Resterend aantal KM volgens boordcomputer neemt snel af

GrandePunto2020

Net ingestapt
Goedendag

Telkens wanneer ik vertrek met rijden staat er bv. dat ik nog 300 km met mijn tank kan rijden.
Vervolgens rij ik 10 km richting huis (70 km wegen met 11 stoplichten). Staat erna bij thuiskomst dat ik nog 275 km kan rijden. Ik heb dus zogezegd 15 km verloren. Hoe kan dit? Dit gebeurd me bijna iedere rit. (Ook wanneer ik geen airco, verwarming, ... gebruik) . Komt dit door de kou buiten? Komt het door te snel gas te geven? Komt het doordat de koppeling een klein schokje geeft (remt wat af) als ik terugschakel? Hoe komt het??

Ik heb verder ook een 205 /45/16 band ipv een 195 55 16 gemonteerd (all season).

Momenteel heb ik met mijn 50l-tank benzine 278 km gereden met iets van 24l….. Volgens de boordcomputer kan ik er nu nog 275 mee rijden, maar dat zal in het echt dus maar iets van 200 of zelfs 150 zijn vrees ik. Dat is samen dus ongeveer 450KM op 1 tank wat ik er vermoedelijk mee zou kunnen rijden. Dit is niet echt normaal geloof ik.. Samengevat: Als de tank vol zit geeft de boordcomputer dus aan dat er iets van 650 KM mee gereden kan worden tot de tank leeg is, maar in werkelijkheid kan ik hier dus vermoedelijk maar iets van 450 mee doen (als ik daar al aan kom)... Al de andere kilometers gaan blijkbaar verloren... Graag hulp.

(Het gemiddelde verbruik blijft volgens de boordcomputer echter op 8,5l/100km, maar heb zelf ook nog maar 1x getankt sinds ik de auto in mijn bezit heb.)

Bedankt
 
Steeds een stukje van 10 km rijden met veel stoplichten. :cry:

Ik ben het met Lyan capri eens, dat is een manier van rijden die sloten brandstof kost en de boordcomputer zal rekenen met het gemiddelde verbruik wat de vorige eigenaar neergezet heeft.
De remedie is resetten en de computer de tijd gunnen deze dure manier van autorijden te meten. In eerste instantie zal de auto rekenen met fabriekswaardes en die zijn ook veel gunstiger dan wat jij realiseert.
 
Zal hem eens resetten straks.
Neem aan dat wanneer de koppeling een schokje geeft bij het terugschakelen (en dus wat afremt) er ook altijd wat brandstof verloren gaat.. dus daar zal het deels ook wel aan liggen..
 
........

Misschien je koppeling wat rustiger op laten komen als je terug schakelt? (En opschakelt)

[size=x-small]Hoeveel pakjes boter heb je gekocht voor het behalen van je rijbewijs? / Bij welke waardeloze rijschool heb je het behaald?[/size]
 
Met lesauto (diesel) nergens last van gehad van die schokjes, maar ik let er al extra op

Plaatje onnodig.

Terence
Autoweek moderator
 
Die digitale kilometers 'nog te rijden met de resterende tankinhoud' moet je relatief zien. Natuurlijk is een rustige rijstijl bepalend voor een gunstig brandstofverbruik. De nog te rijden kilometers is op dat moment dat je het ziet, het kan steeds veranderen. Rustig rijdend op de grote weg, geeft de computer mooie waarden, maar stop jij bij het verkeerslicht en je trekt op in 1,2 etc. verandert opeens alles voor de motor en ook voor de digitale teller.
Als ik net getankt heb (langs de grote weg bijv) geeft de digitale teller 800 km aan tot de volgende tankstop. Maar dat verandert al gauw als ik door de stad rijdt, hogere versnelling, lagere versnelling.
Je kunt beter op een andere manier je verbruik bijhouden. Tank tot de nok gevuld, dagteller op 0. Bij de volgende tankstop dagkilometerstand op de benzinebon noteren (vervolgens weer op 0) en thuis het verbruik uitrekenen en bijhouden. 's Winters verbruik je meer dan 's zomers.
 
