Rood accu lampje

Danny 2213429

Net ingestapt
Vandaag brandt ineens in de file het rode acculampje van mijn kia ceed crdi uit 2007.

Nu moest ik zeker nog 10-a 15 kilometer rijden en bij aankomst auto uitgezet.

Na een uur moest ik heel even weg nml 5 kilometer verderop zijn na start en weer verlichting ect aan te zetten bleef de ceed gewoon rijden.

Bij aankomst auto uit en na een uurtje weer gestart alles aan gezet en weer richting huis.

Al die tijd rood accu lampje gebrand verlichting ging niet minder ruiterwissers bleven op goede snelheid radio en kachel bleven gewoon werken.

Wat ziu er kunnen zijn en is het evt ernstig

Die stopt er vanzelf wel mee als de accu leeg getrokken is.... bij een diesel duurt dat alleen wat langer als bij een benzinestoker omdat vanwege het principe van zelfontbranding in die motor geen bougievonkjes nodig zijn.
Voor rode lampjes op het dash geldt exact hetzelfde als voor verkeerslichten: niet doorrijden bij rood.

Muddy Bandit zei:
Die stopt er vanzelf wel mee als de accu leeg getrokken is.... bij een diesel duurt dat alleen wat langer als bij een benzinestoker omdat vanwege het principe van zelfontbranding in die motor geen bougievonkjes nodig zijn.
Voor rode lampjes op het dash geldt exact hetzelfde als voor verkeerslichten: niet doorrijden bij rood.
Aan de andere kant heb je wel gloeibougies die stroom verbruiken plus over het algemeen een startmotor die harder moet werken om de boel aan te krijgen.
Maar inderdaad, het lampje gaat vanzelf wel weer uit.

Nou ik zou eerst nog eens goed checken of de bedrading geen sluiting maken op de een of andere manier, normaal gaat zo`n lampje eerst zwak branden ...goed te zien als je `s avonds rijdt.
Het is wel het eerste waar je aan denkt, dynamo. Maar dat is te checken of de accu wel bij geladen wordt, even met de mulimeter ;)

Een rood acculampje betekent: de dynamo doet z'n werk niet of onvoldoende. Mogelijk is de dynamo defect. Waarschijnlijk zit er een stevige accu in je auto, die het wel een tijdje zonder dynamo volhoud.maar niet eeuwig. Indien je met dit acculampje blijft doorrijden, zal accu leegraken en de auto er vroeg of laat mee ophouden,

Antonia 4168155 zei:
Nou ik zou eerst nog eens goed checken of de bedrading geen sluiting maken op de een of andere manier, normaal gaat zo`n lampje eerst zwak branden ...goed te zien als je `s avonds rijdt.
Het is wel het eerste waar je aan denkt, dynamo. Maar dat is te checken of de accu wel bij geladen wordt, even met de mulimeter ;)

Aangezien de betekenis van het rode lampje al moeilijk is, vermoed ik dat een multimeter niet tot z'n standaard gereedschap behoort en uberhaupt niet weet hoe zo'n ding werkt en wat hij dan moet meten...

Terug
Bovenaan