Rijstijl invloed op slijtage

Mr Bart

Startmotor
Heeft de rijstijl écht zoveel invloed op slijtage aan je auto en op het brandstofverbruik?
Zijn er bepaalde richtlijnen die handig kunnen zijn -onder autokenners voor leken- , zoals x-km na vertrek rustig rijden, vlot doorschakelen etc.?
Kun je ook door te vaak in 'opa-stijl' rijden (zoals ik) juist onderdelen niet optimaal laten werken of dat olie eerder minder goed blijft?

Bij een auto met verbrandingsmotor is dat absoluut zo.

De motor teveel belasten voordat deze goed warm is (en dan gaar het om de olie die altijd pas later op temperatuur is dan de koelvloeistof) is nog altijd een heel goede manier om een auto stuk te krijgen. Maar veel korte stukken rijden en daardoor motor niet goed op temperatuur laten komen is ook niet goed. En nooit eens goed belasten (steviger optrekken, 100 of sneller rijden) is ook verkeerd.

Daarnaast is bij een handgeschakelde auto het te lomp op laten komen of juist laten slippen van de koppeling ook funest. Een te lang de koppeling ingedrukt houden ook (zoals bij een stoplicht).

Voor de rest van de auto is het vooral schokdempers die wel meer willen slijten bij te hard over drempels rijden en dan slijten alle rubbers in de wielophanging ook meer. Ga je richting circuit gebruik (of heb je bredere velgen c.q. spoorverbreders) dan gaan ook wiellagers een stuk harder.

Een auto goed gebruiken maar met respect voor de techniek is nog altijd het beste.

Ja, natuurlijk. Slijtage aan wielophanging, aandrijfassen, banden etc is veel hoger. Motorslijtage valt eigenlijk wel mee, als de motor goed warm is. Is hij niet warm, zorgt het wel weer voor heel veel slijtage. Verbruik scheelt ook ontzettend, als je vroeger overschakelt verbruikt hij veel minder.
Langzaam rijden kan niet veel kwaad, mits de olie goed warm word. Constant kleine stukjes is het slechtste wat je kan doen. Dan word de olie nooit echt warm, en blijft er een hoop water en andere rommel in achter, waardoor de werking natuurlijk (veel) slechter word. (als de olie goed warm is verdampt daar weer een heel groot gedeelte van)
Hele lage toeren kan ook slecht zijn, door interne vervuiling. Heel afhankelijk van de motor of ze daar echt last van krijgen, maar heel vaak in lage toeren rijden zorgt wel voor meer vervuiling.

Die 'opa' rijstijl klinkt wel leuk (ik ben er zelf eentje). Natuurlijk versterk je door ruig rijden de slijtage. Maar ik vind ook dat er een balans moet zijn tussen rustig en stevig. Anders gaan je 'opa' onderdelen er bij een stevige actie volgens mij sneller aan.
Ik rij zelf relatief rustig, ik let op het warm worden van de motor, trek op de snelweg nooit hoger op dan 3000 of zo toeren voordat ik schakel.
Ik rem bijna niet (hoewel dat roest stimuleert op je remschijven als je niet af en toe flink ingrijpt) - dus veel op de motor en ik zet bijna overal, ook in de stad mijn cruise control aan. En daar tussendoor trek ik op de snelweg af en toe graag een paar kilometer lang stevig op tot ... per uur. Zo blijft de balans goed.

JaapV zei:
Anders gaan je 'opa' onderdelen er bij een stevige actie volgens mij sneller aan.
Zoals? Geef eens een voorbeeld? Ik zou echt niet weten hoe dat in zijn werk zou moeten gaan.
Het gebeurt wel regelmatig dat als er iemand altijd langzaam rijd, en dan de auto uitleent, verkoopt of wat dan ook, aan iemand die wel fel rijdt, hij kapot gaat. Maar dan zijn die onderdelen gewoon al versleten, maar omdat iemand ze bijna niet belast, blijven ze heel. (of merk je niet dat ze kapot zijn) Ga je dan gas geven, gaat het echt kapot. Maar die onderdelen waren gewoon al tot op de draad versleten.

