Roest bij deur scharnieren en achter wiel

Je brandstofmeter in de boordcomputer is geen precisie instrument. Het is meer een globale indicatie wanneer je moet tanken. Als de auto ietsje scheef staat is de meting al anders.
Niets aan de hand dus.

Trek je niets aan van wat de boordcomputer allemaal aangeeft, het zijn allemaal berekende waardes die telkens herberekend worden naar het laatste gebruik/verbruik.
Gewoon tanken als het metertje onder een kwart zit, olie (-filters) verversen na 1 jaar of als de kilometerstand bereikt is (dus wat het eerste komt), en met enige regelmaat het peil van de sapjes (olie, koelvloeistof, remvloeistof enz.) controleren.

Over olie en vloeistoffen gesproken, ik zag dit onder de auto liggen toen ik hem daarnet na een kort stukje rijden terug thuis parkeerde:
laNnkcX.jpg
. Ergens een lek? Of zou dit condens van de airco zijn die ik aan het begin van de rit aan had gedaan? (ziet er wel zwart uit vind ik voor airco).

UPDATE: nu de auto een klein halfuurtje stilstaat, druppelt er nog steeds vloeistof (bij het wiel) naar beneden. Airco dus?

Nico GTR zei:
Aircocondens is water uit de lucht eromheen. Dit is te zwart. Olie.

Heb hier nog een paar foto`s, bij het linker voorwiel en rechtervoorwiel, aan de zijkant van de auto.
Zelf net even olie gepeild, maar zit netjes tussen min en max.
Dan toch maar even aangeven bij de garage dat ze hier even naar moeten kijken bij de technische check...

Foto 1
nsq0yp.jpg

Foto 2
k0gwi69he3a.jpg

Iemand een idee waar het lek zich bevind?
2 maand terug is ook de versnellingsbak gespoeld en vervangen.

Hopelijk is de koppakking niet lek, want dan weten we gelijk waarom de vorige eigenaar de auto wegdeed, ondanks de hoge kosten die hij er nog aan gedaan heeft.

Ik zag vanochtend dat de plasjes wat groter waren geworden. Kan het nog kwaad hier 1 km naar de garage te rijden? Hopen dat ze vinden wat het is... Is er misschien een manier om te kijken of het motorolie, of versnellingsbakolie is? Die laatste is namelijk vervangen en misschien daarbij iets beschadigd of niet gord vast gedraaid?

Ik zou de desbetreffende garage opbellen, zij zouden moeten kunnen bevestigen of er iets niet goed aangedraaid is.

Waarom zouden ze met opzet iets niet goed vastdraaien?
Vond die garage er al niet heel professioneel uitzien langs de buitenkant, vandaar dat ik bij een andere wil gaan (met die olie wil ik ook niet die 10 km naar die garage van oude bestuurder rijden)

Lauji6991 zei:
Wat ik bedoel is: ze kunnen toch niet weten of ze per ongeluk iets niet goed aan hebben gedraaid? :)

Dat kan zo maar gebeuren, iets, niet opzettelijk, niet vast genoeg aandraaien. Daarom moet je terug naar die garage om dat vast te laten stellen. Weet je meteen waar je aan toe bent.

Heb even wat fotootjes genomen van onder de motorkap en nogmaals oliepeil gemeten, peil was ok.

De kleine plasjes liggen op hoogte van linker en rechterbuitenspiegel, maar is geen vettige substantie.

Onder het motorblok ook twee plasjes, en dit was wel een vettige substantie. Zoals op foto te zien glimt het blok ook een beetje aan de onderkant. (foto 1) Komt het dan hieruit?

Verder zag ik ook een hele plas water liggen links onder de motorkap (foto 2). Waarschijnlijk regen (water), die samen met de olierestjes die er zaten misschien ook voor die plekken kunnen zorgen? Al lijkt mij dit bijna onmogelijk aangezien dit helemaal links zit, en het plasje onder het blok ligt.

