Rijhoogte achter Ford S-Max

klaasdieleman

Net ingestapt
Ik heb een Ford S-Max uit 2014 en vol beladen zakt de achterkant behoorlijk in. Ik heb er dan 5 mensen in, achterbak helemaal vol en drie fietsen op de trekhaak, dus ergens wel logisch. Mijn vorige Mondeo Wagon had automatische niveauregeling en dat werkte heel goed. Met deze S-Max klapte ik een paar keer met de trekhaak op de straat bij een drempeltje of uitrit, terwijl ik echt heel voorzichtig deed.

Wat zou ik hieraan kunnen doen? Automatische niveauregeling was volgens mij wel een optie, maar dat is vast ontzettend duur om achteraf te installeren. Verder denk ik aan hardere schokdempers, maar ik weet niet of dat nog nadelen heeft en of dat heel duur wordt. Iemand ervaringen/tips?

Te veel, waarschijnlijk. Kogeldruk trekhaak ook wellicht overschreden, tenzij het drie kinderfietsen betreft?

Niet te snel aannames doen. Kogeldruk zeker niet overschreden, die is max 75kg en het zijn drie sportfietsen van rond de 10kg/stuk plus nog de drager van een kilo of 20.
Ik heb geen idee van het gewicht op de achteras, maar drie pubers op de achterbank en de achterbak helemaal vol met vakantiespul, benzinetank gevuld met 70l, en dus die fietsendrager ver achter de as, dat tikt gewoon aan.

Dank voor de tip over die hulpveren! Nooit geweten, ga ik zeker bestellen en (waarschijnlijk laten) monteren.

De afstelling van het verenpakket is bijna altijd een compromis. Leeg mag het niet teveel stuiteren, helemaal vol komt zelden voor. Bij bestelbussen is het vaak net weer andersom, die worden vaak berekend op minimaal 50% van het laadvermogen én moeten bij volle belading ook nog veren. Gevolg bij een lege bus heb je gauw een stuiterbak. Ook daarvoor zijn er hulpveren die de auto iets verhogen maar wel soepeler veergedrag meegeven in de eerste paar centimeters. Ideaal voor de Campers en taartbezorgers.

Ja, begrijp ik. Daarom was die automatische niveauregeling op de Mondeo zo handig. Geen idee hoe het werkte, vast iets vrij simpels mechanisch. Zwaar beladen bleef de achterkant op normale hoogte en eenmaal leeg zakte hij weer terug na een paar keer stuiteren.

klaasdieleman zei:
Niet te snel aannames doen. Kogeldruk zeker niet overschreden, die is max 75kg en het zijn drie sportfietsen van rond de 10kg/stuk plus nog de drager van een kilo of 20.
Ik heb geen idee van het gewicht op de achteras, maar drie pubers op de achterbank en de achterbak helemaal vol met vakantiespul, benzinetank gevuld met 70l, en dus die fietsendrager ver achter de as, dat tikt gewoon aan.

Dank voor de tip over die hulpveren! Nooit geweten, ga ik zeker bestellen en (waarschijnlijk laten) monteren.

Ik zou toch even naar het gewicht kijken. Bedenk ook dat die er niet voor niets is, zeker als de rit verder gaat dan Putten dan krijgen de banden het in de zomer zeer zwaar te verduren. Hitte, langdurig op snelheid. Waar je niet op zit te wachten is dat de banden dan ook structureel overbelast zijn door te zwaar laden.

Wat betreft de hulpveren, verzwaarde veren zijn er ook.

Ik zal eens kijken, maar de auto is er ook als zevenzitter en is echt bedoeld als pakezel, dus ik vermoed dat hij wel wat kan hebben. De banden gaan uiteraard op hogere spanning in de zomer, iets boven 3 bar geloof ik.