Nissan GTR R34 zei:
JaapV zei:
Anders gaan je 'opa' onderdelen er bij een stevige actie volgens mij sneller aan.
Zoals? Geef eens een voorbeeld? Ik zou echt niet weten hoe dat in zijn werk zou moeten gaan.
Het gebeurt wel regelmatig dat als er iemand altijd langzaam rijd, en dan de auto uitleent, verkoopt of wat dan ook, aan iemand die wel fel rijdt, hij kapot gaat. Maar dan zijn die onderdelen gewoon al versleten, maar omdat iemand ze bijna niet belast, blijven ze heel. (of merk je niet dat ze kapot zijn) Ga je dan gas geven, gaat het echt kapot. Maar die onderdelen waren gewoon al tot op de draad versleten.

Voorbeeldje kunnen lagerschalen van de drijfstangen zijn. Slijtage aan de bovenzijde geeft vaak aan "te lage toerentallen' en slijtage aan de onderzijde is tgv te hoge toerentallen (of met koude motor hoge toerentallen). Maar om dit te constateren zal je de boel moeten demonteren.

Nissan GTR R34 zei:
JaapV zei:
Zie de Barrel Brigade, Jaguar X type van maandag. Op het moment dat eens flink gas gegeven wordt begeeft de homokineet.

Ik denk het olieverbruik, inderdaad de homokineten (die ik soms hoorde maar nu niet meer - en geen afkeur) en motoronderdelen die door alleen langzaam rijden anders in tact blijven. Ik ben geen deskundige, maar ik vertrouw wel op mijn overtuiging dat uitsluitend langzaam rijden (net als lang stilstaan) veel onderdelen lui maken en dus minder bestendig tegen wisselingen. Toen ik mijn Alfa kocht (in 2019, blijkbaar lang stil gestaan), verbruikte hij 1 liter olie op 1200 km, nu op 2000. Dat vind ik zo'n voorbeeld.
p.s. Tot deze aankoop heb ik exact tien jaar Jaguar X-type gereden (diesel) en precies hetzelfde gedaan. Nooit onderstelproblemen gehad.

Slijten doet het allemaal wel, zowel van het stevig gebruiken als van het bijna niet gebruiken. (rust roest ook)
Het grootste verschil is dat bij een rustige rijstijl de slijtage nog aardig lang onopgemerkt/gemaskeerd kan blijven, terwijl exact diezelfde slijtage bij een stevige rijstijl al wel merkbaar/hoorbaar wordt.
Homokineten zijn daar een mooi voorbeeld van: ga je rustig door de bocht zonder veel gas te geven dan hoor je een versleten homokineet nog net niet knakken, maar geef je stevig gas dan hoor je die homokineet opeens wel knakken... maar in beide gevallen zijn ze dan toch aan vervanging toe.
En remblokjes met slechts 2 mm remvoering zijn ook gewoon versleten ondanks dat je die slijtage nog niet merkt tijdens het remmen, compleet uitgedroogde draagrubbers idem.

Normaal gebruiken en goed onderhouden is in de praktijk gewoon het beste voor de levensduur, een extreem gebruik (zowel te zwaar als te licht) versnelt het slijtageproces.

Ik rijd dus vaak wat trager, word door zo'n beetje iedereen op de autoweg met 95-97, terwijl ze links met 100-110 razen, ingehaald. Is nu mijn airco kapot :(

Voorbij razen, terwijl ze de maximumsnelheid rijden? :LOL: Als je op de snelweg onder de maximumsnelheid gaat zitten, word je een hoop ingehaald ja. Lijkt me vrij logisch. Wat je airco hier mee te maken heeft is me ook een raadsel.

