Sanoma: V40 + Swift + SLK > welkom Clubman!

Wel een redelijk hoge stand. Lijkt dat je geen probleem, zeker met het oog op het ook zelf rijden van veel kilometers? Als je 'm straks ver over de 2 ton weg wilt doen krijg je er gelijk een stuk minder voor. Daarbij opgeteld dat 1.5 DCi's regelmatig problemen vertonen met de turbo rond die kilometerstand zou ik de keuze eerlijk gezegd nogmaals overwegen.

Wel een redelijk hoge stand. Lijkt dat je geen probleem, zeker met het oog op het ook zelf rijden van veel kilometers? Als je 'm straks ver over de 2 ton weg wilt doen krijg je er gelijk een stuk minder voor.
Mwoah, 145.000 km valt in dit prijssegment reuze mee! ;) Ik heb nauwelijk auto's gezien met lagere km-standen. En ja: een clio zal wel sneller afschrijven dan bijvoorbeeld een BMW maar goed: 200.000 km is voor een diesel een minder belangrijke mijlpaal dan voor een benzine.

En eigenlijk elke auto die ik zie, zit binnen de 2 jaar aan de 2 ton met mijn jaarkilometrage.

Sorry Rob013: heb je post helemaal over het hoofd gezien! Ja ik heb de rode bimmer bekeken, maar is mij veel te duur. Verder wel een zeer mooi exemplaar, erg netjes ook nog van binnen.

De clio van de vorige pagina gaat inmiddels niet meer door: die was al verkocht.
Ook nog even een aanbieder van een Ibiza gemaild: was ook al verkocht.

Nu even aan het kijken naar een Focus:
0008126628.jpg

Morgenavond kijken naar de bovengenoemde diesel: kijken of een 1.6TDCI een beetje aan de wensen voldoet of dat het echt onder de maat is.

Daarna rij ik nog even door naar Emmen voor een auto op gas:
6940_55PFRL.jpg

Resultaten van mijn rondrit door Drenthe:

Focus
+ Practisch
+ Dat grijs is eigenlijk best mooi (heeft een vleuge blauw/groen erdoor)
+ Stuurt strak
+ Schakelt strak
+ Motor
+ Heerlijk stil
- Materialen interieur (plastic)
- KM-stand

Het minpunt over de materialen in het interieur: tja, misschien ben ik wel te verwend... gelukkig is het comfortabele en prettige gevoel er wel: zit netjes en degelijk in elkaar en de zilverkleurige lijstjes beuren de boel goed op. Het rijden heeft de Focus echt tot een zeer goed mogelijke opvolger van de Alfa gemaakt en de 1.6 TDCI viel me heel erg mee. KM-stand zou ik liever op 150.000 zien.

Hyundai (niet mee gereden)
+ Mooi
+ Compleet
+ Interieur
+ Stoelen
- Weinig kofferbakruimte
- Geen idee of Gas + hyundai samen gaan
- Duur

De coupe zag er gewoon erg mooi uit: interieur was een bijzonder aangename meevaller. Natuurlijk wel aardig wat plastic maar door de opzet een erg prettige omgeving. Sportstoelen zaten buitengewoon goed.
Helaas de tegenvaller: kofferbak. Enorm ding maar door de gasinbouw was de 'vloer' 10cm hoger komen te liggen en lag de reserveband in de kofferbak. Nauwelijk nog bruikbaar.
Daarbij kreeg ik niet erg veel voor mijn auto terug (2500 euro) waardoor ik deze optie zeer waarschijnlijk laat vallen.

Nog even verder zoeken naar een alternatieve Focus dus...en ondertussen eens naar ander opties zoeken (y)

Geen probleem hoor. Jammer dat de BMW niets is geworden, maar je moet ergens een grens trekken voor jezelf natuurlijk.

Die Focus ziet er niet verkeerd uit joh! Persoonlijk vind ik dat model mooier dan de facelift (of uberhaupt de opvolger daarvan), helemaal in een lichte kleur. Vreemd genoeg zijn ze wel rap uit het straatbeeld aan het verdwijnen, maar het is geen slechte auto. Let bij deze auto wel op roest, want daar had 'ie volgens mij nog last van.

