Sanoma: Swift en Clubman - rust is wedergekeerd (?)...

Even het stof er een beetje afblazen. Vrij saaie auto's eigenlijk, maar goed; er is altijd wel iets!

Inmiddels gaat de koop van het huis definitief door en mogen wij begin juni de sleutels in ontvangst nemen van ons eerste koophuis :)
770_groot.jpg

Caravan is ook verkocht voor een mooi bedrag, dus daar hoeven we ons ook geen zorgen over te maken.

Qua auto's:
Beide doen hun ding, geen echte problemen.
Punto heeft af en toe een brandend 'airbag' lampje; maar bij de garage gaven ze al aan dat dat makkelijk op te lossen is. Oorzaak is waarschijnlijk een los stekkertje.

Morgen mag ie daarnaast even voor 'klein onderhoud' naar de garage: olie verversen (werd aangeraden om dat 2x per jaar te doen, dus dat doen we maar) en 2 nieuwe voorbanden want die zijn bijna op.
Komen Toyo Proxes CF2 op; tot nu toe goede ervaringen met dit merk, dus ben benieuwd naar het effect :)

Verder dus wederom geen spannend nieuws op autogebied.

Ook nog maar even op P10:

Even het stof er een beetje afblazen. Vrij saaie auto's eigenlijk, maar goed; er is altijd wel iets!

Inmiddels gaat de koop van het huis definitief door en mogen wij begin juni de sleutels in ontvangst nemen van ons eerste koophuis :)
770_groot.jpg

Caravan is ook verkocht voor een mooi bedrag, dus daar hoeven we ons ook geen zorgen over te maken.

Qua auto's:
Beide doen hun ding, geen echte problemen.
Punto heeft af en toe een brandend 'airbag' lampje; maar bij de garage gaven ze al aan dat dat makkelijk op te lossen is. Oorzaak is waarschijnlijk een los stekkertje.

Morgen mag ie daarnaast even voor 'klein onderhoud' naar de garage: olie verversen (werd aangeraden om dat 2x per jaar te doen, dus dat doen we maar) en 2 nieuwe voorbanden want die zijn bijna op.
Komen Toyo Proxes CF2 op; tot nu toe goede ervaringen met dit merk, dus ben benieuwd naar het effect :)

Verder dus wederom geen spannend nieuws op autogebied.

Koophuis is ook altijd leuk. Toch iets meer van jezelf. (y)

Airbaglampje had mijn vader ook een paar keer bij de Zafira, was idd los stekkertje.

Juist! En met de huidige rentestand is kopen toch wel erg aantrekkelijk.

Huis is een stuk ruimer en beter geïsoleerd tov het huurhuis. En daarnaast is het fijn dat er nu ruimte naast het huis is om de auto te parkeren.
Nog een plus: verhuizen van een plattelandsdorp naar een plattelandsstad, dus wat meer voorzieningen in de buurt :)

Och, laat ik maar weer eens even een update doen :)

Volgende week is de Punto toe aan een grote onderhoudsbeurt: zal wel een dure worden want de afgelopen 2 jaar en 60.000 km weinig bijzonderheden gehad. Verwacht nu toch wel wat slijtagedelen die aan vervanging toe zijn.
Daarnaast krijgt de Punto een set 17 inch velgen (niet origineel) en ben toch eigenlijk voor daar erg benieuwd naar hoe dat zal staan!

Twingo is laatst voor APK en onderhoud geweest: wat kleine dingetjes met een totaalbedrag van 175 euro. Viel alleszins mee en vrouwlief is er nog steeds blij mee.

Ondertussen lekker aan het rondneuzen naar andere auto's maar (helaas) nog geen enkele reden om daadwerkelijk een andere auto te gaan kopen. Beide auto's doen het prima en worden veel gebruikt.

Hopelijk in de toekomst een (veel) lager jaarkilometrage waardoor ik kan kijken naar een grotere auto met een dikkere benzinemotor. De tijd zal het leren.

