedoeld en gevoeld is het gegeven dat in mijn ogen deze auto aan de top staat van de voedselketen in zijn segment

Live @ IAA Frankfurt 2017:

iaa-frankfurt-2017-seat-arona-290903-800.jpg

iaa-frankfurt-2017-seat-arona-290902-800.jpg

iaa-frankfurt-2017-seat-arona-290901-800.jpg

iaa-frankfurt-2017-seat-arona-290900-800.jpg

iaa-frankfurt-2017-seat-arona-290899-800.jpg

iaa-frankfurt-2017-seat-arona-290890-800.jpg

iaa-frankfurt-2017-seat-arona-290891-800.jpg

iaa-frankfurt-2017-seat-arona-290892-800.jpg

iaa-frankfurt-2017-seat-arona-290894-800.jpg

iaa-frankfurt-2017-seat-arona-290897-800.jpg

Meer foto's: https://www.autokopen.nl/autonieuws/2017/september/43558-seat-arona-op-de-iaa-in-frankfurt-ateca-small
Seat stand: https://www.omniauto.it/salone/francoforte2017/stand/1883/seat

Style Lauch Edition basis vs Xcellence Launch Edition basis:
TRIMLINE_ARONA_SLA_door-5_rim-CI8_lamp-8IE_color-B4B4_view-24.jpg

TRIMLINE_ARONA_XLA_door-5_rim-CI8_lamp-8IE_color-B4B4_view-24.jpg

TRIMLINE_ARONA_SLA_door-5_rim-CI8_lamp-8IE_color-B4B4_view-04.jpg

TRIMLINE_ARONA_XLA_door-5_rim-CI8_lamp-8IE_color-B4B4_view-04.jpg

TRIMLINE_ARONA_SLA_door-5_rim-CI8_lamp-8IE_color-B4B4_view-08.jpg

TRIMLINE_ARONA_XLA_door-5_rim-CI8_lamp-8IE_color-B4B4_view-08.jpg

BC-ip-1__01__Orgad%20Blue.ashx

CD-ip-1__01__Edge%20White.ashx

Style Lauch Edition basis:
TRIMLINE_ARONA_SLA_door-5_rim-CI8_lamp-8IE_color-B4B4_view-13.jpg

Style Lauch Edition met Bi-color (550 euro extra) en optionele 17"
TRIMLINE_ARONA_SLA_door-5_rim-PUC_lamp-8IE_color-E10E_view-13.jpg

Xcellence Launch Edition met Bi-color (550 euro extra) en optionele 17"
TRIMLINE_ARONA_XLA_door-5_rim-PUD_lamp-8IE_color-F50C_view-13.jpg

Configureren kan hier: https://configurator.seat.nl/arona

Onvoorstelbaar dat ze in plaats van dit goedkoop ogende staal niet een paar simpele wieldoppen hebben ontworpen... o_O

Uitgebreid verslag van Autogefuhl. Vooral van schuinachter vind ik hem erg oubollig ogen. Past dan wel weer bij de doelgroep. Alleen vreemd dat het plafond geen haakjes of hendels heeft. Vooral laatste zijn handig voor wat oudere mensen. De Ibiza vind ik overigens wel erg geslaagd

Zo'n Oranje-grijze stond deze week op m'n werk. Het dak heeft ook een gekke structuur; in die kleur leek het wel een golfplaten dak! :D

Verder gewoon een prima auto, waarbij ik - net als bij de Ibiza - de deurpanelen en de strip over het dash wel wat goedkoop en simpel vind ogen.

Terug
Bovenaan