Rootes Topic, dus Sunbeam/Humber/Singer/Hillman/Commer

Marcel Br zei:
Stif zei:
:D
Ga dit topic eerst maar eens even helemaal doorlezen beste Pauli, tot en met de passat aan toe!!

Dan ... je wel anders. (op de drie stipjes dien je hard piep te roepen)

Dit is een Rootes topic, waar gaat het over de Passat :confused:

Zie de link hierboven.(het liefhebbers van de volkswagen passatb1/audi80b1 topic)

De kaartenbakken in de voordeuren zijn niet erg fraai. Door de jaren heen zijn er menig schoenenzolen langs geschuurd en de kleur van het kunststof is ook niet meer zoals het bedoeld was. Die strepen van de schoenzolen kreeg ik er met geen mogelijkheid vanaf.
Bovendien zijn er speakergaten in gemaakt en dat kan ik helaas niet camoufleren.

24dg0bb.jpg

Voor de nieuwe deurpanelen heb ik nieuw skaileer uitgezocht in beige. Deze kleur diende als voorbeeld voor de verf waarmee ik de kaartenbakken ging rollen. Dit is een kunststof primer die je op kleur kan laten maken. Ook de speaker rasters heb ik in deze kleur gemaakt.

2hcdgnm.jpg

Waar staat deze station te koop???? , Betreft het laatste model vergelijkbaar met Rush zijn avenger.
Toppunt van badge engineering , Talbot, Peugeot, Sunbeam, Hillman, Chrysler France pffff
Maar nogmaals waar tekoop ...
Groet van Sceppie

sceppie zei:
Waar staat deze station te koop???? , Betreft het laatste model vergelijkbaar met Rush zijn avenger.
Toppunt van badge engineering , Talbot, Peugeot, Sunbeam, Hillman, Chrysler France pffff
Maar nogmaals waar tekoop ...
Groet van Sceppie

Porto, Portugal

Das helemaal fraai , ben ik wel eens geweest voor mijn werk om een iso audit uit te voeren.
Heb je een linkje ...?
Groetjes Theo

Oeps , had niet in de gaten dat het bedrag het linkje was..., dat heb je met analooog opgevoede 55 + types .
Dank

Volgens mij is het inderdaad een samengesteld front. Bij mijn auto zitten de knipperlichten meer in het spatbord verwerkt. De zijkant is iets ronder.

359zsm1.jpg

Met het monteren van de stoelen zijn we weer een stapje dichterbij de voltooiing gekomen. Het streepjesmotief is er zo één die je alleen in de jaren zeventig kon tegen komen.
De stof is tot 2 maal aan toe gereinigd.

2ufy2jl.jpg

Het skai leer was niet meer in al te beste conditie. Ik heb er voor gekozen om die opnieuw aan te brengen. De skai komt ook terug op de B-stijlen en deurpanelen.

335f807.jpg

Op dit moment ben ik niet de enige die een Rootes auto aan het restaureren is. In Friesland wordt de laatste hand gelegd aan een Humber Sceptre mk1.
Over de restauratie kan ik geen details vertellen maar wellicht dat Sceppie er meer over weet.
Aan mij is in ieder geval gevraagd om de foto's te posten.

211v21t.jpg

ml4lkx.jpg

6q8wf5.jpg

15wx65y.jpg

2efsufo.jpg

Zodra Sceppie daar net iets meer tijd voor heeft komt hij hier op terug, Nb, bij de laatste foto is nog een glimp te zien van een Sunbeam Rapier .
De eigenaar heeft ook nog een Sunbeam Alpine dus een groot liefhebber van Rootes mobielen.
Mvg Theo alias Sceppie