Verder zag ik trouwens als de bestuurdersdeur helemaal open staat tussen de spleet allemaal bladeren zitten, vast van toen de auto een tijd stil heeft gestaan bij een autocenter. Enig idee hoe ik hier tussen kan om de rest van de bladeren te verwijderen? Het is ongeveer een pinkdikte breedt, dus de bladeren helemaal vooraan kan je nu niet bijkomen.

foto 1:
mkxef5.jpg

foto koelvloeistof:
5rq4wl26.jpg

foto remvloeistof:
cb1ocu.jpg

foto 2, rode kring :
kt8rg9.jpg

Iemand nog een reactie voor 18u?

Ziet er wederom allemaal prima uit op deze foto's. Alleen je klepdekselpakking lekt een beetje olie, da's tientjeswerk.

Misschien dat daar ook de plasjes olie door komen?
Heb woensdag een afspraak voor technische check bij de nieuwe grage, en zeg er nog wel even bij dat ze naar het olielek moeten kijken (klepdekselpakking hopelijk). Zolang het tientjeswerk is ben ik blij :)

Lauji6991 zei:

Hier zie je in elk geval olie langs het klepdeksel komen. Die zwarte kap is je kleppendeksel, die gaat los met de 8 boutjes waarvan je er twee ziet zitten. Rondom die 8 boutjes ligt een pakking van rubber (of kurk), die is vermoedelijk uitgehard. Daar lekt in elk geval olie langs. Of het de vlek op de straat verklaart weet ik niet. Er kunnen meer pakkingen lekken, maar dat kan ik zo niet beoordelen. Wel weet ik dat een paar druppels vanuit een lekkage vaak al heel ernstig kunnen ogen.

s velthuis zei:
Lauji6991 zei:

Hier zie je in elk geval olie langs het klepdeksel komen. Die zwarte kap is je kleppendeksel, die gaat los met de 8 boutjes waarvan je er twee ziet zitten. Rondom die 8 boutjes ligt een pakking van rubber (of kurk), die is vermoedelijk uitgehard. Daar lekt in elk geval olie langs. Of het de vlek op de straat verklaart weet ik niet. Er kunnen meer pakkingen lekken, maar dat kan ik zo niet beoordelen. Wel weet ik dat een paar druppels vanuit een lekkage vaak al heel ernstig kunnen ogen.
Bedankt om een autoleek weer wat bij te brengen. ;)
Uit jouw post concludeer ik dat ik dus een lekkende klepdekselpakking heb. Denk je dat er ook een lekke koppakking is? Oliedop is brandschoon (geen white sludge).

De koppakking zit lager in het blok, die houdt de verbinding tussen de bovenkant en onderkant van de motor lekvrij. Een koppakking houdt diverse zaken uit elkaar (oliekanalen, koelvloeistof, druk in de cilinders) en doorslag kan op verschillende manieren plaats vinden, elk met hun eigen kenmerken. Er kan olie naar buiten komen, koelvloeistof naar buiten komen, olie kan bij koelvloeistof komen of vv, doorslag tussen cilinders onderling, doorslag van een cilinder naar de olie of doorslag van een cilinder naar de koelvloeistof. Omdat het er in de cilinders heftig aan toe gaat (hoge druk, hoge temperatuur) is doorslag vanuit een cilinder wel het meest voorkomend. Omdat de cilinders gekoeld worden door koelvloeistof, liggen die kanalen dicht bij de cilinders. Doorslag van een cilinder naar de koelvloeistof komt dan het meeste voor. De druk in het koelsysteem loopt hoog op, de auto loost koelvloeistof, verwarming valt uit, auto begint vermogen te verliezen...

Dus nee. Ik denk niet dat je koppakking stuk is. Dat gaat bijna altijd met heel andere kenmerken gepaard. Een beetje olieverlies ligt doorgaans aan pakkingen aan de rand van de motor (klepdekselpakking, carterpanpakking, carterplugpakking, oliefilter of nokkenaskeerring). De meeste daarvan zijn vlot vervangen. Alleen is het op basis van de foto's niet met zekerheid te zeggen wat er precies lekt bij jou, alleen onder het klepdeksel zie je de olie een film gevormd hebben. Daar zweet hij dus wel wat. Maar nogmaals: geen van jouw foto's zien er tot nu toe verontrustend uit. Sterker, het meeste ziet er eigenlijk behoorlijk verzorgd uit. Even een check bij de garage en je weet meer.

