Renault Zoe (facelift @ pag. 8)

s velthuis zei:
Overigens, het accupakket is geleased, onder welke omstandigheden en wanneer kom je in aanmerking voor een ander pakket? Is dat gebonden aan variabelen als leeftijd en laadcycli, of is er alleen een ondergrens als het pakket een bepaalde restcapaciteit bereikt heeft?

Dat is 75% restcapaciteit. Alleen hoe toon je dat aan?

MarcoZE zei:
s velthuis zei:
Overigens, het accupakket is geleased, onder welke omstandigheden en wanneer kom je in aanmerking voor een ander pakket? Is dat gebonden aan variabelen als leeftijd en laadcycli, of is er alleen een ondergrens als het pakket een bepaalde restcapaciteit bereikt heeft?

Dat is idd zo'n vraag waar ik tzt wel heel benieuwd naar ben. Maar dat is dus de clausule? Bij een Li-ion zit je daar na een keer of 100 tot 200 laden wel aan.

s velthuis zei:
MarcoZE zei:
s velthuis zei:

Dat is idd zo'n vraag waar ik tzt wel heel benieuwd naar ben. Maar dat is dus de clausule? Bij een Li-ion zit je daar na een keer of 100 tot 200 laden wel aan.

Een techneut die in de accutechniek zit, heeft me verteld dat ze daar een "slimmigheidje" op gevonden hebben. De accu is in het begin niet 100% actief naar het schijnt, of de maximum ontlaadwaarde wordt pas later bereikt, zoiets geloof ik (DOD waarde). In de praktijk zou het er op neer komen dat het afnemen van de capaciteit, een tijd lang gecompenseerd wordt door het toenemen van de ontlaadwaarde.

Misschien dat een elektrotechneut het wat beter kan uitleggen / toelichten.

Ja, ja ja! De Zoe staat hier in Uden. Let a.u.b. niet op de fotokwaliteit, maar onderstaande foto kon alleen vanavond gemaakt worden. Morgen gaat de R12 weer naar Frankrijk terug (verkocht).

Foto-6JNFUFQ6-D.jpg

Vanavond het instructieboekje verder bestuderen. Zondag de eerste rit naar mijn schoonouders (kleine 90 km heen en terug).

@Charlie mobiel: welkom hier. En een leuke beschrijving van de mogelijkheden voor de zakelijke Zoe rijder. Alleen doet dat wel een beetje pijn om te lezen als particulier. :confused::)

Veel plezier ermee R15.17.
Wel jammer dat de 12 daardoor weer terug naar het moederland gaat, maar het zij zo.

Gefeliciteerd R15.17.Zoé

Leuke foto zo met die R12. Ik ben erg ben benieuwd naar je ervaringen. Vanavond ben ik ook naar de schoonfamilie geweest. Totaal 156 km. Had nog 13 km over toen ze weer aan de stekker mocht. Eerlijk gezegd wel binnendoor gereden met een gem snelheid van 70 km / u.

Dat verhaal van de accucapaciteit heb ik ook gehoord. Ze geven zeg maar 80 procent van de accu vrij. Mocht er een celletje uitvallen, wordt deze opgevangen door een celletje van de overige 20%. Als dat zo is, zou je dan door tuning wel over 100% kunnen beschikken? Zou 20% extra actieradius kunnen betekenen...

Renault15.17 zei:
Een techneut die in de accutechniek zit, heeft me verteld dat ze daar een "slimmigheidje" op gevonden hebben. De accu is in het begin niet 100% actief naar het schijnt, of de maximum ontlaadwaarde wordt pas later bereikt, zoiets geloof ik (DOD waarde). In de praktijk zou het er op neer komen dat het afnemen van de capaciteit, een tijd lang gecompenseerd wordt door het toenemen van de ontlaadwaarde.

Misschien dat een elektrotechneut het wat beter kan uitleggen / toelichten.

Ja, daar kan ik me iets bij voorstellen. Met 20% onaangeroerde capaciteit kun je ongeveer 150 laadbeurten "toevoegen" en toch de capaciteit min of meer constant houden. Ben benieuwd wat de verwarming straks gaat doen voor de aktieradius. Wordt het koelsysteem van de accu's en de motor ook gebruikt om de auto te verwarmen, of gaat dat 100% elektrisch, al dan niet via een warmtepomp?

