Rijden met een buitenlandse kenteken

Paardjes 1056144

Net ingestapt
Beste,

Ik krijg binnenkort bezoek van mijn familie uit Frankrijk. Die komen met de auto. Is het toegestaan voor mij om eens een rondje te rijden met de auto van mijn familie (franse kenteken) hier in Nederland?

Ik kijk uit naar jullie reactie!

barchettista zei:
Alleen als de eigenaar van de auto erbij aanwezig is.
Zelfs dan niet. Het mag alleen als je vrijstelling aanvragen of BTW en BPM afdraagt over de periode dat je er in rijdt. Maar volgens mij is het rijden met buitenlandse kentekens al vaak besproken hier.

Tot dusver allemaal foute antwoorden....
Ja het mag.
Maximaal 14 dagen.
Van de website van de Belastingdienst:

Woont u in Nederland en rijdt u in een auto of op een motor met een buitenlands kenteken?
Dan kunt u, vóórdat u in Nederland gaat rijden, vrijstelling van bpm en motorrijtuigenbelasting (mrb) aanvragen voor maximaal 14 dagen. Let op de voorwaarden.

Bent u een ingezetene van Nederland (ingeschreven in de basisregistratie personen (BRP))? En rijdt u op de Nederlandse weg met een auto, bestelauto of motor (motorrijtuig) dat is geregistreerd buiten Nederland? Dan moet u belasting van personenauto's en motorrijwielen (bpm) en motorrijtuigenbelasting (mrb) betalen.

Geen bpm en mrb betalen (vrijstelling)
Rijdt u maximaal 2 weken op de Nederlandse weg met een in het buitenland geregistreerd motorrijtuig dat in dat land aan u ter beschikking is gesteld? Dan is vrijstelling van bpm en mrb mogelijk. U hoeft dan geen bpm en mrb te betalen. Om die vrijstelling te krijgen, moet u bij ons hiervan melding doen met dit formulier.

Voorwaarden voor vrijstelling
De vrijstelling voor bpm en mrb bij kortstondig gebruik geldt alleen onder de volgende voorwaarden:

Het gaat om een personenauto, motor of bestelauto (motorrijtuig) dat een buitenlands kenteken heeft en dat u in het buitenland ter beschikking is gesteld.
Het motorrijtuig wordt maximaal 2 weken in Nederland gebruikt.
Het motorrijtuig wordt gebruikt door een ingezetene van Nederland (ingeschreven in de basisregistratie personen (BRP)), door een inwonend gezinslid van die persoon of het motorrijtuig staat ter beschikking van een organisatie of bedrijf dat in Nederland is gevestigd.
De vrijstelling wordt verleend aan degene die het motorrijtuig tot zijn beschikking heeft (de gebruiker). Of, als het een in Nederland gevestigd lichaam (bijvoorbeeld een bedrijf) het motorrijtuig feitelijk tot zijn beschikking heeft, dit lichaam.
U kunt de melding vrijstelling voor bpm en mrb bij kortstondig gebruik alleen elektronisch doen.
De vrijstelling gaat in op de begindatum die u in het formulier vermeldt. Als begindatum vult u op de aanvraag van de vrijstelling in: de datum waarop u voor het eerst met de auto of motor op de Nederlandse weg komt.
U kunt de melding vrijstelling voor bpm en mrb bij kortstondig gebruik intrekken of wijzigen, maar alleen vóór de opgegeven begindatum.
U kunt de melding vrijstelling voor bpm en mrb bij kortstondig gebruik zelf invullen, maar een familielid of een verhuur- of leasebedrijf mag dit ook voor u doen. De melding hoeft niet ondertekend te worden.
Een gebruiker mag voor hetzelfde motorrijtuig slechts 1 keer per jaar 2 weken vrijstelling melden.
U hebt alleen een vrijstelling van bpm en mrb voor de gemelde situatie (het motorrijtuig, de gebruiker en de vrijstellingsperiode). Als u tijdens de vrijstellingsperiode niet meer aan de voorwaarden voldoet, vervalt de vrijstelling en moet u direct Aangifte doen. U moet dan bpm en mrb betalen vanaf de eerste dag dat de auto, bestelauto of motor in Nederland is gebruikt.
Tip!

Na de melding vrijstelling voor bpm en mrb bij kortstondig gebruik kunt u de gegevens van het formulier afdrukken. Bewaar de afdruk in de auto of bij de motor tijdens de vrijstellingsperiode.

dit dus even invullen en opsturen

Huckebein: Je stuurt de voorwaarden mee en daar blijkt uit dat het NIET mag.
In de eerste regel van de voorschriften staat namelijk dat het voertuig in het buitenland aan u ter beschikking moet zijn gesteld (bijv. huurauto bij defect aan eigen auto).
In het voorbeeld gaat het echter om een auto van een familielid die naar Nederland komt.
Het voertuig is dus duidelijk niet in het buitenland aan de Nederlandse bestuurder ter beschikking gesteld.