Dat doe je goed, hogere spanning is meer draagvermogen. Ik zou een sommetje maken, je staat ervan te kijken hoe snel het oploopt.

klaasdieleman zei:
Ik zal eens kijken, maar de auto is er ook als zevenzitter en is echt bedoeld als pakezel, dus ik vermoed dat hij wel wat kan hebben. De banden gaan uiteraard op hogere spanning in de zomer, iets boven 3 bar geloof ik.
Blijkbaar niet, anders had je nu dit probleem niet gehad.
Kogeldruk is wel iets om goed in de de gaten te houden. Die 75 kg is recht op de kogel gemeten. Als het fietsenrek verder naar achteren steek betekend dit een hogere last op de achteras dan wanneer je al het gewicht precies op de kogel hebt, het hefboom principe.

Ik zou eens het laadvermogen opzoeken en vergelijken met wat je in de auto laadt. Dat kan best nog eens tegenvallen.

Massa leeg 1.502 kg
Maximum toelaatbare massa 2.400 kg
Voorasdruk 1.165 kg
Achterasdruk 1.310 kg

Dat is al met al een stuk meer dan de Mondeo, die al bekend staat als pakezel (je ziet hem ook veel in de bouw):
Massa leeg 1.337 kg
Maximum toelaatbare massa 2.070 kg
Voorasdruk 1.025 kg
Achterasdruk 1.110 kg

Maar goed, hier kan ik natuurlijk niet zoveel mee, want ik kan niet berekenen hoeveel druk er bij de lege, laat staan de volle auto precies op de achteras en hoeveel er op de vooras terechtkomt. Dan zou ik dat moeten wegen een keer. Het advies van de hulpveren is goed, dank daarvoor, de rest is vast goedbedoeld, maar ik kan er weinig mee. Een fietsendrager die lichtgewicht wordt genoemd (Thule Velocompact) met een paar vederlichte koolstofvezel sportfietsjes kan natuurlijk nooit te zwaar zijn voor de trekhaak. En een 7-zitter MPV uit de hogere klasse (Volvo V70 platform) zou toch ook niet direct door zijn hoeven zakken met een beetje belading. Vandaar mijn post: misschien is er iets mis met de achterdempers, misschien herkennen mede S-Max bezitters dit?

Dempers dempen in principe alleen, tenzij het dempers zijn die je met luchtdruk meer draagkracht kan geven, maar die zijn niet standaard op een personenwagen.
Veerkracht moet uit veren komen , desnoods hulpveren.

Ok. Met dempers bedoelde ik in dit geval het complete systeem van veer en demper, bij auto's wordt dat vaak schokbreker genoemd als ik me niet vergis. Ik weet hoe het werkt (service mijn eigen oliedempers en luchtveren op de MT:cool:.

klaasdieleman zei:
[...] Het advies van de hulpveren is goed, dank daarvoor, de rest is vast goedbedoeld, maar ik kan er weinig mee. Een fietsendrager die lichtgewicht wordt genoemd (Thule Velocompact) met een paar vederlichte koolstofvezel sportfietsjes kan natuurlijk nooit te zwaar zijn voor de trekhaak. En een 7-zitter MPV uit de hogere klasse (Volvo V70 platform) zou toch ook niet direct door zijn hoeven zakken met een beetje belading. Vandaar mijn post: misschien is er iets mis met de achterdempers, misschien herkennen mede S-Max bezitters dit?

Merkwaardige reactie. Maar doe ermee wat je wilt. Meten is weten. Als je vindt dat de auto teveel door zijn hoeven zakt lijkt mij de eerste stap om de aslasten eens te meten.

Nog even over de kogeldruk. Je hebt dus ongeveer 50 kg op de kogel. Die zorgt echter voor meer dan 50 kilo op de achteras en een verlaging voor. De bagage gaat volledig op de achteras, terwijl het gewicht van de inzittenden verdeeld wordt. Dat is wellicht ten overvloede, maar geeft wel een goed inzicht in de laadvermogens van een auto.