De verwarming / koeling gaat voor zover ik weet uitsluitend via de warmtepomp.

Overigens heeft een Fransman de 200 km grens met één acculading overschreden!!! (y) :eek: Zie: frans Zoe forum

Hier de ritweergave:

img_0111.jpg

isla zei:
Veel plezier ermee R15.17.
Wel jammer dat de 12 daardoor weer terug naar het moederland gaat, maar het zij zo.

Ik had er wel even moeite mee afgelopen zaterdag toen ze ging. Maar de Renault 12 komt in zeer goede handen. Een Renault medewerker met passie voor het merk. Hij is ook een verzamelaar met o.a. een R21 Turbo in concoursstaat en een mooie Alpine A610.

De Zoe is inmiddels de 200 km gepasseerd. :)

Ha ha, dat zou mooi zijn. Nee, ik lijk voorlopig zo'n beetje 140-150 km te kunnen halen op één acculading.

Waarom vind jij de Zoe meer revolutionair dan een Leaf? Vanwege de aanschafprijs? Ik zou dan toch wel iets zeggen over de Leaf...

Wouter82 zei:
Waarom vind jij de Zoe meer revolutionair dan een Leaf? Vanwege de aanschafprijs? Ik zou dan toch wel iets zeggen over de Leaf...

Dat vind ik niet. Het is simpelweg de slogan uit de Zoe brochure. Mijn website is puur bedoeld om Zoe rijders "te verzamelen". Er komt geen (enkele) verwijzing naar andere modellen, noch van Renault, noch van andere merken.

Tof testresultaat in AW zusterblad AB!

Nach der ersten Fahrt mit dem Zoe im Frühjahr war ich beeindruckt. Aber die Teststrecke und ein gnadenloses AUTO BILD-Testteam, das einem Elektroauto keine mildernden Umstände zugesteht, ist etwas anderes. Dass der Zoe auch bei unseren Testern für anerkennendes Kopfnicken sorgt, ist ein Beweis für die Leistung der Renault-Entwickler: ein E-Auto zu bauen, bezahlbar, sicher, chic. Nachmachen, ihr Deutschen!

Ging ook door de lange lijst reacties en los van één volslagen mafketel die ieder forum wel bevlekt zijn er ook diverse mensen die de ZOe hebben geprobeerd en positief verrast waren

https://www.autobild.de/artikel/renault-zoe-test-4290633.html

De Zoe is ook een hele fijne, goede auto. Ze verdient alleen wat meer bekendheid. Maar ik geloof dat Renault daaraan werkt. Zo is er nu de Zoe experience via Facebook. Daarbij kun je eenvoudig een uitgebreide proefrit boeken. En in september komen er ook een aantal advertorials.

in betekend dus in het blad. en je weet heus wel wat het won. stop eens met kinderachtig en irritant zijn

We hebben er sinds vandaag op het werk 1 staan zodat personeel die er eventueel geïnteresseerd in is er een proefrit mee kan maken. Wat ik meteen deed was het kenteken intikken en zag tot mijn grote verbazing staan dat de prijs Euro 36.000 was. Hoe kan dat, heeft dit te maken met subsidies of iets dergelijks ? Vreemd verhaal in ieder geval.

voetveeg zei:
in betekend dus in het blad. en je weet heus wel wat het won. stop eens met kinderachtig en irritant zijn

Begin jij dan eens met hoofdletters te gebruiken?

Catalogusprijs is inderdaad beduidend hoger dan wat je als consument betaald. Schijnt te maken te hebben met een accupakket wat niet doorgerekend wordt naar de klant.

Maar dan betaal je daar dus ook je verzekeringspremie over ? Maakt nogal wat uit of je 21 mille of 36 mille moet verzekeren.

JP2010 zei:
voetveeg zei:

begin jij jezelf eens niet te herhalen? je bent net zo'n stoker als rickm

Total Loss zei:
Maar dan betaal je daar dus ook je verzekeringspremie over ? Maakt nogal wat uit of je 21 mille of 36 mille moet verzekeren.