Ze hebben het letterlijk over een rondje rijden, niet over weken met die auto rondrijden. Zullen we het niet moeilijker maken dat dat het is? Waarschijnlijk heeft iemand een leuke auto, waar ze even een stukje in willen rijden.

Naast problemen bij een evt aanrijding oid. (verzekering etc) Zou ik geen reden kunnen verzinnen waarom je niet even een rondje mag maken in die auto.

Maar, als je er een lange periode in wil rijden, zijn de punten hierboven natuurlijk wel relevant.

Nissan GTR R34 zei:
Ze hebben het letterlijk over een rondje rijden, niet over weken met die auto rondrijden. Zullen we het niet moeilijker maken dat dat het is? Waarschijnlijk heeft iemand een leuke auto, waar ze even een stukje in willen rijden.

Naast problemen bij een evt aanrijding oid. (verzekering etc) Zou ik geen reden kunnen verzinnen waarom je niet even een rondje mag maken in die auto.

Maar, als je er een lange periode in wil rijden, zijn de punten hierboven natuurlijk wel relevant.

Je kan het risico aangaan natuurlijk maar er zijn daadwerkelijk gevallen bekend waarbij er problemen kwamen bij iemand die een rondje reed in de auto van familie (met de familie erbij) op buitenlands kenteken. Zeker in de grens regio is men daar toch wel scherp op. Er gaat wel het verhaal dat een eerste overtreding niet direct zorgt voor een BPM naheffing maar enkel voor een (geregistreerde!) waarschuwing.

De vraag die gesteld is over of het toegestaan is is dus nu bekend. En inderdaad zit er dat addertje dat de auto niet in het buitenland ter beschikking is gesteld.

Overigens: in aardig wat landen om ons heen is alleen de geregistreerde bestuurder verzekerd; elke andere bestuurder van de auto heeft dus geen geldige verzekering. Zelfs voor een proefrit van een monteur bij een garage is er een speciale aanvullende verzekering nodig. Of dat hier van toepassing is weet ik niet maar ook wel altijd iets om op te letten.

Ik heb best wel wat met buitenlandse kentekens (in allerlei soorten constructies) rondgereden maar heb me daar altijd buiten Nederlands grondgebied gehouden. Slechts in een geval had ik het qua papierwerk wel in orde voor Nederland maar dat was met een speciaal geval (een auto met apparatuur die noodzakelijk was om werk in Nederland uit te voeren - ik mocht daarmee echter niet in mijn woonplaats komen en ik moest bewijs hebben dat het werk in uitvoering was.

ScaniaV8 zei:
Huckebein: Je stuurt de voorwaarden mee en daar blijkt uit dat het NIET mag.
In de eerste regel van de voorschriften staat namelijk dat het voertuig in het buitenland aan u ter beschikking moet zijn gesteld (bijv. huurauto bij defect aan eigen auto).
In het voorbeeld gaat het echter om een auto van een familielid die naar Nederland komt.
Het voertuig is dus duidelijk niet in het buitenland aan de Nederlandse bestuurder ter beschikking gesteld.

En aangezien er nooit te bewijzen valt waar een auto aan jou ter beschikking is gesteld kan je dit gewoon zo doen.
En ter beschikking stellen is iets anders dan er in rijden.
Dus als dat familielid tegen jou zegt dat je er in mag rijden dan stelt ie 'm ter beschikking, dat jij er pas in NL in gaat rijden is iets anders/

Wat ik begreep wordt er in de praktijk een brief gestuurd/overhandigd waarin staat dat je binnen twee weken BPM/MRB moet betalen. Als je met het familielid bent en deze geeft aan dat het zijn/haar voertuig is of je vertelt het ware verhaal (even boodschappen doen voor familie) dan lijkt er mij geen vuiltje aan de lucht.

Als je maanden lang rond rijdt, boetes hebt opgedaan, de auto geen eigenaar meer heeft in het buitenland, parkeervergunning aanvraagt op het buitenlandse kenteken, dan heb je een moeilijker verhaal. In dat laatste geval heb ik een collega gehad die daarna gewoon nog de dans ontsprong door te zeggen dat hij naar het buitenland zou verhuizen (dat was pas maanden later).

Wat ik begreep wordt er in de praktijk een brief gestuurd/overhandigd waarin staat dat je binnen twee weken BPM/MRB moet betalen. Als je met het familielid bent en deze geeft aan dat het zijn/haar voertuig is of je vertelt het ware verhaal (even boodschappen doen voor familie) dan lijkt er mij geen vuiltje aan de lucht.

Waar staat die regel dan?

Carfanatic zei:

Waar staat die regel dan?
Die staat nergens zwart op wit, mijn ervaring met diverse personen die in NL woonden en toch met buitenlands kenteken reden (langdurig) dat er niet staande voet een boete van tigduizend euro BPM wordt gegeven. Op een forum van een 'amateur importeur' las ik over die 'informatiebrief'. Bij een collega die een parkeervergunning aanvroeg gebeurde er ook zoiets per post, een informatieve brief waarin om uitleg werd gevraagd.

Terug
Bovenaan