Schuren/schaven

Guest
Goedendag,

Ik zit met een geluid waar zowel ik als de garage niet precies een touw aan vast kunnen knopen waar het vandaan komt.
Het geluid is er al geruime tijd, maar na meerdere keren kijken en testen is het nog niet duidelijk wat het is.

Het is een soort schurend/schavend geluid... Best prominent hoorbaar als je in de auto zit, maar opnemen was lastig. Ik heb dus geprobeerd het op te nemen, maar is lastig te horen. Het resultaat is een heel zwaar aangepast en erg kort audio fragment, maar hopelijk is het toch een beetje te horen: https://youtu.be/2GTxgOe2R5s

Anyway, dit geluid doet zich voornamelijk voor als alles koud is. Als de auto eenmaal goed warm gereden is, dan komt het geluid niet of veel minder voor. Geen idee wat het is. Het geluid doet zich voornamelijk voor als ik in z'n 3/4 langzaam aan 't rijden ben (~50 tot 60KM/h) tijdens het warmrijden; eerst hoor je niets en dan langzaam aan komt opeens dat geluid tevoorschijn. Volgens mij hoor je 't in z'n 4/5 echter ook bij hoge snelheid (en vooral bij afremmen op motor, want als je gas geeft gaat het geluid vaak weer weg als alles warm is (als ie nog koud is dus niet!)), maar als ie op snelheid zit is er teveel herrie.

Koppeling in en/of auto in z'n vrij zetten, maakt geen verschil. Het geluid blijft.
Dit geluid is ontstaan na het vervangen van de versnellingbak. Is dat mogelijk de prise as, of moet je het dan altijd/constant horen?
Bij een controle bleek dat de olie van de versnellingsbak nog altijd netjes goud/geel is, dus het lijkt niet zo te zijn dat er iets in de bak enorm aan 't slijten is ofzo. Dus misschien is 't de bak niet... Toen de vorige bak vastsloeg, heeft het een en ander natuurlijk vast wat klappen gehad.

We staan voor een raadsel. Misschien dat iemand hier iets heeft van "Oh... Jep, dat is <onderdeel>" :p
Het gaat om een Renault Megane 2.0L 16V.

Nobody? :(
Ik zal nog een poging doen, heb het geluid beter weten te isoleren en de echo eruit gewerkt; het fragment kon ik dankzij nieuwe software ook een stuk langer maken omdat ik de audio uit meer materiaal kon isoleren:

https://www.youtube.com/watch?v=nQISx5J5P8Q
(Het geluid begint langzaam op te komen, en vanaf 5 a 8 seconden hoor je het *heel* goed)

Als iemand enig idee heeft wat dit is/kan zijn... :/

Ik hoor niks vreemds. Lijkt eerder alsof er een rubber niet goed sluit en je dus een klein beetje tocht ergens tussendoor krijgt dan dat er mechanisch iets mis is.

Ja, ik was bang dat het inderdaad zo overkomt op de video.
De pest is dat het in de auto anders klinkt; daar is goed hoorbaar dat het iets mechanisch is.

Tocht is helaas anders, maar zou ook niet verklaren waarom je dit geluid eigenlijk uitsluitend zo prominent hoort als de auto koud is?
Eenmaal warm gereden hoor je het niet tot nauwelijks meer. Tenzij er ergens een rubber zit dat warm wordt, uitzet en een kier dicht; maar dat lijkt me onwaarschijnlijk? :p

Ik sluit niets uit natuurlijk, maar dat het echt heel mechanisch klinkt (in de auto zelf) én dat het altijd vrijwel uitsluitend is bij een koude auto doet me vermoeden dat het toch iets anders is dan tocht. Het geluid is ook iets erger dan voorheen, en ook bij terugval in de toeren, voornamelijk in 4/5, is het soms hoorbaar. (Ik zeg overigens niet dat dit in de bak/motor hoeft te zitten, het kan ook ergens in de wielen/ophanging rondloeren.)

