Schadeauto complete voorkop kopen of alle voorkop onderdelen apart kopen?

A

Anoniem

Guest
Hallo allemaal,

In de maand januari ben ik per ongeluk in de schadeauto wereld beland. Mijn interesse is ontstaan sinds ik een tijdje op zoek ben naar een VW Golf 7. Doordat de autoprijzen hoger liggen vergeleken het buitenland, ben ik automatisch naar schadeauto's gaan zoeken om goedkoper uit te komen. Zelf heb ik geen repareer kennis, dus daarom ga ik het bij een garage laten doen die hierin gespecialiseerd is. De mensen om mij heen doen dit vaker en verkopen het altijd na tijdje gebruikt te hebben door met lekkere winst. Hierdoor heb ik besloten om dit ook te gaan doen, maar dan met auto's waarvan de schade heel licht is en makkelijk repareerbaar is. Na eindelijk een goede auto gevonden te hebben, ben ik naar de plek gegaan waar de auto staat. De auto is precies zoals op de advertentie beschreven, dus dat is positief. Ik heb met de dealer gepraat en hij heeft mij gezegd dat deze auto een compleet nieuwe 'voorkop' nodig heeft. De auto waar ik interesse in heb is de voorbumper, motorkap, koplampen en de radiator niet meer te redden. De voorschermen hebben geen schade, dus het lijkt mij een beetje overbodig om een complete 'voorkop' te nemen sinds dat zo ver ik weet ook inclusief de voorschermen is. Naar mijn mening kan ik stukken goedkoper uitkomen door alles apart te kopen sinds 'voorkoppen' vanaf €2000,- beginnen op marktplaats.

Doormiddel van deze post zou ik graag advies willen krijgen over welke keuze ik zou moeten maken. Moet ik een complete 'voorkop' kopen, of is het goedkoper als ik alle 'voorkop' onderdelen apart koop.

Groeten,
Berk
 
Mijn advies, niet aan beginnen!
Als je zulke vragen moet stellen gaat het je veel geld kosten.
 
had je laast niet al een topic geopent??


iedereen zei dat je daar weg moet blijven en iedereen zegt dat nu weer. voor 2.000 heb je misschien net je voorbumper en een aftermarket radiator.

KOOP GEWOON EEN AUTO DIE IN EEN GEHEEL IS EN BINNEN UW BUDGET!!!!
 
Een auto is total loss omdat het repareren van de schade meer zal gaan kosten dan de auto waard is.

Als je nu een Super Handige Harrie bent die zelf wel even een 'voorkop' aan de auto last, hoef je het arbeidsloon van de vakman niet mee te rekenen. Dan is het rendabel.

Een vakman die een week bezig is met jouw auto, rekent zeker 40 keer 60 ==> 2400 euro arbeidsloon. Met een moderne auto (waar allerlei computers moeten 'praten' met andere computers) is het van groot belang dat je precies de goede onderdelen bij elkaar zoekt en het is belangrijk dat je het op precies de goede manier in elkaar zet / last - denk ook aan de software. Bij jouw vriendenclub is dat een minder groot bezwaar, die knutselen naderhand wel het een en ander bij elkaar als blijkt dat er iets niet lekker werkt.

Een week werk is een krappe inschatting (hangt uiteraard sterk van de schade af) en zestig euro per uur is ook nogal krap voor een vakman die hier toe in staat is. Die 2400 euro is dus echt een super-schraper-vriendendienst-bodemprijs. Daarnaast ben jij afhankelijk van de kwaliteit van de vakman, als hij zich ook maar een fractie vergist in het een of ander zal jij een minder goed functionerende auto hebben en dat geeft gezeur voor de vakman. Hij zal het risico van dat gezeur afkopen door een wat hogere prijs met jou af te spreken.

Daarom raadt iedereen het je af.