Witte sludge onder de oliedop heeft trouwens lang niet altijd met de koppakking te maken. Komt vaker door condenswater, bv via het pijpje van de carterontluchting.

Olie heeft de neiging van boven naar beneden te lekken. In dit geval de klepdekselpakking vervangen (wellicht helpt het al genoeg als je de boutjes een tikje natrekt) en even schoonvegen met keukenpapier.

Dit is het zweten wel voorbij, dus tien tegen een dat je hier gewoon de boosdoener hebt. Zou me op dit moment geen enkele zorgen maken over de koppakking. Die kans is erg klein.

Wat je hier ziet is voor mij een typische peugeotkwaal. Wel snel wat aan doen/laten doen. Als de olie op je distributieriem lekt, gaat die eraan.

Volgens mij is die 206 best prima in orde! Hoe meer foto's ik ervan zie hoe meer ik ervan overtuigd raak dat het op wat kleine dingetjes best een nette auto is!

Maar de plasjes bij je wielen komen gewoon van regenwater dat langs de kuipen naar beneden druipt. De vettige substantie is inderdaad olie, waar dat vandaan komt is even gissen, maar zijn meerdere plaatsen voor.
De hoeveelheid olie tussen min en max is ongeveer 1 liter, dus van die paar druppeltjes per dag duurt het vrij lang voor je met te weinig olie staat. Ik zou persoonlijk bij elke auto die ik koop minimaal een kleine beurt uitvoeren. Olie vers, filter vers, dan weet je tenminste waar je bent en kun je vanaf daar weer opnieuw tellen. Maar dat doet iedereen anders. Altijd een flesje olie bij je hebben is geen overbodige luxe maar om nu te zeggen dat je dit altijd gebruikt......sommige Peugeots wel, maar die zijn nieuwer. :D

De blaadjes krijg je weg door ze eruit te peuteren en van de zomer eens je wielen los te schroeven en de binnenste voering van de wielkast te demonteren. Dan valt alles er wel uit. ;)

Oh ja, en wees niet bang om de garage vragen te stellen, veel monteurs vinden het niet fijn als je ze op de vingers kijkt, maar ze geven je wel graag antwoord en leggen veel dingen uit. Dus als je de tijd hebt vraag gewoon of je mee mag kijken en vragen mag stellen omdat je er echt niks vanaf weet en graag wat meer wilt weten. Vaak nemen ze daar wel de tijd voor (moet je uiteraard wel betalen) maar kan heel leerzaam zijn.

Bedankt voor jullie reacities.

In dat geval zullen de bladeren nu ook wel los komen gok ik, aangezien er nieuwe banden worden gemonteerd morgen.
Overigens kon ik het niet laten nog een fotootje te nemen van een plasje vloeistof achter bij het wiel, en van waar het drupt (heeft weliswaar niet zo`n vettige substantie als vooraan onder het blok) Heb de druppels omcirkelt met mijn paint kunsten.

4ya1z0ml.jpg

ollpt7xwhu95.jpg

Oeh Linglong banden. :(

En nee met het vervangen van een band verdwijnen de bladeren niet. De wielkast blijft dan namelijk gewoon gemonteerd.

Nico GTR zei:
Oeh Linglong banden. :(

En nee met het vervangen van een band verdwijnen de bladeren niet. De wielkast blijft dan namelijk gewoon gemonteerd.

Dat is jammer.. Ben niet van plan om extra montage-uren te betalen voor die bladeren te verwijderen achter de wielkast...
Maar zelf heb ik ook (nog) niet de handigheid om alles los te gaan monteren en schroeven, maar dat komt misschien nog.

De Ling Longs hebben geen profiel meer, komt Hifly op morgen.

Van China-meuk 1 naar China-meuk 2
Nee, ok goede / verstandige wissel....