Zo. De punto is weer terug!
Dagje langer weggeweest omdat bleek dat de gloeispiraal vervangen moest worden: bleek een lastig bereikbaar onderdeel, dus moest een dagje langer met een Citroën C1 op pad.

Positief verrast door dat autootje trouwens (y)

Verder geen bijzonderheden, dus eigenlijk al ruim 60.000 km zonder échte problemen :) (muv de turbo op het begin, maar dat was een garantie geval)

Punto heeft nog wel een update gehad (nog iets meer Opel geworden)
16930387_1390130257675290_399971549_o.jpg

Achter lijken ze een net iets teveel afwijken ET waarde te hebben, maar ik ben toch wel een beetje jaloers. Staat lekker!
Nog op zoek naar Fiat naafkapjes? Op AliExpress vast wel te vinden.

Was me nog niet eens zo opgevallen, maar inderdaad: net ff iets uit het midden lijkt het op de foto.
Ik heb nog naafkapjes van mijn andere velgen natuurlijk :) zou moeten passen toch?

Jij nog belang bij een set 15 inch? :p

Dacht dat je de 16 inch had, maar helaas. 15 inch is wel mooi voor m'n winterbanden, maar dat idee zal je zelf ook wel hebben :)

Ik vraag me af of die naafkapjes passen. Ik heb bij mijn velgen de naafkapjes vervangen. Opgemeten en op AliExpress blanco naafkapjes gekocht en mooie 3d stickers met Fiat logo.

Ligt een beetje aan de ruimte die ik in de schuur heb of ik de velgen bewaar... voor een mooi bedrag mogen ze altijd weg natuurlijk ;)
Naafkapjes ga ik nog wel even uitzoeken maar voor eerst staat dit ook wel netjes.

@ Joost: Thanks (y)

Ziet er goed uit Gerwin!
Ben er alleen nog niet helemaal over uit of ik ze nou net te groot vind, of precies goed. Maar de Punto kan dit velgdesign goed hebben!
Uiteraard nog wel even de juiste naafkapjes scoren, zodat het weer iets minder Opel wordt ;)

Stof van dit topic blazen...goeiedag: ruim een jaar geleden voor het laatst gepost!
Maarja: er valt dan ook zo weinig te melden over de auto's. Ze doen het allebei, hobbelen door de APK, geen schrikbarende storingen. Het mag wel zo!

Natuurlijk ondertussen mij aan het verlekkeren aan andere auto's: slagje groter als opvolger voor de Punto. Maar wat dan? Tja... geen idee.
Door het mooie weer beginnen de cabrio-kriebels weer te ontstaan... 'vroeger' een Mégane Cabrio gehad en daar heb ik nog steeds goede herinneringen aan. Niet zozeer aan de auto, wel aan het 'open gevoel'.

Er zijn eigenlijk 2 opties:
Een cabrio als opvolger van de Punto (4 zitter, comfortabel, luxe: Astra TT, EOS enz)
Een 'erbij' auto (4 zitplaatsen (ivm hondje), geen zwaargewicht: 206cc)

Al wel met vrouwlief besproken, maarja: de huidige auto's doen het nog zo goed.

Of... zullen we een goedkope 206cc kopen voor in de zomer en dan na de zomer wegdoen om eerst maar eens te kijken hoe het bevalt?
Mmm...

Toevallig staat er in de buurt een 206cc met bijna 200.000 km op de teller in Roland Garros uitvoering. Begin 2003 met het 2.0 blok voorin.'
Voordelen: mooie complete uitvoering, goed geprijsd (1950 euro, kan nog een paar honderd euro af)
Nadelen: rooklucht in de auto. krassen rondom, beschadigde velgen, deukjes rondom, lak bladdert af van de grepen op de kofferbak, en klein roestplekje op de kofferklep (bekend 'probleem')

Kortom: er zit cosmetisch werk aan, maar de prijs is aantrekkelijk.