Dan wat betreft de Hyundai.... Tsja, je moet ervan houden. De combinatie met gas is (technisch gezien) geen enkel probleem. Je ziet ze regelmatig met zo'n zwart dopje, zelfs als Coupe. De plastiekerigheid bij die auto vind ik een stuk storender dan bij de Focus, maar dat is mijn mening. Voor mijn gevoel is heel die auto het net-niet, en dat is jammer. Met de Genesis hebben ze dat wel weggehaald, maar toch. Het uiterlijk vind ik nog best te behapstukken, maar erg praktisch is 'ie uiteraard niet. Helemaal niet op gas.

Als ik jou was zou ik dus lekker op zoek gaan naar een vergelijkbare Focus (blauw is ook een mooie kleur!), maar staar je dan niet te blind op die km-stand. Een goede en complete onderhoudshistorie is veel meer waard!

Deze Focus was voor z'n km-stand echt nog érg netjes... iets roest bij de wielkast maar dat konden ze met spotrepair wegkrijgen. Verder (gelukkig) geen roest ontdekt.
De monteur vertelde nog dat deze 1.6 TDCI nog geen roetfilter (en egr klep?) had en dat scheelde in onderhoudskosten en bij 260.000 pas weer de distributieriem vervangen :)

Maar goed: als het maar even lukt, toch graag een Focus met een lagere km-stand...en inderdaad: blauw of zwart zou helemaal top zijn, al valt me het grijs heel erg mee :)

Bij mijn zoektoch op marktplaats nog een andere Focus tegengekomen:

163000 km op de teller en kost 6250 (y)
131799152701.JPG

131799152705.JPG

Focusss bij een autohandelaartje in Zwolle. Tja, voorwaarden zullen wel niet zoals bij de dealer zijn :)

Ik zou niet zo snel een auto daar kopen. Kom daar weleens op de Marslanden en is een beetje een louche bedoening. Ook het volk wat ik er zie lopen wekt weinig vertrouwen. Maar goed, zijn natuurlijk vooroordelen.

Waarom trouwens de naamswijziging? Of werk je bij Sanoma?

@ Kristian: Ik had al het idee dat het niet het meest betrouwbaar over zou komen. Maar gelukkig zit er eventueel een Ford-dealer in Zwolle die ik zou kunnen vragen om een grondige check te doen voordat ik eventueel tot aankoop zou over gaan ;)
Ach, ik ga maandag gewoon even kijken en dan zie ik wel hoe het echt op me overkomt!

Naamswijziging is vooral omdat er ook al een 'Gerwin' is en het af en toe verwarring geeft (met oa pm) dus daarom maar even wat anders. Wist zo geen naam en tja...'Sanoma' zie je nog wel eens voorbij komen. Dus eerst dat maar eens.

Rob013 zei:
Geen probleem hoor. Jammer dat de BMW niets is geworden, maar je moet ergens een grens trekken voor jezelf natuurlijk.

Die Focus ziet er niet verkeerd uit joh! Persoonlijk vind ik dat model mooier dan de facelift (of uberhaupt de opvolger daarvan), helemaal in een lichte kleur. Vreemd genoeg zijn ze wel rap uit het straatbeeld aan het verdwijnen, maar het is geen slechte auto. Let bij deze auto wel op roest, want daar had 'ie volgens mij nog last van.

Dan wat betreft de Hyundai.... Tsja, je moet ervan houden. De combinatie met gas is (technisch gezien) geen enkel probleem. Je ziet ze regelmatig met zo'n zwart dopje, zelfs als Coupe. De plastiekerigheid bij die auto vind ik een stuk storender dan bij de Focus, maar dat is mijn mening. Voor mijn gevoel is heel die auto het net-niet, en dat is jammer. Met de Genesis hebben ze dat wel weggehaald, maar toch. Het uiterlijk vind ik nog best te behapstukken, maar erg praktisch is 'ie uiteraard niet. Helemaal niet op gas.

Als ik jou was zou ik dus lekker op zoek gaan naar een vergelijkbare Focus (blauw is ook een mooie kleur!), maar staar je dan niet te blind op die km-stand. Een goede en complete onderhoudshistorie is veel meer waard!

