Schokken bij 1500-1700 t/pm

ricardo

Net ingestapt
Heb een Twingo II 1.2 16v 75 pk uit 2011 met 115.000 km op de teller. Sinds een tijdje is er met enige regelmaat een duidelijke schok te voelen bij ongeveer 1500-1700 toeren als ik gas geef. Het is alsof de motor kort inhoud. Vooral in de tweede en derde versnelling als ik van een rotonde afkom en gas bij geef. In de vierde en vijfde schokt hij heel hevig maar dat komt nooit voor omdat ik met normaal rijden in die versnellingen het toerental nooit zo ver laat zakken. In de eerste versnelling geen last van. Auto had er vroeger nooit last van en rijdt verder als een zonnetje. Verbruik houdt stabiel tussen 1 op 16/18.5.

Wat zou de oorzaak kunnen zijn?

Wat doe je met zulke lage toeren in 2 en 3?

Slecht voor de motor, het schokken is wellicht al een voorteken dat de boel flink aan het vervuilen is.
Gas gaan geven met 1500-1700 toeren met als doel nog proberen te versnellen is niet goed, je zit buiten het werkgebied waar de motor voldoende vermogen en koppel kan leveren.
Mijn advies, die toerentallen in 2 en 3 vermijden, lange ritten maken en af en toe flink in de toeren doortrekken.
Als de motor dan niet beter gaat lopen nog eens verder kijken.

@Carkiller.
Mooi advies. Maar rijd jij wel eens op kruispunten om af te slaan, of bijvoorbeeld op rotondes? Dan zijn lage snelheden en lage toerentallen ook heel gebruikelijk, daar ontkom je niet aan.

Ontopic.
Bougies verouderd. Luchtfilter verstopt. Of iets wat elektronisch aangestuurd is, zoals sensoren in de uitlaat (bij mijn moeders 206 was de lambasonde in de uitlaat de boosdoener van schokken en inhouden).

Zou het daar eens in zoeken.

Wanneer heeft ie voor 't laatst een beurt gehad?

@Hellracer:

In 2 kan ik me er nog wel wat bij voorstellen, in 3 dan had hij beter terug kunnen schakelen.
En ja, ik rij wel eens op kruispunten en rotondes, rare vraag...:confused:
En ook daar kost het me geen moeite de auto rond de 2000 toeren minimaal te houden, kwestie van goed schakelen.

Ik zou die 16V ook iets hoger in de toeren houden maar dat schokken is echt ontstekingsgerelateerd.

Dus bougies vervangen en bobines even langslopen. Als de kleppen nog nooit zijn gesteld. In de Servicehandleiding staat benoemd dat die elke 100.000 km gesteld cq. gecontroleerd moeten worden.

Er worden regelmatig lage (snel weg) ritten gereden als ook flink door geaccelereerd tot 5000 a 6000 t/pm. Het euvel doet zich juist voor als de rit langer is dan 20 tot 30 minuten. Auto start normaal, loopt goed en mist geen vermogen.

En nee, ik ben geen Carkiller :)als ik de motor laat zakken tot 1500-1700 t/pm in de 2de of 3de versnelling. Dat moet geen probleem zijn en is dat ook nooit geweest.

Ik had zelf ook al bedacht dat het aan de bougie's, klepspeling of de lambda sensor kan liggen. Er zit bij 120.000 km een grote beurt aan te komen, bij die km stand dient ook en klepspeling gecontroleerd te worden.

Bedankt voor het mee denken.

Terug
Bovenaan