Rooklucht blijf je je aan ergeren, maar de Twingo nu inruilen voor een leuke cabrio is wel een goed idee. Weet je direct of je zoiets als dagelijkse auto wil hebben.

Ik heb gelezen dat je de rooklucht er wel aardig uit kunt krijgen. Met diverse middelen schoonmaken en ont-roken en als laatste een osmosebehandeling... maar ligt ook aan de kosten natuurlijk of dat het proberen waard is.

Twingo inruilen doen we op deze cabrio in elk geval niet. Dan moet ik een nette vinden met rond de 150.000km op de teller in een leuke uitvoering.

Als je altijd open rijdt dan ruik je de rooklucht niet toch? :D

Er zijn genoeg manieren om de rooklucht sterk te verminderen of zelfs weg te krijgen, maar volgens mij blijf je het altijd ruiken als zomers de zon flink op je auto staat te bakken. Een en ander zal ook afhangen van de mate van vervuiling.

Hoe makkelijk denk je af te komen van een cabrio als de zomer er eenmaal op zit? Lijkt mij nog best een uitdaging eigenlijk.

Ach, dat laatste zien we wel: als het een goedkope cabrio is dan mag ie ook wel wat langer blijven hoor. Of we ruilen 'm uiteindelijk in tegen een mooiere bijvoorbeeld.

Rooklucht verwijderen laat ik dan deels aan de professionals over: dus als zij het afraden, dan zien we sowieso af van die auto ;)

Vanmiddag wat eerder naar huis gegaan (mooi weer) en even bij de 206 'met werk' gekeken: tja, toch maar niet. Leuk ding, maar niet overtuigd.
Daarna gekeken bij een 307: paars/rode kleur met wit/grijs leer. Weinig kilometers, geen schades en netjes geprijst. Na een erg prettig gesprek met de verkoper toch besloten om alleen nog maar naar een kleinere cabrio te kijken en de Twingo dan in te ruilen...toevallig had de verkoper 's ochtends een 206cc aangeboden gekregen via whatsapp (ze hebben zo'n auto koop/verkoop app met een aantal autobedrijven :) )
Hij liet mij de foto's zien en toevallig had ik die cc al eens op MP gezien: blijkbaar kreeg de particulier 'm via die weg niet verkocht en ruilde ie m nu in.

206cc 1.6 uit 2003 met 129000 km op de teller, zonder leer, zonder airco. Wel erg netjes, import en de laatste 10 jaar van dezelfde eigenaar geweest.
Vraagprijs 3250 met nieuwe APK, eventueel inruil van de Twingo.

Over 2 weken komt ie bij het autobedrijf hier in de stad en worden we gebeld zodat we kunnen kijken of het wat is.
Ondertussen natuurlijk mooi rondkijken of er nog ander 206cc-tjes te koop komen.

Geen haast, Twingo hoef niet weg gelukkig :)

De 1.6 is voor de 206CC al ruim zat, met de 2.0 is 'ie gewoon snel. Ik denk wel dat de tijd rijp is dat je weer gaat genieten van een cabrio en zo'n 206CC lijkt me een prima kandidaat!

Was en blijft een mooie auto zo een CC, een van de kleinste met een stalen dakje.
En met een achterbankje: niet heel erg bruikbaar voor mensen, maar prima geschikt voor wat bagage en/of het hondje.

Wel even op zoek naar de originele wielen dan
Voor mijn vrouw geen issue ;) Maar ik zal het de verkopende partij natuurlijk wel even noemen...

De 1.6 is voor de 206CC al ruim zat, met de 2.0 is 'ie gewoon snel. Ik denk wel dat de tijd rijp is dat je weer gaat genieten van een cabrio en zo'n 206CC lijkt me een prima kandidaat!
Ik verwacht dat de 1.6 ook prima voldoet: het is geen sportauto.
Cabrio kijken we beide erg naar uit: dus we moeten ons straks wel even inhouden als we 'm gaan bekijken. Kritisch blijven op bedrag en staat van de auto.

