Roestende remschijven Auris Hybride

A

Anoniem

Guest
Toyota auris hybride,56 maanden oud, remschijven vervangen bij elf maanden oud(16000 km). Weer remschijven/blokset vervangen bij 47 maanden oud (44000 km). Twee maanden later weer krakende geluiden waarschijnlijk afkomstig uit roestende remschijven. Tot op heden deze geluiden te horen, echter nog niet naar garage.

Enige idee wat er aan de hand zou kunnen zijn? Alvast dank.

Bij hybride auto's worden de remmen pas gebruikt als je stevig remt, bij normaal afremmen wordt de generator gebruikt om te "remmen", deze energie wordt dan in de accu's op geslagen. Als je dus goed vooruit kijkt en alleen maar licht remt, gebruik je je schijven eigenlijk nooit. Daardoor wordt de roest er niet af geremd en heeft dat vrij spel.

Betroffen de vervangingen alle schijven of alleen achter? Zoals EVV al opmerkte wordt bij normaal afremmen de generator gebruikt om te remmen plus eventueel, bij sterker afremmen ook de schijfremmen.
Zoals wellicht bekend: circa 75% van de remkracht zal op de voorremmen losgelaten worden. De overige 25% op de achterwielen. Dat betekent (bijna) automatisch dat in geval van een hybride de voorremmen nog wel eens (enigszins) belast zullen worden, maar de achterremmen dus niet of nauwelijks.
Gevolg: roest (en vuil) wordt nauwelijks of niet "weggeremd" en heeft vrij spel.

Blijft natuurlijk de vraag waarom de Toyota dealer, na de eerste en zéker de tweede vervanging van de remmerij, u niet gewezen heeft op dit fenomeen. Wat overigens nogal simpel te voorkomen is: met zekere regelmaat de boel "schoonremmen" oftewel af en toe flink op het rempedaal!

Dank allen,

Jazzik,
Ik weet niet wat precies vervangen, maar net naar facturen gekeken. Er staat het volgende;

1e keer:
Remschijf voor i.c.m. ander zijde
remschijf (hoeveelheid 2.0)
voorschrijven roestig met groeven

2e keer:
Remschrijven voor vervangen
Remblokken voor vervangen
rubbers inspuiten ivm kraak incl remmen gangbaar maken
hoeveelheid remblok set 1.0 en remschijf 2.0

Uiteraard u stelt terechte vraag, wat ook mijn vraag is. Dat is de reden waarom ik in dit forum ben terechtgekomen. Alvast dank.

Toch apart dat juist de schijven voor vervangen dienden te worden en achter niet... :confused:

Aan de andere kant, het is voorwielaandrijving, dus best kans dat achter altijd wat mee remt voor de stabiliteit en voor juist niet.

Heb je niet zo'n scherm waarop je je energiestroom kunt zien? Als die bij het afremmen nooit maximaal aan het regenereren is kan je er van uit gaan dat je voorremmen nooit iets doen. En roest heb je heel snel op een stel schijven.

Ik heb je topic verplaatst naar "Techniek/onderhoud".

CorZa
Moderator AutoWeek.nl

Beste AUHY ,

Zou je allicht niet overwegen om je remschijven in te spuiten met wat WD40? Doe ik ook van tijd tot tijd. Ik rij al jaren automaat en laat veelal de auto uitrollen. Om vuil en bijvoorbeeld pekel in de winter af te stoten spuit ik er af en toe wat WD40 op en schrob ik de schijven af met staalwol. Dan staan ze weer blinkend schoon. Plus, als je ze achter niet veel gebruikt dan krijgt corrosie ook wat minder grip. De dunne laag WD40 stoot dan vocht en vuil af waardoor corrosie minder kans krijgt. Uiteraard als je een keertje flink moet remmen is veel van die beschermlaag weg, maar al met al helpt het veel.

Ik rij met mijn E klasse zon 100 á 120.000 km met mijn remschijven, remblokken 60.000 á 80.000 km. Rustig rijden en je hebt weinig slijtage ;)

Groet,

JM

Absoluut niet met WD40 in de weer gaan!

