Schokkende koppeling DSG-7 2010

Nils

Net ingestapt
Hallo,

Ik heb sinds 2 maanden een occasion Golf 6 met DQ200 automaat gekocht. Ik ondervind helaas af en toe problemen met de DSG automaat.
Wanneer ik in mn eentje in de auto rijd is er niets aan de hand, en schakelt hij perfect. Het lijkt alleen iedere keer wanneer ik met meerdere mensen in de auto zit (en hij misschien te zwaar is ofzo?) dat de koppeling begint te schokken bij optrekken vanuit stilstand. Met het raam open hoor je onder de motorkap ook een erg klapperend geluid komen.

Het vreemde is dat wanneer ik de auto vervolgens in de avond weer parkeer, en er de volgende ochtend weer mee rijd, het probleem volledig weg is...

Ik ga morgen naar de garage om er onder garantie naar te laten kijken, maar ik ben bang dat ze niets zullen vinden. De vorige keer dat ik er kwam voor het zelfde probleem zaten er geen foutcodes in het systeem. Waarschijnlijk is dit nu dus weer het geval, en wanneer de monteur een proefrit zal maken in zijn eentje ben ik bang dat hij dus weer goed schakelt.

De dsg is een aantal weken geleden opnieuw ingeleerd toen ik ook met dit probleem kwam, maar het lijkt niet te hebben geholpen.

Heeft iemand hier ervaringen mee? Ik heb nog 1 maand garantie en ik wil dit graag verholpen laten worden voor ik dadelijk zelf met hoge kosten kom te zitten

Dit hebben ze de eerste keer inderdaad gedaan, en toen stond er een waarde in die aangaf dat de 2e koppelplaat versleten was. Tegen mijn zin in hebben ze hem toen helaas alleen opnieuw in geleerd in plaats van hem te vervangen. Toen ik vorige week weer terug kwam om opnieuw de auto uit te laten lezen zeiden ze dat er geen foutcodes in staan (toen dacht ik nog dat de problemen verholpen waren door het opnieuw inleren). Vandaar dat ik bang ben dat ze niets gaan vinden...

Ik zal het toch eens aangeven!

Schriftelijk (brief of email) bericht sturen van je klacht. Ook als de garantietermijn is verlopen, dienen ze het op te lossen.

fatsoenlijke brandstof in duitsland tanken en eens goed blazen. Wie weet heeft ie al heel lang stilgestaan voor je m kocht.

Klinkt als een Vw dealer. Je bent vast de eerste met het probleem... Is het woord producteigenschap al gevallen?

Nils zei:
Dit hebben ze de eerste keer inderdaad gedaan, en toen stond er een waarde in die aangaf dat de 2e koppelplaat versleten was. Tegen mijn zin in hebben ze hem toen helaas alleen opnieuw in geleerd in plaats van hem te vervangen. Toen ik vorige week weer terug kwam om opnieuw de auto uit te laten lezen zeiden ze dat er geen foutcodes in staan (toen dacht ik nog dat de problemen verholpen waren door het opnieuw inleren). Vandaar dat ik bang ben dat ze niets gaan vinden...

Klaar toch....ze zorgen maar dat ze het repareren.

Nils zei:

Die storing vinden ze wel. Ik kan denk ik zelfs voorspellen wanneer. Nog een maand garantie zei je? Over 5 weken vinden ze het...

Maareh:
Nils zei:
een occasion Golf 6 met DQ200 automaat gekocht. voor ik dadelijk zelf met hoge kosten kom te zitten

Ik help het je hopen. Interessante aankoop. Een TSI?

Onno Uz zei:
fatsoenlijke brandstof in duitsland tanken en eens goed blazen. Wie weet heeft ie al heel lang stilgestaan voor je m kocht.

Brandstof lijkt het probleem niet te zijn. Ik heb laatst in de ochtend met een koude motor (en ook koude DSG?) eens geprobeerd om vol gas op te trekken, en dan is er niets aan de hand. Op het geschok van spollende banden na geeft hij geen enkele kick en schakelt perfect.

Ik heb er inderdaad toen ik de auto net kocht afwisselend premium & euro 98 ingegooid. Ik ben sinds kort wel weer over gestapt naar euro 95 aangezien ik geen verschil merkte.

De Buurvrouw zei:
Verkopen nu het nog kan?

Afgezien van dit probleem is het tot nu toe echt een top auto.. Ik verkoop hem eigenlijk liever niet, maar als er niets anders op zit dan moet het maar..

s velthuis zei:
Nils zei:

Die storing vinden ze wel. Ik kan denk ik zelfs voorspellen wanneer. Nog een maand garantie zei je? Over 5 weken vinden ze het...