Dank voor de toelichting, ik begrijp hoe dat werkt met krachten en hefbomen maar ik hoe zou ik de aslast kunnen meten dan? Ik kan moeilijk de complete vakantieboedel gaan wegen en verder berekenen hoe ver van de as mijn gezinsleden precies zitten, hoe de rest vd massa verdeeld is etc. De passagiers zitten overigens tussen de assen, dus drukken minder dan 100% op de achteras.

Grove schatting dan: 5 pers x 60kg gemiddeld, laten we zeggen precies tussen de assen: 150kg op de achteras. Volle tank: 70kg, waarvan 50 op de achteras. Fietsendrager: 75kg op de achteras?
Bagage: 250kg? Dat zit gemiddeld recht boven de achteras. Zware spullen direct achter de bank

Samen 525kg op de achteras?

Dan van de lege auto denk ik hooguit 33% op de achteras, dat is zo'n 500kg. Samen iets meer dan 1000kg, mag 1310 zijn. Dan mag ik er nog 300kg naast zitten met mijn schatting, of mis ik nog iets?

klaasdieleman zei:
(..)
. En een 7-zitter MPV uit de hogere klasse (Volvo V70 platform) (..)

Wellicht past een compleet nivomat setje van een V70 wel?

https://www.estateservices.nl/catalogsearch/result/?q=Niveauregelset+nivomat+v70

Let op, na generatie '08 en zonder 4 wielaandrijving kan het wellicht niet passen.

Wellicht kan je bij de betere banden/schokdemper firma de vraag neerleggen of er slechts enkel schokdempers met automatische niveauregeling voor jouw auto te krijgen zijn.
Dan heb je, vermoedelijk, min of meer hetzelfde systeem als op de Mondeo was gemonteerd.

Even neuzen op het caravanforum kan je wellicht ook wat tips opleveren.

klaasdieleman zei:
Dank voor de toelichting, ik begrijp hoe dat werkt met krachten en hefbomen maar ik hoe zou ik de aslast kunnen meten dan? Ik kan moeilijk de complete vakantieboedel gaan wegen en verder berekenen hoe ver van de as mijn gezinsleden precies zitten, hoe de rest vd massa verdeeld is etc. De passagiers zitten overigens tussen de assen, dus drukken minder dan 100% op de achteras.

Grove schatting dan: 5 pers x 60kg gemiddeld, laten we zeggen precies tussen de assen: 150kg op de achteras. Volle tank: 70kg, waarvan 50 op de achteras. Fietsendrager: 75kg op de achteras?
Bagage: 250kg? Dat zit gemiddeld recht boven de achteras. Zware spullen direct achter de bank

Samen 525kg op de achteras?

Dan van de lege auto denk ik hooguit 33% op de achteras, dat is zo'n 500kg. Samen iets meer dan 1000kg, mag 1310 zijn. Dan mag ik er nog 300kg naast zitten met mijn schatting, of mis ik nog iets?

Ik denk dat je aardig goed zit. Gevoelsmatig denk ik dat je leeg iets hogere zit op de achteras, misschien meer naar de 40%. Maar dan nog zit ke niet aan de max. Wel hoog.

klaasdieleman zei:
Dank voor de toelichting, ik begrijp hoe dat werkt met krachten en hefbomen maar ik hoe zou ik de aslast kunnen meten dan?
Wetenschappers hebben daar een hele mooie techniek voor ontwikkeld. We noemen dat in de volksmond ook wel een weegschaal (of voor auto's: weegbrug). :) Zonder gekheid: je zou voor de zekerheid je auto (of eigenlijk je achteras) kunnen laten wegen. Geen idee of ze dat bij een garage kunnen, maar anders kan het meestal ook wel bij een afvalbrengpunt bijvoorbeeld. Dus grijp even je kans als je je auto eens vol / leeg hebt, en zeg 'm op de weegschaal. Alternatief is inderdaad gewoon de rekensom, maar alles dat je achter de achteras pakt zal naar rato meer druk op de as veroorzaken. Alles wat je er voor pakt wordt naar rato lichter (want de vooras neemt dat over).