Je zal je moeten aanwennen om af en toe echt hard te remmen, zeker als de auto wat langer heeft stil gestaan tijdens een natte periode.
Remschijven die intensiever worden gebruikt roesten namelijk niet weg. Hou uiteraard wel rekening met het overige verkeer.;)

Mocht het problematisch blijven dan zou je wellicht kunnen kijken naar alternatieve merken die remschijven leveren voor jouw type auto.

WD40 heeft een vettige basis....dus J-M, je gooit het vettig laagje wat de fabriek erop doet om ze in de doos te stoppen er weer op terwijl je dat met montage eraf haalt.

Ik wil NOOOIT met jou meerijden. Jeetjemina wat je ook doet nimmer je remschijven schoonmaken met staalwol of er een vettige substantie opspuiten.
Leer jezelf dan aan om elke keer dat je wegrijdt uit de straat ergens waar het kan bijna een noodstop te maken, 2x iedere keer en de roest is erweer afgeremd. Dat werkt veel beter dan WD40 of staalwol.

Pffff ik hoop dat jij dat ook ter harte neemt J-W

J-M zei:
Beste AUHY ,

Zou je allicht niet overwegen om je remschijven in te spuiten met wat WD40? Doe ik ook van tijd tot tijd. Ik rij al jaren automaat en laat veelal de auto uitrollen. Om vuil en bijvoorbeeld pekel in de winter af te stoten spuit ik er af en toe wat WD40 op en schrob ik de schijven af met staalwol. Dan staan ze weer blinkend schoon. Plus, als je ze achter niet veel gebruikt dan krijgt corrosie ook wat minder grip. De dunne laag WD40 stoot dan vocht en vuil af waardoor corrosie minder kans krijgt.

Corrosie zal inderdaad minder grip krijgen op de schijven, en de remblokken ook.
Al eens bedacht dat met vet/olie/silicone verzadigde remblokken de remweg met ruim 50% kunnen verlengen?
Dus in het belang van je medeweggebruikers absoluut geen WD40 en andere glijmiddeltjes op je remmen gaan spuiten...

Als ik J-M was zou ik dit eens lezen:
"WD40
De vreemde eend in de bijt smeermiddelen. WaterDispersant40 is een vochtverdrijvend middel dat hoofdzakelijk bestaat uit drijfgas, vluchtige aardoliedistillaten en parfum (als ik de msds goed begrepen heb). Spuit het op een glasplaatje en je ziet je euro's voor je ogen verdampen. Het is dus een prima schoonmaakmiddel, maar voor smering van zwaar belaste glijlagers zoals in de ketting is het niet bedoeld."

Bron: https://www.m-gineering.nl/

Lijkt me dus ook niet geweldig voor de remmerij...
a014.gif

Misschien werkt zuurvrije vaseline beter...
d026.gif

Lijkt mij toch eerder dat er iets anders aan de hand is. Je kan me veel vertellen,maar met 16000km per jaar word de auto toch wel met enige regelmaat gebruikt. En hoe defensief je ook rijdt, je ontkomt er niet aan dat je zo af en toe de remmen moet gebruiken en je hoeft echt niet stevig te remmen om dat beetje vliegroest weg te remmen. De volvo van m'n vader heeft 10 weken stil gestaan in weer en wind, die waren behoorlijk aangeslagen, maar toch, meer dan oppervlakkige roest was het niet. Je ziet er intussen ook niets meer van.

Zouden het de achteremmen zijn, dan kan ik me er nog iets bij voorstellen, die doen nauwelijks mee en geven wel vaker problemen.
Maar voor...

J-M zei:
Beste AUHY ,

Zou je allicht niet overwegen om je remschijven in te spuiten met wat WD40? Doe ik ook van tijd tot tijd. Ik rij al jaren automaat en laat veelal de auto uitrollen. Om vuil en bijvoorbeeld pekel in de winter af te stoten spuit ik er af en toe wat WD40 op en schrob ik de schijven af met staalwol. Dan staan ze weer blinkend schoon. Plus, als je ze achter niet veel gebruikt dan krijgt corrosie ook wat minder grip. De dunne laag WD40 stoot dan vocht en vuil af waardoor corrosie minder kans krijgt. Uiteraard als je een keertje flink moet remmen is veel van die beschermlaag weg, maar al met al helpt het veel.