Het is al een hele oude truc om twee schadeauto's te kopen en hier een van te maken. In het verre verleden kochten een louche autohandelaar wel eens twee stukgereden auto's (vaak uit Duitsland) en lastte deze halfjes aan elkaar. Echter, je krijgt de auto nooit meer zo strak als hij uit de fabriek kwam en met de enorme klomp computers die in een moderne auto zitten, is het ook elektrisch en softwarematig een enorme uitdaging om twee halfje aan elkaar te bakken.
Vroeger kregen deze (vaak uit Duitsland) geïmporteerde auto's een kenteken met de letters "DD" er in. Men noemde dit dan ook een Duitse Deuk en dat was geen kwaliteitsaanduiding...
 
MC Spuiter zei:
Mijn advies, niet aan beginnen!
Als je zulke vragen moet stellen gaat het je veel geld kosten.

Dit dus. Als je toch wilt verdienen aan het importeren van auto's, begin dan maar gewoon met wat relevante auto's die schadevrij zijn. Zitten ook al zat risico's aan, maar het is iets minder een sprong in het diepe. Schadeauto's waarvan je a. niet goed als leek kunt inschatten wat en hoe je hem moet fiksen (dat je deze vraag hier moet stellen zegt genoeg) en b. blijkbaar externe arbeid moet inhuren om ze uberhaupt te kunnen repareren is echt vragen om teleurstellingen. Daar leer je opzich ook van, maar beter vermijd je ze natuurlijk.
 
Wat een verstand, blijkbaar geen geld om de auto naar keuze te kopen dus dan gaan we maar de (financiële) gok aan met schadebakken. Maar we willen wel goed beslagen ten ijs komen, dus maar even een topic openen op AutoWeek.
 
Ik begrijp de bedoeling van dit topic niet helemaal.
In je vorige, bijna identieke, topic was het unanieme advies dit niet te doen.
En tot mijn verbazing doe je het toch, dus de adviezen hebben weinig zijn.
Als ik het schadebeeld aan de hand van de onderdelen zo zie zou ik goed uitkijken.
Want als de radiateur niet meer te redden is bestaat er groot kans dat daar in de buurt ook het een en ander defect is want bij een moderne auto zot daar nogal wat.
Parkeersensoren, sensor voor ACC, wat elektronica, aircoradiateur, ventilator. Ik ken de uitvoering van de auto niet precies, maar ik zou daar eens goed naar kijken.
 
Ik zou gewoon een complete kop op kopen en dan er op laten zetten. Je wilt toch niet luisteren en gaat het toch gewoon doen.
 
DRGN97 zei:
Doormiddel van deze post zou ik graag advies willen krijgen over welke keuze ik zou moeten maken. Moet ik een complete 'voorkop' kopen, of is het goedkoper als ik alle 'voorkop' onderdelen apart koop.

Het antwoord is heel simpel: vraag naar het schaderapport van deze auto en je weet precies wat je aan vervangende delen nodig bent.
Maar meestal wordt dit rapport niet gegeven door de verkoper i.v.m. de prijsstelling, en dan komt er enige ervaring om de hoek kijken om zelf de schade goed vast te kunnen stellen om te weten wat je aan vervangende delen nodig bent.
Ik begrijp uit je tekst al wel dat die ervaring bij jou ontbreekt, dus dan zal de praktijk tijdens het strippen van de schade het antwoord op je vraag moeten geven... beginnen dus en kww (kijken wat het wordt) of waar het schip gaat stranden.
En verder...
Complete voorkop is een heel ruim begrip: de één levert echt compleet en de ander alleen maar de zichtbare delen zonder steunen, bevestigingsmaterialen, sensoren, reservoirs enz... dus heel duidelijke afspraken hierover maken voor de prijs en levering.

Gezien je startpost kan ik je eigenlijk alleen maar aanraden om hieraan te gaan beginnen als het een 100% rijdbare schadeauto betreft, dus een auto zonder technische schade, lekkages en geplofte airbags... daarmee sluit je namelijk al een redelijk deel van een risicovolle onbekende kostenpost uit.