Ook hier maar even een update:

Eergisteren nog een optie ontdekt in de zoektocht naar een 206cc

Foto van de advertentie op MP was een beetje vaag, nauwelijks een omschrijving. Een jaar geleden geïmporteerd... al met al niet gelijk in juichstemming.
Toch aangeklikt en ik vond het interieur wat vreemd: rare sportstoelen. Aftermarket tuning? Verkoper berichtje gestuurd: auto had airco en verwarmde voorstoelen, helaas geen windscherm. Maarja... die stoelen waren niet van leer (gelukkig). Alcantara dan?
Even een beetje Googlen. Blijkt het een speciale RC-editie te zijn (alleen in DLD geleverd) Heeft alcantara bekleding en wat extra aankleding her en der.
Wat mist er bij deze auto specifiek? Het windscherm met RC logo (erg zeldzaam ook) en de velgen. Laatstgenoemde vind ik niet zo'n probleem: ogen toch te groot naar mijn mening.

Staat niet echt ver weg, dus rij zaterdag die kant eens op om te kijken. Weinig kilometers, relatief jong. Dus kan een optie zijn.
Nadeel is import en kan de Twingo niet inruilen + wat boven budget.

Nog even een voorbeeld van een zwarte RC-edition met de juiste velgen (die ik heb gezien is donkergrijs):
peugeot_206_cc_rc-line_1.jpeg

Goed.
De auto eens bekeken: zag er verder netjes uit. Her en der wat krasjes ed maar niet schrikbarend.
Alleen er zat geen enkele onderhoudshistorie bij: verkoper gaf aan dat hij nog een grote beurt had laten uitvoeren (vervangen uitlaat, banden, schijven, accu, remblokken) en dat de kilometerstand juist was. Iemand op z'n woord vertrouwen is makkelijker gezegd dan gedaan.
Veel twijfel en dus eerst besloten het niet te doen.

Toch bleef de auto ons bij: mooie uitvoering, goede leeftijd/kmstand.
Na wat bellen, rondvragen en informeren kwam er de tip om een koopcontractje op te stellen met daarin de woorden van de verkoper zwart op wit.
Hier kort over nagedacht en dat leek ons de prima oplossing: bericht gestuurd naar de verkoper met bod en de voorwaarde voor het contract.

Verkoper reageerde dat hij het bod serieus wilde nemen, alleen nog even over de voorwaarde wilde nadenken. Ging nu op vakantie, 4 juni horen we weer van hem.

Kortom: even rustig afwachten en ondertussen rondkijken.

Inmiddels is het 4 juni geweest en de topictitel verraad het al: we hebben een 206cc!
Verkoper ging akkoord met de voorwaarde en toen was het snel geregeld.

Afgelopen zaterdag is de auto opgehaald en de eerste kilometers zijn er mee gemaakt: heerlijk cabrioweer!

Goed, het is geworden: 206cc uit 2006 met ± 78000 km op de teller. Een 1.6 in RC-Line uitvoering.
Opties zijn oa; airco, rvs grille, achterspoilertje, stoelverwarming, speciale sportstoelen met alcantara, dashboardkastje en deurpanelen met alcantara bekleed, tellerbehuizing met leer bekleed en als kers op de taart; 'carbon-look' ( :) ) lijsten rondom de radio, ventilatieroosters en deurklinken.
Alleen het windscherm ontbreekt nog; MP houden we dus goed in de gaten.

