Rover 45 stottert en bonkt!

Pjotr

Asfaltkampioen
Paniek!!

Zoals gezegd doet de rover raar!
Stationair loopt ie goed, maar tijdens het rijden bonkt ie, valt ie, slaat ie over en stottert ie. Zowel op de snelweg als "gewoon".

Koppeling intrappen lijkt het stotteren te verminderen.

Wat kan dit zijn?

De auto is "goed afgesteld" motor loopt goed, heeft pas "schoonmaak middel" (geen idee hoe het heet) gehad door de benzine.
Oh en hij heeft een nieuwe koppelingsplaat , en nieuwe waterpomp en Distributieriem.
We moeten nog naar huis, circa 115 kilometer , is dat vertrouwd?

Hoewel er veel verschillende oorzaken kunnen zijn (denk bv aan slechte brandstofaanvoer en problemen met de kleppen), is mijn eerste verdachte ook ergens in het ontstekingstraject. Het lijkt erop dat je auto op drie cilinders loopt. Stationair is dan nog wel te doen voor de motor, want dat kost nauwelijks kracht. Maar tijdens het rijden is het erg merkbaar omdat je 25% van je vermogen mist en de boel niet meer synchroon loopt.

Begin inderdaad even met het controleren vd bougiekabels, mogelijk is er eentje los. Is dat niet geval, check dan de bougies zelf door ze stuk voor stuk uit de motor te halen. Is er 1 nat en zwart, xit daar je probleem.
Niks zichtbaar? Snel testen doe je door de bougie in de kabel te stoppen en het boogje tegen een stuk metaal te houden. Als de bougie vonkt zodra je probeert te starten is het ontstekingstraject voor die cilinder in orde. Als alle bougies netjes vonken zit je probleem dieper, je gaat dan meer richting de ontsteking zelf of toch problemen in andere delen van de motor.

Succes!

Wouzzie zei:
Niks zichtbaar? Snel testen doe je door de bougie in de kabel te stoppen en het boogje tegen een stuk metaal te houden. Als de bougie vonkt zodra je probeert te starten is het ontstekingstraject voor die cilinder in orde.

Succes!

Dan mag je inderdaad wel succes wensen. Als je dit probeert zonder enige ervaring en de juiste tools kan je een opdonder krijgen die zelfs dodelijk kan zijn.
Niet zo'n best advies dus...

Dat doe je inderdaad met een geïsoleerde tang.

Ik neem aan dat de auto is voorzien van een OBD-aansluiting, dan is het handigste om 'm even te laten uitlezen.

Een slecht of niet werkende lamdasonde kan deze klachten ook geven.
Zou hem idd laten uitlezen en ook de CO meter in de uitlaat om de werking van de lamdasonde te meten.

Oh ja... hier moet ik ook nog reageren..

We zijn gaan rijden, met enorm stotteren en inhouden EN bonken. Bij Zwolle hebben we ergens gegeten en na ongeveer anderhalf uur weer verder gereden. Het schokken en bonken was toen niet weg, en leek erger te zijn geworden, we zijn toen naar de eerste de beste parking gegaan, en daar de ANWB gebeld.

Die zijn langsgekomen, na ongeveer een minuut of 45. Stationair loopt de auto mooi, dus er was niets te merken, de man heeft aan zo'n beetje elke stekker, kabel EN slang gezeten, de auto geprobeerd uit te lezen, wat niet werkte.. Aangezien er geen motormanagement lampje brandde, konden we "gewoon" rustig rijdend naar huis.
Woorden als Benzine-filter werd ook genoemd, net als Bobine.

Warempel de auto had nadien nergens last van! We zijn veilig thuisgekomen, maar toch zou de Rover vrijdag even langs de garage gaan.

Daar was dus nog steeds niets aan de hand. Is de Rover dan een echte karakter auto? Compleet met nukken..

Toch een Bobine besteld, en een krukas-sensor. De auto uitgelezen, en er waren 15-20 meldingen.

Vandaag van Assen naar Teuge gereden, en er was niets aan de hand, op de terugweg begon het stotteren weer, en inhouden en bonken.
Wel uiteindelijk thuis gekomen, en daarna is mijn auto maar gebruikt, dat leek me/ons iets beter..

Maandag maar weer naar de garage!

Klinkt als een bobine inderdaad, maar dat is ontsteking en zou betekenen dat de ontbranding niet goed is wat het inhouden en stotteren verklaart.

ik had het in "mijn auto" een verhaal geplaatst, maar ik plaats het hier ook...

Toen was het tijd om door te gaan, richting het Wesley, om niet alleen een paar kleine dingen aan hem te geven, maar ook om zijn "Opel-Museum" te zien. Super leuk natuurlijk, m'n vader ontpopte zich als waar Opel-liefhebber..
En als klap op de vuurpijl zijn we ook nog een rondje gaan spotten, tot grote ergernis van anderen, maar tot groot vermaak van Wesley & ondergetekende!

Veel te laat, vanwege het feit dat Den Bosch compleet open ligt EN omdat het kei gezellig was (nogmaals bedankt voor de gastvrijheid Wesley), was het weer tijd om richting huis te gaan. Daar was de Rover het niet mee eens, en in Den Bosch begon ie weer met stotteren...
Op de snelweg was het ergerlijk, en toen kreeg m'n vader het lumineuze idee dat ik ook wel een stukje mocht rijden, nouja dat had ik al geopperd voor het stotteren begon.

Maar dan kan ik ook de bevindingen delen..
Het lijkt alsof het snelheidsafhankelijk is, boven de 110-120 lijkt het stotteren minder te zijn, soms helemaal niet.
Daarnaast lijkt het erop dat de auto het doet op lange afstanden, Assen-Volkel (snelweg) - Den Bosch (dorpjes & file) ging stottervrij, pas op de terugweg begon het weer.
Net als naar Uden, heen ging goed, terug niet.

Stationair loopt de auto mooi, niets aan de hand. De grappenmakerij lijkt haast te zijn begonnen NA de montage van een distributieriem.
Vervangen zijn de bougies, bobines, en krukas-sensor, en er is een nieuwe koppelingsplaat gemonteerd (staat volgens mij los ervan)
Kilometerstand is 102.000 of in de buurt..
Gisteren is m'n vader weer geweest naar de garage, en daar is de auto uitgelezen, hij had 28(!!) storingen, en hij had storingen in alle injectors..
De auto gaat nu de 28e heen, klaarblijkelijk kan het niet eerder..

Iemand enig idee wat het zou kunnen zijn? Of tips?

Hallo ik ben niet zo actief op het forum, maar van het stotteren en bonken zoals zoon Pjotr schreef is opgelost thuis zoeken en overal aan zitten, na , nieuwe bougies bobine's krukassensor en nog wat andere dingen gemonteerd te hebben, bleek de oorzaak de sensor op van de gasklep te zijn een nieuwe er op en nog geen last weer gehad.

Terug
Bovenaan