Tja, als ik de specs van de S-Max bekijk heb je een max laadvermogen van tussen de 850 en 900 kg (afhankelijk van de preciese uitvoering en een max kogeldruk van 90 kg. Ik begrijp alle verhalen over hefbomen en gewicht wat toch wel snel oploopt, maar feit is dat die cijfers van de S-Max best wel ruim zijn. Ford zou zelf toch ook begrepen moeten hebben dat als je 600 kg bagage meeneemt dat dit doorgaans voornamelijk door de achteras gedragen zou moeten worden.

Aan de andere kant, je kunt wegen en meten en wat al niet. Feit is dat je vindt dat de auto teveel doorzakt. Feit is ook dat er maar 1 voor de hand liggende oplossing is en dat zijn hulpveren.

Arjee zei:
Tja, als ik de specs van de S-Max bekijk heb je een max laadvermogen van tussen de 850 en 900 kg (afhankelijk van de preciese uitvoering en een max kogeldruk van 90 kg. Ik begrijp alle verhalen over hefbomen en gewicht wat toch wel snel oploopt, maar feit is dat die cijfers van de S-Max best wel ruim zijn. Ford zou zelf toch ook begrepen moeten hebben dat als je 600 kg bagage meeneemt dat dit doorgaans voornamelijk door de achteras gedragen zou moeten worden.

Aan de andere kant, je kunt wegen en meten en wat al niet. Feit is dat je vindt dat de auto teveel doorzakt. Feit is ook dat er maar 1 voor de hand liggende oplossing is en dat zijn hulpveren.
Daar heb je gelijk in hoor. En op basis van wat TS ons meegeeft lijkt overbelading niet aan de orde te zijn, maar persoonlijk zou ik dat altijd even checken. Zoals door meerderen hier al gesteld: je kan je makkelijk vergissen in de totale kilo's die je meezeult. Als daar het probleem blijkt te zitten, dan zit daar immers ook de oplossing. Is dat niet het geval (en dat lijkt aannemelijk), dan moet je het inderdaad zoeken in een technische oplossing zoals hulpveren. Maar daarvoor geldt dus wel dat het mogelijk de rijeigenschappen van een onbeladen auto ook kan beïnvloeden, en dan wel in negatieve zin. Daar zal je dus een goede tussenweg in moeten zoeken (en die zijn er ongetwijfeld wel).

Ik zal eens kijken of er een weegbrug te vinden is hier. Ik rij erg weinig in de auto en meestal met de hele fam, dus ik ben niet heel bang voor een te harde achterkant. Ik kan ook eens gewoon navragen bij de dealer, misschien is het een bekend verhaal. Dank voor alle tips!

Octavia's willen ook wat snel hangen met belading. Ik lees dat men daarbij erg blij is met een set achteraf gemonteerde hulpveren. Dat zou ik dus zeker overwegen.

klaasdieleman zei:
Ik zal eens kijken of er een weegbrug te vinden is hier. Ik rij erg weinig in de auto en meestal met de hele fam, dus ik ben niet heel bang voor een te harde achterkant. Ik kan ook eens gewoon navragen bij de dealer, misschien is het een bekend verhaal. Dank voor alle tips!
Gewoon even naar de plaatselijke vuilstort.

Normaal gezien hangen de meeste Ford modellen niet veel door bij belasting. Aan de andere kant zie je bij steeds meer auto's dat de wielophanging redelijk slap is en bij belading vrij snel door zal hangen.
Een set versterkte veren zoals Mad levert (het zijn dan geen hulpveren maar de originele veren worden vervangen door versterkte versies die progressief werken).

Weegbruggen voor campers / caravans:

https://www.no-mad.nl/camper-weegbrug/

Openbare weegbruggen voor grotere voertuigen (die wellicht ook kleinere toestaan).

https://www.bocagroep.nl/route-plannen/

Terug
Bovenaan