Ik snap dat het met nog geen 30€ per bandje de goedkoopste keuze was.. de beste is het absoluut niet

Goedkoopste keuze?
Ai.. dan vrees ik dan mijn toekomstige garage me al liggen heeft.. tenzij het komt omdat ik all season banden heb van hifly en dus niet de `` gewone ``? Vond nl. ook deze banden op internet van Hifly (https://www.kieskeurig.nl/autobanden/product/3030282-hifly-all-turi-221-20555-r16-94-v, denk dat deze gemonteerd worden. Hier kosten ze ook 70 Euro)

Voor Hifly seizoensbanden vraagt de garage.... 70 euro per band ... 280 dus maar liefst.
Had ik geweten dat je ze voor 40 online kon kopen had ik dat wel gedaan.... Ik hou mn hart al vast voor de technische check.... :(

Verder zijn de originele banden van de Peugeot trouwens 195/55HR15, maar de Green Max had maat 205/45R16.
Aangezien de garage ook die maat (205/45R16) heeft genoteerd, zullen ook wel deze (maar dan in Hifly) maat erop gezet worden denk ik..
Al kan ik nergens de `all season banden`` van hifly vinden?
Zwaardere banden, dus meer brandstofverbruik neem ik aan.. zijn er ook voordelen?

Zo werkt het niet helemaal....

R15 of R16 geeft de inchmaat van je velgen aan, een R15 band past niet op jouw huidige velgen die dus 16 inch groot zijn.

195 is de breedte van de band.
55 of 45 is de hoogte, echter is dit weergegeven als een percentage van de breedte. Dus 55% van 195 is de band hoog, of 45% van 205.
Komt overeen, voordelen zijn een beter weggedrag op droog wegdek.

205 45 R16 is wel een dure bandenmaat. Vredestein Quatrac 5 kost je 106 euro. Maar dat is wel een goede band.....;)

Bedankt Nico voor je antwoord.
Dan toch geen rip off door de garage :)

Ik moest ze wel vernieuwen aangezien het profiel bij de voorbanden op was..
Was er een goedkopere keuze mogelijk qua 4 seizoensbanden dan deze?

Bij de garage hier alleszins niet, tenzij 1 bepaalde soort die uit België moest komen, maar die zouden alsnog 65€ zijn .. Voor die 20 Euro verschil ga ik geen weken wachten namelijk, aangezien ik met deze banden niet meer kan rijden...

Ik zou je niet aanraden om een Hifly te monteren, zeker als je nu 4 nieuwe banden gaat monteren wil ik toch aanraden om een goed merk te kiezen. Niet alleen voor je eigen veiligheid. ;) Het is het enige contact met het wegdek immers.

Moet je inderdaad naar het buitenland zo nu en dan moet je nog opletten dat het 4 seizoenenbanden zijn die je ook daadwerkelijk als winterbanden kunt gebruiken. Wil je dat niet....of t.z.t. nog een set winterbanden op stalen velgen zou ik deze aanraden.

Uniroyal Rainsport 3

Een zomerband, die speciaal ontwikkeld is voor grip op nat wegdek, heeft hetzelfde brandstoflabel als de Hifly maar veel meer grip. En is goedkoper.

Je kunt ook een smallere maat monteren.....195/50R16. Valt binnen de afwijking, namelijk een 1,86 cm langere omtrek en dus 0,99% afwijking.

Kumho ECSTA

Ook een zomerband, beter op brandstofgebied ten opzichte van de Hifly en de Uniroyal, maar net iets minder grip op nat wegdek. Verder goed merk.

Je kunt jezelf ook de vraag stellen of slecht rubber nog bestaat, mijn zusje haar Clio staat op Ovation, ook een budgetmerk en je merkt het verschil in grip wel ten opzicht van mijn Vredestein Sporttrac, maar slecht? Nee.....dat valt wel mee.