Lauji6991 zei:
Goedendag

Telkens wanneer ik vertrek met rijden staat er bv. dat ik nog 300 km met mijn tank kan rijden.
Vervolgens rij ik 10 km richting huis (70 km wegen met 11 stoplichten). Staat erna bij thuiskomst dat ik nog 275 km kan rijden. Ik heb dus zogezegd 15 km verloren. Hoe kan dit? Dit gebeurd me bijna iedere rit. (Ook wanneer ik geen airco, verwarming, ... gebruik) . Komt dit door de kou buiten? Komt het door te snel gas te geven? Komt het doordat de koppeling een klein schokje geeft (remt wat af) als ik terugschakel? Hoe komt het??

Moet je verplicht bij elk verkeerslicht stoppen? Dan kan ik me dat extra verbruik wel voorstellen.
Kun je de boardcomputer ook op momenteel verbruik instellen? Is een aardige indicatie of je op dat moment wel of niet zuinig rijdt.
Had er zelf een in een van mijn vorige auto's en bij "vlotjes" optrekken stond er zomaar 20 liter per 100 km op het display ...;)
 
Dat is normaal, bij korte ritjes (zeker in de stad)

Bij een volle tank, kan je gemiddeld 650 km rijden met een 50 L-tank.
Die afstand zal je inderdaad halen als je slechts 1x start en dan in 1 ruk 650 km verder rijden
De motor is als je gaat tanken ook al op temperatuur.

Maar met lokaalverkeer, moet je elke dag 2x starten met een koude motor (als je bv gaat werken) en de eerste 5 km verbruikt uw auto zowat 10 L per 100 km (de eerste km kan wel 20 L zijn)
Hierdoor daalt het rijbereik met 15 km terwijl je slechts 10 km gereden hebt.

Iemand die véél korte ritjes maakt met koude motor, zal zeker in de winter, een rijbereik hebben dat sneller en sneller daalt (het gemiddelde zou heel traag moeten stijgen)

Elke boordcomputer heeft dat fenomeen, anders is er een defect…:)
 
Blackadder the 5th zei:
Kun je de boardcomputer ook op momenteel verbruik instellen? Is een aardige indicatie of je op dat moment wel of niet zuinig rijdt.
Had er zelf een in een van mijn vorige auto's en bij "vlotjes" optrekken stond er zomaar 20 liter per 100 km op het display ...;)

Oh, dus je had er al ervaring mee?
 
quovadis zei:
Dat is normaal, bij korte ritjes (zeker in de stad)

Bij een volle tank, kan je gemiddeld 650 km rijden met een 50 L-tank.
Die afstand zal je inderdaad halen als je slechts 1x start en dan in 1 ruk 650 km verder rijden
De motor is als je gaat tanken ook al op temperatuur.

Maar met lokaalverkeer, moet je elke dag 2x starten met een koude motor (als je bv gaat werken) en de eerste 5 km verbruikt uw auto zowat 10 L per 100 km (de eerste km kan wel 20 L zijn)
Hierdoor daalt het rijbereik met 15 km terwijl je slechts 10 km gereden hebt.

Iemand die véél korte ritjes maakt met koude motor, zal zeker in de winter, een rijbereik hebben dat sneller en sneller daalt (het gemiddelde zou heel traag moeten stijgen)

Elke boordcomputer heeft dat fenomeen, anders is er een defect…:)

Rekent de computer niet met het al gerealiseerde verbruik?

Ik had met de Seat in eerste instantie dat hij na het tanken aangaf dat ik er 1000 km mee kan rijden (nieuw). Na een paar maanden gaf hij ongeveer 900 km aan en na de sleurhuttenrace durfde hij niet meer dan 800 km aan te geven. Bij de sleurhuttenrace was het verbruik zo hoog dat je de nog ingeschatte afstand ook duidelijk sneller terug zag lopen dan de afgelegde afstand. (hij liep 1 op 14 in plaats van 1 op 20).

Maar; in mijn dashboard zit een heel handig wijzertje. Die geeft aan of de tank vol, half leeg, of bijna helemaal is. Heel handig, als je er op let sta je nooit zonder brandstof.
 
Boardcomputer geeft altijd een INDICATIE, nooit exact aantal km. Ookal zet je deze op het "momenteel verbruik" trouwens.
Dit is o.a. gebaseerd op het aantal werkelijk gereden km en de hoeveelheid die nog in de tank zit en de buitentemperatuur.
In principe kan er dus zelfs verschil zitten als je nu in de vrieskou je auto parkeert en hij smiddags in de volle zon staat (want benzine zet uit als het warmer wordt)
Daarnaast kan het zijn dat de boardcomputer ook mee berekend hoe jij je gaspedaal en rempedaal gebruikt: veel remmen = hoger verbruik, Hard gas intrappen = hoger verbruik en omgekeerd.

