Schokdempers vervangen?

Jazzy Cool

Net ingestapt
Dit jaar zijn de achterschokdempers vervangen van onze Honda Jazz, dit omdat er eentje lek was. Auto is van 2011 en heeft nu 170.000km gereden. Veel snelwegkilometers, maar ook natuurlijk onnoemelijk veel verkeersdrempels gepakt (wijk in of uit kom ik er al een stuk of 10 tegen..).

Ik weet dat je ze altijd per paar vervangen moet zodat de dempingskarakteristiek l/r overeen komt, dus dat is ook gebeurd.

Dan de vraag: kan ik niet beter (preventief) ook de voordempers vervangen? Na 170.000 is het beste er misschien wel af, ik heb het idee dat de auto meer induikt aan de voorzijde dan achterzijde op verkeersdrempels, en ook minder ‘mooi’ dempt. Ook speelt mee dat ik zeker nog een jaar of 5, of langer, met de auto wil rijden ofwel zeker nog >100.000km. Dan heb ik er dus sowieso nog echt profijt van.

Zijn er bv specialisten die écht de dempers kunnen testen op een proefbank? Meeste garagebedrijven testen visueel en een keertje een douw op het spatscherm, ik denk dat Ik liever een grafiekje zie..

Wat is jullie visie?
 
Dat testen kan zeker. Maar das duurder dan gewoon 2 nieuwe dempers eronder schroeven.

Als de achterste al lek waren zou ik inderdaad voor ook gewoon mee vervangen. Lek is echt stuk, maar het fijne is er wel vanaf. Een drempel op snelheid pakken is het slechtste wat je je onderstel aan kunt doen. Tot ergernis van veel weggebruikers achter mij die vinden dat ik ook over de drempel moet klappen maar goed....

Laat dan direct de veren en het veerpootlager vervangen voor. Dan stuurt je auto echt weer goed!
 
Bij de Jwik~fit kon je gratis de schokbrekers laten testen op zo'n testbank.
 
Die schokdemper test is toch ook onderdeel van de APK keuring? In principe is preventief vervangen na zoveel kilometers best een goed idee en zal de auto vast weer een stuk strakker sturen maar als je er bij de laatste APK geen opmerking over kreeg zijn ze in elk geval nog niet compleet versleten.
 
Zadelsnuiver zei:
Die schokdemper test is toch ook onderdeel van de APK keuring? In principe is preventief vervangen na zoveel kilometers best een goed idee en zal de auto vast weer een stuk strakker sturen maar als je er bij de laatste APK geen opmerking over kreeg zijn ze in elk geval nog niet compleet versleten.

Nee hoor, zolang hij niet lekt, maakt de werking ervan geen zak uit voor de APK. Onbegrijpelijk overigens.
Heb vorig jaar de achterdempers van mijn 626 vervangen, kwamen keurig door de APK, maar die deden echt vrijwel niets meer.
Ergste is dat je het zelf bijna niet merkt, omdat de werking langzaam minder wordt, maar het is idd. echt wel aan te raden om voor dan ook te vervangen. je weet niet wat je mee maakt, qua rijbeleving..
 
Bedankt voor de reacties! Ik ga eens informeren naar vervangen van de dempers + veerpootlagers. Laat ik meteen de rest van de ophanging checken (draagarmrubbers, stuurkogels etc) en zonodig delen vervangen en daarna wil ik ‘m laten uitlijnen. Dan moet het wat onderstel betreft weer als nieuw zijn en in principe mee kunnen zolang ik de auto heb.

Ik vind het geen probleem om hier preventief wat geld aan uit te geven, verder heb ik op een accu na nog nooit iets anders dan regulier onderhoud gehad de afgelopen 100.000km :)

Enneh, ik snap ook nooit (op chauffeurs van Fransozen na) dat iedereen zo hard over die drempels knalt! Nu is een Jazz redelijk stug, maar dan nog. Ik ben zuinig op m’n auto en het zou me gewoon pijn doen als ik m’n auto zo zou mishandelen!
 
Achterdempers gaan veel minder lang mee dan schokdempers voor.

Beste vervangen voor gasdempers van het merk Kyb (Excel-G)
 
ik kom net van de apk keuring en er werd mij verteld dat de achter schokbrekers zijn versleten en dat de achterbanden gecupt zijn. Hoe kan ik erachter komen dat dit ook echt klopt (ik was bij een bedrijf waar ik nog nooit ben geweest). Als ik op de achterkant duw, dan komt de auto gewoon in 1x omhoog zonder na te veren. Het is nu nat buiten dus is het moeilijk te zien of er sprake is van onregelmatige slijtage van de achterbanden. Kan ik dit ergens laten testen? De auto is overigens gewoon goed gekeurd.
 
Jurgen Dijksma zei:
ik kom net van de apk keuring en er werd mij verteld dat de achter schokbrekers zijn versleten en dat de achterbanden gecupt zijn. Hoe kan ik erachter komen dat dit ook echt klopt (ik was bij een bedrijf waar ik nog nooit ben geweest). Als ik op de achterkant duw, dan komt de auto gewoon in 1x omhoog zonder na te veren. Het is nu nat buiten dus is het moeilijk te zien of er sprake is van onregelmatige slijtage van de achterbanden. Kan ik dit ergens laten testen? De auto is overigens gewoon goed gekeurd.

Het cuppen kun je oplossen door de banden te verwisselen van achter naar voor en omgekeerd,
linksvoor band linksachter monteren, linksachter band links voor monteren.
Rechts hetzelfde verhaal.
 
Cuppen is niet het gevolg van versleten schokbrekers.
Komt ook bij nieuwe auto's na relatief weinig kilometers al voor.
Is een probleem van de band zelf, kun je als berijder of garage niets aan doen.
 
Of van uitlijning of bandenspanning, kan je even bij een goede uitlijner laten checken. Ene band is er gevoeliger voor dan de andere en heeft vaak met het soort profiel te maken.
 
R W xxx zei:
Of van uitlijning of bandenspanning, kan je even bij een goede uitlijner laten checken. Ene band is er gevoeliger voor dan de andere en heeft vaak met het soort profiel te maken.
Ik had inderdaad met mijn zomerbanden veel last van cupping, ik heb meerdere sets weg kunnen gooien die nog prima profiel hadden maar niet meer mee te rijden was. De set Michelin winterbanden daarentegen heeft daar totaal geen last van.
 
ScaniaV8 zei:
Cuppen is niet het gevolg van versleten schokbrekers.
Komt ook bij nieuwe auto's na relatief weinig kilometers al voor.
Is een probleem van de band zelf, kun je als berijder of garage niets aan doen.

Das geen probleem van de band zelf, das een probleem wat door de wielgeometrie veroorzaakt wordt.
dat sommige banden daar gevoeliger voor zijn dan andere, soort rubber, profiel, dat is een gevolg geen oorzaak.
 
Terug
Bovenaan