Schaap in wolfskleren

V244 D55

Startmotor
We kennen ze wel: auto's die meer (sterker, sportiever, luxer, duurder) lijken dan ze zijn. Waarvan de presentaties minder zijn dan het uiterlijk doet vermoeden. Schapen in wolfskleren dus. Die had je vroeger, die heb je nu: een basis motorisering met AMG-, M- of RS-pakket, een Opel GT met 1100 Kadett-motor

Het lijkt me leuk om daar voorbeelden van te verzamelen en te plaatsen!

Mijn eerste auto, een Golf 2, had ik omgebouwd naar zoiets. Een 1.3 60pk met vierbak, maar wel het uiterlijk van de GTI.
Sl3700281.jpg

Mijn eerste auto was een Volkswagen Santana. Een ouwe lullen auto om te zien, maar mijn variant had een 5 cilinder 2 liter Audi motor met mechanische injectie (wat al bijzonder was in die tijd). Bij de stoplichtsprintjes was mijn auto bijna altijd het snelst. En als je nu de specs ziet van die auto dan lach je er bijna om. Destijds was het een grote auto, nu is een Mercedes A-klasse hatchback net zo lang en ruimer van binnen, 0-100 was een flistende 11,5 seconde, topsnelheid 190 geloof ik.

Ik heb een soortgelijke Golf gehad, door een vorige eigenaar opgepimpt tot GTI-look maar een 1.3 injectie die nog trager was dan die van Barri. Invoegen op de snelweg was interessant.

Helaas geen foto meer, volgens mij.

Mijn Mazda MX5 is dat ook wel een beetje. Vlot van zijn plaats (net 1000 kg (zonder mij erin...)) maar 110 pk is niet sportwagen achtig.

Er zijn ook lieden die hem opvoeren tot 230 pk.

Mijn tweede auto was ook een rode Golf 2 met 55 pk 1.3 motor en 4-bak, maar wel omgebouwd naar G60. Topsnelheid 160 km/h door de Heienoord :D

Opel astra g sedan uit het bouwjaar 1997 tot 2005. Ze zien er prachtig en degelijk uit. Maar het interieur is niet luxe. Geen airco. En ze zijn traag met optrekken.

Ford capri type2 1.6 was geen strepentrekker. Twee liter v6 erin gehangen hielp ook niet. Drie liter uit een Granada met een Taunus versnellingsbak ging beter.

Ford capri type2 1.6 was geen strepentrekker. Twee liter v6 erin gehangen hielp ook niet. Drie liter uit een Granada met een Taunus versnellingsbak ging beter.
Met 2 dubbele carburateurs, een spaghetti uutlaat, andere nokkenas en een andere achteras (korter) was mijn 1600 Capri anders, voor begin jaren '80 dan, een behoorlijk vlotte auto.

Ook een kader coupe 1.2 gehad.
Zonder bumpers met hoofdsteunen op de achterbank leek het heel wat.
L6 ingehangen van een Commodore.
Dat was lastiger dan ik dacht.

Leuke tijden waren dat. Een collega had een Mitsubishi met een rover v8 . Radiator in de kofferbak.

Die snap ik ook niet helemaal. Wat is er mis met personaliseren (deze sneue uitlaatpatserij daargelaten…)

Excuses ik had de insteek van dit topic verkeerd begrepen, nu ik het opnieuw lees gaat het enkel om af-fabriek. Heb mn vorige reactie weggehaald om verwarring te voorkomen.

Mijn Opel Rekord D uit 1973 ( 04-95-XS ) had optisch nagenoeg dezelfde koets als de Commodore B
Alleen lag bij mij onder de lange motorkap een 1.7tje met een bescheiden aantal pony's, te weten 66 stuks

In de Commodore kon je op dezelfde plaats een 2600 6cyl aantreffen.

Terug
Bovenaan