De koppakking zit lager in het blok, die houdt de verbinding tussen de bovenkant en onderkant van de motor lekvrij. Een koppakking houdt diverse zaken uit elkaar (oliekanalen, koelvloeistof, druk in de cilinders) en doorslag kan op verschillende manieren plaats vinden, elk met hun eigen kenmerken. Er kan olie naar buiten komen, koelvloeistof naar buiten komen, olie kan bij koelvloeistof komen of vv, doorslag tussen cilinders onderling, doorslag van een cilinder naar de olie of doorslag van een cilinder naar de koelvloeistof. Omdat het er in de cilinders heftig aan toe gaat (hoge druk, hoge temperatuur) is doorslag vanuit een cilinder wel het meest voorkomend. Omdat de cilinders gekoeld worden door koelvloeistof, liggen die kanalen dicht bij de cilinders. Doorslag van een cilinder naar de koelvloeistof komt dan het meeste voor. De druk in het koelsysteem loopt hoog op, de auto loost koelvloeistof, verwarming valt uit, auto begint vermogen te verliezen...
Dus nee. Ik denk niet dat je koppakking stuk is. Dat gaat bijna altijd met heel andere kenmerken gepaard. Een beetje olieverlies ligt doorgaans aan pakkingen aan de rand van de motor (klepdekselpakking, carterpanpakking, carterplugpakking, oliefilter of nokkenaskeerring). De meeste daarvan zijn vlot vervangen. Alleen is het op basis van de foto's niet met zekerheid te zeggen wat er precies lekt bij jou, alleen onder het klepdeksel zie je de olie een film gevormd hebben. Daar zweet hij dus wel wat. Maar nogmaals: geen van jouw foto's zien er tot nu toe verontrustend uit. Sterker, het meeste ziet er eigenlijk behoorlijk verzorgd uit. Even een check bij de garage en je weet meer.