Ik rij met mijn E klasse zon 100 á 120.000 km met mijn remschijven, remblokken 60.000 á 80.000 km. Rustig rijden en je hebt weinig slijtage ;)

Groet,

JM

Spuit het ook op het loopvlak van je banden, stuk minder weerstand.

Hebben we toevallig een foto of filmpje beschikbaar? Ik ben best benieuwd. Na het wassen ontstaat er bijvoorbeeld ook altijd een 'roestende kleur' op de remschijven. Echter verklaart dat niet de krakende geluiden.

Paar keer goed fors in de remmen geen effect?

Terence zei:
Hebben we toevallig een foto of filmpje beschikbaar? Ik ben best benieuwd. Na het wassen ontstaat er bijvoorbeeld ook altijd een 'roestende kleur' op de remschijven. Echter verklaart dat niet de krakende geluiden.

Een paar keer goed fors in de rem,    zou op dit moment helaas niet meer helpen. Wellicht na onderhoud/vervanging,    volgende keer! Ik denk niet dat met wassen te maken heeft. Dat er roest is, is zo goed als zeker , ook bevestigt door een autodeskundige.

marcel21674 zei:
Lijkt mij toch eerder dat er iets anders aan de hand is. Je kan me veel vertellen,maar met 16000km per jaar word de auto toch wel met enige regelmaat gebruikt. En hoe defensief je ook rijdt, je ontkomt er niet aan dat je zo af en toe de remmen moet gebruiken en je hoeft echt niet stevig te remmen om dat beetje vliegroest weg te remmen. De volvo van m'n vader heeft 10 weken stil gestaan in weer en wind, die waren behoorlijk aangeslagen, maar toch, meer dan oppervlakkige roest was het niet. Je ziet er intussen ook niets meer van.

Zouden het de achteremmen zijn, dan kan ik me er nog iets bij voorstellen, die doen nauwelijks mee en geven wel vaker problemen.
Maar voor...

Zelfde mening heb ik, maar goed dat ik niet de enige ben!! Dank.

Een Auris heeft toch ook zwevende remklauwen met een enkele zuiger? Zijn die nog wel goed gangbaar? Zeker als er niet vaak even stevig doorgeremd wordt, kunnen die best blijven hangen. Vliegroest rem je er af, maar als de rand van de schijf begint te roesten, rem je dat niet meer weg. Heb je geen foto's?

s velthuis zei:
Een Auris heeft toch ook zwevende remklauwen met een enkele zuiger? Zijn die nog wel goed gangbaar? Zeker als er niet vaak even stevig doorgeremd wordt, kunnen die best blijven hangen. Vliegroest rem je er af, maar als de rand van de schijf begint te roesten, rem je dat niet meer weg. Heb je geen foto's?

1e vraag kan ik niet beantwoorden, gebrek aan kennis. Volgens mij wel gangbaar gemaakt, zie eerder gepost bericht. Bijgevoegd een foto, zie hieronder:

https://www.datkanikzelf.nl/temp/fotokladblok/xvn5aeuk.jpg

Alvast dank

De remschijf op de foto ziet er niet heel vreemd uit, afgezien van 1 vrij diepe groef. Doorgaans ziet het er zo uit als het gaat om roest op de remschijven:

1z38nd5.jpg

En op de één of andere manier rem je dit nooit meer schoon. Boven een bepaald percentage levert dat dus ook AKP afkeur op. Heel vaak is dat maar aan één kan van de schijf en de reden is doorgaans dat de remmen te weinig aangesproken worden. Gevolg daarvan is dat zwevende remklauwen vast gaan zitten. Zo'n remklauw heeft aan één kant een remzuiger zitten die het remblok tegen de schijf perst (de rode piston):

disc-brake3.jpg

De hele remklauw beweegt daardoor de andere kant op (de groene caliper). Aan de andere kant van de schijf wordt door de remklauw het tweede remblok ook tegen de schijf aan getrokken. Probleem is dat de remklauw dus heen en weer moet kunnen bewegen. De slag die dat ding maakt is echter maar heel klein (anders dan op de tekening staan de blokken altijd al (nagenoeg) tegen de schijf aan) en de omstandigheden zijn beroerd. Hitte, vuil, vocht, genoeg redenen waarom de boel vast gaat zitten. Het blok aan de piston-zijde remt dan nog wel normaal, het blok aan de andere kant wordt onvoldoende aangedrukt. En dan krijg je de aanblik van de remschijf zoals boven.