Plaats anders eens wat foto's, met name van de schade in omgeving van de koeling.
 
Als deze auto het opknappen waard was het die dealer het zelf wel gedaan. Daar sta je dan met de golf en een nieuwe "voorkop", de nieuwe motorkap past net niet want het chassis blijkt toch verbogen te zijn.
 
Net als de rest ook zegt, niet aan beginnen als je zulke vragen stelt.

Je hebt werkelijk geen idee waar je aan begint. Waarom zou zo'n autobedrijf er zelf niet aan beginnen, die notabele een brug, gereedschap en alles in huis hebben kun je je allereerst afvragen als het lekker makkelijk cashen is.

Keer een bumpertje of een deukje in de deur met parkeren is nog te overzien. Maar als de voorkant in elkaar zit weet je echt niet wat je tegen gaat komen als je het spul los trekt. Als je dat ook nog allemaal moet laten doen bij een extern bedrijf dan word het een financieel fiasco.
 
Mijn advies:

Koop een auto met beschadigde voorzijde en eenzelfde model met beschadigde achterzijde. Doorzagen, aan elkaar lassen en klaar!!!
Verkopen met vette winst en herhalen tot je rijk genoeg bent.
Succes, werkt altijd.
 
haarr zei:
Mijn advies:

Koop een auto met beschadigde voorzijde en eenzelfde model met beschadigde achterzijde. Doorzagen, aan elkaar lassen en klaar!!!
Verkopen met vette winst en herhalen tot je rijk genoeg bent.
Succes, werkt altijd.

Daar ging ik dus de mist in de eerste keer...

24F0EC9B00000578-0-Double_trouble_Art_rs_Bondars_from_Latvia_has_fused_together_the-a-42_1421929923501.jpg


En die keer dat ik een linker- en een rechterschade bij elkaar heb gezocht, ben ik er ook lang mee blijven zitten op Marktplaats...

Mustang_1965_2015-950x420.jpg


Maar inderdaad, een goede voor- en achterkant bij elkaar zoeken en je zit geramd.

3SIpX.jpg
 
Als een jonge schade auto echt rendabel is om geheel naar fabrieksspecificaties te herstellen, dan was dit op voorhand al gebeurd en betaald door de verzekeringsmaatschappij van de vorige eigenaar of de tegenpartij.

De enige reden waarom dit soort kneuzen toch met schade doorverkocht worden zonder deze te herstellen is doordat hier in de handel veel te veel geld voor betaald wordt door handige Harries die denken het wel even op te lappen voor weinig. Die denken dan ook nog de dealer verkoopprijs te kunnen vangen voor een matig opgelapte auto die er op het eerste gezicht voor de onwetende koper prima uitziet.

Feit is en blijft dat oplappen met winst oogpunt nooit de kwaliteit geeft van officieel schadeherstel naar fabrieksspecificaties. Denk aan vastgelijmde koplampsteunen, geplamuurd plaatwerk en in het slechtste geval een krom onderstel. Allemaal zaken die niet direct zichtbaar zijn, maar wel een auto voor altijd kunnen verpesten.

Ik kan me zelf niet voorstellen dat je hier op deze manier geld mee wil verdienen en er ook nog een prettig gevoel aan overhoudt.
 
smarter zei:
Als een jonge schade auto echt rendabel is om geheel naar fabrieksspecificaties te herstellen, dan was dit op voorhand al gebeurd en betaald door de verzekeringsmaatschappij van de vorige eigenaar of de tegenpartij.