Maareh:
Nils zei:
een occasion Golf 6 met DQ200 automaat gekocht. voor ik dadelijk zelf met hoge kosten kom te zitten

Ik help het je hopen. Interessante aankoop. Een TSI?

Ik ga vandaag naar de garage. Ik ga er mooi bij staan wanneer ze hem uitlezen om er zeker van te zijn dat ik niet word genaaid.

En ja het is een TSI blok. Bij aankoop heb ik direct met korting de distributieketting laten vervangen aangezien dit een pijnpunt is bij deze motoren. Hij loopt als een zonnetje

De zoveelste VW met dit probleem, op een bepaald moment gaat er wat kapot aan de DSG bak, koppeling, mechatronic, vliegwiel. Zelfde geldt voor S tronic van Audi.
Ze dienen dit gewoon op te lossen, maar vaak kan een VW dealer dit niet eens oplossen omdat ze de juiste kennis over de DSG die ze verkopen niet een hebben. Zoals s velthuis al zei komen ze dan met de welbekende zin dat het een producteigenschap.
Wil je toch de auto houden zou je is moeten kijken naar het laten aanpassen van de DSG bij bijvoorbeeld de DSG Dokter TVS engineering/Hartog/Vagtechniek etc.

Terence zei:
speedtouch zei:
Nils zei:
Ik ga vandaag naar de garage. Ik ga er mooi bij staan wanneer ze hem uitlezen om er zeker van te zijn dat ik niet word genaaid.

En, hoe is het afgelopen?

Goeie vraag

Blijkbaar is mijn bericht van gisteren niet verstuurd..

Ik ben 2 weken geleden naar de garage gegaan. Van tevoren heb ik de auto een uur lang goed warm gereden zodat ik het schokken aan kon tonen. Ik heb een monteur mee laten rijden en die bevestigde inderdaad dat er een probleem met de automaat was. Weer was er geen foutcode via de OBD poort uit te lezen. Hij verzekerde me dat de automaat onder garantie gaat worden gerepareerd, alleen moest er intern nog wat voor worden geregeld oid. Ik moest terug bellen als ik na een aantal weken niets had gehoord. Net terug gebeld, en er moesten nog steeds dingen worden geregeld.

Ben benieuwd.

Jan Berendsen001 zei:
De zoveelste VW met dit probleem, op een bepaald moment gaat er wat kapot aan de DSG bak, koppeling, mechatronic, vliegwiel. Zelfde geldt voor S tronic van Audi.
Ze dienen dit gewoon op te lossen, maar vaak kan een VW dealer dit niet eens oplossen omdat ze de juiste kennis over de DSG die ze verkopen niet een hebben. Zoals s velthuis al zei komen ze dan met de welbekende zin dat het een producteigenschap.
Wil je toch de auto houden zou je is moeten kijken naar het laten aanpassen van de DSG bij bijvoorbeeld de DSG Dokter TVS engineering/Hartog/Vagtechniek etc.

Ik had inderdaad de doemverhalen online gelezen. Ik dacht dat dit wel met een flinke korrel zout te nemen was, want ja, hoeveel mensen zonder problemen posten er nou verhalen over hun auto. Ik ging er van uit dat alleen het kleine percentage mensen mét problemen deze verhalen zouden posten waardoor het er veel leken.

Dat had ik dus goed mis :')

Heeft er iemand hier persoonlijk ervaring met DSG dokter? Ik ben benieuwd of het werkelijk problemen voorkomt/ verhelpt. Daarnaast klinkt de aanpassing op de sportstand ook wel interessant. Deze schakelt echt idioot laat, buiten een circuit valt hier niet normaal mee te rijden

Even een update omdat ik er altijd een hekel aan heb wanneer mensen hun thread niet bijwerken :^) :

De garage heeft de set koppelplaten onder garantie vervangen. Ik heb hem toen straks opgehaald, en het probleem lijkt tot nu toe verholpen te zijn!

De monteur liet de oude set koppelplaten aan me zien, dat ding was echt totaal verroest. Mocht iemand hetzelfde probleem als ik krijgen kan het dus goed zijn dat het daar aan ligt.

Heb al twee jaar "problemen" met de DSG, na aanschaf bij 122k bleek de koppeling versleten, met moeite onder garantie vervangen, nadat de dealer (de Waal) eerst zei dat er niets mis was.....ging 5000km goed en slipt nu alweer sindsdien. Toch maar naar TVS die het probleem op konden lossen...zei men....zelfs video op website met het probleem....meerdere malen langs geweest zonder 100% resultaat....nog steeds slip! Weer 400 euro naar de haaien....wat zegt TVS...ligt aan de microslip die bij halfgas niet goed bijgeregeld kan worden ic.m. met gebruikte materialen....bij vol gas treedt er geen slip op omdat de koppeling dan vol aangrijpt en er geen microslip regeling op treedt.