Het gekke is dus dat de verzekerde waarde van het accupakket € 7000,- is. Dan zou je dus aan een catalogusprijs van ca. 28-29k € zitten. Maar ik heb bij het verzekerd krijgen van de Zoe ook een aantal keren uit moeten leggen dat het accupakket gehuurd moet worden. Voor sommige verzekeringsmaatschappijen is dit zelfs reden om de Zoe niet te willen verzekeren.

voetveeg zei:
JP2010 zei:
voetveeg zei:

begin jij jezelf eens niet te herhalen? je bent net zo'n stoker als rickm

Dude, 't is 21.30, je zult wel door mammie in bed gelegd zijn.
Dus, mocht je dit lezen nadat je weer fris aan de dag begonnen bent:
'Voetveeg' is een aanvalstechniek die ik bij kyokushin karate heb geleerd.
Grappig dat woord nu regelmatig voorbij te zie komen.
Helaas in een negatieve context - ik lees van jou alleen maar kwetsende bijdragen

Ik stelde de gewaardeerde mede-forummer en Renault-insider Adsinx een vraag.
Waarom jij je daarmee wenst te bemoeien is mij een raadsel.

Je kunt het goedmaken als je op de pc van je pappie even de link opzoekt die ik niet kan vinden, te weten de test van Clio vs Zoé.

Heren JP2010 en voetveeg, laatste waarschuwing. Verder over de Zoé of helemaal niet meer verder.

Ivanov
AutoWeek Moderator

Ik zat vorige week achter een bruine Zoe en ik moet zeggen dat het best een leuke auto is. Alleen vond ik de blauwe kleur in achterlichten niet echt mooi bij de bruine kleur. Daardoor lijkt het erop dat de lampen er later opgeplakt zijn. Bij bijvoorbeeld een witte valt het dan minder op lijkt het wel.

Wat ik me nu echt afvraag waarom iemand zo'n auto koopt.

d_adriaans zei:
Ik zat vorige week achter een bruine Zoe en ik moet zeggen dat het best een leuke auto is. Alleen vond ik de blauwe kleur in achterlichten niet echt mooi bij de bruine kleur. Daardoor lijkt het erop dat de lampen er later opgeplakt zijn. Bij bijvoorbeeld een witte valt het dan minder op lijkt het wel.

Wat ik me nu echt afvraag waarom iemand zo'n auto koopt.

De EV's zijn helaas geen 'prijspakkers' dus daar ligt niet de grootste aantrekkingkracht.
En t.z.t. een fatsoenlijke inruilprijs (lees daar niets over maar dat lijkt mij best een drempel) is evenmin vanzelfsprekend.

Resteert de stilte, het ontbreken van uitlaatgassen, de snelle acceleratie tot ca 60 km uur, het toffe / sympathieke uiterlijk van de Zoé, het statement dat sommigen met EV's willen maken, subsidies en ontbreken van hoge brandstofrekeningen.

Een bruine Zoe? :rolleyes:
Tja, waarom koop je een Zoe. Nou, allereerst omdat ik het een mooie auto vind. En het rijdt geweldig! Ik vind het ook leuk om iets bijzonders te rijden. En daarbij komt nog dat een elektrische auto natuurlijk enkele voordelen heeft ten opzichte van een conventionele auto: je hoeft niet te tanken, je hebt standverwarming/-airco en de auto is veel stiller (= minder stress voor jezelf, en socialer voor de buitenstaander). Nadelen? Ik heb ze nog niet ontdekt.

En een bruine, omdat we het een mooie, warme kleur vinden en tevens omdat de ander kleuren die Renault aanbiedt, naar mijn mening niet uitgesproken genoeg zijn.

Renault15.17 zei:
Nadelen? Ik heb ze nog niet ontdekt.

Komt nog wel.
Je moet je ritten natuurlijk wel plannen. Even spontaan naar Parijs rijden zit er niet in, zeg maar.