Verbruik bereken je op elke keer je tank volgooien als die bijvoorbeeld op een kwart staat, of als het reservelampje gaat branden. En bij je dagteller ervoor zorgen dat je die steeds reset na het vullen van de tank en de oude stand opschrijft (of je rekent met de volledige kmstand, waardoor je de dagteller voor een ander doeleinde kan gebruiken dan de tank)
Als je pas 1x je tank hebt gevult zal dat verbruik dus niet kloppen, daarnaast zal de boardcomputer inderdaad zoals eerder aangegeven nog "weten" hoe zuinig of onzuinig de vorige bestuurder was en dat zit wellicht meegerekend.

Diesel en benzine rijden anders, je moet er dus ook anders mee omgaan. Feit dat je het nog over je rijlessen hebt en die "schokjes" niet ervaarde, zegt me dat dit pas de eerste benzine auto is waar je in rijdt? Met weinig rij-ervaring verbruik je sowieso meer, omdat je aan het rijden in een andere auto moet wennen en omdat je je eigen rijstijl aan het ontwikkelen bent.

Daarnaast: 10km met 11 stoplichten is nog geeneens een km tussen elk stoplicht. Betekend hoger verbruik omdat je steeds moet afremmen. Stadsverkeer (want dat is het dan in principe) is altijd onzuiniger dan de lange afstand. Als je in die 10km maar 2 stoplichten en een rotonde had, zou je al zuiniger rijden.
 
Mijn auto rekent het gemiddelde verbruik over de laatste 30 km uit en aan de hand daarvan de nog af te leggen afstand op de tankinhoud.
Rustig rijden op een 80 km weg zakt hij dus langzaam, in de stad met veel stoplichten veel sneller.
Als ik een tijdje in de stad veel stoplichten heb gehad en ik rijd daarna een poosje op een 80 km weg loopt de afstand die nog op de tankinhoud kan rijden zelfs op.
 
Als je eerst in de stad rijdt, daalt het rijbereik.
Maar als je daarna tegen aan constante snelheid op de snelweg gaat rijden, is het rijbereik na 50 km effectief rijden, soms 100 km gestegen….
Tot je ’s morgens weer vertrekt en de km ’s weer snel dalen :(

In de winter is de viscositeit van benzine anders, waardoor je altijd een hoger verbruik zal hebben ook al is uw motor warm (scheelt toch ruim 2 km/L of 0.5 L/100 km)
 
Heb vandaag de boordcomputer even gereset. De laatste reset (bij vorige eigenaar) was 4200 KM geleden.
Het gemiddelde verbruik stond toen (tot vandaag dus) op 8,5l. Heb er vandaag vervolgens 45 KM mee gereden, en zit nu op een gemiddeld verbruik van 7l/100 KM. Ook zag ik dat dit keer op de boordcomputer het aantal nog te aantal kilometers tot een lege tank niet zo snel dalen, op bepaalde stukken zag ik de KM`s zelfs voor het eerst stijgen (en toen weer dalen in de stad).

Het is inderdaad mijn eerste benzine auto.
Ik ben op internet een excel sheet tegengekomen waar je je gegevens in kunt voeren, en excel vervolgens het verbruik voor je berekent.
Momenteel heb ik hier mijn eerste tankbeurt nog niet ingevuld, omdat ik de tank toen niet helemaal gevuld had. Er staat nu een beginkilometerstand, van toen na het tanken, en zal binnenkort mijn eerste tankbeurt gaan invullen en eens zien wat het geeft.

Maakt het trouwens uit als je de ene keer tankt op 1/4 van je tank, en bij de volgende tankbeurt eens tankt als je in het rood zit? Zolang je weet hoeveel kilometers je gereden hebt kan dit toch geen kwaad lijkt me. Of wel?

Als je steeds bij 1/4 streepje tankt blijft bepaalde brandstof dus steeds onderaan in je tank hangen, dit kan ook niet echt goed zijn denk ik dan..?
 
quovadis zei:
In de winter is de viscositeit van benzine anders, waardoor je altijd een hoger verbruik zal hebben ook al is uw motor warm (scheelt toch ruim 2 km/L of 0.5 L/100 km)

:confused:

T is zaterdagavond zeker. :T
 
Lauji6991 zei:
Als je steeds bij 1/4 streepje tankt blijft bepaalde brandstof dus steeds onderaan in je tank hangen, dit kan ook niet echt goed zijn denk ik dan..?