34962775_1905003169521327_1076518271248760832_o.jpg

34919589_1905003242854653_1616352573244047360_o.jpg

34984543_1905003296187981_6000251165722279936_o.jpg

34984456_1905003382854639_3328305307406303232_o.jpg

35077770_1905003429521301_8956541464104402944_n.jpg

Heel leuk! Ook nog even een setje andere wielen scoren! Of de RC wielen, of die andere mooie 206 wielen. Ik ben de naam even kwijt, iets van Ouragon ofzo?
Windscherm is wel nodig: ik verbaasde me gisteren nog hoe vol men in een 206CC in de wind zit, toen ik er op de snelweg eentje voorbij reed.

Gefeliciteerd, blijft een leuk model en een tijdloos ontwerp!

Meer info over de RC-line kan je trouwens hier vinden (klikken op het Peugeot-logo en dan doorscrollen naar de 206). Is blijkbaar een Belgisch actiemodel, jammer dat de jouwe de knappe originele velgen mist. Misschien ook iets om op Ebay en/of Marktplaats in de gaten te houden?

Leuk! Ik vind het uitlaatje wel een beetje raar uit de bumper steken maar verder! Mooie auto met een hele leuke uitvoering. Veel plezier ervan.

@ Speedtouch: dank!

@ Barri: RC-wielen zijn me eigenlijk wat te groot. Volgens mij wordt het er echt een stuiterbakkie van. Dan inderdaad liever die GTI-velgen; maar dat is voor een later moment. Eerst even kijken hoe de auto zich houdt, gaat dat allemaal goed dan kunnen we er weer in investeren.
Afgelopen zaterdag nog even 130 op de snelweg gereden: het 'wappergeluid' is dan echt storend. Verder viel het mij nog mee.

@ Escher: bedankt voor de link! Mooie, duidelijke info. Zie 'allemagne' staan, dus actiemodel uit Duitsland :) De originele velgen ga ik er niet onder zetten ivm comfort. Misschien de GTI velgen.
Zou het nog wel leuk vinden als ik het RC-windscherm kan vinden, maar dat zal wel een exclusief item zijn.

@ NicoGTR: Mee eens! De vorige eigenaar heeft de uitlaat laten vervangen, dus ik ga er vanuit dat dat de oorzaak is dat die wat verder uitsteekt. Ook iets om in de toekomst aan te passen (indien dat makkelijk te doen is)

@ Sanoma: oeps ja, iets te snel naar het land van herkomst gekeken ;) Het windscherm zal inderdaad niet eenvoudig te vinden zijn. Grootste kans heb je volgen mij via Ebay Duitsland. Veel succes met de zoektocht!

@ Barri: kende je die nog niet? Is idd een erg leuk tijdverdrijf!

Ik zou er toch minstens een (vriendelijk, doch overtuigend) mailtje aan wagen in de hoop dat de verkoper alsnog wil verzenden. Is op zich prima mogelijk met een windscherm (de exemplaren in mijn twee Pluriels zijn alletwee per post uit Duitsland gekomen).

Leuk wagentje Gerwin. Zal wel weer genieten worden met het dakje open! Denk dat de Twingo dan gauw vergeten is. Veel plezier ermee (y)

@ Escher: Ik heb de gok maar eens genomen. Heb 100 euro voor zo'n windscherm over, mooi meegenomen als het dan een RC-editie is. Jij hebt wel verstand van accessoires als ik je topic zo zie :T

@ Barri: Altijd een goede 'Plan B'!

@ Gehaktstaaf: Dank! Vandaag met dak erop gereden, zelfs dat was heel goed te doen.... wat een verschil met mijn Mégane Cabrio van jaren geleden.

Leuk dat het gelukt is om een cabrio te scoren! Geinig, ik wist helemaal niet dat er zulke 'dikke' versies van bestaan hebben! Wat een gave stoelen zeg, die ondersteunen vast erg goed. Die achterspoiler maakt de kont wat te druk naar mijn smaak, maar het heeft ook wel weer wat. En als je van plan bent 'm kort te rijden zou ik in ieder geval niets aan de wielen doen, gewoon lekker rijden!

