Schuifdak problemen (Webasto)

Guest
Ik heb in 2012 een VW Golf 5 gekocht met een schuifdak van Webasto. Deze is een jaar geleden gaan roesten. Na een flinke investering is dit gelukkig deels verholpen. Maar gezien de status van het dak kon er geen garantie afgegeven worden dat alle roest weg is. Inmiddels een paar maanden verder lijkt er een probleem te zijn met de motor van het dak. Welke het dak namelijk te ver naar binnen trekt waardoor er een spleet ontstaat tussen dak en glasplaat.

Ondanks dat het zomers wel lekker is om met open dak te rijden ben ik er eigenlijk wel klaar mee. En vroeg ik me af wat de mogelijkheden zijn voor het dak... het liefst zou ik de auto graag weer terug zien in de originele staat maar ik denk dat dit financieel niet haalbaar is. Een andere optie zou kunnen zijn om het dak dicht te lassen, maar ik heb begrepen dat er niet veel bedrijven zijn dit dit aandurven. Wellicht is een permanent panorama dak een optie?

Iemand suggesties? of ervaringen met het "ongedaan maken" van een schuifdak?

Ik hoor het graag,

Peter

ongedaan maken kan alleen door de gehele dakplaat te vervangen. Omdat het een structureel onderdeel is en een grote gevormde plaat is het bijna niet mogelijk om het allemaal terug in orde te krijgen door er een stuk plaat in te lassen.

Als je het dak al strak dichtgelast krijgt zal je nog met plamuur de boel strak moeten maken. Dit gaat naderhand weer scheuren omdat het metaal werkt (warm/koud) en omdat het beweegt tijdens het rijden (bij het maken van bochten tordeerd je carosserie) plamuur is niet zo flexibel.

Vandaar dat er weinig tot geen bedrijven dit aandurven. Er is gewoon geen garantie dat het netjes te krijgen is en netjes blijft.

Bij vervanging van de gehele dakplaat ben je nogal even bezig met puntlassen uitboren. En 100% netjes krijg je het dan ook niet aan de randen.

Persoonlijk zou ik investeren in een grondige reparatie van het originele dak. Eruit halen, roest 100% behandelen en het schuifdak zelf technisch in orde maken.

Bedankt voor je reactie. Nogmaals een zelfde schuifdak laten inbouwen zit er financieel even niet in. Het dak wat er nu in zit kost in de aanschaf al ergens rond de 2000 euro. ex inbouw etc. Dat is het me ook niet waard eigenlijk. Ik zat zelf nog te denken of het niet mogelijk is om bijvoorbeeld allen een raam in te bouwen? Zoals een panorama dak.

Ben ook wel bang dat het volledig vernieuwen van het dak ook geen goedkope klus zou worden. Misschien maar eens vragen aan een schade herstel bedrijf.

nee compleet nieuw dakpaneel is ook nog eens ondoenbaar duur omdat het gewoon enorm arbeidsintensief is.

Wat je nog als alternatief kan bedenken is een goedkoop aftermarket kanteldakje er in dat eventueel kan schuiven. Maar mooi zal dat niet worden.

Hoeft eigenlijk niet perse een kantel dak te zijn wat mij betreft mag het ook gewoon een vaste glasplaat zijn. Maar geen idee of zoiets überhaupt bestaat?

Pjotter85 zei:
Hoeft eigenlijk niet perse een kantel dak te zijn wat mij betreft mag het ook gewoon een vaste glasplaat zijn. Maar geen idee of zoiets überhaupt bestaat?

Inalfa heeft dergelijke daken maar niet toegankelijk voor particulier of tussen handel.
Anders de Hollandia 400 of 500. Vouwdak lijkt mij wel geinig

Heb je al informatie ingewonnen bij Webasto zelf?
https://www.autogarage.nl/bedrijf/41221/webasto-inbouwstation-roosendaal-4704rk-roosendaal/

speedtouch zei:
Heb je al informatie ingewonnen bij Webasto zelf?
https://www.autogarage.nl/bedrijf/41221/webasto-inbouwstation-roosendaal-4704rk-roosendaal/

Even een stukje achterliggend verhaal:

