Ruime gezinsauto het liefst met plek voor 3 kinderzitjes achterin

Jan Willem 7881347

Net ingestapt
Hallo,

Mijn vrouw en ik zijn op zoek naar een nieuwe auto. Om hetgeen we zoeken beknopt te houden, bij deze de eisen:

- auto vanaf 2018, tenzij het een super betrouwbare Japanner is
- km stand van maximaal 120.000
- budget van rond de €20k (+-€15K eigen geld en inruilen van onze Peugeot 2008 Allure uit 2017 met een km stand van 137.500)
- Verbruik is geen prioriteit
- Geen voorkeur automaat of handbak
- Benzine of hybride
- Gebruik als gezinsauto, boodschappen doen, vakantie, 2x in de week naar werk (+- 200km) dus minder dan 12k km per jaar
- Trekhaak is een pré
- Gezin van 4, mogelijk in de toekomst 5, oudste is nu bijna 2. Jongste een paar weken. Het liefste hebben we daarom ook een auto waar 3 kinderstoelen op de achterbank passen.
- Ruime kofferbak ivm kinderwagen
- We hebben nog veel geduld aanschaf kan ergens volgend jaar ook nog plaats vinden.
- Hij moet betrouwbaar zijn
- Laag in onderhoudskosten

We hebben al wel wat rondgekeken en rondgevraagd, een aantal auto's die we tegenkwamen waren:
- Volkswagen Touran, deze heeft volgens de ANWB echter last van veel kleine euvels. Na meerdere jaren van duur onderhoud aan onze Peugeot schrikt dat toch wat af.
- Renault Grand Scenic IV, lijkt betrouwbaar, maar mist Isofix aansluiting voor de middelste stoel
- Renault Espace V, wordt door de ANWB omschreven als zeer betrouwbaar, maar volgens iemand op het internet was deze een stuk duurder in onderhoud dan de (Grand) scenic. Iemand die daar nog iets zinnigs over kan zeggen?
- Ford s max/galaxy, volgens ANWB heeft de motor last van haarscheurtjes waarna het hele motorblok vervangen moet worden... Dit klinkt als... Nogal een risico
- Skoda Kodiaq, al is deze echt flink aan de bovenkant van ons budget, lijkt wel heel betrouwbaar te zijn

Hopelijk kunnen jullie wat inzicht verlenen... De voornaamste reden voor een betrouwbare auto die laag in onderhoudskosten is, is dat we dat gevoel niet hebben met de Peugeot die we nu hebben. Er lijkt elk jaar wel weer wat te zijn tijdens de onderhoudsbeurt waardoor we elk jaar op een ruime €1500 euro uitkomen voor onderhoud... 3 jaar op rij geeft dan weinig vertrouwen voor de toekomst...

Is een Citroën C4 Grand Picasso iets? En ruimte en comfort. Daar konden sowieso 3 stoeltjes / zitverhogers in naast elkaar, maar of ze allen IsoFix hadden weet ik niet meer. Passagiersstoel vooraan had wel Isofix. Dus zeker 3 zitplaatsen met dat systeem.

- Renault Espace V, wordt door de ANWB omschreven als zeer betrouwbaar, maar volgens iemand op het internet was deze een stuk duurder in onderhoud dan de (Grand) scenic. Iemand die daar nog iets zinnigs over kan zeggen?

Espace is hoger in de markt gezet, mooiere materialen, grotere motoren. wat automatisch ook iets duurder onderhoud, remmen, banden, verbruik, etc. Met mogelijk 3 kinderen en dit budget zou dit voor mij de absolute keuze zijn. Mooie auto , praktisch en 3 gelijke stoelen achterin

Goed alternatief is de (grand) scenic, in alles net iets goedkoper.

galaxy is meer in lijn met de espace qua kosten, wel heel fraai overigens.

- Ford s max/galaxy, volgens ANWB heeft de motor last van haarscheurtjes waarna het hele motorblok vervangen moet worden... Dit klinkt als... Nogal een risico

als dat al zo is, dan gaat het om een specifieke motor. zo'n galaxy en s-max zijn met vele verschillende motoren geleverd. maar net als de espace dus wat groter, zwaarder en ook iets duurder in maandelijkse kosten. maar ook meer auto. dan bijvoorbeeld een touran

Kodiaq is een SUV en geen MPV. op een of andere manier laat dat de prijs stijgen. Op het werk is een Skoda Kodiaq 1.5 DSG kapot gelopen na 4,5 jaar, maar dat was er maar 1, volgens mij in algemeenheid redelijk betrouwbaar, zeker zonder DSG, maar duur in aanschaf inderdaad.

Laatst bewerkt:
De Dacia Jogger is denk ik ook een goed alternatief, is geleverd als 5 en 7 persoons uitvoering.
Is een hele betaalbare en ook betrouwbare auto.

Ik sluit me bij Barri aan:

Binnen budget en met de fijne en zuinige 1.5 motor:

Terug
Bovenaan