Want de brandstof wordt van boven in de tank naar de motor gepompt?? :confused:

De pomp zuigt de brandstof zo laag mogelijk in je tank aan.......
 
Lauji6991 zei:
Als je steeds bij 1/4 streepje tankt blijft bepaalde brandstof dus steeds onderaan in je tank hangen, dit kan ook niet echt goed zijn denk ik dan..?

Ik weet niet hoe de benzine er bij jou uit ziet, maar hier is het nog gewoon een vloeistof die bij het tanken dus ook gewoon mengt met de resterende (ook vloeibare) benzine die nog in de tank zit.
Zorg er verder gewoon voor dat je de tank niet tot de laatste liters leeg rijdt: is voor de brandstoffilters niet fijn en het is voor jezelf ook wel handig als je niet eerst nog moet tanken als je onverwacht eens ergens heel snel heen moet... een kwart tankje marge is dan best wel prettig.
En plak die display van dat rekenwondertje maar af met een stuk ducktape, dat is veel veiliger... onder het rijden kun je namelijk beter op het verkeer letten als op je verbruik.;)
 
Trek je niet teveel aan van de boordcomputer, die rekent met veel parameters. Veel stoppen en optrekken kost brandstof dus het 'verlies' van die 15 kilometer is niet zo vreemd. Als je een realistisch kijk op jouw brandstofverbruik wilt hebben dan is er één remedie: bijhouden van de kilometerstanden als je tankt. Dat kun je in een excelbestand stoppen of hier op de AutoWeek site bij het verbruik intoetsen. Het voordeel van het laatste is dat je meteen ziet of jouw verbruik (veel) verschilt van andere mensen met het zelfde type auto.
 
Nico GTR zei:
quovadis zei:
In de winter is de viscositeit van benzine anders transmissieolie hoger, waardoor je altijd een hoger verbruik zal hebben ook al is uw motor warm (scheelt toch ruim 2 km/L of 0.5 L/100 km)

:confused:

T is zaterdagavond zeker. :T

AMT 2007: hoger brandstofverbruik in de winter

Quote hieruit:

Als we uitgaan van een volledig opgewarmde motor zit het verschil in verbruik vooral in toename van de transmissieverliezen. Zowel de versnellingsbak als de eindoverbrenging komen ‘s winters niet op dezelfde temperatuur als ‘s zomers. Dat betekent: een stroperige olie. Vandaar de trend naar oliën met een lagere viscositeit.

Bijna goed, vul voor benzine transmissieolie in ... ;)
 
Blackadder the 5th zei:
Nico GTR zei:
quovadis zei:
In de winter is de viscositeit van benzine anders transmissieolie hoger, waardoor je altijd een hoger verbruik zal hebben ook al is uw motor warm (scheelt toch ruim 2 km/L of 0.5 L/100 km)

:confused:

T is zaterdagavond zeker. :T

AMT 2007: hoger brandstofverbruik in de winter

Quote hieruit:

Als we uitgaan van een volledig opgewarmde motor zit het verschil in verbruik vooral in toename van de transmissieverliezen. Zowel de versnellingsbak als de eindoverbrenging komen ‘s winters niet op dezelfde temperatuur als ‘s zomers. Dat betekent: een stroperige olie. Vandaar de trend naar oliën met een lagere viscositeit.

Bijna goed, vul voor benzine transmissieolie in ... ;)

Lees toch eerst even dit artikel....:)

https://auto-en-vervoer.infonu.nl/auto/92464-waarom-is-de-benzinetank-veel-eerder-leeg-in-de-winter.html
 
quovadis zei:
Lees toch eerst even dit artikel....:)

https://auto-en-vervoer.infonu.nl/auto/92464-waarom-is-de-benzinetank-veel-eerder-leeg-in-de-winter.html

Goede bronnen ook! o_O

Wat een onzin man! Andere samenstelling voor brandstof geld enkel voor LPG dat gemaakt is uit een mengsel van butaan en propaan, hoeveel % erin zit van wat verschilt met het seizoen inderdaad.
Ook diesel is iets anders om beter bestand te zijn tegen koude temperaturen. Maar benzine een winter en zomer mengsel is nieuw voor mij.

