Scanauto Amsterdam Kenteken Onleesbaar

Wow 4531345

Net ingestapt
Aangezien in Amsterdam de parkeercontrole nog enkel automatisch door scanauto's uitgevoerd worden, dus zonder tweede controle van handhaving op de scooter, zou je niet gewoon je kenteken af kunnen plakken?
De scanauto krijgt immers pas een melding zodra het een kenteken detecteert en ziet dat er niet betaald is.
Zonder detectie van een kenteken zou de scanauto toch ook geen melding moeten krijgen?

er zitten ook mensen in de wagen.

en als de scan wagen geen kenteken detecteert krijgen ze gelijk een melding. en gaan ze verder controleren.

Een onleesbare kentekenplaat voeren op de openbare weg is op zich al een strafbare overtreding... dus gewoon even checken welke boete dan goedkoper uit gaat vallen, en check dan gelijk of het misschien een dubbele boete wordt.

Ik las van 't weekend op AT5.nl dat de gemeente A'dam die camera's van scanauto's multifunctioneel wil gaan inzetten om ook andere overtredingen te sanctioneren. Tevens speelt het idee de scanapparatuur op veegwagens te monteren.

https://www.at5.nl/artikelen/194254/scanauto-kan-ook-andere-overtredingen-herkennen

Terence zei:
snelle willy zei:

en als de scan wagen geen kenteken detecteert krijgen ze gelijk een melding. en gaan ze verder controleren.

Hoe dan?

de politie heeft vaak( hier in mijn regio altans) vaak een camera op het dak. die camera gaat af wanneer er een kenteken gescant is waarbij er:
geen verzekering op de wagen is

geen keuring op de wagen is

het merk op de voorkant niet het zelfde is als op de kenteken.

de kenteken een WOK heeft.

dit zijn maar een paar voor beelden.

je kan ook zien als je niet in orde bent. dan beweegt de camera ol de dag van de politie wagen. 2 keer zelf mee gemaakt.

1 keer omdat de kenteken bij de politie nog op een audi a8 stond maar de wagen al 1jaar als mercedes was in geschreven(mijn eerste wagen o_O )

1 keer omdat ik geen kenteken op de voorkant van me alfa had, wat niet verplicht is in belgie.
anders is de div van belgie het verplicht af te leveren bij levering van de achterste plaat.
enige wat in de wet boek staat:
Indien er een kenteken gemonteerd is op de voorkant van de wagen. mag deze niet reflecteren.

Een kenteken kan ook zo beschadigd zijn dat ie nog wel goedgekeurd wordt bij de APK, maar dat de scanauto m niet kan lezen. Ik ken zo'n geval :)

In jouw voorbeelden registreert de wagen een kenteken. Ik heb het over het kenteken afdekken. Dan wordt er dus GEEN kenteken geregistreerd.

Als je op je telefoon gezichtsherkenning hebt, dan reageert dat systeem op gezichten. Zo zal het toch waarschijnlijk met de scanauto zijn, die reageert op kentekens.

Geen kenteken in beeld = Geen registratie = geen melding..

Er zitten inderdaad mensen in de auto maar die rijden snel langs, en letten meestal niet echt op alle afzonderlijke auto's. Tenzij ze dus een melding binnen krijgen.

Ik mag toch wel aannemen dat de scansoftware dusdanig is samengesteld dat als bips of kont van een voertuig geen kenmerkende kentekenplaat of nummer heeft, het systeem een waarschuwing geeft aan de controlerende beambte in het voertuig?

snelle willy zei:
1 keer omdat ik geen kenteken op de voorkant van me alfa had, wat niet verplicht is in belgie.
anders is de div van belgie het verplicht af te leveren bij levering van de achterste plaat.
Indien er een kenteken gemonteerd is op de voorkant van de wagen. mag deze niet reflecteren.

De DIV laat alleen de officiële plaat (met reliëfstempel) per post afleveren. Dat kost 30 euro. De officiële plaat moet u achteraan op het voertuig bevestigen. De andere nummerplaat moet u zelf laten bijmaken, volgens dezelfde kenmerken als de officiële.

