Schadeauto uit Duitsland importeren en laten maken

DRGN97

Net ingestapt
Hallo iedereen,

Ik ben al een tijdje aan het kijken voor een nieuwe auto, maar ik vind auto's in Nederland een beetje te duur vergeleken auto's in het buitenland. Zelf ben ik op zoek naar een VW Golf 7 1.4 onder de 80.000 kilometers. Nu heb ik aantal mensen die ik ken die schadeauto's uit Duitsland halen (meestal door garages) en dan later met winst doorverkopen. Vandaag ben ik samen met een vriend naar een van deze garages gegaan om te vragen voor hoeveel ik de Golf 7 bij hun kan krijgen. Na een beetje gepraat te hebben heeft die meneer daar mij een geschatte bedrag gegeven voor €13.000. Direct na het garage bezoekje heb ik zelf even naar schadeauto's gezocht via mobile.de. De Golf 7 waar ik naar op zoek ben, heb ik kunnen vinden voor €5.000 - €8.000. Ik hou ervan om zo goedkoop mogelijk uit te komen, dus kwam ik met het idee om zelf zo'n auto te kopen en dan vervolgens in Nederland te laten maken.

Is er iemand die toevallig hier ervaring mee heeft of zelf hiermee bezig is?, want dat zou me heel erg verder kunnen helpen. Ik ben namelijk nog relatief jong (22 jaar) en ik vind dit onderwerp heel erg interessant, alleen helaas geen idee waar ik überhaupt moet beginnen

Groeten,
Berk

Mijn advies: koop een goede Golf 5 of 6, en spaar anders door voor een goede 7. Je haalt je alleen maar een golf aan ellende op de hals met een (ex-)schadeauto.

Het grootste gedeelte van het prijs verschil zit hem in de werk uren om de wagen weer redelijk in orde te maken. Onderdelen vallen vaak nog wel mee in prijs. Een ander belangrijk puntje van aandacht is : hoe erg is de schade? is het alleen wat plaatwerk of is de hele auto krom? vaak kun je dit soort dingen niet goed zien. Daarnaast koop je dus een schadewagen, dit wordt in Duitsland geregistreerd. Met wat zoek werk is dit ook in nederland te achterhalen, de vraag is dus wat krijg je op termijn terug voor de wagen?

Ik zou er niet aan beginnen tenzij je zelf in de autoschade zit en een zeer ervaring hiermee hebt en een goede indruk van de wagen kan maken of het de moeite is of niet.
Zogezegd staar je niet teveel blind op het te betalen bedrag.

Een geimporteerde ex-schadeauto, (herkenbaar aan het lagere bpm-bedrag dan gewoonlijk) die raak je later ook weer lastiger kwijt.

Ik zou er niet aan beginnen, je weet niet wat er 'onderhuids' allemaal aan de hand is, maar het is aan jou.

Vrienden zullen jou alleen de gelukte transacties vertellen, de auto's waar ze mee het schip zijn ingegaan zal je niets over horen.....
Het probleem is: jij kan niet oordelen wat een auto waard is, je kent de waarde van de totale schade immers niet (daar moet je een ervaren deskundige voor zijn!).

Om je een voorbeeld te geven: rijdend in mijn Peugeot 306 ben ik ruim 22 jaar geleden in Polen zijdelings aangereden door een FSO Polonez met relatief zware 1.9 PSA diesel in het vooronder. Hij reed waarschijnlijk iets van 100-120, en maakte een rubberen remspoor op het asfalt van zo'n 45 meter voordat hij mijn rechter achterwiel raakte. Mijn 306 maakte met een geweldige klap een zwieper van 90 graden en de FSO was ongeveer een meter korter geworden door de klap.
Echter, daar waar hij meteen richting de schroothoop kon, zag mijn 306 er vrijwel onbeschadigd uit: alleen het glas van mijn rechter achterlicht was een beetje kapot. Ik kon dus de 1250 km naar huis gewoon rijdend afleggen, al kon ik wel voelen dat de stand van het stuur anders was als voor de klap. Terug in NL werd hij total-loss verklaard: hij was gewoon zo krom als een banaan.
Echter, zou jij die 306 gezien hebben zou je zeker gedacht hebben dat alleen dat glas van dat ene achterlicht kapot was, voor de rest was er niets aan de auto te zien.

Ander voorbeeld: ooit een schade gehad met een Seat Toledo; was een kop-staart botsing geweest met lage snelheid (auto voor me stond vrijwel stil, ik reed max 10-15 km/u); ik had dus alleen schade aan de voorkant, en zo op het oog makkelijk repareerbaar. Schadehersteller dacht dat het voor 3.495 gulden gedaan kon worden; verzekeraar gaf toestemming voor reparatie, ik kreeg later de finale rekening onder ogen: 7.875 gulden !!

