Ruime zuinige en betrouwbare auto voor max €10.000

A

Anoniem

Guest
Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar een tweedehands auto en kan hier wel wat hulp bij gebruiken, dus vandaar mijn post hier.

Aangezien ik over een aantal maanden vader wordt, zoek ik een betrouwbare, ruime auto, zowel op de achterbank, maar ook qua kofferbak. Het kan een station zijn, maar een ruime sedan zou ook kunnen eventueel. Daarnaast is het verbuik ook belangrijk, dus het liefst min 1 op 16 en daarboven. Enige luxe zou ook prettig zijn, navigatie, middenarmsteun, etc..

Ik rij niet heel veel kilometers, maar ik heb eigenlijk geen idee tot welke km stand het verstandig is om een tweedehands auto te kopen. Op een of andere manier heb ik het idee dat het max 95.000 mag zijn, maar daar heb ik niet echt een reden voor. Het lijkt me in ieder geval fijn om er nog jaren mee vooruit te kunnen.

Uiteraard heb ik zelf al het nodige onderzoek gedaan waaruit de volgende autos kwamen:

- Renault Clio Estate:

Redelijk ruime auto, achterbank wel redelijk krap voor volwassenen. Van buiten mooi uiterlijk, maar van binnen een beetje veel plastic. Worden er wel veel van aangeboden, voor een redelijke prijs, en relatief lage km stand.

- Renault Megane Estate:

Voor mijn gevoel iets meer auto dan de Clio Estate. Ook zeker ruimer van binnen, achterbank en kofferbak. Ze worden onder de 10.000 aangeboden, maar dan is de km stand tussen de 85.000 en 95.000. Ook denk ik dat deze iets minder zuinig is dan de Clio Estate.

- Skoda Rapid:

Hierbij is de keus uit de versie met kont of zonder kont. Beide auto's zijn behoorlijk ruim, waarvan de versie met kont zelfs een grotere kofferbak heeft dan de Megane Estate. Auto is wel redelijk smal wat ik zo lees, en misschien wat minder robuust dan de Megane Estate, heb ik het idee.

- Seat Toledo:

Voor de Toledo gelden eigenlijk dezelfde dingen als voor de Rapid. Echter is er van de Toledo alleen de versie met kont.

Ik ben benieuwd wat jullie van deze opties vinden, en uiteraard sta ik open voor nieuwe suggesties, graag zelfs.

Wat betreft te bovenstaande opties, vraag ik me af of ik bijv beter een Clio met lagere km stand kan kopen, of toch een Megane met een wat hogere km stand. Daarnaast heb ik nog nooit in de Rapid of Seat gereden, dus heb geen idee hoe goed deze autos zijn, buiten de ruimte die ze bieden om.

Zoals eerder gezegd ben ik zeer benieuwd naar jullie mening en/of advies.

Dank jullie wel

De rapid met kont en de toledo zijn een liftbackmoddllen. Het voordeel van de toledo is dat die langer is geleverd dan rapid liftback, dus de toledo is er ook even geweest met verbetere techniek en motoren. Bij rapid hatchback is wel langer geleverd.

Bij de clio voor een facelift model gaan.

Tot 100.000 km zoeken is vooral psychologisch, tip kijk iets boven de 100.000 km en je vind wellicht een betere deal. Of je voorganger hem nou over de 100.000 rijdt of jij, maakt niet zoveel uit.

Je kan in sommige gevallen beter op bouwjaar selecteren, zo nieuw mogelijk, dan op km stand.

Frits79 zei:
Kijk ook eens naar een Ford Focus met 1.0 ecoboost motor.
focus wagon
Dankjewel voor de tip. Ik dacht ergens gelezen te hebben dat het verbruik van deze auto behoorlijk tegenvalt, maar ik kan het mis hebben. Moet wel bekennen dat qua uiterlijk, zowel van binnen als buiten, ik de Megane, Clio en Rapid, mooier vindt.

Auto encyclopedie zei:
De rapid met kont en de toledo zijn een liftbackmoddllen. Het voordeel van de toledo is dat die langer is geleverd dan rapid liftback, dus de toledo is er ook even geweest met verbetere techniek en motoren. Bij rapid hatchback is wel langer geleverd.

Bij de clio voor een facelift model gaan.

Tot 100.000 km zoeken is vooral psychologisch, tip kijk iets boven de 100.000 km en je vind wellicht een betere deal. Of je voorganger hem nou over de 100.000 rijdt of jij, maakt niet zoveel uit.

Je kan in sommige gevallen beter op bouwjaar selecteren, zo nieuw mogelijk, dan op km stand.
Dat klopt inderdaad. Ben alleen bang dat deze bouwjaren van de Rapid en Toledo boven mijn budget liggen. Wat betreft de km stand, het ging mij er meer om dat ik nog lange tijd met de auto kan doen. Als ik voor de Clio zou gaan, dan zal het inderdaad minimaal bouwjaar 2013 zijn.

Als je weinig km per jaar rijdt, is verbruik geen groot issue voor de maandelijkse lasten. Dan zou ik eerder kijken naar gewicht en verzekeringspremie. Dat zet meer zoden aan de dijk.

Auto encyclopedie zei:
Klopt de clio die in 2013 op de markt kwam, kreeg in 2016 een facelift en hierbij werd het dashboard hoogwaardiger.
Goed om te weten, dankjewel!

vertmaori zei:
Als je weinig km per jaar rijdt, is verbruik geen groot issue voor de maandelijkse lasten. Dan zou ik eerder kijken naar gewicht en verzekeringspremie. Dat zet meer zoden aan de dijk.
Dat is een goede tip, nog niet op deze manier over nagedacht.