Heb je die maffe chroomstrips trouwens al van de deurranden gehaald? :T

Nette auto. Wij hebben zelf ook een 206CC met spoilertje gehad. Dat was erg prettig bij het achteruit rijden. Je kon daardoor goed de achterkant inschatten. Mooiste velgen zijn de 16 inch Ouragan velgen die standaard op de 2.0 liter CC zaten.

Leuke auto zeg! Mooie kleur en uitvoering. Een ander setje wielen maakt hem inderdaad nog wel af.
Heerlijk genieten van het mooie weer met zo'n cabrio.

Sanoma zei:
@ Escher: Ik heb de gok maar eens genomen. Heb 100 euro voor zo'n windscherm over, mooi meegenomen als het dan een RC-editie is. Jij hebt wel verstand van accessoires als ik je topic zo zie :T

Haha, ja, het zoeken van originele accessoires is idd wel een soort van hobby van me ;) Ik kan echt genieten van het gevoel om een zeldzaam onderdeel na een lange speurtocht te kunnen scoren. Ook al moet je daarvoor af en toe al eens in een andere taal zoeken/communiceren etc! Veel succes met het Duitse windscherm: wie niet waagt, niet wint!

@ Elco: De stoelen zijn inderdaad echt fantastisch! Zitten uitstekend en ziet er natuurlijk ook wel gaaf uit.
Qua lijnen ben ik het wel met je eens: vind de 206 aan de achterkant sowieso wel wat druk met dat rare lamp en gebogen bumper in het midden. Zo'n 306 van jou is veel strakker.
We zijn van plan deze wel even te houden: we zijn echte cabrio-liefhebbers (vandaag en gisteren ook alweer dakloos gereden) maar aanpassingen moeten maar even wachten tot er weer wat geld is.
Die chromen randen (goed gespot!) blijven er nog even op: ze hebben al 2x de deur opgevangen toen ie tegen een stenen muur kwam. Erg wennen die lange portieren, vooral omdat we niet zo'n brede oprit hebben naast het huis. Maar in de toekomst gaan ze er zeker af ;)

@ Vertmoari: Goh, daar had ik helemaal niet aan gedacht om de spoiler als een achteruitrij-sensor te gebruiken... slim! Die Ouragan-velgen staan op het wensenlijstje...vind ik qua maat en uitstraling ook de mooiste velgen.

@ Kristian: absoluut! Open dakkie van de Twingo was fijn maar dit is toch wel echt een overtreffende trap; kan er van genieten!

@ Escher: Kan ik me voorstellen! En voor de Pluriel is natuurlijk een groot aantal 'bijzonderheden' gemaakt. Windscherm komt vast goed; eerste reageert niet..dus we zoeken maar even verder :)

Op weg naar een weekendje Eindhoven werd een magische grens bereikt: de kilometerteller van de Punto tikte de 200.000km aan!
Voelde toch wel bijzonder. Bij aankoop had ik het voornemen om 'm voor de 200.000 km te verkopen en nu is er totaal geen sprake van dat ie weggaat.

Gekocht in december 2014 met 100.500 km op de teller. Nu zijn we 3 jaar en 8 maanden verder en heb ik (inmiddels) ruim 100.000 km met de Punto gereden. Tijdens het eerste half jaar (in de garantie) is de turbo kapot gegaan, verder geen problemen. Ik ben onder de indruk van het autootje.

En nu? De distributieketting is een soort tikkende tijdbom: de kans is groot dat ie het een keer begeeft. Maar wanneer? Dat weet niemand... preventief vervangen? Twijfels.
In principe gaat het Puntootje eerst nog niet weg: doet het te goed en ik zou echt niet weten wat de opvolger zou moeten zijn.

De 206 dan: er airbagstoringslampje brand. Oorzaak? Onbekend! Garage wil het wel uitzoeken maar kan zijn dat er dan van alles gedemonteerd moet worden. We brengen 'm even een keer naar de dealer.
Daarnaast wat windgeruis bij een zijraam: autobedrijf had geen oplossing. Dus even naar een schadeherstelbedrijf geweest; die hebben die boel weer netjes rechtgezet etc. Dus opgelost.