Als ik dit vroeger wist was ik waarschijnlijk voor de Uniroyal gegaan, maar de Hifly zijn reeds besteld door de garage en afgesproken om ze morgen erop te laten zetten.. Zie nu ook pas net dat ze een lager label krijgen op nat wegdek dan de LingLong die er nu opzitten..
Denk niet dat ik de afspraak zomaar kan annuleren, had eerder ook al de grote beurt laten vervangen door een technische check up.. en hoelang moet ik dan wachten eer ze andere banden binnen hebben.. o_O

Een bandenmerk dat klein en goed is een vaak over het hoofd gezien wordt is nokian. Beetje de subaru onder de banden. Die hebben ook een heel behoorlijke 4 seizoenen band:

https://www.tyrereviews.co.uk/Tyre/Nokian/WeatherProof.htm

Ik vraag morgen als ik er ben wel even of ze toevallig ook nog iets anders liggen hebben om erop te monteren wat niet te duur is.
Mag van mij ook een b merk zijn. A merken sluit ik sws uit aangezien ik beginnend bestuurder ben en niet eens boven 7000 km kom op jaarbasis.
Indien ze niets anders hebben zal het toch de Hifly worden denk ik.. Heeft inderdaad een wat langere remweg bij regen, en wil ook niet perse besparen op de banden, maar wil ook geen dagen/weken wachten tot ze die banden binnen hebben.
De auto wordt op dit moment amper gebruikt en daar wil ik toch echt gaan aan beginnen, om zo lang stil te laten staan heb ik hem niet gekocht, dus ik wil er z.s.m. nieuwe (en uiteraard goede) banden onder.

Die Hifly banden zijn prima.
Slijten wat sneller maar verder weinig mis mee, maak je dus vooral geen zorgen.

Lees dat de remweg stukken langer is bij nat wegdek, dus stel je moet een noodstop maken, dan betaal ook ik als beginnend bestuurder liefst enkele tientjes meer voor een goede band. Nogal raar vind ik het zelf dat de LingLong van nu B label krijgen bij nat wegdek, en de HiFly C.. maargoed, dat wist ik toen niet, anders had ik die ook nooit laten bestellen. Maargoed, ze zijn nu besteld, en ik vraag er morgen nog wel even naar. Vermoedelijk is het zoals bij meer garages hun huismerk.

als ik goed research heb gedaan zou deze band 4x gemonteerd worden: Link HiFly
Het gene wat me opvalt (en vast heel normaal is, maar vraag het toch maar weer) bij deze band is dat de hele band in het midden metaal is....
Ik zie er geen ``zwarte gaten`` inzitten ...? :) Hier een plaatje van de gaten die ik bedoel en wel in deze band zitten (enin elke band die ik ook gezien heb, alsook in mijn huidige LingLong banden):
$_84.JPG

Ik neem aan dat als men de Hifly eventueel zou monteren dat daar dan ook die ``zwarte gaten`` in te zien zijn? of niet?

Heb het niet over de band zelf, maar als je even op de Hifly link klikt zie je enkel metaal, je kan er niet doorkijken zodat je de remplaat ziet ziten. Bij de foto die ik gepost heb (en elke band ooit gezien) kan dat wel. Ik vraag me af of je dus bij de Hifly link, of je als die band gemonteerd is, ook gewoon dat zwart ziet.... :p

Je ziet de gaten voor de wielmoeren / bouten niet op de afgebeelde velg op die site?
Je ziet een "schone" voorbeeldvelg uit een hoek van waaruit je alleen velg ziet?

Weinig verstand hebben van auto's is 1 ding. Dit is weer iets heel anders:rolleyes:.......

Zwart is band, grijs is velg, en samen noemen we dat wiel.
Het zwart wordt vervangen, en het grijs wordt hergebruikt.;)

Lycan Capri zei:
Je ziet de gaten voor de wielmoeren / bouten niet op de afgebeelde velg op die site?
Je ziet een "schone" voorbeeldvelg uit een hoek van waaruit je alleen velg ziet?

Weinig verstand hebben van auto's is 1 ding. Dit is weer iets heel anders:rolleyes:.......

Mijn oma snapt het verschil ook nog steeds niet.

Zo langzamerhand begin ik te geloven dat TS ons bij de neus neemt.

Terug
Bovenaan