Lang niet altijd...
In Duitsland is een keurig herstelde auto met een geregistreerd schadeverleden in de praktijk zo goed als onverkoopbaar, en de keuring na het schadeherstel is daar zeer streng. Daardoor verdwijnen veel van deze unfallauto's in Duitsland dus al vrij snel richting de recycling of de export ook al zijn deze auto's (naar onze begrippen) nog niet eens economisch total-loss.
De vuistregel voor rendabel herstel van jonge unfallautos is daar tot ongeveer35% schade van de dagwaarde.
Die herstelgrens voor zo'n unfallauto ligt in Nederland wat hoger mede dankzij de forse bpm-korting op jonge importkneusjes, en afhankelijk van het type auto en het aanbod van demontage-onderdelen kan het nette herstel nog rendabel worden tot ongeveer 50% van die duitse dagwaarde. (dus vooral NIET gaan rekenen met de nederlandse dagwaarde, en het "waarom" merk je vanzelf wel bij de verkoop)
De risico's die je loopt bij dit soort grensgevallen zijn de laatste 10 jaren trouwens wel fors toegenomen dankzij de ruimschoots aanwezige moderne elektronica en bijbehorende sensoren: een simpel kortsluitinkje in een bekneld stukje kabelboom kan al snel een rooitje aan extra onkosten opleveren.

Ik heb het in 2005 voor de laatste keer gedaan, vroeger was het in eigen beheer herstellen nog een heel aantrekkelijk winterklusje maar tegenwoordig is de lol er wel af dankzij de voor iedereen toegankelijke registraties en online op te vragen voertuiggegevens. :(
 
Het is en blijft jouw keuze. Zoiets kom je niet "per ongeluk" in terecht. Volg gewoon het advies wat door de meesten in dit topic al gegeven werd en ook hier weer. Voorkomt ook een hoop zorgen aan je eigen (voor)kop straks.
 
TS vindt het niet eens de moeite waard om te reageren. Wellicht in een volgend nieuw topic doet hij zijn verslag over de ellende die hij meemaakt met een vergelijkbare auto die hij al geïmporteerd heeft.
 
Muddy Bandit zei:
smarter zei:
Als een jonge schade auto echt rendabel is om geheel naar fabrieksspecificaties te herstellen, dan was dit op voorhand al gebeurd en betaald door de verzekeringsmaatschappij van de vorige eigenaar of de tegenpartij.

Lang niet altijd...
In Duitsland is een keurig herstelde auto met een geregistreerd schadeverleden in de praktijk zo goed als onverkoopbaar, en de keuring na het schadeherstel is daar zeer streng. Daardoor verdwijnen veel van deze unfallauto's in Duitsland dus al vrij snel richting de recycling of de export ook al zijn deze auto's (naar onze begrippen) nog niet eens economisch total-loss.

....

Ik heb het in 2005 voor de laatste keer gedaan, vroeger was het in eigen beheer herstellen nog een heel aantrekkelijk winterklusje maar tegenwoordig is de lol er wel af dankzij de voor iedereen toegankelijke registraties en online op te vragen voertuiggegevens. :(

Tja,

Er is natuurlijk wel wat mogelijk, maar dat vereist technisch inzicht. Als je zelf al kan zien wat er allemaal stuk is aan een auto en je kan zien dat het met wat tweedehands plaatwerk weer rijdbaar is, is het een heel ander verhaal dan wanneer je met een wrak naar de garage stapt (een wrak wat als afgeschreven beschouwd moet worden volgens de deskundigen - schade expert, verkopende garage)
DRGN97 zei:
Hallo allemaal,

