Roest komt terug

A

Anoniem

Guest
Hallo mensen,

Ik heb kort geleden m'n wielkasten behandeld ivm roest, maar na 3 weken komt het alweer terug. Nou vraag ik me af wat ik verkeerd heb gedaan, zodat wanneer ik het opnieuw doe, het wel goed gaat. Hier de stappen die ik heb genomen:

1. Met de flex kaalgeschuurd ruim rondom de roest
2. Epoxy overal aangebracht waar nodig
3. Primer
4. Plamuur
5. Primer
6. 2 lagen lak
7. 2 lagen blanke lak

Vervolgens wou ik dus vandaag (ivm tijd) de tectyl aanbrengen, zie ik dus alweer roest. Die roest komt van onderuit, dus kan niet voortkomen door steenslag, mochten mensen dit denken, aangezien ik nog geen tectyl had aangebracht.

Wat doe ik verkeerd?
 
Ik zou na het kaalschuren eerst beginnen met een laagje Brunox roestomvormer. Dat zorgt er voor dat restanten van de roest omgezet worden. Daarna verder afwerken.

https://www.brunox.nl/fotos_epoxy_roestomvormer_stapsgewijs/7/88
 
golfdiesel zei:
Ik zou na het kaalschuren eerst beginnen met een laagje Brunox roestomvormer. Dat zorgt er voor dat restanten van de roest omgezet worden. Daarna verder afwerken.

https://www.brunox.nl/fotos_epoxy_roestomvormer_stapsgewijs/7/88

Dat is die epoxy waar ik het over had en inderdaad ook van brunox --> https://www.brunox.nl/roest_verwijderen_met_epoxy_roeststop/2/16

Die dus, maar dan in tube ipv spray.
 
Wij gebruiken altijd Fertan als roestomzetter. Dat werkt heel behoorlijk, als je het daarna verder niet meer behandelt, blijft het ongeveer een half jaar roestvrij. Maar inderdaad, de titel dekt de lading wel aardig: roest komt terug...
Geen ander probleem waar ik zo'n hekel aan heb als roest. Mijn ervaring is dat dat zonder enorm grondige renovatie bijna niet te stoppen is, alleen af te remmen.
 
Noverox moet je hebben, met zo'n kwastje in zo'n potje. Als je dit precies volgens de gebruiksaanwijzing gebruikt, werkt het zeer goed. Zorg wel dat je echt ál de roest weghaalt.

Zelf gebruik ik hiervoor een dremel met zo'n staalborsteltje, en ga dan echt door tot het blanke metaal. Daarna moet je het geloof ik met een vochtige doek afwassen, en de Noverox (2 lagen) op een nog vochtig oppervlak aanbrengen. Gebruik je het op een droog oppervlak, maar één laag, niet aflakken, op wat dan ook voor verkeerde manier, dan werkt het niet echt geweldig en kun je binnen een maand roest terug verwachten...

Spuitbussen roestomvormer heb ik geen goede ervaringen mee, dat heeft bij mij de roest maximaal een maand tegengehouden...
 
weet niet welke kleur je auto heeft, maar Hammerite werkt ook super en word keihard!

Heb het bij mijn oude Neon gebruikt en hield het goed in de winter met pekel e.d.
Ook de Twingo van mijn vriendin er mee gedaan. Wielkasten blijven nog steeds netjes.
 
Brunox heb ik ook gebruikt. Mooie verhalen maar het resultaat leek er niet eens op. In het verleden Noverox gebruikt en dat deed het prima.

Ik gebruik al jaren de Turbo Spray (soort WD40) van Brunox en dat is geweldig spul. Maar die roestomvormer is niks.
 
Al die roestmiddeltjes werken best wel, maar alleen op oppervlakkige roest. Als de roest van binnenuit komt, is het dus al doorgeroest en dan helpen al middeltjes niet meer. Er is dan maar 1 echte oplossing, slechte deel eruit slijpen en nieuw plaatstaal inlassen.
Daar zit echter ook een maar aan, wat je ook doet, je krijgt nooit meer de roestbescherming die het origineel had, het zal tzt. een keer terug komen.
 
Verder schijnt owatrol erg goed te werken ook op al wat verder gevorderde roest. Is meen ik op lijnolie basis en zou echt in de roest trekken en het zo afsluiten van de buitenlucht. Aldus een collega van me.
 
marcel21674 zei:
Verder schijnt owatrol erg goed te werken ook op al wat verder gevorderde roest. Is meen ik op lijnolie basis en zou echt in de roest trekken en het zo afsluiten van de buitenlucht. Aldus een collega van me.

Owatrol werkt goed maar zou ik zelf niet vlug gebruiken voor mijn auto. Afwerken met een andere kleur is erg moeilijk, het "pakt" slecht verf aan na het drogen.
 