Weet jij hoe ik weet dat het artikel 100% onzin is?

artikel zei:
Het is nodig omdat de lucht in de winter dikker is en de verbranding daardoor moeilijker is.

Dus.....je hebt meer lucht in je verbrandingskamer en daardoor is verbranding lastiger? Daarom passen we zeker ook een turbo toe om meer lucht in de verbrandingskamer te krijgen en daar meer vermogen uit te krijgen?
Een motor houd juist van koude lucht. Ken je de tearm heatsoak? Dat komt van te hete lucht in de verbrandingsruimte. Vaak zie je dat bij een auto met geforceerde inductie als de intercooler te klein is.
 
2e poging dan....van Shell...maar waarschijnlijk kennen die er ook niets van...

Zie pagina 3....

https://www.chemischefeitelijkheden.nl/Uploads/Magazines/h087-Benzine.pdf
 
quovadis zei:
2e poging dan....van Shell...maar waarschijnlijk kennen die er ook niets van...

Zie pagina 3....

https://www.chemischefeitelijkheden.nl/Uploads/Magazines/h087-Benzine.pdf

Staat het wel in een iets andere bewoording of niet?

En waarschijnlijk gaat Shell echt niet de moeite nemen om dit voor Nederland te doen, in landen waar het echt koud wordt daarentegen.
Daarbij....maart 1992, een tijd waarin meer dan de helft van de auto's in de wereld nog een carburateur had. Sterker nog, je kon een Clio bestellen met carburateur! Werkt ook iets anders dan een modern injectiesysteem. ;)
 
quovadis zei:
2e poging dan....van Shell...maar waarschijnlijk kennen die er ook niets van...

Zie pagina 3....

https://www.chemischefeitelijkheden.nl/Uploads/Magazines/h087-Benzine.pdf

Vluchtigheid (hoe gemakkelijk verdampt de brandstof) is iets anders dan viscositeit (dikvloeibaarheid van de brandstof) ... ;)
 
Leuk, maar verdampingswaardes en klopvastheid is nog steeds totaal wat anders als viscositeit.;)


Dat verbranding in de motor moeilijker is in de winter door "dikke lucht" (lees: meer zuurstof per liter) is in de praktijk inderdaad onzin.
Even een stukje technische uitleg hierover:

Vroeger had je simpele carburateurs zonder computers, maar toen had je op je luchtfilter nog 2 of 3 standen. (zomerstand, winterstand en tussenstand)
De zomerstand zoog frisse buitenlucht aan, winterstand zoog opgewarmde lucht aan bij het uitlaatspruitstuk en de tussenstand van beide wat.
En daarmee moest de bestuurder zelf de "dikte" van de aangezogen lucht ( lees: temperatuur van de lucht) even instellen zodat de motor onder allerlei buitentemperatuur omstandigheden normaal kon blijven presteren.
De carburateur leverde een vastgestelde hoeveelheid brandstof, de hoeveelheid zuurstof werd enigszins geregeld door de temperatuur van de lucht in te stellen middels die standen op het luchtfilter.

Tegenwoordig is die degelijke en simpele ouderwetse techniek vervangen door ingewikkelde computergestuurde injectie en een hoop sensoren: het computertje leest de zuurstofwaarden en uitstootwaarden en berekent aan de hand daarvan hoeveel brandstof er ingespoten moet worden om een zo efficiënt en schoon mogelijke verbranding te realiseren.
De hoeveelheid zuurstof wordt gemeten, de hoeveelheid brandstof wordt daarna berekend en is de variabele... eigenlijk net het omgekeerde t.o.v. de carburateur.

Om wat meer vermogen uit dezelfde cilinderinhoud te kunnen halen worden er turbo's gemonteerd, dit zijn feitelijk gewoon luchtpompen die extra lucht (zuurstof) in de motor persen... dus "dikkere" lucht leveren door compressie van de lucht.
Het computertje meet dat er meer lucht (lees zuurstof) in de motor komt, en berekent dat er dus ook meer brandstof geïnjecteerd kan worden... en voila, wat meer vermogen uit dezelfde cilinderinhoud dankzij "dikke" lucht en iets meer brandstof.
(en ruwweg kan dit ook prima met een carburateur i.p.v. injectie, gewoon een kwestie van een grotere carburateur plaatsen)

Andere stap is de intercooler, feitelijk niets meer als een radiator die de aangevoerde lucht afkoelt en daarmee dus "dikker" (zuurstofrijker per liter) maakt... ook hier berekent het computertje prima dat er wat meer brandstof geïnjecteerd kan worden, dus wat meer vermogen uit dezelfde cilinderinhoud.