Betreft dus een Humber Sceptre bj 1963, Humber de topklasse uit de Rootes stal.Waar Sunbeam meer voor sportiviteit stond was de Humber statig met een hoog afwerkingsnivo. Churchill reed oa in een Humber.
Een Sceptre met een verhaal, de eerste eigenaar was in dienst van de overheid en gestationeerd in Thailand. Daar heeft de Sceptre rondgereden totdat de eigenaar weer terug ging naar Nederland , ja hoor incl Sceptre .
Tot 1978 bleef hij rijden echter de bolide was aan groot onderhoud cq restauratie toe en belande in een loods en uiteindelijk 3 jaar in een weiland .
In 2013 besloot de eigenaar afstand te doen en bood hem te koop aan.
Mijn vriend ontdekte hem op het grote internet ,de verkoop werd afgerond en samen met hem hebben wij de Sceptre uiteindelijk opgehaald.
Naast de Sceptre stond ook nog een Sceptre mk 3 , ja gebroederlijk naast elkaar daar in dat Drentse weiland.
Achteraf heb ik spijt dat ik deze auto toen niet gekocht heb ...Waar is hij gebleven .....Betrof een exemplaar met zeer speciale opties af fabriek.
De Sceptre , 63 verhuisde naar het Friese land waar hij in 5 jaar gerestaureerd werd . De foto’s spreken voor zich alhoewel het jammer is dat er geen foto’s bij staan van hoe hij gevonden werd in het weiland.
Ruud heb jij die niet gekregen.....
Op zeer korte termijn moet de auto voor de Rdw keuring en daarna te bewonderen op onze wegen en in September in Appelscha , het jaarlijkse oldtimer manifestatie waar wij altijd zijn met onze zeldzame Rootes bolides.
Groet van Theo van der Sceppie .

De Sceptre stond dus weg te rotten in een weiland en gelukkig is hij in goede handen terecht gekomen. Je moet ook wel een echte liefhebber zijn om hier nog wat in te zien. Inmiddels heb ik nieuw materiaal binnen gekregen en de foto's spreken voor zich.

wv78l0.jpg

2u5ev0h.jpg

Moet je zo'n achterklep zien:eek:

2m2vwqo.jpg

De motorruimte was ook pittig geoxideerd. Dat zo'n ding dan weer gaat lopen.

bedbgj.jpg

k34q6u.jpg

En dan nu het eindresultaat. Werkelijk magnifiek.

t9uu7a.jpg

Gut, zat ik even met schele ogen te kijken => er zitten 2 kleuren lak op de auto.
Respect voor 't werk. Prachtig resultaat. Stond er maar treurig bij in 't weiland.

Breaking News.
De Humber Sceptre van onze top restaurateur uit Friesland is vandaag met flag en wimpel door de RDW keuring gekomen.
With compliments .
Sceppie

Vandaag mocht ik de deurpanelen komen halen. Door het vele vocht in de auto waren de panelen zo golvend dat ik er zeeziek van werd als ik er naar keek.

mj0e50.jpg

Ze waren vies en beschimmeld en het chroom van de biesjes ontbrak op de meeste plaatsen.

33ussb9.jpg

Door het zonlicht was de beige kleur van het skai grijs geworden.

wkp7px.jpg

Kortom geen bruikbare panelen. Ik heb nog geprobeerd om de golven eruit te krijgen en het chroom weer opnieuw aan te brengen maar niks lukte echt mooi.
Dus heb ik nieuwe panelen gemaakt en die aangeleverd bij de stoffeerder. Samen nieuwe skai uitgezocht en de nephouten stroken opnieuw aan laten brengen. Dit is het resultaat.

2zs40lg.jpg

Ik ben het hele topic even doorgegaan want ik had dit topic toch al een tijd niet geopend zag ik. Wat een meesterwerk weer, Rush. Geweldig!! Ben wel benieuwd om 'm eens naast de groene Passat te zien om de kleuren te vergelijken.

Hoe heb je het uiteindelijk opgelost met de tweekleurige deurrubbers?

De Avenger rijdt nog niet dus gaat nog niet naar buiten. Zo gauw zich de gelegenheid voordoet zet ik hem naast de Passat. Zelf ben ik ook benieuwd of het nu dezelfde kleur is.
Met de tweekleurige rubbers is het goedgekomen. Ik heb een adres gevonden in Engeland. Ze maken meerdere combinaties maar dan is het rubbere deel altijd zwart.