Verder heeeeerlijk met het kapje eraf. Wat genieten is dat!

Ruim een 1,5 jaar verder en inmiddels staat er 235.000 km op de teller van de Punto, dus een gemiddelde 23.000 per jaar erbij.
De 206 heeft nu bijna een ton op de teller dus ongeveer 10.000km per jaar.

Verder viel er de afgelopen tijd ook weinig te melden; beide auto's doen het goed.
De 206cc blijkt ooit flinke schade gehad te hebben (tja; was ook wel te verwachten van een Duitse import...) maar dat is goed hersteld gelukkig; verder geen problemen gehad met het wagentje. Lekker genieten van het kaploos rondrijden.

De Punto heeft in december voor ongeveer € 1000,- onderhoud gehad.
Wel nog overwogen om een andere auto te kopen, maar ja; wat dan? En omdat die vraag niet echt beantwoord kon worden, hebben we maar voor het wat groter onderhoud gekozen.
De distributieketting is nog steeds niet vervangen en gaat ook niet meer gebeuren denk ik.

Met de elektrische auto regeling van het kabinet in het vooruitzicht, ben ik toch steeds serieuzer aan het denken om een elektrische auto te kopen.
De enige die op dit moment vrij betaalbaar is, is de Zoë; lees er veel goeds over en de accuhuur heeft z'n voor- en nadelen.

Maar even gaan rekenen hoe dat op jaarbasis uitkomt; we hebben in elk geval nog tot juli om een besluit te nemen ;)

Het blijft toch door mijn gedachten spoken; een Renault Zoë als opvolger van 1 van beide auto's. Andere elektrische auto's zijn veel duurder of hebben een beperkte range.
Ik heb eerlijk gezegd nog niet naar de kosten gekeken; dat moet ik nog doen.
Maar ik wil mijn hersenspinsels toch even delen; misschien zijn er mensen met dezelfde ideeen of hebben ervaringen/tips.

Ik heb me eerst maar eens wat verdiept in de Zoë en ben even bij de Renault-dealer geweest; die gaf toch wel aan dat de R90 een aanrader is als dat financieel haalbaar is.
Is het model met een nieuwere motor en een flink verbeterde range: minimaal 200km in de winter zou haalbaar moeten zijn.
Een Q90 is ook nog een goede, alleen daar zit een nog wat oudere motor in met een iets mindere range.

Maar hoe praktisch is een elektrische auto in de praktijk? Tja, dat weet je alleen door een tijd in zo'n auto te rijden.
Dus even op Snappcar gekeken en jawel; 'in de buurt' heeft er iemand een Zoë R90 in de verhuur en die is voor een schappelijk bedrag te huren. Daarnaast heeft diegene zich verdiept in elektrisch rijden, dus is ook nog eens een vraagbaak; handig!

Nu is het wachten op de subsidieregeling van de regering: half juni zou er meer bekend moeten zijn en per 1 juli zou het van start moeten gaan. Ik vraag me af of ze dat gaan redden... maar goed; dat zullen we zien.

Als dat duidelijk is en de regeling is interessant dan ga ik eerst 4-5 dagen zo'n Zoë huren. Beetje testen qua diverse afstanden die we te verwachten te gaan rijden; ruimte/comfort/range zullen daarbij dan graadmeters zijn.
De kosten wil ik voortijds nog doorrekenen, maar ik kan me niet voorstellen dat het erg gaat tegenvallen: meeste tijd zal de auto bij huis laden en ik heb zonnepanelen.

Sowieso moet je op YouTube even Björn Nyland opzoeken. Die heeft heel veel tests met ook alle generatie Zoë en hij is nu de nieuwe e-208 aan het testen.