Bron : officiële overheidswebsite vlaanderen.be

snelle willy zei:
Terence zei:
snelle willy zei:

Hoe dan?

de politie heeft vaak( hier in mijn regio altans) vaak een camera op het dak. die camera gaat af wanneer er een kenteken gescant is waarbij er:
geen verzekering op de wagen is

geen keuring op de wagen is

het merk op de voorkant niet het zelfde is als op de kenteken.

de kenteken een WOK heeft.

dit zijn maar een paar voor beelden.

je kan ook zien als je niet in orde bent. dan beweegt de camera ol de dag van de politie wagen. 2 keer zelf mee gemaakt.

1 keer omdat de kenteken bij de politie nog op een audi a8 stond maar de wagen al 1jaar als mercedes was in geschreven(mijn eerste wagen o_O )

Dit is dus een heel verhaal over herkende kentekens. Zie andere reacties. Als er geen kenteken wordt gedetecteerd, is er dus ook geen actie van het systeem. Want hij ziet geen kenteken.

Durashift zei:
Ik mag toch wel aannemen dat de scansoftware dusdanig is samengesteld dat als bips of kont van een voertuig geen kenmerkende kentekenplaat of nummer heeft, het systeem een waarschuwing geeft aan de controlerende beambte in het voertuig?

Nog even een hele late reactie.
Die mensen die de scanauto besturen, hebben geen enkele andere bevoegdheid dan met de auto rond te rijden.
Zelfs het trajekt wat ze afleggen, bepaald een externe computer.
Een afgedekte nummerplaat, is in feite hetzelfde als bumper aan bumper parkeren.
Hier weten de cameras ook geen raad mee omdat ze geen nummerplaat registreren. Vooral in erg rustige straten waar ze toch al weinig komen, is dit zeer effectief.

Hoe dek je een kentekenplaat af? Ik zie wel eens 'toevallig' wat lading achter de kentekenplaat van een auto staan (met name bestelbusjes). Redelijk onschuldig, maar bij fileparkeren weinig zinvol.

Terence zei:
snelle willy zei:

Hoe dan?

Het systeem ziet dan een auto maar kan het kenteken niet lezen. Ga er maar van uit dat alle makkelijke trucs ondervangen worden door de scansoftware.

R Wolters zei:
Terence zei:
snelle willy zei:

Hoe dan?

Het systeem ziet dan een auto maar kan het kenteken niet lezen. Ga er maar van uit dat alle makkelijke trucs ondervangen worden door de scansoftware.

Er is een wezenlijk verschil tussen geen kenteken detecteren en geen kenteken kunnen lezen. En met de opmerking "ga er maar vanuit dat...." kan ik niet zoveel. Ik denk zelfs dat dat niet wordt ondervangen door de scansoftware. Geen kenteken = geen controle.

Gemeente Amsterdam zei:
https://www.amsterdam.nl/veelgevraagd/?caseid=%7B8F3CF3F4-D0B7-4AA7-9B5E-73A4CC810761%7D

Hoe werkt het controleren van geparkeerde auto's met situatiescans precies?
De gemeente gebruikt situatiescans om geparkeerde auto’s te controleren op het betalen van parkeergeld. Als er niet is betaald, beoordeelt een controleur op kantoor aan de hand van foto’s of er sprake is van een bijzondere situatie (laden of lossen, stilstaande auto’s voor een verkeerslicht). Bij twijfel gaat een parkeercontroleur per scooter de situatie ter plaatse bekijken. Als er geen sprake is van een bijzondere situatie, volgt een parkeerbon (naheffingsaanslag parkeerbelasting).

Bij twijfel gaat een parkeercontroleur per scooter de situatie ter plaatse bekijken.

Dat kan dus ook betekenen dat als de scanner wél de contouren van een voertuig herkent (ik kan me anno 2020 niet voorstellen dat dat apparaat dat niet kan) maar geen kenteken detecteert, de parkeerwachter erop af wordt gestuurd en als een boete op kenteken niet mogelijk is een wielklem laat plaatsen of het voertuig laat wegslepen.

Terug
Bovenaan