Verder ben ik wel benieuwd naar hoe de Zoé bevalt! En ik wacht op wat meer foto's ;)

Renault15.17 zei:
Een bruine Zoe? :rolleyes:
Tja, waarom koop je een Zoe. Nou, allereerst omdat ik het een mooie auto vind. En het rijdt geweldig! Ik vind het ook leuk om iets bijzonders te rijden. En daarbij komt nog dat een elektrische auto natuurlijk enkele voordelen heeft ten opzichte van een conventionele auto: je hoeft niet te tanken, je hebt standverwarming/-airco en de auto is veel stiller (= minder stress voor jezelf, en socialer voor de buitenstaander). Nadelen? Ik heb ze nog niet ontdekt.

En een bruine, omdat we het een mooie, warme kleur vinden en tevens omdat de ander kleuren die Renault aanbiedt, naar mijn mening niet uitgesproken genoeg zijn.

Het uiterlijk van de (bruine) Zoé kan ik NOG meer waarderen als in hem/haar/het vergelijk met de nieuwe (roodbruine) BMW I3 EV van de AW startpagina

https://www.autoexpress.co.uk/renault/zoe/65339/renault-zoe-vs-rivals

#1: Zoé
#2: Leaf (Visia versie dus ZONDER de net geintroduceerde verbeteringen)
#3: Yaris

rickm zei:

Is de Leaf alweer verbeterd? De laatste wijzigingen omvatten toch onder andere het nieuwe zwarte interieur die de 'Sunderland-spec' Leaf heeft? De geteste Leaf heeft namelijk dat zwarte interieur.
De Yaris Hybrid zou verfijning missen, maar daar geloof ik niets van.

D-C zei:
rickm zei:

Is de Leaf alweer verbeterd? De laatste wijzigingen omvatten toch onder andere het nieuwe zwarte interieur die de 'Sunderland-spec' Leaf heeft? De geteste Leaf heeft namelijk dat zwarte interieur.

De Yaris Hybrid zou verfijning missen, maar daar geloof ik niets van.

So which of our EVs comes out on top? The revised Leaf has a lot going for it, but it only gets close to the Renault’s price in Visia trim, and this model is missing kit and key technical upgrades. The ZOE is better looking, nicer to drive and is cheaper to buy – so it wins this test.

Read more: https://www.autoexpress.co.uk/renault/zoe/65339/renault-zoe-vs-rivals#ixzz2aqQVyBJt

Davidoff zei:
Renault15.17 zei:
Nadelen? Ik heb ze nog niet ontdekt.

Komt nog wel.
Je moet je ritten natuurlijk wel plannen. Even spontaan naar Parijs rijden zit er niet in, zeg maar.

Verder ben ik wel benieuwd naar hoe de Zoé bevalt! En ik wacht op wat meer foto's ;)

Naar Parijs ben ik nog nooit spontaan gereden. Maar gisteren wel spontaan met de Zoe naar het strand (Bloemendaal) gegaan. 's Avonds hadden we 283 km gereden. 's Morgens naar v.d. Valk Breukelen gereden (=91 km), nog 46% accucapaciteit over. Kopje koffie en een half uur later weer 97% beschikbaar. 's Avonds weer geladen bij v.d. Valk Breukelen (nog 30% capaciteit over). Ondertussen een hapje gegeten. Vervolgens met tempo 112 km/u op de cruise-control (daar waar het mocht, anders 102 km/u op de cc) naar huis (Uden).

En het allermooiste.......nog gratis gereden ook. Greenflux, gratis tot 1 sept 2013

Zoe op de boulevard tussen Zandvoort en Bloemendaal:
Foto-SDD6M6PU-D.jpg

Langzaam maar zeker begint de markt voor BE (Battery Electric) auto's gevuld te raken met meer modellen. Wat me opvalt is dat de recent gepresenteerde Duitse E-auto's noch qua techniek, noch qua prijs een stap voorwaarts maken. Wat dat betreft zijn de Leaf en Zoe technisch blijkbaar erg goed en ook prima in de markt gezet.
Maar goed, hoe meer keuze de consument krijgt, hoe leuker het wordt.

Even ter vergelijk:
vergelijk%2008-2013.JPG

*( Bij de Leaf en de Zoe komt daar nog wel het maandbedrag van de accuhuur bij. Bij Nissan heb je de keuze, accu huren of kopen)

NB de overige Renaults Z.E. en ook auto's als de Mitsubishi i-Miev en Think City en dergelijke heb ik niet meegenomen. Die zijn van een andere (oudere) generatie m.i. en kan je niet vergelijken.

