Schade gereden tegen andere auto :(

Wat vind je redelijk aan kosten?

• Totaal aantal stemmers
    70
  • Opiniepeiling gesloten .
Denk dat je het moet lezen als:
€320,- materiaal
€300,- arbeid (de-, montage)
€675,- aan spuitwerk (schuren, vlakmaken, verschillende lakrondes etc)

Da's €1295,-. Dan nog wat btw erover en je zit aardig aan het bedrag waar je het over had.

Lijkt op Audatex.

Volgens mij (is voor mij lang geleden) heb je spuiten vervanging, spuiten herstel en gewoon uitspuiten (deklaag).

Het portier is uitspuiten vanwege de kleur. Heb je de bumper geraakt dan is het ook uitspuiten op kleur.

Corrigeer mij als ik het verkeerd heb.

Zal idd wel dat of een dergelijk programma zijn, anders accepteren verzekeraars het niet.

Idd Audatex. En opsomming lijkt me gewoon te kloppen. Hoop mensen denken dat er gewoon maar iets verzonnen wordt maar dat is niet zo. Staat voor een specifieke auto en specifieke delen gewoon een standaard tijd voor, inderdaad uitgedrukt in AE's ( arbeidseenheden, 6 minuten per AE ).

Dan is het een kwestie van inkloppen in het systeem wat er moet gebeuren en er rolt een rapport uit. Daar moet de hersteller dan ook mee doen. Zit het spuitwerk tegen of gaat er iets mis en moet het opnieuw, jammer dan, zijn kosten schadehersteller.

Wat een beetje variabel is zijn de kosten voor uitdeuken, die schat je in op basis van ervaring.
Schadebedrijven mogen heel veel dossiers bijna geheel zelfstandig afhandelen maar controle is er zeker wel.
Heb je 4 uur geschreven voor een deuk en blijkt die deuk volgens expert maar 2 uur te zijn dan wordt het aangepast.

Al met al allemaal standaard tijden, standaard bedragen en er is zeker wel controle.

Op het schadecalculatierapport staat:
HANDMATIG RAPPORT * NIET AUDATEX *
en:
SCHADEVASTSTELLING HOUDT GEEN VERPLICHTING TOT VERGOEDING IN
Universeel Calculatie Systeem
ABZ Business Services Nederland B.V.
www.abz.nl
ABZ heeft op zijn website "Audatex" onder "oplossingen", maar daar is in dit geval geen gebruik van gemaakt?

Er lijken dus meerdere partijen betrokken te zijn:
-tegenpartij
-reparateur
-schadetaxateur
-ABZ, met optioneel Audatex

Moet ik dit zo zien? : tegenpartij gaat naar een reparateur, reparateur geeft de schade gegevens door aan de schadetaxateur, schadetaxateur voert de gegevens in bij ABZ die optioneel gebruik maakt van Audatex?

Geen Audatex, wel een beetje de termen. De bedtagen zijn niet echt hoog te noemen. Jij hebt alleen met de tegenpartij te maken. Die laat rapport opstellen. Je kan het via jouw verzekering laten lopen als je het niet vertrouwd. Vaak kan je later alsnog de schade uit eigen zak betalen. De verzekeraar zal dan een expert inzetten om de schade te beoordelen. Of je huurt zelf een expert in.....

Cap zei:
Moet ik dit zo zien? : tegenpartij gaat naar een reparateur, reparateur geeft de schade gegevens door aan de schadetaxateur, schadetaxateur voert de gegevens in bij ABZ die optioneel gebruik maakt van Audatex?

Audatex is een product van ABZ wat weer onder de Solera Group valt. Schadeherstelbedrijven kunnen een bepaald abonnement/pakket afnemen van ABZ wat betreft de schadecalculatie. Van een (uit mijn hoofd) compleet rapport online met planning e.d., tot simpel. Een andere veelgebruikte calculator (bij kleinere schadeherstellers) die die van VWE. Vermoedelijk is die gebruikt?

Terug
Bovenaan