Als je bij die roest van binnenuit enigzins bij kunt komen, kan je het geheel ook compleet van zuurstof en vocht afsluiten met ML Tectyl holle ruimte spray. Normnaliter ter voorkoming, maar in dit geval seal je als het ware de onheilsplek.
 
Ik heb een Trojan uit 1964 gerestaureerd en Brunox epoxy gebruikt in het gehele voertuig volgens de beschrijving van dit merk.
Nu komen er overal blaasjes in de lak,het blijkt dat de grondlaag de plamuur en de lak niet hechten.
ik heb contact op genomen met de importeur , maar deze kan of wil mij niet verder helpen.
Ik moest maar contact opnemen met de fabriek in zwitserland.
Bij mij is dit een nare ervaring met Brunox, het hele voertuig moet weer kaal gemaakt worden en opnieuw gespoten worden!
Ik heb een nare smaak overgehouden van de importeur A. van Nieuwenhuizen & Zn B.V. Met name de vertegenwoordiger
de Hr.Morring.
 
Ik heb een Trojan uit 1964 gerestaureerd en Brunox epoxy gebruikt in het gehele voertuig volgens de beschrijving van dit merk.
Nu komen er overal blaasjes in de lak,het blijkt dat de grondlaag de plamuur en de lak niet hechten.
ik heb contact op genomen met de importeur , maar deze kan of wil mij niet verder helpen.
Ik moest maar contact opnemen met de fabriek in zwitserland.
Bij mij is dit een nare ervaring met Brunox, het hele voertuig moet weer kaal gemaakt worden en opnieuw gespoten worden!
Ik heb een nare smaak overgehouden van de importeur A. van Nieuwenhuizen & Zn B.V. Met name de vertegenwoordiger
de Hr.Morring.
 
En dat ligt dat dan helemaal aan de Brunox, en niet aan een verkeerde grondlaag / plamuur / lak / voorbereiding / bewerking?
Je zult echt niet de eerste zijn die er na een tijdje achter komt dat 2 soorten elkaar niet verdragen of eerst nog een tussenbewerking noodzakelijk was voor een goede duurzame hechting.
 
Dit had een nieuw topic mogen worden de laatste reactie was ruim 6 (!!) jaar oud.

Wat betreft brunox: Het is geen ideaal spul, zeker niet als onderlaag, ookal wordt het wel zo verkocht.

En ik ga mee in de reactie van muddy bandit.

Daarnaast kan er ook een fout in het aanbrengen en of verwerken van de brunox zijn gemaakt. En kan het zijn dat je lak gewoon niet tegen de brunox kan. Dit komt wel vaker voor en ligt niet zozeer aan Brunox, maar temeer aan de lak die je eroverheen zet.

Maar zoals ik al zei, brunox is geen ideaal spul en zeker niet als onderlaag. Sterker nog, de anti-roest primer van de action werkt (goed verwerkt) nog beter.
Ik zou het sowieso niet willen gebruiken bij een restauratie, maar voor een beter product of zelfs pure fosforzuur gaan (met de juiste verwerking)
 
Eens met beide reageerders voor me. Ook ik heb met brunox uit de spuitbus geen goede ervaring. Het spul hardt niet goed genoeg door.
Daardoor hecht de grondlak en de aflak op den duur niet goed. Meerdere keren heel dun spuiten hielp bij mij ook niet.
 
Heb een 2 jaar terug owatrol gebruikt om een fuseestuk op te knappen van mijn 626. Was 1 klomp roest en narigheid.
Ik heb hem eerst elektrolitisch ontroest, daarna 2x behandeld met owatrol en afgelakt met zwarte hammerrite.
Nu na 2 jaar is er nog geen roest te zien op het fuseestuk.
 
Een scherm elektrolytisch ontroesten is heel wat minder makkelijk dan een draagarm ;)
Goed ontroesten is de sleutel tot goed resultaat.
 
Een ouderwets, low budget en degelijk recept voor de roestaurateurs, ik gebruik het al ruim 25 jaar en m'n eerste project rijdt er nog steeds in goede staat mee rond (op dit recept zijn de RX5/7/10 producten ook gebaseerd en een stuk prijziger gemaakt):

1- roest verwijderen (stralen is niet nodig, gewoon goed behandelen met de staalborstel op je boormachine)
2- goed ontvetten en drogen
3- metaal behandelen met een mengsel van owatrololie en ijzermenie
4- spuiten met pure ijzermenie
5- goed laten drogen (neem er rustig een paar weken voor)
6- plamuren/schuren, nadenkit verwerken
7- weer goed laten drogen
8- 2-k hechtprimer erop (bij voorkeur geen waterbasis, plamuur absorbeert namelijk vocht wat nadien dus die blaasjes veroorzaakt)
9- aflakken, bij voorkeur hier ook geen waterverf.