Voor diegene die nog twijfelen over een Zoe omdat deze niet aan een normaal stopcontact op te laden zou zijn, vanaf volgend voorjaar wordt er een laadkabel met gewone stekkeraansluiting leverbaar. Geïntroduceerd op de IAA in Frankfurt. (overigens wel als noodlaadkabel)

2080

Foto in groot formaat:
https://www.goingelectric.de/forum/resources/images/2080

ik word gek van die achterlijke minnetjes op de hoofdpagina als je kritisch bent of je een auto gewoon niet mooi vind. o_O ik stel het hier nog maals dan:

"tja en wat als de laadpalen in de buurt allemaal bezet zijn? aan het eind van de straat staan twee parkeerplaatsen voor elektrische auto's. het idee dat de helft van de benzine/dieselauto's worden vervangen door elektrische auto's... tja dat gaat hier dus niet werken (amsterdam)"

iemand hier een fatsoenlijk antwoord op?

voetveeg zei:
iemand hier een fatsoenlijk antwoord op?

Op dit moment gaat het lastig worden om je elektrische auto dan op te laden.
Maar op den duur zullen vermoedelijk 'normale' verbrandingsmotoren in stadskernen verboden worden, en zal je in steden alleen maar parkeerplaatsen met laadpaal gaan tegenkomen. De 'normale' auto's mogen er immers niet meer komen.
Toekomstmuziek..

De Zoé vind ik een interessant concept, maar ik ben wel benieuwd naar de (vele?) storingen in het netwerk waar AW over spreekt.
Als het netwerk je in de steek gaat laten, dan wordt het wel moeilijk om mensen over de streep te trekken om elektrisch te gaan rijden.

Tja, dan moet je op zoek naar een andere laadpaal. Misschien is het nu nog lastig, maar als de snellaadpalen (van Fastned bijvoorbeeld) overal door Nederland staan, hoef je wellicht 's avonds niet aan de laadpaal bij je in de straat. Ook worden de apps steeds beter, tot nu toe gaven de meeste alleen weer waar een laadpaal staat, maar de status (vrij, in gebruik, technische storing) kan je bij enkele apps inmiddels ook opvragen / zien.
Maar er zijn nu ook al Zoe rijders die alleen maar openbaar laden, en dat gaat voor zover ik hoor prima.

Ik heb inmiddels ruim 6.000 kilometer gereden met de Zoé. Tot nu toe heb ik niet een keer een storing gehad met het laden. Echter moet ik hierbij aantekenen dat ik 60% op de zaak laad, 35% thuis en de rest op openbarenbare laadpunten. Het komt dus relatief weinig voor dat ik openbaar moet laden. Ik kan me voorstellen dat een duurtester een iets ander gebruikerspatroon kent dan bij iemand die een Zoé als vaste auto heeft. Zo zal waarschijnlijk niet iedere redacteur een laadvoorziening thuis voor de deur hebben en dus vaker moet terugvallen op openbare voorzieningen. Bovendien is het reispatroon niet zo vastomlijnd dan bij iemand die er dagelijks alleen zijn woon-werkverkeer me rijdt. In mijn situatie komt het maximaal 3 keer per maand voor dat ik een afwijkende locatie bezoek en dat ik dus even mijn reis moet plannen / voorbereiden t.a.v. de laadlocaties. De rest van de tijd hoef ik werkelijk nooit na te denken over het gebruik, in tegenstelling toen ik nog een brandstofauto had waar ik regelmatig voor vertrek moest bedenken of ik vooraf nog even moest tanken (bij de goedkope pomp).

Anderzijds besef ik me dat niet iedereen de gelegenheid heeft de auto op eigen pad of op de zaak op te laden. Daarnaast kun je ook vanwege je functie een minder routinematig reispatroon hebben. Voor diegenen kan het gebrek aan vrije laadvoorziening inderdaad een uitdaging gaan worden. Echter door de snelle uitbreiding van de snellaadpunten langs snelwegen (onder meer door Fastned) en de verbetering van de kwaliteit van de laadinfrastructuur verwacht ik dat de uitdaging in de toekomst zal afnemen.