Nissan GTR R34 zei:
Voorbij razen, terwijl ze de maximumsnelheid rijden? :LOL: Als je op de snelweg onder de maximumsnelheid gaat zitten, word je een hoop ingehaald ja. Lijkt me vrij logisch. Wat je airco hier mee te maken heeft is me ook een raadsel.
Niets lijkt mij. Op het moment dat ik een auto in bezit krijg doe ik de airco aan en die gaat niet meer uit. Ik heb ongeveer 20 jaar een auto met airco (nieuw en 2e hands) en nog nooit iets aan een airco stuk gehad.

snelheidsmaniakken! -grapje. Nee maar als ik rustig rijd valt mij op hoeveel mensen doorrijden. Mag je eigenlijk -serieus- met bijv. 102-103 rijden langere stukken?

Als je 102 op de teller rijd, rij je waarschijnlijk zo rond de 95. Probeer het maar eens met de gps. Als ik op de teller ongeveer 107 rij, rij ik 100 op de gps. (verschilt natuurlijk per auto, maar een afwijking is er altijd)
Als ik langere stukken op de snelweg rij, heb ik flitsmeister aan staan, en rijd ik op de snelheid van de gps.

En daar bij komt ook nog eens dat er een correctie zit op de snelheidsmeting van boetes. Volgens mij is het op een 100 weg 7 km/h correctie. En dat zijn natuurlijk "echte" (gps) snelheden. Dus het kan best zijn dat je rond de 115 op de teller moet rijden voordat je echt kans hebt op een boete.

Mr Bart zei:
snelheidsmaniakken! -grapje. Nee maar als ik rustig rijd valt mij op hoeveel mensen doorrijden. Mag je eigenlijk -serieus- met bijv. 102-103 rijden langere stukken?

Wat denk je zelf... Tellerafwijking, ijkingsverschil... +10km/h is geen enkel probleem

Veel van je vragen zijn al op te lossen met niets meer dan logisch nadenken. Het is niet zo moeilijk allemaal;)

Mr Bart zei:

102 tot 103 is wel heel erg rustig.
Ik ga altijd waar je 100 mag met 110 op de cc. En dat vind ik irritant langzaam.

Ik heb mij -waarom weet ik niet- aangeleerd om op de autoweg vaak ca. 90-95km te rijden en zoveel mogelijk rechts. Op die manier kom ik echter vaak tussen vrachtverkeer en campers te rijden, wat vaak weer duwen en stress veroorzaakt op drukkere stukken/kruispunten. Als ik de tijd heb en dit doe, heb ik wel het idee dat ik minder brandstof verbruik en ook nog ontspannen rond kan kijken. Ik voel mij dan minder gestrest. Zijn er misschien tips bij wegrijden, omdat mijn auto eigenlijk redelijk fors optrekt uit zichzelf? Hij lijkt tussen 0-10 even nodig te hebben maar tussen 10-50 gaat het ding soms snel vooruit. Dat is sinds de garage geloof ik inlaatkleppen(?) heeft schoongemaakt/doorgespoeld. Ik had er niet om gevraagd, maar het zou beter zijn en bij mijn oudere model iets voor stagiaires -onder toeziend oog natuurlijk.

Nissan GTR R34 zei:
Als je 102 op de teller rijd, rij je waarschijnlijk zo rond de 95. Probeer het maar eens met de gps. Als ik op de teller ongeveer 107 rij, rij ik 100 op de gps. (verschilt natuurlijk per auto, maar een afwijking is er altijd)
Als ik langere stukken op de snelweg rij, heb ik flitsmeister aan staan, en rijd ik op de snelheid van de gps.

En daar bij komt ook nog eens dat er een correctie zit op de snelheidsmeting van boetes. Volgens mij is het op een 100 weg 7 km/h correctie. En dat zijn natuurlijk "echte" (gps) snelheden. Dus het kan best zijn dat je rond de 115 op de teller moet rijden voordat je echt kans hebt op een boete.
Mijn vader had lang geleden dezelfde redenatie nadat ik vroeg hoe hij mijn ingehaald had terwijl hij later vertrokken was. Ik reed strak de maximale snelheid, hij rekende op afwijking en meet tolerantie. Nu had ik een flitser gezien onderweg dus na een paar weken toch maar eens gevraagd of die nog wat thuis gekregen had. Hij had dus inderdaad een mooie foto thuis gekregen...