Voor de onderkant/wielkassen/bodem binnenkant/schutbord en alles wat niet in het zicht komt:
- punt 1 t/m 5
6- steenslagbeschermer spuiten (even met compressor en ubc-spuitpistool aanbrengen, en niet die hobbybob knikkerbusjes nemen)
7- spuiten met een mengsel van owatrololie en tenco-ferro metaalverf
8- spuiten met pure tenco ferro metaalverf
Tectyl is dan tevens nooit meer nodig, en je kunt alles nog gewoon met een spons reinigen als je dat wilt.

Voor de holle delen zoals raamstijlen, kokers enzovoorts:
1- vol blazen met pure owatrololie (verfbeker voorzien van een metertje slang met sproeikop)
2- paar dagen goed laten uitlekken/drogen
3- nog een keer herhalen met een mengsel van owatrololie en ijzermenie

En je werkt natuurlijk altijd van binnen naar buiten... dus als eerste alle holle delen behandelen, dan de binnenkant/onderkant enz. afwerken, en pas als laatste de buitenkant doen die in het zicht komt en netjes afgelakt moet zijn.
Let bij alle stappen er goed op dat de ventilatie-/afwateringsgaten overal goed open blijven, en maak er desnoods wat extra.

Succes ermee.
 
Tussen stap 1 en 2 mag een goeie roestomvormer wel gebruikt worden. Aangezien je niet alles wegkrijgt met een staalborstel.

En let er op dat je extra gaten wel voor de laklagen boort en niet achteraf ;)

Voor de rest is het een alleraardigste manier om dit te doen. Producten kunnen wel wat variëren
 
Pobresh zei:
Tussen stap 1 en 2 mag een goeie roestomvormer wel gebruikt worden. Aangezien je niet alles wegkrijgt met een staalborstel.

Liever niet, want de owatrololie impregneert de roest al volledig. (hecht zelfs beter op licht aangeroest metaal)
De meeste roestomvormers werken op basis van zuren, en vele zuren hebben de nare eigenschap om op metaal of lak in te blijven vreten als ze de kans ervoor krijgen.


Pobresh zei:
En let er op dat je extra gaten wel voor de laklagen boort en niet achteraf ;)

Lijkt me aardig vanzelfsprekend.;)
 
alle zuren kunnen doorvreten. Dat is ook de reden dat je ze meestal met water moet afspoelen of zeer goed moet laten drogen in de zon.
Je zorgt daarmee dat de reactie gestopt wordt. Gelukkig kan water geen kwaad meer doen als die omzetting goed heeft plaatsgevonden.
Kunst is ook om het zuur dun op te brengen en eventuele losse delen (zoals schroeven en bouten) geen dagen in een emmer te laten liggen.

Fosforzuur is de bekenste (en eigenlijk best werkende) en zet de roest om in een ander soort ijzer-oxide wat eigenlijk een roestwerende laag vormt op het nog goede plaatmateriaal. Dit is ook zichtbaar als "zwarte roest" Maar vordert niet en er komt ook niks meer los als de reactie met het zuur gestopt is.

Owatrol zal dus ook daarin kunnen penetreren (ja zo heet het nou eenmaal) Betekend dat je de roestwerelde laag alleen maar beter maakt.
Aangezien dit nog steeds ijzer-oxide ofwel een vorm van roest is. Zal owatrol er dus alleen maar beter op hechten.

Je kunt als alternatief trouwens Rustol CIP van owatrol als basis pakken.
Zou me niks verbazen als dat hetzelfde mengsel is maar dan kant en klaar (verhouding anders natuurlijk)

Blijft ook dan aan te raden om eerst met een zuur te behandelen. Owatrol is op basis van lijnzaadolie en dat is op zichzelf niet voldoende.
Wat je in principe doet is olie in de roest stoppen en het vervolgens afsluiten met de menie zodat er een laklaag overheen kan.

Afgewerkte motorolie werkt trouwens ook goed als antiroestmiddel, maar dat verwerkt zich wat lastig :)

Nog beter is als je een potje loodmenie hebt. Maar dat mag niet meer verkocht worden... (Owatrol (Rustol) RLS dus ook niet)

Hou er wel rekening mee dat alleen owatrol olie geen goede eindbescherming biedt. Beter is een dinitrol behandeling in de holle ruimtes. Die houdt zich beter op zichzelf en komt beter uit de roest-tests. (nog beter is mike sanders vet, maar dat moet je er maar voor over hebben)
 
Juist dat afspoelen met water staat me tegen, ik houd het materiaal liever zo droog mogelijk gedurende de behandelingen... ook met het schuren.
Loodmenie (de echte dus) wordt hier nog steeds gewoon verkocht, op dun plaatwerk wat nog verder afgelakt moet worden met autolak gebruik ik het echter liever niet aangezien dat spul veel minder hard wordt als ijzermenie.
 