Logische volgende stap: de combinatie turbo intercooler... netto dubbeldikke luchtaanvoer dus.


Maar inderdaad... als je met je oldtimertje op de zomerstand 's winters gaat rijden bij -15 (of op de winterstand bij +30) dan gaat het inderdaad niet meer zo soepeltjes door een te slechte verbranding, en dan wil er uiteindelijk wel eens een klep of bougie sneuvelen.
Dit merk je bij de moderne auto's echter ook, alleen daar zet de boordcomputer de motor gelijk in een noodloopprogramma (of zelfs stil) zodat de techniek geen verdere schade op kan lopen.
 
Volgens mij is een auto onzuiniger omdat je in de winter.

Meer tijd nodig hebt om de motor op bedrijfstemperatuur te krijgen.
Meer tijd nodig hebt om de versnellingsbakolie op een redelijke temperatuur te krijgen.
De kachel op vol aan hebt!

En als je dan korte stukjes rijd.....
 
Over dikke lucht wil ik deze er nog wel even ingooien:

Er is veel meer luchtweerstand met de hoge luchtdruk die je 's winters hebt. Even een analogie met actualiteit: schaatsers rijden de beste tijden op grote hoogtes (weinig luchtweerstand).

Dikke lucht in de motor is prima voor het vermogen, maar of het nu wenselijk is om heel zuinig te rijden is iets anders.

Ik weet niet hoeveel dit bijdraagt aan doorsnee autogebruik en het verbruik daarvan, alle beetjes helpen, want ik hierboven nog niet zag:

- Je rijdt met meer verlichting in de winter.
- Zelfs als je zonder draaiende motor krabt ((y)) je moet vaak toch nog even op de kachel wachten voordat je gaat rijden
- Je zal meer stoel- en achterruitverwarming gebruiken.
- Het rubber van je banden is minder soepel. Je verliest meer aan afrolverliezen.
- Er is meer verkeer (minder mensen gaan fietsen, minder vakanties) dus meer files. Ook iets langere wachttijden bij stoplichten leveren een stevig extra verbruik. Langer zoeken naar een parkeerplekje ook.
- Start/stopsystemen werken vaak niet bij kou
- Zomers naar Zuid-Frankrijk rijden doet het goed voor het gemiddelde verbruik
- 's Winters toch maar een paar keer dat korte ritje met de auto doet het erg slecht voor het gemiddelde verbruik
 
Viscositeit was inderdaad niet het juiste woord…(n)

Maar al mijn auto’s van de laatste 20 jaar (injectie dus) verbruiken na een rit van 100 tot 300 km op de snelweg, (bij droog zonnig weer, zonder lichten, enz) volgens het actuele verbruik van de boord computer 0.5 L tot 0.8 L/100 km meer als in de zomer maanden. (VW, Alfa, Opel)
In de zomer staat de Airco nog op en in de winter niet....
 
Is het trouwens slecht als je de ene keer tankt op 1/4 van je tank, en bij de volgende tankbeurt eens tankt als je op 1/2e of in 't rood zit? Zolang je weet hoeveel kilometers je gereden hebt kan dit toch geen kwaad lijkt me. Of wel?

Natuurlijk weet ik dat altijd in het rood tanken niet goed is voor je auto.
 
quovadis zei:
Viscositeit was inderdaad niet het juiste woord…(n)

Maar al mijn auto’s van de laatste 20 jaar (injectie dus) verbruiken na een rit van 100 tot 300 km op de snelweg, (bij droog zonnig weer, zonder lichten, enz) volgens het actuele verbruik van de boord computer 0.5 L tot 0.8 L/100 km meer als in de zomer maanden. (VW, Alfa, Opel)
In de zomer staat de Airco nog op en in de winter niet....

Dat is zeker correct! Dat merk ik ook, met pijn en moeite kan ik er nog een 1 op 16 uitwringen terwijl 1 op 15 of nog slechter realiteit is. In de zomer lukt een 1 op 17.5 me ook wel.
In de winter loopt die echter vele malen mooier en trekt die veel soepeler door.
 
Daarmee bedoel ik dat je pas tankt als je benzinemeter net boven 0 of in zijn reserve zit.