Mr Bart zei:
Ik heb mij -waarom weet ik niet- aangeleerd om op de autoweg vaak ca. 90-95km te rijden en zoveel mogelijk rechts. Op die manier kom ik echter vaak tussen vrachtverkeer en campers te rijden, wat vaak weer duwen en stress veroorzaakt op drukkere stukken/kruispunten. (..).

Geen idee welk onderdeel van het aircosysteem precies stuk is.. maar als de condensator lek is geraakt.. dan kan het best zo zijn dat door bovenstaand rijgedrag een steentje van onder een vrachtwagen is opgepikt en door jouw voorkant is geboord.

Onderhoud is ook erg belangrijker. De meeste auto’s gaan ten onder achterstallig onderhoud.

Dan stapelt het op en wordt de auto afgeschreven.

Nissan GTR R34 zei:

Ik heb op mijn Lancia grotere wielen geplaatst (en ook grotere banden = meer omtrek) en de teller klopt nu vrijwel exact met de GPS.
Ik heb ook nog een tijdje met een Lancia gereden waarvan de kilometerteller het niet meer deed. De toerenteller nog wel. Tijdens het rijden dus constant adv de toeren terugrekenen wat ongeveer de snelheid zou zijn. Voor je gevoel weet je meestal wel ongeveer hoe hard je gaat, zeker met verkeer om je heen. Maar je zult nog verbaasd staan hoe makkelijk je er naast zit.

Maar wat bedoelt de TS met slijtage? Want hard rijden an sich hoeft niet het probleem zijn mbt slijtage. Hard optrekken eist zijn tol, volgas bochten pakken zie je al direct aan je banden die enorm hard slijten. Maar ik kan mij niet voorstellen dat als je constant 160 rijdt op de snelweg, dat de auto dan harder zou slijten dan wanneer je bv 100 rijdt.

Paulus0013 zei:
CUT
Maar ik kan mij niet voorstellen dat als je constant 160 rijdt op de snelweg, dat de auto dan harder zou slijten dan wanneer je bv 100 rijdt.

Dan hen je te weinig technische kennis en/of te weinig fantasie.

Paulus0013 zei:
Nissan GTR R34 zei:

Ik heb op mijn Lancia grotere wielen geplaatst (en ook grotere banden = meer omtrek) en de teller klopt nu vrijwel exact met de GPS.
Ik heb ook nog een tijdje met een Lancia gereden waarvan de kilometerteller het niet meer deed. De toerenteller nog wel. Tijdens het rijden dus constant adv de toeren terugrekenen wat ongeveer de snelheid zou zijn. Voor je gevoel weet je meestal wel ongeveer hoe hard je gaat, zeker met verkeer om je heen. Maar je zult nog verbaasd staan hoe makkelijk je er naast zit.

Maar wat bedoelt de TS met slijtage? Want hard rijden an sich hoeft niet het probleem zijn mbt slijtage. Hard optrekken eist zijn tol, volgas bochten pakken zie je al direct aan je banden die enorm hard slijten. Maar ik kan mij niet voorstellen dat als je constant 160 rijdt op de snelweg, dat de auto dan harder zou slijten dan wanneer je bv 100 rijdt.
Ik bedoel inderdaad slijtage aan de banden, maar misschien ook aan de motor (rubbers, systeem etc.). Ik probeer meestal om rustig te rijden. Een enkele keer gebeurt het wel dat ik in de spits op 2-baans autowegen rijd met veel vrachtverkeer en als de spitsstrook gesloten is dan ga ik wel soms 'mee met de flow' op de linker rijstrook. Dat is soms vrij pittig en wanneer er ruimte is ga ik weer rechts rijden. Hier in de grensstreek (mit Deutschland) gebeurt regelmatig dat mensen nogal haast hebben op weg nach Hause.

Terug
Bovenaan