In de maand januari ben ik per ongeluk in de schadeauto wereld beland. Mijn interesse is ontstaan sinds ik een tijdje op zoek ben naar een VW Golf 7. Doordat de autoprijzen hoger liggen vergeleken het buitenland, ben ik automatisch naar schadeauto's gaan zoeken om goedkoper uit te komen. Zelf heb ik geen repareer kennis, dus daarom ga ik het bij een garage laten doen die hierin gespecialiseerd is. De mensen om mij heen doen dit vaker en verkopen het altijd na tijdje gebruikt te hebben door met lekkere winst. Hierdoor heb ik besloten om dit ook te gaan doen, maar dan met auto's waarvan de schade heel licht is en makkelijk repareerbaar is. Na eindelijk een goede auto gevonden te hebben, ben ik naar de plek gegaan waar de auto staat. De auto is precies zoals op de advertentie beschreven, dus dat is positief. Ik heb met de dealer gepraat en hij heeft mij gezegd dat deze auto een compleet nieuwe 'voorkop' nodig heeft. De auto waar ik interesse in heb is de voorbumper, motorkap, koplampen en de radiator niet meer te redden. De voorschermen hebben geen schade, dus het lijkt mij een beetje overbodig om een complete 'voorkop' te nemen sinds dat zo ver ik weet ook inclusief de voorschermen is. Naar mijn mening kan ik stukken goedkoper uitkomen door alles apart te kopen sinds 'voorkoppen' vanaf €2000,- beginnen op marktplaats.

Doormiddel van deze post zou ik graag advies willen krijgen over welke keuze ik zou moeten maken. Moet ik een complete 'voorkop' kopen, of is het goedkoper als ik alle 'voorkop' onderdelen apart koop.

Groeten,
Berk

Ik lees uit de text dat het een Golfje betreft die een boom oid teruggekopt heeft - zijkant onbeschadigd, gril en radiator kapot, iets midden voor geraakt. Door deze klap is er een reële kans dat de chassisbalken naar elkaar toe gebogen zijn. Met wat pech zijn ook de motorsteunen naar achteren verbogen. Ik denk dat de (opvallend eerlijke) handelaar het daarom heeft over een nieuwe voorkop. Maw: afzagen voor het schutbord en van daar af opnieuw opbouwen.

Dat is heel veel werk waar je een hele goede (en dure) vakman voor nodig hebt. Zo veel werk dat de schade-expert en de autohandelaar het niet de moeite waard vinden.

Bedenk ook, gaspedaal.nl vindt VW Golf 7-tjes vanaf 3000 euro. Waarom zou je dan prutsen met een stukgereden Golf?
 
Gewoon doen joh.
Laat vooral weten hoe het afgelopen is.
Leuk ter leering ende vermaek :D
 
Boppie zei:
D Elzinga zei:
Boppie zei:
Begin er niet aan.

En in dat andere topic adviseerde je nog om niet naar al die negativiteit te luisteren! Nou zie je wat ervan komt.

Alle uit mijn opmerking voortkomende financiële schades kunnen ingediend worden bij mijn advocaat.
En de advocaat archiveert deze declaraties in een speciaal rond archief wat eens in de vier weken geschoond wordt door de gemeentelijke reinigingsdienst.
 
smarter zei:
Als een jonge schade auto echt rendabel is om geheel naar fabrieksspecificaties te herstellen, dan was dit op voorhand al gebeurd en betaald door de verzekeringsmaatschappij van de vorige eigenaar of de tegenpartij.
Het uurloon voor eenvoudig (de)monteerwerk, gebruikte onderdelen of goede imitatie, géén vervangende huurauto, zo maar wat voorbeelden van zaken waar je prima op kunt besparen maar wat door de verzekering wel vergoed wordt.

smarter zei:
Denk aan vastgelijmde koplampsteunen, geplamuurd plaatwerk en in het slechtste geval een krom onderstel.
Geloof je nou werkelijk dat plamuur niet voorkomt wanneer je de auto via de verzekering laat herstellen?
 
Hier heeft ooit iemand (toen er nog wel geknutseld en geklust werd op dit forum) een Seat Leon schadeauto zelf hersteld. Was toen niet primair vanwege de kosten, maar meer als oefenobject voor het opknappen van klassiekers. Dat lukte toen redelijk, maar niet helemaal perfect. Prima om de auto weer dagelijks inzetbaar te maken, maar de dagwaarde komt nooit meer op peil.
 
Lijkt mij vooral leuk als hobbyproject. Als je je eigen uren dan niet meerekent dan zal het best rendabel zijn. En verder lijk het mij dat dit topic wel op slot kan...
 
Terug
Bovenaan