Mijn vraag is gewoon of het goed is om de ene keer te tanken op 1/4 tank en dan weer eens op 1/7 tank en dan weer eens 1/5 tank.. Of je beter gewoon altijd kan tanken op een vast moment (bv. altijd bij 1/4 of altijd net boven 0)?
 
Gelezen dat het beter is om op hetzelfde moment te tanken.. O.a. Ook voor het verbruik te meten, maar omdat ik me er zelf al vragen bij stelde dacht ik, ik vraag t even hier :)
 
Lauji6991 zei:
Gelezen dat het beter is om op hetzelfde moment te tanken.. O.a. Ook voor het verbruik te meten, maar omdat ik me er zelf al vragen bij stelde dacht ik, ik vraag t even hier :)

Je auto is het zuinigste als de tank bijna leeg is. Scheelt wel hoor, 60 liter weegt al snel bijna 60 kg. :p
 
Zolang je de tank niet helemaal leeg rijdt (als in: auto stopt er mee want geen brandstof) is er weinig aan de hand. Dat rode gebied is niets meer of minder dan een reminder om niet zonder brandstof te staan. Stelregel is dat je na die waarschuwing nog zo'n 50 km kan rijden, in Nederland ben je in de tussentijd wel een tankstation gepasseerd. In het buitenland wil het op de snelweg wel eens anders zijn overigens (maar dan kun je alsnog een afslag pakken en daar ergens een tankstation zoeken).
 
Al moet je dat niet in Scandinavië doen zodra je van de snelweg af bent. Dat betekent...de hoofdweg (E-nummer) is een 80 weg 1 baans geworden.
 
Het maakt geen zak uit wanneer je tankt, half vol of bijna leeg.
Kom zelf regelmatig in Duitsland en tank dan daar, onafhankelijk van hoe veel er in kan.
Heb er wel een hekel aan om op het laatste moment te tanken.
Als je onverwachts opeens weg moet en je tank is bijna helemaal leeg en je moet dan eerst een tankstation opzoeken is niet bevorderlijk voor mijn humeur op dat moment.
 
quovadis zei:
Viscositeit was inderdaad niet het juiste woord…(n)

Maar al mijn auto’s van de laatste 20 jaar (injectie dus) verbruiken na een rit van 100 tot 300 km op de snelweg, (bij droog zonnig weer, zonder lichten, enz) volgens het actuele verbruik van de boord computer 0.5 L tot 0.8 L/100 km meer als in de zomer maanden. (VW, Alfa, Opel)
In de zomer staat de Airco nog op en in de winter niet....

Logisch toch?
Je sensors meten in de winter meer zuurstof in een liter lucht, dus je boordcomputer berekent dan dat er ook wat meer brandstof bij moet om een optimale verbranding te realiseren.
Verleng je luchtinlaat maar richting het uitlaatspruitstuk (dan heb de vroegere winterstand van het luchtfilter) en je zult merken dat het verbruik weer zomers wordt. (warmere lucht bevat minder zuurstof per liter, minder gemeten zuurstof dus minder brandstofinjectie)

Op kortere afstanden zal het verschil nog veel groter zijn, dan gaat met name de opwarmfactor olietemperatuur (meer weerstand in de motor en aandrijflijn) wat zwaarder mee wegen.


Ik kan m'n Talbot Horizon (met carburateur) ook jaarrond prima op de zomerstand (= koude lucht) van het luchtfilter laten draaien.
Maar daarvoor moet ik dan de sproeierafstelling van de carburateur wel per seizoen gaan wijzigen, dat komt eigenlijk neer op hetzelfde wat de boordcomputer van een moderne auto doet.
 
Lauji6991 zei:
Gelezen dat het beter is om op hetzelfde moment te tanken.. O.a. Ook voor het verbruik te meten, maar omdat ik me er zelf al vragen bij stelde dacht ik, ik vraag t even hier :)

Verbruik meet je door de gereden kilometers en de getankte hoeveelheid benzine met elkaar te verrekenen, dat maakt niet uit of je het bij kwarttank of driekwart tank doet.

