Scheurtjes in banden, vervangen?

Kristian

Net ingestapt
Graag jullie advies m.b.t. de zomerbanden van mijn Mazda. Twee banden hebben rond de 3 mm en twee rond de 5 mm.
Het zijn flinke sloffen in de maat 225/45/19. Betrveft Bridgestone Turanza T001 gefabriceerd in 2012.

Het viel me op dat in het loopvlak, tussen het profiel haarscheurtjes zichtbaar zijn. Vind ik wat vroeg na nog geen 4 jaar.
Is dit reden om te vervangen of kan dit nog een seizoen mee. Ik neig naar vervangen maar zijn redelijk kostbare bandjes (ongeveer 200 euro p/stuk).

Op ebay Kleinanzeige staan ook nieuwe 19 inch sets velgen met banden. Kost dan zo'n 1100 euro dus dat is ook een optie. Deze set wielen brengt nog wel wat op denk ik. Hebben een paar kleine beschadigingen dus vandaar dat een nieuwe set ook wel weer mooi is.

IMG_20160228_123200076_zpstto3snhu.jpg

IMG_20160228_123217440_zpsu2dutfh7.jpg

Dit zijn de wielen waar het om gaat.
DSC01155_zpshy8zahrr.jpg

(Sarcasme modus aan) Volgens mij kan je hier nog rustig een paar duizend kilometer mee rijden (sarcasme modus uit)
Alleen al door die scheurtjes (of het kwaad kan of niet) Zeg ik vervangen!

Je kan er nog prima mee rond rijden de scheurtjes zitten niet in de wangen van de band(en) maar in het loop vlak, maar je vermeld ook het profiel en met 3 en 5mm zou ik ze wel langzaam gaan vervangen.

Die van 3mm kan je sowieso vervangen. Nieuwe banden altijd achter zetten.

Die van 5mm zou je nog een zomertje mee kunnen rijden _denk ik_, vraag eens na bij wat bandenboeren.

Heb je met te weinig bandenspanning gereden? Verkeerd opgeslagen, naast een radiator?

Dank je AudiCorrado!

Inderdaad een mooie auto. En daar horen ook fatsoenlijke banden onder.
Ik wil Bridgestone sowieso eens een mail sturen. Heb ooit eens iets gelezen over een serie die snel scheurtjes vertoonden. Wellicht dat het een slechte serie betreft....

Niks aan de hand, gewoon mee doorrijden tot het profiel op is.

En uiteraard niet helemaal op...

Ik zou lekker naar 4x Goodyear gaan :).    De EfficientGrip Performance is echt een fantastische band onder de 6 en heeft in bandentests volgens mij sowieso een goede score :).

Dit was de achterband van mijn Subaru na 10 jaar trouwe dienst.

1k0.jpg

Ook geen enkel probleem met rijden, maar het profiel was 2 mm dus heb ik ze vervangen.

@SLB: ervaring met de Good Year's onder de MZ6? Beter dan de Turanza's?
Ik dacht ook nog aan Dunlop Sport Maxx RT. Schijnen ook wel goed te zijn. Maar eigenlijk staat Bridgestone natuurlijk wel het mooist onder een Mazda.....

Ik vind dit persoonlijk ook wel erg snel.

De APK zegt normaal gesproken pas afkeur bij beschadigingen waarbij de onderliggende koordlagen zichtbaar worden. En natuurlijk een minimimprofiel van 1.6 mm.

Of je de banden sneller vervangt dan de wettelijke eisen voorschrijven is wel een beetje een gevoelskwestie waarbij het er vanaf hang of je zelf hoge eisen stelt aan de banden. Merk je dat de banden met nat weer slechte grip hebben of dat ze snel gaan aquaplanen?

Ik had in het verleden banden die er zo uitzagen, maar aanmerkelijk ouder waren. Toen het zo rond de 3-5 mm kwam heb ik ze rondom vervangen. Maar dat was vooral omdat ze verschrikkelijk achteruitingen qua gedrag. De grip op nat wegdek werd bedroevend.

Als een band werkelijk perfect zou presteren zonder dat je iets zou merken van achteruitgang, dan zou ik vrolijk door blijven rijden tot de minimale eisen bereikt waren. In de praktijk is dat niet zo. Je merkt zelf al dat het minder wordt. Als dat niet het geval is, dan ben je ofwel voorzichtig en defensief. Je zoekt simpelweg nooit de omstandigheden op waarop het misgaat. In het andere geval ben je zodanig onbenullig en heb je totaal geen gevoel. Maar dan is het risicip dat je regelmatig over de grens gaat van wat de techniek aankan en dat laat zich dan wellicht in de praktijk ook zien.

Ik vind het ook snel en Bridgestone heeft al een mail van me ontvangen.
Banden doen het nog prima al maken ze al wel wat meer rolgeluiden. Wat dat betreft is een setje vers rubber altijd weer een verademing.

Ik vind de scheurtjes weinig bijzonder, ook wel eens af en toe gehad, zeker als ze een beetje op leeftijd komen / mm's op. Als ze nou aan de zijkant van de band zaten was het een ander verhaal vind ik. Lekker mee doorrijden en binnenkort 2 nieuwe bandjes bestellen.

De i30 had ook Bridgestone Turanza's, APK afkeur ivm droogtescheurtjes toen banden 3 jaar oud waren, nu Michelin, mooi stil, strak stuurgedrag.

Terug
Bovenaan