Dus: een auto kan er licht beschadigd uitzien, kan zijn dat het een eitje lijkt om 'm te repareren; en toch kan je dan van een koude kermis thuis komen.....

Simpel advies: als een auto te duur is moet je naar een andere auto kijken. Er bestaan geen shortcuts om voor weinig geld een mooie jonge gewilde auto te kopen. Wel kan je zo een kat in de zak kopen.....

Is hooguit interessant om te doen als je zelf de schade goed in kunt schatten, handig bent in schadeherstel en je goede connecties hebt in de onderdelenbranche... je grootste winst zit namelijk in de tijd die je zelf steekt in het herstel: die uren hoef je niet aan anderen te betalen.
En wat D Elzinga ook al aangeeft....houdt er rekening mee dat de marktwaarde bij verkoop/inruil ook fors minder is als van een auto met schadevrije NL-historie: importauto's met een laag bpm-bedrag slijt je hooguit in de export, aan een domme particulier of demontagebedrijf.

Zinloos. Ik heb ook wel eens naar schadeauto's gekeken als hobbyproject. Vaak zat totaal versteld gestaan van de prijzen. Prijsverschil met schadevrije auto's is gezien de reparatiekosten vaak nihil en misschien zelfs wel duurder. En dan moet je niet alleen naar de uiterlijke schade kijken, maar ook rekening houden met zaken als gordelspanners, airbags en airbagcomputer die vervangen moeten worden. Dat soort zaken kunnen ook snel genoeg worden 'vergeten'. Dit soort auto's zijn eigenlijk alleen interessant als je alles zelf kunt, of als je een garagebedrijf hebt met personeel in dienst dat je af en toe in rustige uren er aan kunt laten werken. Maar dan nog zou ik eerder kijken naar een mechanische schade dan een ongevalsschade of waterschade.

Ga er maar van uit dat schadeautos die interessant zijn om te repareren niet lang op autosites staan. Die worden vanzelf gekocht door handelaren. Auto’s die niet interessant zijn blijven staan. Als een handelaar zijn vingers er niet aan durft te branden moet je daar als je er geen verstand van hebt, helemaal niet aan beginnen.

Een auto met schade uit Duitsland halen en laten repareren is het domste wat je kunt doen.
Is alleen aantrekkelijk als je de schade goed kunt beoordelen en je deze zelf kunt repareren en een goede mogelijkheid hebt om goedkoop aan onderdelen te komen.
In andere gevallen zal het op een drama uitlopen.
Geloof nooit de verhelen van mensen die daar een vermogen aan verdiend hebben, zijn vaak gekleurd en zeperds worden vaak vergeten.

Laat al die gasten maar lekker nega doen.
Ik zeg doen! Niet tegen laten houden door enige vorm van gbv.

Kijk maar eens wat filmpjes van Arthur, dan krijg je een indruk welke ellende je onderhuids kunt verwachten waar mensen hier voor waarschuwen.

[video]https://m.youtube.com/user/tussik01[/video]

BMW 530d M zei:
Kijk maar eens wat filmpjes van Arthur, dan krijg je een indruk welke ellende je onderhuids kunt verwachten waar mensen hier voor waarschuwen.

Arthur is dan ook een held en vooral enorme vakman. Maar zelfs hij krijgt het niet altijd meer helemaal conform fabrieksspecs.

Ik heb zelf een schadeauto uit DLD gehaald en ook zelf weer opgebouwd. Wanneer je het (zelf) goed doet, met de juiste onderdelen en volgens fabrieksspecs moet het wel een groot verschil in aankoopprijs zijn, anders kan het gewoon niet uit. Wanneer ik al mijn uren reken (Ook het transporteren vanuit DLD, plaatwerker/spuiter, RDW geneuzel enz.) kan het voor mezelf wel uit, maar voor een eventuele handel niet. Ook het verschil in BPM is aantrekkelijk, al staat die dan geregistreerd bij de RDW, voor jezelf houd je dat geld in de pocket. Eigenlijk moet je wel een auto uit een duurder segment hebben, en die daardoor vaak aantrekkelijk te koop is met schade. Vervelender wordt het wanneer de auto krom blijkt, en dus op een richtbank moet. Dat wordt meteen een stuk duurder, en is de winst dan ver te zoeken. Tot slot het strakmaken en spuiten, dat moet van tevoren goed uitgezocht worden, ook dat is een dure.
In mijn geval had ik ook nog met een aluminium auto te doen, dat maakt het ook weer lastiger. Dus goed uitkijken en rekenen!!
Jos.

s velthuis zei:
BMW 530d M zei:

Arthur is dan ook een held en vooral enorme vakman. Maar zelfs hij krijgt het niet altijd meer helemaal conform fabrieksspecs.

Exact daarom wijs ik hem hiernaar zodat duidelijk is dat er onderhuids veel mis kan zijn, wat niet zichtbaar is.

Terug
Bovenaan