Een Focus I kan roesten bij de portieren door gescheurde kitranden, een Focus II heeft geen roestproblemen.

Leuke Focus, denk inderdaad dat je je daar niet snel een buik aan valt.

Ik ben ook weleens bij dat bedrijf geweest (voor ook een Focus) An sich een prima handelaar. Je krijgt wat je ziet, Denk dat je daarin zelf al een goede inschatting hebt gemaakt. Er zaten daar op dat industrieterrein nog wel wat foute handelaren, maar bij deze had ik dat gevoel niet. Voor de volledigheid van het verhaal: we hebben toen de Focus niet gekocht, we hebben toen voor een nieuwe auto gekozen (onze vorige Twingo) Inmiddels rijden we een Fiesta, die qua rijden niets onderdoet ten opzichte van een Focus.

denk dat die auto wel een kijkje waard is. Succes!

Leuke Focus, denk inderdaad dat je je daar niet snel een buik aan valt.
Wat ik zo over het algemeen hoor, is dat een Focus die gewoon z'n onderhoud heeft gehad, niet echt voor problemen moet zorgen.
Daarbij komt dat deze 1.6 TDCI volgens mij nog geen roetfilter heeft, dus dat scheelt ook weer hoge(re) onderhoudskosten :)

Bedankt voor je info over het bedrijf: eigenlijk precies het gevoel wat ik kreeg toen ik er naar toe belde. Straks nog even bellen of de auto er nog staat en anders aan het eind van de middag naar Zwolle :)

Net terug uit Zwolle en de Focus bekeken:

+ Nette auto
+ Net interieur
+ Eerlijke verkoper
+ Lage prijs
+ Complete uitvoering

- Geen onderhoudsboekjes bekend
- Geen bovaggarantie
- Over 7000 weer een onderhoudsbeurt (onderhoudskaartje zat er wel netjes in)
- 2 banden aan vervanging toe (er zaten 3 bridgestone Turanza onder en 1 Michelin)

De beste man wilde nog 2500 voor mijn auto geven: hij koopt auto's goedkoop in en wil ze ook weer tegen een laag bedrag doorverkopen.
Daardoor zou ik nog 3750 euro moeten bijbetalen. Omdat er 2 banden binnen korte termijn aan vervanging toe zijn wilde hij er wel 2 merkbanden onderzetten en de boel uitlijnen voor 250 euro.
Daarnaast kan ik er 3mnd garantie (op motor/versnellingsbak) bijkopen voor 500 euro

Eens even mijn gedachten over laten gaan..

3 maanden garantie op motor en bak voor €500?! Dat riekt naar oplichting!:eek: Bij de meeste Forddealers krijg je standaard 24 maanden garantie op een auto van €7500 en meer. Je betaalt daar natuurlijk wel wat meer voor de auto zelf.

3 maanden garantie op motor en bak voor €500?! Dat riekt naar oplichting! Bij de meeste Forddealers krijg je standaard 24 maanden garantie op een auto van €7500 en meer. Je betaalt daar natuurlijk wel wat meer voor de auto zelf.
Deze auto staat niet bij een Forddealer....daar zou ik 6mnd hebben gekregen ;) Deze staat bij een handelaar in Zwolle!
De handelaar gaf aan auto's goedkoop in te kopen en ook tegen een lage prijs door te verkopen.

Een vergelijkbare auto staat voor minstens 7000 te koop (ook exclusief garantie)

Boekjes ontbreken hoeft geen probleem te zijn: ik heb van de handelaar het adres gekregen van de Ford-dealer waar hij tot het laatst toe in onderhoud is geweest, dus die ga ik morgen even bellen. Die kunnen me dan zo even een overzichtje geven ;)
Banden weet ik nog wel een goedkopere oplossing op.

Dat ik vrij snel bij de garage sta is wel jammer maar ik kan morgen meteen even checken of het een grote of kleine beurt moet worden ;)

Die Focus die jij laat zien gaat 't sowieso niet worden: geen mistlampen en deurgrepen niet in kleur. 2 punten die ik wel belangrijk vind voor de looks ;)

Ik heb er al even over nagedacht en als ik de Focus ga kopen dan wordt het zonder garantie en zonder nieuwe banden en proberen om met bijbetalen van 3500 'm mee te krijgen.
Maar zoals boven al genoemd: dan moet de onderhoudshistorie aantoonbaar en goed zijn evenals het schadeverleden. Anders gaat het feest niet door.