P.S. wel onhandig van Renault om te communiceren dat de duurtester een voorserie model is met kenteken ?-KLL-??. Ik heb kenteken ?-KLD-?? dus heb ik dan een voor voorserie model.?o_O

MarcoZE zei:
Echter door de snelle uitbreiding van de snellaadpunten langs snelwegen (onder meer door Fastned) en de verbetering van de kwaliteit van de laadinfrastructuur verwacht ik dat de uitdaging in de toekomst zal afnemen.

Aangezien het laden van een elektrische auto nogal een forse belasting van het elektriciteitsnet is, verwacht ik dat de uitdaging in de (korte tot middellange termijn) toekomst juist gaat toenemen. Verbieden van niet-EV's uit de stadscentra zie ik daarom voorlopig nog niet gebeuren. Een Zoe opladen kost net zo veel energie als een doosnee gezin in bijna 3 dagen nodig heeft, een Tesla opladen kost net zo veel energie als een gezin in 9 dagen nodig heeft. Als er zo massaal wordt overgestapt als gehoopt wordt, gaat ons netwerk misschien wel 3 keer zo zwaar belast worden in de steden. Dat zie ik toch wel als een forse uitdaging.

en de rekening van het gebruik van de elektriciteit van kantoor gaat naar je baas? ik vind het idee van een elektrische auto helemaal niet verkeerd hoor. maar voor veel mensen is het gewoon totaal niet handig. en als heel veel mensen voor een elektrische auto gaan dan gaat de regering er (logischerwijs) op een andere manier toch wel geld voor vragen. overal maar gratis elektriciteit aftappen is ook niet echt goeie toekomstmuziek

s velthuis zei:
MarcoZE zei:
Echter door de snelle uitbreiding van de snellaadpunten langs snelwegen (onder meer door Fastned) en de verbetering van de kwaliteit van de laadinfrastructuur verwacht ik dat de uitdaging in de toekomst zal afnemen.

Aangezien het laden van een elektrische auto nogal een forse belasting van het elektriciteitsnet is, verwacht ik dat de uitdaging in de (korte tot middellange termijn) toekomst juist gaat toenemen. Verbieden van niet-EV's uit de stadscentra zie ik daarom voorlopig nog niet gebeuren. Een Zoe opladen kost net zo veel energie als een doosnee gezin in bijna 3 dagen nodig heeft, een Tesla opladen kost net zo veel energie als een gezin in 9 dagen nodig heeft. Als er zo massaal wordt overgestapt als gehoopt wordt, gaat ons netwerk misschien wel 3 keer zo zwaar belast worden in de steden. Dat zie ik toch wel als een forse uitdaging.

Stond een paar jaar terug al in de Elsevier:

6 nieuwe kerncentrales nodig als 40% van automobilisten een EV rijdt.

Renault15.17 zei:
Tja, dan moet je op zoek naar een andere laadpaal. Misschien is het nu nog lastig, maar als de snellaadpalen (van Fastned bijvoorbeeld) overal door Nederland staan, hoef je wellicht 's avonds niet aan de laadpaal bij je in de straat.

Buiten het feit dat het afvragen is of het netwerk zoveel EV's aan gaat kunnen, is het ook nog maar de vraag, en ik heb het al eerder in het BMW i3-topic genoemd, in hoeverre het snelladen van de accu (negatieve) effecten heeft op levensduur en capaciteit van de accu.
Bij 'normale' apparaten met een accu is het niet bevorderlijk om veel/altijd gebruik te maken van snelladen. Volgens mij tast dat nog steeds de levensduur en de capaciteit van de accu aan.

Nu is dat met een Zoé een -iets- minder groot probleem voor de consument, daar je de accu leaset.
Maar je hebt wel kans dat de leaseprijzen in de toekomst gaan stijgen voor accu's.

Snelladen heeft inderdaad een negatief effect op de accu's. Bij Renault weten ze dat en je betaald daar dan ook voor. Voor elke laadbeurt aan een 43 kW paal, wordt € 2,- extra in rekening gebracht.

Terug
Bovenaan