Heb je anders toevallig tips wat de beste manier is om uit te vogelen *waar* dit geluid vandaan komt?
Dat zou natuurlijk al een hele stap extra zijn. De truc is alleen dat je nogal moeilijk aan onderdelen kan gaan luisteren terwijl je aan 't rijden bent. :')

't zal denk ik tijd zijn het ding weg te doen. De auto begint tegenwoordig ook te "gorgelen" bij terugval in de toeren (niet stotteren, maar wel alsof iets resoneert/los zit), enkel als ie in een versnelling staat; dus ik begin te vermoeden, samen met dit geluid uit het youtube filmpje, dat de 2e versnellingsbak ook gewoon niet 100% is. Het probleem is *direct* ontstaan toen deze er onder is gezet, dus *of* er is iets anders kapot gegaan toen de vorige "revisiebak" (yeah right.) vastsloeg; of ze hebben me weer een *** bak gegeven.

Klinkt misschien heel gek.
Maar ik heb een soortgelijk geluid wel eens eerder gehoord bij een probleem met de ventilatie. Deze bleek een versleten lager te hebben, maar dit was enkel hoorbaar als de auto nog koud was. Eenmaal warm was het als sneeuw voor de zon verdwenen. Of als je ventilatie uitzette.

Wat me de geluidsopname opvalt is dat het geluid met schakelen niet af of toeneemt maar vrijwel constant blijft.
Ik vermoed dat het niet met de bak of motor te maken heeft. Anders gaat het mee op het toerental, danwel veranderd het geluid met schakelen.

Het kan bijvoorbeeld wel iets van een wiellager zijn, al wordt dat meestal ook luider naarmate je harder rijdt. Wat me wel opvalt is dat het het snelheidsafhankelijk lijkt te zijn.
Overigens kan dat ook een probleem zijn in het diferentieel of iets simpels als een niet goed geplaatste aandrijfas die net tegen de bak aankomt.

Maar het blijft gissen via de pc.
Sowieso zijn niet alle geluiden direct te localiseren. Ik heb ook een geluid in de auto wat al er al ruim 3 jaar in zit. Bij apk is alles in orde en ik kan buiten de auto het geluid ook niet localiseren. Het wordt echter ook niet erger of minder erg. En het is ook niet altijd te horen. Zelfs voor een bevriend monteur was het niet te horen.

BlazerStoner zei:
Heb je anders toevallig tips wat de beste manier is om uit te vogelen *waar* dit geluid vandaan komt?
Dat zou natuurlijk al een hele stap extra zijn. De truc is alleen dat je nogal moeilijk aan onderdelen kan gaan luisteren terwijl je aan 't rijden bent. :')

Neem iemand mee, maar geluiden in een auto zijn zo verschrikkelijk lastig. Ik meende bijvoorbeeld ooit dat de linkerstabilisatorstang van mijn moeder haar auto stuk was. De monteur zei ook. Ja daar komt het vandaan.
Toen we hem later op de brug hadden en wat aan het wrikken waren bleek het toch echt de rechterstabilisatorstang te zijn.

Het makkelijkste is als je een goede vaste garage hebt die je niks wijs maken. Dan kun je met een van hen meekijken en in een uurtje alle bewegende delen nalopen. En een lijstje maken van de rubbers en dergelijke die op hun einde lopen.
Het is immers geen nieuwe auto. Die van mij rammelt ook sinds kort en dat deed ie eerst niet. Nu ben ik panisch dat het mijn wielbouten zijn. Maar dat is onzin natuurlijk. Dus ja. Komt van de achteras maar waar?

Anders dan alles na gaan lopen of iemand hebben die het geluid kent.

Ja dat is inderdaad erg lastig. Moet inderdaad eens spieken of er wat bij de assen te zien is. :)
De ventilatie is het sowieso niet, om het beter te kunnen horen paar keer zonder gereden.

Ik zal inderdaad eens checken wat 't kost om het ding wat minutieus langs te lopen.
Dank voor de suggesties!

Terug
Bovenaan