AUHY zei:
marcel21674 zei:

Maar voor...

Zelfde mening heb ik, maar goed dat ik niet de enige ben!! Dank.

Probleem is juist dat bij zacht remmen de remmen niet gebruikt worden.

haarr zei:
Probleem is juist dat bij zacht remmen de remmen niet gebruikt worden.

Ook mijn idee na het zien van de foto, ik zie alleen licht uitgepoetste roest op die schijf die er niet afgaat door gebrek aan druk op de remtang.
Gewoon eens een paar keer een stoplichtroute gaan rijden zodat de rem goed gebruikt wordt tussen de 0 en 80 km/h, en dan niet op de manier van "het nieuwe rijden" maar gewoon ouderwets planken en remmen.

Het spreekwoord is niet voor niets "rust roest"... dat efficiënte rijden scheelt dan wel in brandstofkosten maar de garagerekeningen lopen daarmee tevens op in het kwadraat.
Voor het brandstofzuinige "nieuwe rijden" zou men eigenlijk standaard keramische remschijven moeten monteren, dan heb je er geen last van.

Remschijven zijn gemaakt van gietijzer, van nature een vrij broos en poreus metaalsoort wat snel oppervlakteroest en putvorming geeft.
Maar gietijzer krijgt z'n sterkte en wordt minder broos als het goed op temperatuur komt, en dat gebeurt middels de wrijving met de remblokjes... het metaal wordt daarmee harder aan het oppervlak en de structuur van het oppervlak wordt dichter en gladder.
De schijven worden daarmee minder roestgevoelig, en de remblokken slijten minder snel omdat het oppervlak van de schijf gladder is geworden.
Eigenlijk praat je hier gewoon over het inrijden van de remmen, als je dat de eerste 1000 km even goed doet heb je de levensduur van je remmerij al verdubbelt.
Doe je het niet krijg je al snel ingeroeste remschijven met eerst putvorming en daarna groeven, en dat soort schijven werken weer als schuurpapier in op de remblokken. (daar blijf je dus mee aan het vervangen)

Probeer het maar eens uit of je de huidige schijven nog kunt inrijden, als het niet meer lukt dan deze schijven even af laten draaien en daarna wel gelijk goed inrijden.
Succes ermee.;)

AUHY zei:
Terence zei:

Een paar keer goed fors in de rem,    zou op dit moment helaas niet meer helpen. Wellicht na onderhoud/vervanging,    volgende keer! Ik denk niet dat met wassen te maken heeft. Dat er roest is, is zo goed als zeker , ook bevestigt door een autodeskundige.

Ook na foto's blijf ik bij mijn eerdere mening: even een paar keer goed stevig remmen...

Terence zei:
AUHY zei:
Terence zei:

Ook na foto's blijf ik bij mijn eerdere mening: even een paar keer goed stevig remmen...

Dank!!!

Typisch Toyota-probleem. Ik heb het ook. Inderdaad, paar keer stevig remmen en het is opgelost.

Ik had vorige week na een halve dag al roest op de schijven na een flinke regenbui. Maar dat was er na de eerstvolgende rit al af.

Regelmatig zet ik stevig de rem er op als ik van de snelweg kom als er niemand achter me zit.
Ik heb mijn lesje geleerd, ben al vaker door de dealer gebeld dat er roest op de schijven zat (ik rij als een ouwe l*u*l, nu rij ik wat steviger, puur om de remschijven in conditie te houden).

In AW staat deze week in Klokje Rond een Prius, ook met roestende remschijven (achter).

Terug
Bovenaan