Roestvorming rond tankdop verwijderen/behandelen

A

Anoniem

Guest
Dag allen,

Rondom de tankdop van mijn Dacia Dokker (bj 2013) is veel roestvorming, zie foto via link onderaan bericht . Het laten behandelen door een professional in de vorm van nieuwe delen inlassen lijkt me een prijzige optie (paar honderd euro?), dus ik wil daar graag zelf mee aan de slag.

Van de Dacia dealer kreeg ik de volgende suggestie mee; roest verwijderen met schuurpapier en daarna behandelen met tectyl.

Op dit forum lees ik echter andere wijzen van behandelen. Ik dacht aan het volgende;

- roest weghalen (met metaal schuurpapier of staalborsteltje?) tot de blanke delen weer verschijnen
- ontvetten (Hammerite metaalontvetter?)
- behandelen met Brunox epoxy roestomvormer
- daarna afwerken met Hammerite?? Of tectyl??

Zit ik hiermee goed? Ik ben op zoek naar de beste oplossing om verdere roestvorming zoveel mogelijk te remmen (het liefst uit te bannen, maar dat lukt misschien niet?) en het hoeft niet per se de mooiste oplossing te zijn (dit deel is niet zichtbaar, omdat er nog een tankklep voor zit).

Alvast dank!

Groet, Esther

https://i.postimg.cc/CM83f9TK/20221012-113811.jpg

De roest zit op de rand van twee metaal delen, misschien veroorzaakt doordat er water in blijft staan. Er zit een afwatering onder de tankdop die misschien verstopt is en de oorzaak is. Oorzaak wegnemen lijkt me als eerste actie het handigst.

Het weghalen van de roest zou ik inderdaad net wat meer doen dan met schuurpapier; er is al metaal wat eraf valt en dat moet eerst weg. Met een stompe schroevendraaier lukt dat vaak wel en voorkomt dat je teveel weghaalt. Je ontkomt er namelijk niet aan om het een en ander te laten zitten zonder echt te gaan slijpen en lassen maar alsnog kan je het wel voor wat jaren afremmen.
Schoonmaken met schuurpapier en staalborstel inderdaad - niet machinaal maar met de hand gezien de nabijheid van de brandstofleidingen.
Vervolgens een roestomvormer erop en de handleiding volgen die daarop staat. Sommige moet je wel ontvetten van te voren en andere niet. Er zijn er zelfs waarbij je het gebied eerst nat moet maken.
Na de roestomvormer een afwerking erop maar dat kan zelfs gewoon een metaalverf zijn; de roestomvormer sluit de roest al af van zuurstof.

Ik verwacht dat je niet alle roest goed afgedekt krijgt met roestomvormer dus het zal wel langzaam verder gaan. Maar zeker als de oorzaak is weggenomen kan het weer heel wat jaren mee.

Het heet niet voor niks roestomvormer en niet blank metaal omvormer. Ik zou met een staalborstel de grootste ellende weghalen. Roestomvormer aanbrengen en de stappen enkele keren herhalen.

Heit blijft echter lapwerk wat terugkomt omdat de roest van binnenuit komt.

Wat is het hier toch op het forum met roest van binnenuit? Je kan toch gewoon duidelijk zien dat het aan de buitenkant begint, zie de roestpunten bovenin.
Het is gewoon een heel dun scherp randje, als je daar een keer langs schaaft is de lak er af. Daarom begint hij te roesten. Had opgelost kunnen worden met een heel simpel rubberen randje.

Afwatering is iets anders, dat kan wel een probleem zijn. Inderdaad nakijken, anders heb je er ook weinig aan om het te repareren, dan begint het meteen weer.

Qua reparatie, als het niet heel mooi hoeft te zijn, inderdaad het meeste weghalen met een staalborstel en misschien schuurpapier op sommige plekjes.
Roestomvormer er op, en weer verven. Ik zou inderdaad iets gebruiken wat tegen een stootje kan. Tectyl, (wel de versie pakken die hard wordt!) Hammerite is ook goed, omdat dat ook nog een beetje met de roest reageert.
Dan zou ik een rubberstripje zoeken wat je over de rand heen kan doen. (zo'n soort u profieltje van rubber) Dan blijft de lak ook gewoon zitten, en is het wat beter beschermd.

Het zal inderdaad niet eeuwig goed blijven, maar dat moet wel weer een hele tijd goed gaan.

Dankjewel voor jullie reacties en meedenken! Ah ja, natuurlijk, beter eerst aan de slag met de oorzaak, mogelijk de afwatering onder de tankdop. Vraagje daarover; kan ik dat zelf (tankdop losschroeven) of kan ik dat beter aan de expert/garage overlaten? Ik heb zelf geen ervaring met het klussen aan een auto, maar kan wel een schroefje loshalen als t niet ingewikkelder is dan dat.

Als je die 2 torxschroefjes losdraait , kijk of je met conserverend spul tussen de spleet kan, verder hoef je hier niet te gaan.

Zou me niet verbazen dat brandstof die tijdens het tanken lekt ervoor heeft gezorgd dat de lak is beschadigd met roest tot gevolg.
Als je het gaat bijwerken, kies dan iets wat bestendig is tegen benzine.
Bij het wegslijpen van de roest niet de fout maken om de tankdop eraf te halen.

Toch is me eigenlijk nooit opgevallen dat er juist achter een tankklep roest optreedt, je dan zou verwachten dat het vaak voorkomt...

Terug
Bovenaan