Rijden met Pools kenteken.

A

Anoniem

Guest
Hi,

Ik ben ge-emigreerd naar Nieuw Zeeland, en ik ben dus geen ingezetene van Nederland, of Europa. Momenteel ben ik op familie bezoek hier. In principe zou ik dan een auto in Polen kunnen kopen en gewoon ermee naar Nederland kunnen rijden zonder Nederlands kenteken platen op de auto te hebben, maar gewoon Poolse platen. is dit juist?

zeer waarschijnlijk niet. Hoe ga je dat doen met de verzekering? rijden op een buitenlands kenteken gaat alleen indien je ook ingezetene bent van dat land en in dit geval ben je dat niet. Enige mogelijkheid is een poolse auto te huren ( van een verhuurbedrijf of van een collega ) maar waarom wil je als je toch maar op bezoek bent een poolse auto rijden?
Je mag wel met je Nieuw Zeelandse platen rijden, mits de wagen natuurlijk gekeurd en verzekerd is ( kijk dan wel even op je verzekerings bewijs of je hier ook dekking hebt)

1) kopen kan altijd, maar om erin te kunnen rijden heb je een kenteken nodig en dat wordt alleen afgegeven aan ingezetenen; zelfde met verzekeringen.
2) huren, of lenen van iemand die je kent mag wel.

Je zou ergens een set exportplaten met verzekering kunnen kopen. In Duitsland is dat volgens mij te krijgen.

Je kan je ook afvragen wat je wil en hoeveel je wil besparen: bij de dorpsgarage in NL een dealtje maken zodat je voor €500 een maand kan rijden, voor €700 een Golf huren of ingewikkeld gaan kopen in Polen, auto weer verkopen etc.

Mijn zoon is hier en hij zag een auto in Polen te koop staan, vandaar. Misschien hebben ze in Polen ook wel een soort export kenteken.

Is het zo'n bijzondere auto, dat je deze wil aanschaffen? Of hoop je vrijwel gratis te gaan rijden door de wagen na de periode zonder al teveel afschrijving te verkopen?

Nee hoor, mijn zoon wil een BMW E34 Touring facelift schakelbak 6 cilinder en daarmee Europa door reizen als hij genoeg geld heeft gespaard. Daarna wil hij weer terug naar Nieuw Zeeland. Er staan bijna geen van deze autos in Nederland te koop. Ik zag er een in Polen staan.

Als jij hem in Polen op naam krijgt en verzekerd krijgt dan kraait er geen haan naar.

Boppie zei:
Als jij hem in Polen op naam krijgt en verzekerd krijgt dan kraait er geen haan naar.

En dat lukt je dus écht niet als je geen Pools ingezetene bent.
Groeten uit Polen van een Nederlander die ruim 13 jaar ingezetene van Polen is...

Jazzik zei:
Boppie zei:

En dat lukt je dus écht niet als je geen Pools ingezetene bent.
Groeten uit Polen van een Nederlander die ruim 13 jaar ingezetene van Polen is...

Van een paar Poolse werkkrachten weet ik dat er in Polen ook mensen zijn die tegen vergoeding andermans auto's op hun naam registreren.
Je moet je alleen af gaan vragen of je wel met dat soort katvangers in zee wilt gaan.

Terug
Bovenaan