Voor € 500 garantie van 3 maanden? Damn! Dan ben je denk ik beter uit met een eigen garantieverzekering (bijvoorbeeld Autotrust).
Overigens onbegrijpelijk dat er twee verschillende bandenmerken in een oneven getal onder de auto zitten. Op 'één' as altijd dezelfde banden! Is het een ex-leasert?

Zo op het oog wel een nette Focus! Redelijk compleet en mooie kilometerstand. Misschien wel een andere radio (dit is één van de basis radio's). Voor een prikkie vind je tegenwoordig al de Sony Ford radio (of MP3 of 6CD wisselaar). Dat is echt een goede radio (in onze Mondeo, super kwaliteit).

@R.J.G. Ruiters: Ja, das te veel geld... dus dat doen we dan ook niet!
2 verschillende merken vond ik ook wat vreemd bij de banden... maar goed: je weet soms niet wat te de reden is ;)

Maar voordat ik ook maar ga dubben over de autoradio, heb ik net gebeld over de onderhoudshistorie:

De Focus heeft de laatste jaren netjes z'n beurtjes gehad bij de Forddealer en in april nog een APK van 1200 euro gehad o_O

Echternadeeljammerhelaas! Er waren onlangs nog de volgende dingen geconstateerd aan de auto:
Kleppendeksel niet helemaal jofel
'Nat' van onderen (olie ;))
Turbo-as zat wat speling op (kon de nattigheid veroorzaken)
En een scheurtje in de turboslang.

Reparatie was geoffreerd op 1300 euro maar is niet bij hun uitgevoerd. Na inruil is de auto meteen doorverkocht aan de betreffende handelaar uit Zwolle.
Nu gaf de dealer netjes aan dat de auto natuurlijk nog verder prima reed en dat het wellicht al gerepareerd was maar dat was in elk geval de laatste info die bij hun bekend is.

Dus tja...

Oei, dat is een dure reparatie (nog te doen) en de dure APK eerder dit jaar. Wat is er toe allemaal gedaan? Waarschijnlijk remmen (schijven en blokken) en een grote beurt.

Hetgeen er nog aan moet gebeuren is inderdaad een goede reden om deze te laten varen! Jammer, dat wel.

Das is jammer. Qua kosten nog wel te overzien, maar ik denk dat je dan beter voor dat bedrag (aanschaf+rep) een andere Focus kan gaan uitzoeken. Evt bij een dealer met garantie etc. Als de auto je verder bevalt......, er staan er genoeg te koop!

@R.J.G. Ruiters: inderdaad, APK + Grote beurt. Dus zal wel het 1 en en ander aan slijtagedelen zijn vervangen. Ik ga de verkopende partij nog wel bellen met dit verhaal en kijken wat de reactie is. Maar ga er wel vanuit dat ik deze optie laat varen!

@AvdB: Precies, er is genoeg aanbod en anders komt er vast nog wel weer een passende voorbij. Ik hoef ook niet meteen binnen een week een nieuw auto. Voor het eind van het jaar is prima ;)

@ Peter: Tja, een tijdelijk klein dieseltje zou kunnen maar dan moet ie nog wel een stuk goedkoper zijn!

Net de handelaar gebeld: hij leek oprecht van niks te weten en toen ik aangaf dat ik het toch wel een fiks bedrag vond om er extra in te steken gaf hij aan dat hij dat wel goed begreep. Maar ging er verder niet op in met bijvoorbeeld een nieuw aanbod. Hij zei alleen dat hij er wel even naar zou gaan kijken.

Kortom: gaat niet door ;)

Maar goed dat je het hebt uitgezocht, zou een dure grap worden na aanschaf. Gewoon rustig verder zoeken dus ;)

Die Focus die jij laat zien gaat 't sowieso niet worden: geen mistlampen en deurgrepen niet in kleur. 2 punten die ik wel belangrijk vind voor de looks

Kan ik mij wel voorstellen!

