Saab 9-5 verkopen maar de auto zit nog in de schadeafhandeling.

Franc 7150650

Net ingestapt
Ik heb een Saab 9-5 bwj 2002 kmstand 371960, ik heb in mei 2020 een aanrijding gehad in Belgie de schade afhandeling is nog bezig helaas , heb de voorruit inmiddels met eigen kosten laten vervangen.
Er is een taxatie rapport opgemaakt van 3200 euro.
De schade die nog moet worden hersteld zijn de kosten te hoog om dit zelf voor te schieten.
Kan ik de auto nu verkopen met schade , nu ze nog bezig zijn met de afhandeling.
Als de auto verkocht is heb ik dan nog recht op gemaakte kosten van de voorruit , en taxatie.
Groeten Franc

Als de schade ( zoals ik het lees ) nog niet is vastgesteld door middel van een taxatie van een expert, bij een schadebedrijf, kan je de auto uiteraard niet verkopen. Hoe moet een derde partij dan in vredesnaam nog bepalen wat de schade is/was. De al gemaakte kosten van het vervangen van de ruit kan je wellicht dan nog wel vergoed krijgen omdat je daar een nota van hebt. Maar ik zou de auto maar gewoon even aanhouden zolang dit niet is afgewikkeld.

Is een beetje een standaard rotantwoord, maar hier wel gepast.

Wat zei de verzekeraar toen je ze belde en het vroeg? Die zijn de enige die het met 100% zekerheid kunnen zeggen.

We weten niet eens wie je verzekeraar is. Of wat de polisvoorwaarden zijn.

Franc 7150650 zei:
Heb de vraag aangepast, er heeft al een taxatie plaats gevonden.

Dan is het een compleet ander verhaal. Kan je het niet checken bij je verzekering?
Als er al een taxatie gedaan is zie ik geen reden waarom je de auto niet zonder gedoe zou mogen verkopen.
( mocht in ander geval ook uiteraard maar dan had je nooit die schade meer vergoed gekregen ).

Hou er wel rekening mee dat je natuurlijk nooit die 3.200 Euro ( of ook maar iets in die buurt ) gaat krijgen.
Auto is veel minder waard ( en is dus eigenlijk Total Loss ) en normaal gaat bedrag van waarde wrak ook af van de uitkering die de verzekering moet doen.

Nissan GTR R34 zei:
Omdat die auto wel eens eigendom van de verzekeraar zou kunnen zijn/worden?

Behoud van wrak is niet standaard.

Je bepaald altijd zelf of je het wrak wel of niet verkoopt.
Zeker zoals in dit geval de auto nog gewoon rijd.
Niemand kan je verplichten afstand te doen van jouw auto.
Als een opkoper die de schade expert regelt 500 Euro bied voor de auto maar jij kan hem verkopen voor 600 Euro dan is dat prima, vaak onmogelijk omdat auto ergens in tig stukken onrijdbaar staat te zijn.

Als de schade hoger is als de dagwaarde van de auto is deze inderdaad total loss.
In dat geval moeten er altijd minstens 2 biedingen op de auto worden gedaan.
Ook mag je hem zelf kopen, dat heet dan total loss met behoud van het "wrak".
In dit geval mag je de auto dus nog niet verkopen omdat het anders niet meer mogelijk is dat er 2 biedingen kunnen worden gedaan.
Zoals hierboven al een paar keer is gezegd zou ik even contact opnemen met de verzekering.

In dit geval mag je de auto dus nog niet verkopen omdat het anders niet meer mogelijk is dat er 2 biedingen kunnen worden gedaan.

Ik ga er van uit dat dit inmiddels al gedaan is. Schade is al opgenomen, expert is geweest, auto is total loss, dus verwacht ook dat er al biedingen gedaan zijn.
Indien niet, dan kan auto inderdaad nog niet weg.

Ook mag je hem zelf kopen, dat heet dan total loss met behoud van het "wrak".

Dit klopt niet helemaal of is in ieder geval niet compleet.
Dit is alleen het geval wanneer een auto economisch gezien net wel/net niet Total Loss is. ( economisch, niet technisch )
Auto zal dus eigenlijk naar de opkoper gaan waarna de eigenaar de dagwaarde uitgekeerd krijgt.
Maar de eigenaar is helemaal verzot op de auto ( of heeft geen geld voor een andere auto of welke reden dan ook ) en wil de auto toch koste wat kost behouden.
Klant krijgt dan een uitkering/vergoeding met behoud wrak. Eigenaar kan de auto voor die vergoeding niet laten maken ( bij het schadebedrijf waar auto getaxeerd is ) maar kan dus wel blijven rijden met de auto, meestal gaat het hier om een technisch onschuldige deuk, niet mooi, maar auto rijd er niet minder om.
Klant krijgt dan dus de dagwaarde minus opbrengst wrak uitgekeerd. Voorbeeldje : Auto dagwaarde 3.000 Euro, schade is 2.500 Euro en bieding op wrak is 900 Euro. Eigenaar krijgt dan dus 3.000 - 900 Euro = 2.100 Euro uitgekeerd en kan met de beschadigde auto verder rijden.

Terug
Bovenaan