Uit de onderhoudshistorie bleek dat de koppeling ook al bij 60000 vv was. Dus nieuw(af fabriek)...60000....120000...en nu alweer aan vervanging toe bij 170.000(?) hoewel de waardes NIET aangeven dat de koppeling versleten is. De slip komt door het koppelingsmateriaal dat niet goed tegen kou en vocht kan....da's lekker in nederland! Dus 4 koppelingen in een 170.000km.....wat zegt skoda/vw (lees PON) ....producteigenschap!

google maar een beetje rond (TPI 2050318/3)en het puntje van de ijsberg wordt steeds groter....inmiddels al een 4e revisie van deze tpi waarvan de inhoud nog niet gevonden/gepost is. Ze erkennen het probleem, maar hebben geen oplossing en dan is wordt het een producteigenschap. Helaas is deze eigenschap in geen enkele mooi glimmende VAG group brochure te vinden......Simply Clever zeggen ze dan bij Skoda!

Heb Skoda Nederland aangeschreven om te zien of dit nou echt wel zo normaal is dat je het onder een producteigenschap kunt weg moffelen.

haassie zei:
Heb al twee jaar "problemen" met de DSG, na aanschaf bij 122k bleek de koppeling versleten, met moeite onder garantie vervangen, nadat de dealer (de Waal) eerst zei dat er niets mis was.....ging 5000km goed en slipt nu alweer sindsdien. Toch maar naar TVS die het probleem op konden lossen...zei men....zelfs video op website met het probleem....meerdere malen langs geweest zonder 100% resultaat....nog steeds slip! Weer 400 euro naar de haaien....wat zegt TVS...ligt aan de microslip die bij halfgas niet goed bijgeregeld kan worden ic.m. met gebruikte materialen....bij vol gas treedt er geen slip op omdat de koppeling dan vol aangrijpt en er geen microslip regeling op treedt.

Uit de onderhoudshistorie bleek dat de koppeling ook al bij 60000 vv was. Dus nieuw(af fabriek)...60000....120000...en nu alweer aan vervanging toe bij 170.000(?) hoewel de waardes NIET aangeven dat de koppeling versleten is. De slip komt door het koppelingsmateriaal dat niet goed tegen kou en vocht kan....da's lekker in nederland! Dus 4 koppelingen in een 170.000km.....wat zegt skoda/vw (lees PON) ....producteigenschap!

google maar een beetje rond (TPI 2050318/3)en het puntje van de ijsberg wordt steeds groter....inmiddels al een 4e revisie van deze tpi waarvan de inhoud nog niet gevonden/gepost is. Ze erkennen het probleem, maar hebben geen oplossing en dan is wordt het een producteigenschap. Helaas is deze eigenschap in geen enkele mooi glimmende VAG group brochure te vinden......Simply Clever zeggen ze dan bij Skoda!

Heb Skoda Nederland aangeschreven om te zien of dit nou echt wel zo normaal is dat je het onder een producteigenschap kunt weg moffelen.

Ik heb tot op 2 weken geleden ook weer problemen gehad met mijn dsg voor een aantal weken. Schokken bij gasgeven merkte ik voornamelijk. Ik denk dat hij ook een beetje slipte. Ik heb het gelukkig helemaal zelf op weten te lossen door de DSG opnieuw in te leren met een OBD-Eleven bluetooth dongle. Was nog geen 3 minuten werk, en de bak reed daarna weer beter dan hij ooit heeft gedaan. Ik zou dit zeker eerst eens proberen voordat je onderdelen gaat laten vervangen!

Al een oude thread...Het inleren geeft vaak een kortstondige verbetering, echter na verloop van tijd (300km) leert de bak het foute gedrag wederom aan. Heb het al meerdere malen met odb11 gedaan met opvolgende adaptie rit!

Heb inmiddels na veel gelobby de koppeling nogmaals onder garantie mogen vv...laatste generatie en vliegwiel ook meegenomen op eigen kosten. Met koude start echt heel rustig rijden geen probleem, net iets meer vermogen slip! Koppeling eenmaal warm geen slip. Het zijn de koude starts die je koppeling slopen en de platen laten verglazen.

Is nu met het laatste type beter maar nog niet wat je verwacht van een “DSG”. De droge dsg7 bakken zijn gewoon simpelweg niet net zo goed als natte dsg6/7 bakken.

Terug
Bovenaan