Laadsnelheid op de snellader is de minst fijne op de Zoë, slechts 50 kW dus een laadstop bij fastned kost wat meer tijd dan een Tesla of andere luxe EV.

Rijeigenschappen zijn heerlijk en de nieuwe Zoë heeft een heel fijn interieur vind ik.
Kijk goed welke AC lader je hebt. Uit mijn hoofd krijg je op een van de versies de Cameleon met 22 kW capaciteit. Deze is zeer aan te bevelen want afhankelijk van de laadpaal die je uitzoekt bij familiebezoek of als je door een stad gaat lopen is de snelheid van de paal de beperkende factor en niet de auto.
1 fase, 3 fase, 16A of 32A hij laad op respectievelijk 3,6, 7,2, 11 of 22 kW. (In praktijk is het 3,3 a 6,6 a 9,9 a 18,9)
Op de snelste paal is je auto in minder dan 3 uur weer vol.

Uiteindelijk is je gebruikspatroon bepalend maar 200 km werkelijke range is in principe voldoende en als je net ietsje verder moet kun je altijd berekenen of je het in theorie kunt halen doordat je weet hoeveel lading je hebt.

Met een range van minimaal 200km, onder slechte omstandigheden, zal in de meeste gevallen wel toereikend zijn ja.
Je moet jezelf alleen afvragen hoe vaak je meer dan dat rijdt op een dag en of je dan bereid bent onderweg te laden of bijv. het OV te pakken. Blijft er nog een auto naast? Want dan kun je de langere tripjes met een andere auto doen natuurlijk.

Denk ook goed na over de vrije zaterdagen waarop je van alles en nog wat doet en met de auto van hot naar her rijdt. Ik heb het in een ander topic laatst ook gemeld dat ik mij erover verbaas hoeveel km je dan wegtikt.
's Ochtends even naar een stad 45 min verderop, 's middags even boodschappen doen in mijn oude hometown, even bij mijn ouders langs, 's avonds ging mijn vriendin nog even naar haar ouders. Volgens mij is er die dag dik 250km gereden en dan doe je dus weinig bijzonders....
Daarnaast hebben wij veel schoonfamilie op 170km rijden, daar komen we (buiten corona tijden) toch ook +/- maandelijks waardoor elektrisch rijden ook al snel een uitdaging wordt.

Voor woon/werk verkeer en korte afstanden is zo'n Zoë perfect. Voor een vakantie/weekend weg is het minder handig, maar kun je je er op aanpassen. Wat je echter snel vergeet zijn de dagen dat je ongemerkt veel in de auto zit en bij elkaar opgeteld aardig wat km's maakt.

Aan alles is een mouw te passen, de vraag is of je dat wilt.

Terechte opmerking!
Dat is ook de reden dat we de auto even een paar dagen willen hebben staan zodat we wat van die incidenteel volle dagen kunnen uitproberen.
We hebben 1 groot voordeel: schoonfamilie woont in dezelfde stad, de rest van de meestvoorkomende verplaatsingen (naar mijn ouders/zusje/werk) zit ik op max. 20km enkele reis...dus qua kilometers geen enkel probleem.
Het werk van S. zit op ongeveer 45km afstand, alleen de straks een studie in Utrecht. Dus dat laatste kunnen we dan ook mooi even testen hoe dat zou gaan.

Maar het is wel onze bedoeling om 2 auto's te houden: 1 voor de hoofdzakelijke kilometers (Zoë) en 1 voor meer ruimte en de grotere afstanden.

Laadsnelheid op de snellader is de minst fijne op de Zoë, slechts 50 kW dus een laadstop bij fastned kost wat meer tijd dan een Tesla of andere luxe EV.
Hoe vaak gebruik je dat? Vaak om nog nét even je bestemming te halen, laat dat een paar keer per jaar een half uurtje kosten...
Een EV als tweede auto is echt ideaal merk ik! (y)

Terug
Bovenaan