Nissan GTR R34 zei:
Als je 102 op de teller rijd, rij je waarschijnlijk zo rond de 95. Probeer het maar eens met de gps. Als ik op de teller ongeveer 107 rij, rij ik 100 op de gps. (verschilt natuurlijk per auto, maar een afwijking is er altijd)
Als ik langere stukken op de snelweg rij, heb ik flitsmeister aan staan, en rijd ik op de snelheid van de gps.
En daar bij komt ook nog eens dat er een correctie zit op de snelheidsmeting van boetes. Volgens mij is het op een 100 weg 7 km/h correctie. En dat zijn natuurlijk "echte" (gps) snelheden. Dus het kan best zijn dat je rond de 115 op de teller moet rijden voordat je echt kans hebt op een boete.
Ik heb op mijn Lancia grotere wielen geplaatst (en ook grotere banden = meer omtrek) en de teller klopt nu vrijwel exact met de GPS.
Ik heb ook nog een tijdje met een Lancia gereden waarvan de kilometerteller het niet meer deed. De toerenteller nog wel. Tijdens het rijden dus constant adv de toeren terugrekenen wat ongeveer de snelheid zou zijn. Voor je gevoel weet je meestal wel ongeveer hoe hard je gaat, zeker met verkeer om je heen. Maar je zult nog verbaasd staan hoe makkelijk je er naast zit.
Maar wat bedoelt de TS met slijtage? Want hard rijden an sich hoeft niet het probleem zijn mbt slijtage. Hard optrekken eist zijn tol, volgas bochten pakken zie je al direct aan je banden die enorm hard slijten. Maar ik kan mij niet voorstellen dat als je constant 160 rijdt op de snelweg, dat de auto dan harder zou slijten dan wanneer je bv 100 rijdt.