Schade aan band, advies?

A 7043751

Net ingestapt
Hallo,

Ik was net bezig met schoonmaken en kwam toen deze band en velg tegen met een beschadiging..
Blijkbaar heb ik ergens in afgelopen week een stoeprandje geraakt :(

Nu lijkt het mij nooit goed dat je een beschadiging aan één van je banden hebt, maar ik vraag mij af in hoeverre dit ernstig is?
Moet ik de band laten vervangen of kan ik hier met een gerust hart mee door blijven rijden?

Graag zou ik advies van jullie ontvangen.

poWG6ghzj

pnPfgCxbj

poyXQqL6j

Zolang het canvas niet zichtbaar is zou ik me er niet teveel zorgen over maken als ik jou was.

Ik heb ooit een vergelijkbare schade aan mijn band gehad (maar dan nog iets groter) en daar heb ik ook zeker een jaar nog mee gereden (totdat de band zelf aan vervanging toe was)

Heb ook ooit zoiets voorgehad; laag profielbandje vs scherpe Belgische stoeprand, flinke winkelhaak in de wang van de band. Toevallig moest ik een paar dagen later om een APK keuring, laten zien aan de keurmeester en die gaf aan dat zolang er geen canvas zichtbaar is het géén afkeur was.

Gelijk vervangen. Zo duur zijn banden nou ook weer niet.
Een propje in het loopvlak is prima maar hier zou ik niet lekker van achter het het stuur zitten

Ik zou preventief vervangen. Het zal misschien niet gelijk een klapband opleveren, maar voorkomen lijkt me beter.

Het canvas is niet zichtbaar dus geen probleem.
Zet deze band evt. even op de achteras, die banden worden namelijk wat minder zwaar belast en een lekke band op de achteras geeft tevens wat minder risico's.

Monsieur Le Loure zei:
Klapband op de achteras is juist gevaarlijker zeker op hoge snelheid. Slecht advies.

Ik heb in de afgelopen 35 jaren al diverse klapbanden meegemaakt, maar ik heb ze toch echt liever op de achteras als op de gestuurde as.... liever een beetje dweilen over de weg als direct de vangrail in door die plotselinge ruk aan het stuur.;)
Maar voor een klapband als gevolg van zo'n kleine beschadiging ben ik absoluut niet bang, daar is echt nog wel wat meer voor nodig voordat het een ploffertje gaat worden.

Lijkt me niet veel aan de 'Band' hier... Gezien de foto écht maar een klein reepje eraf, dat is niet ernstig. -1 voor jou trouwens 'Jay doubleyou' voor slecht advies!

Voor de volledigheid dan maar, wat is de productiedatum van de band?

Muddy Bandit zei:
Monsieur Le Loure zei:
Klapband op de achteras is juist gevaarlijker zeker op hoge snelheid. Slecht advies.

I
Maar voor een klapband als gevolg van zo'n kleine beschadiging ben ik absoluut niet bang, daar is echt nog wel wat meer voor nodig voordat het een ploffertje gaat worden.

Dat ben ik zeker met je eens.

BMW E38 zei:
Lijkt me niet veel aan de 'Band' hier... Gezien de foto écht maar een klein reepje eraf, dat is niet ernstig. -1 voor jou trouwens 'Jay doubleyou' voor slecht advies!

De productiedatum van de band is de 10e week van 2017 (1017). Voor de volledigheid de band zit op de achteras (rechtsachter).

Niet te teveel zorgen over maken. Wel even in de gaten houden of er geen bult op ontstaat.
Dat duid namelijk op karkasbreuk en dan moet je je band dus wel vervangen.
Dat kan ook ontstaan door stoeprand schade.

A 7043751 zei:
BMW E38 zei:

De productiedatum van de band is de 10e week van 2017 (1017). Voor de volledigheid de band zit op de achteras (rechtsachter).

Echt niks aan de hand. Ik heb dit soort plekjes vaker gehad, bij verschillende auto's. Ook erger dan jouw foto. Ook nagevraagd bij verschillende garages, zodat ik mezelf zeker voelde om via de Autobahn naar de Alpen te rijden met 200+ km/h. Is uiteraard goed gegaan. Apk afkeur is ook als canvas zichtbaar is.

Bedankt voor alle reacties! Ik heb mijn eigen garage ook nog even gevraagd en die gaf ook aan zolang er geen canvas is te zien is het geen probleem.

Terug
Bovenaan