De belangrijkste reden om niet tot de bodem leeg te rijden is je benzinefilter.
Er verzamelt altijd wel wat rommel in de tank na verloop van jaren, het meeste bezinkt maar wordt bij de laatste litertjes wel weer opgezogen met als gevolg dat je brandstoffilter ermee dicht kan gaan zitten.
Vergelijk de tank maar met een goed glas witbier: de eerste slokken drink je nog probleemloos maar met het laatste slokje komt het bezinksel ook massaal mee.;)
 
Muddy Bandit zei:
quovadis zei:
Viscositeit was inderdaad niet het juiste woord…(n)

Maar al mijn auto’s van de laatste 20 jaar (injectie dus) verbruiken na een rit van 100 tot 300 km op de snelweg, (bij droog zonnig weer, zonder lichten, enz) volgens het actuele verbruik van de boord computer 0.5 L tot 0.8 L/100 km meer als in de zomer maanden. (VW, Alfa, Opel)
In de zomer staat de Airco nog op en in de winter niet....

Logisch toch?
Je sensors meten in de winter meer zuurstof in een liter lucht, dus je boordcomputer berekent dan dat er ook wat meer brandstof bij moet om een optimale verbranding te realiseren.
...

Niet helemaal :) Volgens die stelling is de luchttoevoer het vaste gegeven. Het vaste gegeven is echter 100km/u willen rijden, daarvoor heb je X vermogen nodig, dus Y brandstof en Z lucht.
Dat er bij koude lucht meer brandstof kan is juist positief (meer vermogen uit een kleine motor, zoals bijvoorbeeld bij een intercooler). Dat vermogen is niet per definitie altijd nodig maar wel fijn. Daarom reed je brommer vroeger altijd zo goed met koud weer en liefst nog mist (nevelverkoeling zoals BMW doet nu weer doet op circuitwagens)

Het verhaal van quovadis (files, krabben, opwarming en verlichting uitsluitend, mede door airco) is dan vooral te wijten aan de hogere luchtdruk die er 's winters is.

https://www.fueleconomy.gov/feg/coldweather.shtml (punt 5)
 
V0RQ zei:
Muddy Bandit zei:
quovadis zei:
Viscositeit was inderdaad niet het juiste woord…(n)

Maar al mijn auto’s van de laatste 20 jaar (injectie dus) verbruiken na een rit van 100 tot 300 km op de snelweg, (bij droog zonnig weer, zonder lichten, enz) volgens het actuele verbruik van de boord computer 0.5 L tot 0.8 L/100 km meer als in de zomer maanden. (VW, Alfa, Opel)
In de zomer staat de Airco nog op en in de winter niet....

Logisch toch?
Je sensors meten in de winter meer zuurstof in een liter lucht, dus je boordcomputer berekent dan dat er ook wat meer brandstof bij moet om een optimale verbranding te realiseren.
...

Niet helemaal :) Volgens die stelling is de luchttoevoer het vaste gegeven. Het vaste gegeven is echter 100km/u willen rijden, daarvoor heb je X vermogen nodig, dus Y brandstof en Z lucht.
Dat er bij koude lucht meer brandstof kan is juist positief (meer vermogen uit een kleine motor, zoals bijvoorbeeld bij een intercooler). Dat vermogen is niet per definitie altijd nodig maar wel fijn. Daarom reed je brommer vroeger altijd zo goed met koud weer en liefst nog mist (nevelverkoeling zoals BMW doet nu weer doet op circuitwagens)

Het verhaal van quovadis (files, krabben, opwarming en verlichting uitsluitend, mede door airco) is dan vooral te wijten aan de hogere luchtdruk die er 's winters is.

https://www.fueleconomy.gov/feg/coldweather.shtml (punt 5)

Hogere luchtweerstand bedoel je waarschijnlijk, omdat de dichtheid van de atmosfeer hoger is.
 
marcel21674 zei:
..
Hogere luchtweerstand bedoel je waarschijnlijk, omdat de dichtheid van de atmosfeer hoger is.

De dichtheid van lucht is een functie van temperatuur en luchtdruk. Dus de hogere luchtdruk 's winters én de lagere temperaturen maken de luchtdichtheid en dus luchtweerstand hoger.
 
V0RQ zei:
marcel21674 zei:
..
Hogere luchtweerstand bedoel je waarschijnlijk, omdat de dichtheid van de atmosfeer hoger is.

De dichtheid van lucht is een functie van temperatuur en luchtdruk. Dus de hogere luchtdruk 's winters én de lagere temperaturen maken de luchtdichtheid en dus luchtweerstand hoger.

Alle motoren met elektronische regeling hebben barometrische compensatie ;)
 
Terug
Bovenaan