RHD Auto invoeren, koplamp vlak lichtbeeld

A

Anoniem

Guest
Mag een personenauto bij invoer en bij de APK een "vlak lichtbeeld" hebben?
De een zegt van wel en de ander zegt van niet...

Als ik deze pagina van het RDW lees dan lijkt het wel te mogen:
https://handboek.rdw.nl/personenautos/lichten-lichtsignalen-en-retroreflecterende-voorzieningen/afstelling-dimlicht

Het gaat om een Engelse Mercedes CL (w216) waar de dealer (mbv Star) de koplampen kan instellen op "continental driving" waarbij het lichtbeeld helemaal vlak wordt (zodat je in de UK en op het mainland kan rijden).

BMW doet het al jaren automatisch op basis van GPS. Grote kans dat zo'n wagen het ook doet.

karelvvv zei:
Ik zou gewoon zoeken naar LHD koplampen, dan heb je ook hier beter zicht op de weg
Zeker maar het is wel fijn om daar meer tijd voor te hebben.
V0RQ zei:
BMW doet het al jaren automatisch op basis van GPS. Grote kans dat zo'n wagen het ook doet.
Hmmm in het WIS document zeggen ze dat je het met STAR moet programmeren.

Koplampen moeten voor vrijwel alle gevallen vervangen worden. Vlak lichtbeeld is bij APK simpelweg afkeur.
Dat is alleen toegestaan voor grensoverschrijdende voertuigen zoals CD kentekens.
En uiteraard auto's met een kenteken uit een RHD land.

Achterlichten kan dat ook het geval bij zijn. Engelse auto's hebben de mistlamp aan de verkeerde kant zitten. Je ziet mensen ook wel eens een engels en nederlands setje samenstellen om 2 gelijke units te krijgen (2 mistlampen of 2 achteruitrijlichten, naar gelang de wens)

Wat VORQ oppert kan inderdaad. Maar de vraag is of het beeld vlak afgesteld wordt, of daadwerkelijk van kant verschuift.
Indien het eerste, heb je apk afkeur.

Volgens de APK richtlijnen mag een vlak lichtbeeld.

Ik heb in het verleden eens een aantal auto's gekeurd (incl. steekproef) waarbij er geen afbuiging was ten opzichte van de verticale hartlijn op het testapparaat. Met name bij de oudere amerikaanse auto's komt dit voor.

Het dimlicht moet zodanig zijn afgesteld dat bij controle met een koplamptestapparaat dan wel een lichtscherm het geprojecteerde beeld, na fixatie van dat apparaat of scherm, voldoet aan de volgende eisen:

a.het lichte vlak moet zich onder het donkere vlak bevinden;
b.een duidelijke, geheel of ten dele horizontale scheidingslijn tussen licht en donker moet zichtbaar zijn;
c.het horizontale gedeelte van de scheidingslijn moet zich bevinden tussen of op de lijnen op het scherm van het koplamptestapparaat, die overeenkomen met een daling van de lichtbundel ten opzichte van de horizontale middenlijn van de koplamp van 5 tot 40 mm/m;
d.indien een ten dele horizontale scheidingslijn zichtbaar is:1º.moet het horizontale gedeelte van de scheidingslijn zich grotendeels links bevinden van de verticale hartlijn op het scherm van het koplamptestapparaat;
2º.mag het snijpunt van het horizontale en het niet-horizontale gedeelte bij controle met een koplamptestapparaat niet links van de verticale hartlijn op het scherm van het koplamptestapparaat vallen

Jaaaap zei:
Mag een personenauto bij invoer en bij de APK een "vlak lichtbeeld" hebben?
De een zegt van wel en de ander zegt van niet...

Als ik deze pagina van het RDW lees dan lijkt het wel te mogen:
https://handboek.rdw.nl/personenautos/lichten-lichtsignalen-en-retroreflecterende-voorzieningen/afstelling-dimlicht

Het gaat om een Engelse Mercedes CL (w216) waar de dealer (mbv Star) de koplampen kan instellen op "continental driving" waarbij het lichtbeeld helemaal vlak wordt (zodat je in de UK en op het mainland kan rijden).

Ja, dat mag. Maar ik verzeker je dat het prettiger rijdt met EU koplampen.

TomTom zei:
Volgens de APK richtlijnen mag een vlak lichtbeeld.

Oh wat fijn toch altijd die site van de rdw waar de informatie over de APK (nota bene als snel naslagwerk voor keurders bedoeld) anders is dan het apk boek zelf... :rolleyes:
Eens en nooit meer dus. Ik heb het apk boek maar weer gedownload van dit jaar.

Pobresh zei:
Oh wat fijn toch altijd die site van de rdw waar de informatie over de APK (nota bene als snel naslagwerk voor keurders bedoeld) anders is dan het apk boek zelf... :rolleyes:
Eens en nooit meer dus. Ik heb het apk boek maar weer gedownload van dit jaar.

Nou, inderdaad. Sinds mei weer vanalles gewijzigd. Gelukkig kan ik af en toe naar Benschop bellen als t echt lastig wordt :p

Terug
Bovenaan