Muddy Bandit zei:
Juist dat afspoelen met water staat me tegen, ik houd het materiaal liever zo droog mogelijk gedurende de behandelingen... ook met het schuren.
Kan ik me goed voorstellen. Maar als de roestomzetter goed zijn werk heeft gedaan heb je een laag erover zitten die niet verder kan roesten. Zie het als een anodisatie van aluminium maar dan erg grof. Ook dat is een bepaalde oxidelaag die juist het metaal eronder beschermt. Water kan dus geen schade aanrichten. Maar het moet wel goed drogen voor je een volgende laag erop gaat zetten.

Muddy Bandit zei:
Loodmenie (de echte dus) wordt hier nog steeds gewoon verkocht.
Heb je adressen voor me? :) Mag ook per pb.
 
Geachte heer Visser, erg vervelend om te horen dat u zo een slechte ervaring heeft met de Brunox Epoxy maar vind heerlijk gezegd dat u nog vervelender dat u firma van Nieuwenhuizen de importeur en met name mij dhr Moring als nare smaak bestempeld aangezien ik alle moeite heb genomen u te bezoeken de trojan te bekijken verslag te doen naar Zwisterland, u uitleg heb gegeven en vervolgens in contact heb gebracht met de fabrikant? Dat Brunox u niet verder helpt zal redenen hebben maar niet de redenen die u aandraagt Dit wou ik even kwijt mvg Brett Moring van de Firma van Nieuwehuizen
 
Muddy Bandit zei:
8- 2-k hechtprimer erop (bij voorkeur geen waterbasis, plamuur absorbeert namelijk vocht wat nadien dus die blaasjes veroorzaakt)

Kun je (of iemand anders) een voorbeeld/linkje plaatsen van zo'n primer? Ik zie bij de specificaties steeds niet terugkomen of het product op waterbasis is of niet.
 
Even naar een autospuiter gaan en daar professioneel spul bestellen, en overleg daar dan ook gelijk hoe de voorbereidingen te doen en wat te nemen voor de volgende laklagen... want niet alles en alle merken zijn onderling verdraagzaam. (ook de reinigingsmiddelen niet)
Ik gebruik zelf meestal de ouderwetse primers en lakken van het merk DuPont.
 
Brett MAring zei:
Geachte heer Visser, erg vervelend om te horen dat u zo een slechte ervaring heeft met de Brunox Epoxy maar vind heerlijk gezegd dat u nog vervelender dat u firma van Nieuwenhuizen de importeur en met name mij dhr Moring als nare smaak bestempeld aangezien ik alle moeite heb genomen u te bezoeken de trojan te bekijken verslag te doen naar Zwisterland, u uitleg heb gegeven en vervolgens in contact heb gebracht met de fabrikant? Dat Brunox u niet verder helpt zal redenen hebben maar niet de redenen die u aandraagt Dit wou ik even kwijt mvg Brett Moring van de Firma van Nieuwehuizen

Ik hoop dat de service beter was dan de spelling.
 
Beste Muddy Bandit,
Kort en bondig, uw verhaal d.d. 17-05-2018 te 00.26 uur
Ik geloof er wel in.
Er zijn tich middelen. Men haalt van alles door elkaar. Je kan er ook teveel lagen op spuiten.
Een nieuwe auto behandel je preventief, meestal ML wax in de holle ruimte en bitumen of tectyl op de onderkant voor anti steenslag.
Wordt weinig meer gedaan, meestal ook niet nodig vanwege verzinkte carrosserie en verzinkte sub frames.
Ook Dinitrol behandeling kan (Dinitrol anti roest centers), zowel voor nieuwe als oude roestige auto's. Alleen plakt en kleeft alles en dat vindt mijn monteur niet prettig.

Uw methode gebruik ik ook. Als iets roestig is kan je een omvormer/stabilisator (HG met water enz.) gebruiken. Ik gebruik die niet. Gewoon borstelen en Owatrol erop en uw methode volgen.

Subframe van Qashqai roest ook, behandelt volgens uw methode, dus Owatrol en na droging Owatrol met ijzermenie. U dekt het dan af met Tenco Ferro gemengd met Owatrol.
Vraag: ik denk eraan om de Tenco Ferro te vervangen door Branto Korrux 3 in 1 systeem. Het is zeer roestwerend, mat zwart en komt het beste uit de test. Ik weet nog niet of B K goed hecht op de Owatrol/menie ondergrond.
Branto Korrux kan ook direct op roestig metaal, twee laagjes. Maar Owatrol is dun en kruipt overal tussen, dat doet B K niet.

Hoe dekt u daarover ?
 
Terug
Bovenaan