Alfa staat ook particulier te koop op Speurders en inmiddels ook op Autoscout24.

Tja, mocht er een particulier interesse hebben in een 147 dan is dat natuurlijk ook geen punt ;)

En de eerste buitenlandse spam (via Speurders) vanuit het buitenland alweer binnen! De beste man ging zomaar akkoord met een prijsverhoging van 3500 naar 8000 en daarna de prijs nog weer aangepast naar 12000 euro, ook geen probleem :T

Regendruppels verhullen kleine oneffenheden zoals krasjes of putjes dus ik zou het juist nu doen.

Waarschijnlijk is het al aan bod gekomen (heb even geen zin om terug te scrollen), maar wat is er met je uitlaat aan de hand?

Jeetje wat een lelijke uitlaat zeg, zie ik nu pas, wat is dat in vredesnaam voor ding ? Lijkt wel een kanon.

Hahaha, wat een reacties op mijn uitlaat! :)

Tja, das een niet originele einddemper...ook niet mijn keuze, zat er al op bij de aankoop en was verder nog in prima staat ;)
Maar ik neem wel ff een schuursponsje mee bij de volgende wasbeurt: zorg ik dat ie weer mooi glimt :T

131852293401.JPG

131852293403.JPG

131852293406.JPG

Vandaag even gekeken bij de een Astra 1.9 CDTI die ik toevallig tegenkwam op internet en die hier in ’t Durp staat. Hieronder even het verslagje:

Ik kwam eraan en zag de auto nergens staan, het was wel ontzettend druk (bij de pomp, wasserette, garage) en er was op dat moment 2 man personeel. 1 was bij de wasserette en 1 stond in de werkplaats en bij de pomp.
Dus ik had zoiets: ik ga maar weer naar huis en kom later terug.

Maar de monteur kwam er al aangelopen en vroeg of hij iets voor me kon betekenen. Dus ik vertelde van de Astra en die bleek in de werkplaatst te staan: die was net een paar dagen binnen en werd even nagekeken. Hij wees me meteen op een flinke roestplek linksachter bij de wielkast maar zei daar ook bij dat die bij de schadehersteller werd gemaakt. Zaten op de achterbumper nog 2 kleine maar diepe beschadigingen een krasje hier en daar.
Het was wel duidelijk dat de eigenaar geen goede autowasser is geweest want in de zon was het 1 groot krasjesfestijn: maar met een flinke poetsbeurt zal dat ook weg zijn. Beige stoelgedeelte was ook wat smoezelig.

Toen vroeg hij mij of ik anders even wilde rijden want de verkoper was er over een 15 minuten wel weer. Natuurlijk! (y)

Het rijden was vertrouwd, dus weinig op aan te merken: het beige interieur is erg prettig en de dieselmotor hoor je aardig werken (naar mijn gevoel beter hoorbaar dan in de Ford Focus) Wel een nadeel wat me meteen opviel: bekerhouders? Kon ze zo niet vinden.
Ook moest ik erg wennen aan de harde stoelen... daar heb ik nog een (langere) proefrit voor nodig om dat wat beter te kunnen bepalen.

Toen ik weer terugkwam was de 'verkoper' (vader van de eigenaar in dit geval) ook weer aanwezig en we gingen naar binnen voor de prijs.
Eerste meevaller: geen rijklaarmaakkosten. De prijs was inclusief poetsen, roestplek herstellen, APK en grote beurt (y)

Daarna ging hij de inruilwaarde van mijn auto bepalen: vreemd detail is, is dat hij de auto níet heeft bekeken. Zelfs niet toen ik wegging.
Hij zat wat te tikken op de rekenmachine en vroeg mij wat ik verwachtte. Tja... heb biedingen gehad van 2500 t/m 3500 dus wat moet je dan tegen die man zeggen? Hij was klaar met rekenen en ik zeg 'rond de 3 en 3,5 duizend' en hij draait het rekenmachientje om '3500' :T Meevaller nr. 2! Das dus 4250 toebetalen.

