Rood licht camera: boete of niet?

A

Anoniem

Guest
Ola!

Toen ik net aan kwam rijden richting het stoplicht bij de Lelylaan in Amsterdam sprong het stoplicht op oranje. Nu weet ik dat daar een rood licht flitscamera staat, dus ik remde in een reflex af. Toch ben ik de stopstreep iets gepasseerd toen het nog oranje was.. tot op de eerste lus ongeveer.. de tweede niet.

Vervolgens sprong het stoplicht op rood, maar stond ongeveer de helft van mijn auto dus voorbij de stopstreep stil. Nu vroeg ik mij af of dat telt als ‘door rood rijden’ of niet. Oftewel.. kan ik een boete verwachten?

Volgens mij niet. Als je wel al geflitst bent, is ook op de camera is te zien dat de snelheid 0 is. Ben zelf ook wel eens door gegleden over de helft van een auto lengte, gelukkig niets geraakt, maar ook niet geflitst.

Nee volgens mij niet.

Er zijn twee lussen na de stopstreep en die meten dus ook je snelheid. Dat is zeker een autolengte waar je dan volledig overheen moet. Een beetje doorschieten mag, soms gaat dat al hrel snel bv bij werkvoertuigen en vrachtwagens die ook wat uitsteken aan de voorkant.

Denk bijvoorbeeld aan die motorrijders die voor een auto gaan staan. De dienders hebben geen zin om die allemaal handmatig eruit te filteren.

Flitsfoto's zijn nagenoeg direct in te zien tegenwoordig via: https://www.cjib.nl/ en klik op Digitaal loket.

normaal maakt die 2 fotos als je op foto 2 verder bent dan op foto 2 dan krijg je de boete.

Terug
Bovenaan