Roestvorming in de wielkasten

A

Anoniem

Guest
Ik ben trotse eigenaar van een Ford Focus II Wagon 2.0 TDCI, Ik probeer langzamerhand de auto in topconditie te krijgen zodat hij lang mee kan gaan. Onder andere roest aanpakken en verweerde emblemen vervangen.

Nou is bij Ford de lak nou niet bepaald het sterkste punt, en beginnen stukjes van de wielkasten te roesten (zie fotos)
2lz6o5.jpg
28qsoeo.jpg

nou valt het niet op of iets dergelijks, maar het kan zich snel verspreiden en dat wil ik liever voorkomen.
Wie heeft er een manier waardoor ik dit kan aanpakken (zonder naar een schadebedrijf oid te gaan)? Het hoeft er niet zoals het origineel uit te zien, maar dat het in ieder geval beschermd is tegen de roest.

Kaal slijpen met slijptol of afbraamschijf, behandelen met noverox en dan goed aflakken.

Check ook gelijk even de subframes, met name achter......is de Focus ook om bekend en daarom zie je ze ook neit zoveel meer rijden vandaag de dag.

zou er eerst eens met een scotchpad of fijn schuurpapier overheen gaan en kijken hoe ver je komt. Afbraamschijf of slijptol gaat te hard voor dit soort plekken. Eventueel kun je ook beginnen met een staalborsel (hand, geen tol)
Wellicht heb je nog geluk.

Uit mijn ervaring als je het gewoon opschuurt en aflakt, komt het bijna onvermijdelijk terug. Vaak nog sneller dan ervoor, en je verliest steeds meer metaal.

Ik dit een paar keer geprobeert. volledig blank geschuurd en verschillende lagen zink-coating alvorens te lakken. resultaat: 2 jaartjes uitstel en daarna roest het gewoon verder+ het is een zeer zichtbare reparatie, gezien de kliederboel met die spuitbussen.

Dus tja, je zit al snel in de richting van "echt schade herstel" als je het onzichtbaar en permanent wil repareren, met alle kosten van dien.

Zelf ben ik afgestapt van het herverven en ik ben overgestapt op roestomvormer. gewoon proper maken (zand en losse roest&verfbladen, niet opschuren) en pure roestomvormer aanbrengen op de aangetaste plaatsen. na een 10-15 minuten overvloedig afspoelen (als je het er te lang op laat heb je verkleuring van je lakkleur, best even testen op een onzichtbare plaats om te zien hoelang de lak zijn kleur houdt). na een maandje kijk je of er nog iets verder roest en herhaal je het indien nodig.

Dit vormt de poreuze roest om in een harde luchtdichte laag, ik heb het zo een 4 jaar geleden op 2 plekken van mijn carroserie aangebracht, sindsdien is het niet verder geroest.

Huh? Daar heb ik nog niets over gehoord, bij de garage zeiden ze dat ie van onder roestvrij en kurkdroog was. Maar zal voor de zekerheid wel ff kijken!

Dit is zeker ivm doorroesten van de subframes?

FocusPocus zei:
Huh? Daar heb ik nog niets over gehoord, bij de garage zeiden ze dat ie van onder roestvrij en kurkdroog was. Maar zal voor de zekerheid wel ff kijken!

Dit is zeker ivm doorroesten van de subframes?

Lijkt me ook sterk dat het subframe van een Focus II al doorgeroest zou zijn. Maar kijken kan nooit kwaad natuurlijk.

Roest bij de wielkastranden licht opschuren, in de Fertan of iets dergelijks zetten en daarna aflakken. Als je het goed doet, moet het daarna wel weer een tijdje netjes blijven.

methal zei:
Uit mijn ervaring als je het gewoon opschuurt en aflakt, komt het bijna onvermijdelijk terug. Vaak nog sneller dan ervoor, en je verliest steeds meer metaal.

Ik had t alleen over opschuren. Dan weet je iig hoe erg het verroest is. Als er gaten in vallen heeft een roestomvormer ook weinig nut meer, hooguit om het proces te stoppen zodat het zich beperkt tot de wielrand.

Daarna moet je altijd een roestomvormer gebruiken. Het liefst niet eentje met allerlei toevoegingen. Die zijn er alleen om het opbrengen te vereenvoudigen. je hebt niet meer dan fosforzuur nodig. HG heeft dit gewoon in flesjes "Roest Oplosser" (en duur is het niet, zeker niet als je kijkt hoeveel zuur er in zit ten opzichte van de aangelengde producten. Werking is echter een pak beter, mits je de juiste (na)behandeling doet)
Je kunt het trouwens met de kwast of een spuitflacon aanbrengen, werkt ideaal ook voor grotere oppervlakken.

Voor de cheapskate: fosforzuur zit ook in de anti-roest primer van de action verwerkt. Zolang je goed voorbehandeld en aflakt is dat de meeest simpele bescherming die je kan hebben waarbij je toch een roestomvormer gebruikt en niet alleen maar lak ;)
Tis alleen niet machinaal schuurbaar dat spul.

Afgezien van dat: een wielrand gaat altijd wel weer roesten. Hoe goed je het ook behandeld. Die hebben gewoon het meest te lijden, net zoals dorpels. Plus het schoonhouden wat vaak vergeten wordt.

De enige juiste manier naar mijn idee, is om de roest er uit te laten stralen en door een goede spuiter weer netjes te spuiten.
Dit heb ik bij mijn eigen focus ook gedaan en de roest blijft nu iets meer als een jaar weg en ik zie nog geen beginnende roestpunten.

Al dat gepruts met een staalborstel en schuurpapier, bespaar je de moeite, dat is er meestal alweer naar +/- 3 maanden er doorheen.

De opmerking dat het subframe voor en achter een punt van aandacht zou zijn vind ik totaal niet, wij hebben op het werk echt een hoop focussen en V50 etc lopen met dit onderstel en die hebben nog geen problemen met roestschade of beginnende roestschade.

Wat de focus 1 betreft, dat voorste subframe wil wel eens door doorroesten aan de rechterkant.

Terug
Bovenaan