Hem gezegd dat ik maandagavond hem ga bellen met een beslissing: tot die tijd houdt hij de auto vast... ook als hoefde dat van mij niet ;)
Daarnaast had hij ook nog een VW Golf4 staan en die is 1000 euro goedkoper... tja ook niet verkeerd maar wel wat 'degelijker' met interieur en exterieur ;)

Gevoel bij het bedrijf is goed (echt een dorpsgarage) en bij de auto ook.
Iemand wellicht goede tip voor bekerhouder vervanging? (want die gebruik ik nu regelmatig voor een flesje water of een potje kauwgom) Weet iemand trouwens welk soort stoelen er in zitten? Is het gewoon de standaardstoel met half leer?

En Joost: mocht je maandag tijd hebben, mag je altijd kijken wat de onderhoudsstatus is en of er nog openstaande terugroepacties zijn.

Goed, dit was het verhaaltje! Nu lekker slapen :cool:

Wow! Wat een supermooie Astra. Dat interieur heb ik echt nog nooit gezien zo, maar vind ik erg geslaagd! (y) Zo te zien zit er een soort van bekerhoudertje in de kaartvakken in het portier. Bij de Astra van m'n vader (wel het model daarvoor) zat er ook een uitsparing in het dashboardkastje. Niet echt handig, maar ja.
Ik zou verder wel goed de auto nalopen op eventuele roest. Bekijk de auto even op de brug. Wel netjes als ze alles vervangen/repareren, en geen rijklaarkosten in rekening brengen. Ook wat je terugkrijgt voor de Alfa is best netjes! Ik zou het wel weten... Het enige dat ik wel direct zou veranderen zijn de B-stijlen. Die zou ik direct laten wrappen want dat haalt de auto ongelofelijk op, ondanks dat je het minder goed zult zien bij een donkere kleur.

Wat betreft de Golf: Tsja, hij is misschien 1.000 euro goedkoper maar wel drie jaar ouder en heeft nagenoeg hetzelfde gelopen. Daarnaast is het een driedeurs (dus veel minder praktisch) en een modelgeneratie ouder. Bovendien moet je er zelf nog een radiootje bij kopen, dus daar gaat al een klein deel van je voordeel.

En de Golf rijdt op heerlijke ... plastic doppen...
Daar zet je dan toch nog LM onder...
dus daar gaat je prijsvoordeel!!!

Leuke Astra, lekker veel opties en het is nog steeds een nette auto om te zien. Maar een roestplek? Heeft die auto schade gehad of zo? Verder lijkt de auto me niet te duur, dus als alles verder prima is en de aandachtpuntjes worden netjes opgelost kan je er een prima auto aan hebben.

Zo'n Golf IV is ook mooi, en het 'ouderwetse' TDI-blok is ijzersterk. Maar het is een 3-deurs en toch wat minder modern dan zo'n Focus of Astra.

Mooie Astra. Blijf dit een mooi model vinden en helemaal in deze uitvoering. Roestplek is neem ik aan ontstaan door schade? Dit type Astra is namelijk niet roestgevoelig. Ook lekker ruim zo'n station!

Een prachtige astra met een super interieur. Die kleurstelling doet hem erg goed.

Nu is een SW misschien niet de eerste keuze voor iemand van jou leeftijd, maar als je de ruimte goed kunt gebruiken.....waarom niet.
Men zij tegen mij ook dat een GTS niks is voor een 23-jarige, maar ik ben er super blij mee.

Ik vraag me eigenlijk wel af waarom de astra zo goedkoop is t.o.v. de Golf. De astra is behoorlijk sterker, jonger en minder km.
Daar is het prijsverschil niet naar. Ik zou hem dus heel goed controleren. Ik zie namelijk niks over garantie, als ik ook kijk wat vergelijkbare Astra's ST kosten moet daar toch iets zijn wat het verschil zou verklaren.

Dus ik wil je niet bang maken, maar neem wel iemand mee die minder door een "rose" bril kijkt.
En probeer via je netwerk extra info. te krijgen over het verleden van de auto.

Die Golf 4 zou ik laten staan:
- Mindere looks
- Mindere motor
- Minder vermogen
- Minder mooi interieur
- Minder ruimte
- Dus waarom die Golf?

Terug
Bovenaan