Toen ik de roestvorming heb opgemerkt aan mijn Webasto Schuifdak heb ik contact opgenomen met Webasto. Die gaven aan dat het buien de garantie viel en dat ze niets meer konden doen. Ik ben hiermee toen naar een schadeherstelbedrijf geweest. Die gaven aan dat de roestvorming 100% het resultaat was van een foutieve inbouw. Met deze kennis heb ik nogmaals contact gezocht met Webasto. Die verzochten mij om naar een erkende Webasto dealer te gaan om het te laten onderzoeken. Extra een vrije dag genomen om naar de "dichtstbijzijnde" Webasto dealer te rijden en ook die gaf aan dat dit het resultaat was van een verkeerde montage / behandeling. Dmv het serie nummer konden ze ook achterhalen dat de dealer die dit dak destijds heeft ingebouwd er om bekend stond (inmiddels failliet) dit slordig te doen. Met deze kennis nogmaals contact opgenomen met Webasto maar die beven zich verschuilen achter de garantie. Uiteraard staan ze in hun recht maar toch..

Hier komt bij kijken dat ik de glazenplaat een jaar eerder al "verloren" ben toen deze op de Duitse autobahn als een soort remparachute uit het dak gebroken is. Achteraf bleek dat dit het gevolg was van het gebruik van een onjuiste lijm laag tussen de dragers en de glas plaat. Het is een wonder dat er geen achterliggende auto's zijn beschadigt. Ik ben later nog terug gereden maar de glasplaat en de stoffen schuif waren nergens te vinden.

Dit hebben ze toen wel kosteloos vervangen. Maar toch al met al ben ik zeer teleurgesteld in de klantvriendelijkheid en uiteraard de product kwaliteit. Daarom ben ik met Webasto en hun producten klaar. Ik heb er in ieder geval Überhaupt geen vertrouwen meer in. Daarom zou ik dit graag oplossen zonder gebruik te maken van de producten van Webasto.

Toetsje zei:
Pjotter85 zei:

Inalfa heeft dergelijke daken maar niet toegankelijk voor particulier of tussen handel.
Anders de Hollandia 400 of 500. Vouwdak lijkt mij wel geinig

Zoiets dergelijks zou de oplossing kunnen zijn inderdaad. Gewoon een simpele glazen plaat. Eventueel nog met schuif er onder tegen de zon.

Heb je überhaupt geïnformeerd naar de kosten als je dit deugdelijk laat herstellen door een webasto dealer?
Normaal gesproken zijn dit wel kwaliteitsproducten die door en door getest zijn.
Maar erg zuur man, kan me voorstellen dat je hier mee zit.

Bofkont zei:
Heb je überhaupt geïnformeerd naar de kosten als je dit deugdelijk laat herstellen door een webasto dealer?
Normaal gesproken zijn dit wel kwaliteitsproducten die door en door getest zijn.
Maar erg zuur man, kan me voorstellen dat je hier mee zit.

Yupe, gezien het schuifdak zelf niet meer uitgebouwd kan worden (is blijkbaar geplakt) zal er een nieuw systeem ingebouwd moeten worden. Het systeem zelf kost al ergens rond de 2.500 euro en daarbij komen dan ook nog eens de montage uren. Dat is het me momenteel niet waard. Helemaal gezien mijn ervaringen met het product als de producent. Dit is in ieder geval voor mij de laatste auto met schuifdak. Het ontroesten van 3 maanden geleden koste overigens 800 euro.

Als een Webasto dealer zelf al toegeeft dat het door een foutieve inbouw is veroorzaakt, zou ik kijken of je dat niet zwart op wit kan krijgen.
Samen met de verloren glasplaat, lijkt mij dat je hier best je rechtsbijstand voor kan inschakelen (mits je die hebt).

marcel21674 zei:
Als een Webasto dealer zelf al toegeeft dat het door een foutieve inbouw is veroorzaakt, zou ik kijken of je dat niet zwart op wit kan krijgen.
Samen met de verloren glasplaat, lijkt mij dat je hier best je rechtsbijstand voor kan inschakelen (mits je die hebt).

Dit was ook mijn eerste gedachtengang. Ik heb hierover ook Juridisch advies gevraagd bij de consumentenbond. Maar het is allemaal te vaag om echt een goede zaak van te maken.

Terug
Bovenaan