2ljte08.jpg

Inmiddels heb ik wat deurpanelen gemonteerd. Het is wat passen en meten omdat ik de panelen nagemaakt heb. De knopjes om de deur van binnen op slot te doen bestaan uit 3 delen. Dan heb je zoiets van hoe zat dat ook alweer.

2jfgmzd.jpg

ik bezit 2 fasback rapier en ben op zoek naar rubber geleiders met zwaluw vorm voor de achter zij ruiten die er verticaal inschuiven
weet er iemand waar ik die moet bestellen?

Een opvallend bericht, voor zover ik weet / wist ... zijn er ca 6 Sunbeam Rapier fasbacks overgebleven in ons kikkerlandje .
En zo opeens uit het niets een voor mij onbekende ( welkom ) die doodleuk komt melden in het bezit te zijn van 2 stuks .
Het bewuste onderdeel heb ik ( wij ) hoogstwaarschijnlijk wel maar sorry deze houden wij op reserve . Samen met nog 2 Sunbeam vrienden hebben wij een scala aan reserve onderdelen , vandaar
Het zal heel lastig zijn om dit te vinden.
Kom graag met U in contact theo.haverkamp@hetnet.nl

sceppie zei:
Een opvallend bericht, voor zover ik weet / wist ... zijn er ca 6 Sunbeam Rapier fasbacks overgebleven in ons kikkerlandje .

Wellicht komt Christiaan uit België? Rush heeft ook een Rapier, misschien weet die nog wel een adres.

Ah België even niet bij stilgestaan . .. Welkom !
Ruud is 1 van mijn vrienden en tevens mede-eigenaar van de reserve onderdelen .Hopelijk heeft hij de gouden Tip

ik woon in Ertvelde Belgium en heb nog een Alpine serie 2 en een Scepter en wil de foto invoegen maar dat lukt niet

Nogmaals Welkom , een ieder is welkom.
Een Sceptre 2 of een 3 Arrow serie . De 3 heeft weer veel overeenkomsten met de Rapier fastback .
Mvg Theo eigenaar Arrow Sceptre en Rapier

Voor degenen die nog nooit een Avenger van onderen hebben gezien komt nu een foto daarvan. Ik moest de bodem nog inspecteren of er nog plekjes waren overgeslagen bij het tectyleren.

24xm4c0.jpg

Voor den liefhebber

https://www.autoweek.nl/autoreview/30699/sunbeam-sceptre-1974/

Zit u ook zo te klooien met die spambeveiliging ....

Fantastisch werk aan de Avenger, heerlijk!

Stif zei:
Deze zette ik ooit eens op de gevoelige plaat!
Foto-CK4MNUAQ-D.jpg

Foto-UEW448XM-D.jpg

Stif zei:
Het is een Sunbeam Chamois uit 1970, ik zag hem zo'n twee jaar terug, nu kan ik echter het kenteken niet meer vinden hij zal wel geschorst zijn ofzoiets

Oei, dat is lang geleden (in Hoorn, fietste er ook vaak langs). Maar de auto wordt op dit moment gerestaureerd door een bekende en komt dus weer terug de weg op!

Op de auto hoort nog een vinyl dak. Dat werk heb ik uitbesteed aan de bekleder die ook de deurpanelen heeft bekleed.

2iad0tu.jpg

351tkew.jpg

Tijdens de testritten kon ik een zingend geluid horen dat steeds hoger werd naarmate de snelheid toenam. Als ik mijn voet van het gas afhaalde was het geluid weg. Conclusie was versleten lagers in het differentieel. Toen ik de auto testte voor de restauratie was me dat geluid niet opgevallen.
Dus differentieel maar uit elkaar.

2uy6jyx.jpg

el33oy.jpg

10msox2.jpg

De tankmeter wil niet functioneren. Als je er rechtstreeks spanning op zet dan slaat ie wel uit. Dan maar het mechanisme controleren.

nrtc7.jpg

Terug
Bovenaan