Ik denk dat de Renault Megane voor mij afvalt eerlijk gezegd. Ik zag veel exemplaren met een 1.2 TCE staan. Nu kwam ik er gister achter dat deze motor niet al te goed bekend staan en behoorlijk wat problemen kent, vooral met olieverbruik en de ketting. Misschien is dit de reden dat ze voor een relatief lage prijs worden aangeboden.

Total Loss zei:
Frits79 zei:
Kijk ook eens naar een Ford Focus met 1.0 ecoboost motor.
focus wagon

Wat dacht je, ik selecteer op kilometerstand hoog? ;)
Ik heb gewoon een mooie exemplaar opgezocht(zo op het oog)
Als je het uiterlijk niks vind, dan zou ik het niet doen natuurlijk, ik heb 2 collega's die er 1 rijden en die halen met gemak 1:18 en ligt het vooral aan je rechtervoet.

L 2718327 zei:
Ik denk dat de Renault Megane voor mij afvalt eerlijk gezegd. Ik zag veel exemplaren met een 1.2 TCE staan. Nu kwam ik er gister achter dat deze motor niet al te goed bekend staan en behoorlijk wat problemen kent, vooral met olieverbruik en de ketting. Misschien is dit de reden dat ze voor een relatief lage prijs worden aangeboden.

Klopt de 1.2 tce is berucht dan is de 1.4 tce een iets betere keuze, de oude wetse 1.6 is ook het overwegen waard.

https://www.autowereld.nl/renault/clio-estate/tce-103pk-collection-unieke-km-nap-36928066/details.html het oude model ging ook als 1.2 tce , door het leven, maar deze motor heeft niks te maken met de beruchte 1.2 tce, die later zijn entrede maakte

Met zo'n Focus heb ik 1:16,5 gemiddeld gereden. En eigenlijk haalde je dat elke tankbeurt ook wel. Alleen op de buitenlandse ritten met 130+ op de autobahn ging ie naar 1:14,5.
Let bij dit model op dat de distributieriem vervangen is. Dat is een complex klusje en moet elke 10 jaar, en de meesten in jouw zoekgebied zijn nu tegen de tien jaar oud.
Overigens vind ik de Focus niet heel ruim op de achterbank. Dan kan je beter naar een Leon of Octavia kijken bijvoorbeeld.

Gezien het budget is een Dacia Logan MCV ook een heel goed en betrouwbaar alternatief.
Of kijk naar de Kia Ceed vanaf 2012, dit is een erg goede auto.

Bij de Renault Clio Estate kun je het beste de 0,9 TCe motor kiezen, en het faceliftmodel die in de loop van 2016 kwam.
Bij de Megane 3 kun je het beste de 1.6 16V motor, of 2.0 16V motor met automaat kiezen. Dit zijn degelijke motoren met indirecte injectie en zonder turbo. In mijn Laguna 3 uit 2009 zat de zelfde 2.0 motor, de auto, motor en techniek was na 11 jaar en 180.000 km nog ( vrijwel) als nieuw

Ik zou niet al teveel selecteren op kilometerstand, veel korte stukjes zijn heel erg slecht voor een auto.
Auto's kunnen daar heel hard door slijten. Van veel warme kilometers op de snelweg slijt een auto amper. En een auto verouderd ook gewoon door invloeden van het weer.

Belangrijk is de staat van onderhoud, en natuurlijk hoe er mee is omgegaan.
Veel mensen zoeken tot 100.000 km waardoor je voor een auto veel meer betaald.

ak2 zei:
Gezien het budget is een Dacia Logan MCV ook een heel goed en betrouwbaar alternatief.

Bij de Renault Clio Estate kun je het beste de 0,9 TCe motor kiezen, en het faceliftmodel die in de loop van 2016 kwam.
Bij de Megane 3 kun je het beste de 1.6 16V motor, of 2.0 16V motor met automaat kiezen. Dit zijn degelijke motoren met indirecte injectie en zonder turbo. In mijn Laguna 3 uit 2009 zat de zelfde 2.0 motor, de auto, motor en techniek was na 11 jaar en 180.000 km nog ( vrijwel) als nieuw

Ik zou niet al teveel selecteren op kilometerstand, veel korte stukjes zijn heel erg slecht voor een auto.
Auto's kunnen daar heel hard door slijten. Van veel warme kilometers op de snelweg slijt een auto amper. En een auto verouderd ook gewoon door invloeden van het weer.

Wat is er precies anders aan het facelift model van de Clio Estate? Is hier motorisch bijv ook iets aan veranderd?

Het verschil is dat de 1.2 tce toen ook met een handbak leverbaar werd en wellicht dat de problemen toen ook inmiddels waren opgelost.

Maar nogmaals bij een late clio 3e generatie 2006-2013 ,hou je heelveel geld in je zak en heb je nog ouderwetse betrouwbare techniek aan boord.

L 2718327 zei:
ak2 zei:

Wat is er precies anders aan het facelift model van de Clio Estate? Is hier motorisch bijv ook iets aan veranderd?

Nee de 0,9 TCe motor is prima. Bij de 1.2 TCe zijn wel verschillende updates geweest, de kinderziektes zoals inhouden en een hoog olieverbruik waren toen verholpen.
In de facelift uitvoering zijn mooiere materialen gebruikt, en is de afwerking beter. Het windgeruis is ook minder.

Terug
Bovenaan