Renault Twingo E-Tech | Vanaf € 20.900

Afgelopen weekend heb ik in een nieuwe groene Renault Twingo gezeten.
Heb van de Renault Twingo ook diverse foto’s gemaakt.

In het echt is het een bijzonder leuke, en zeer praktische auto geworden.

De 2 achterstoelen kun je heel eenvoudig verplaatsen, en neerklappen.
De auto is ruim voor zijn klasse. Met een gemiddelde lengte kun je ook prima op de achterstoelen zitten.

De Twingo staat op het lijstje, omdat die ook als thuisaccu is te gebruiken,
en eigenlijk bijzonder toekomst bestendig is.

Ik snap het niet zo goed. Waarom zou je een auto als thuisaccu gebruiken? Hij wekt geen stroom op dus die stroom komt van je eigen huis of van een dure laadpaal aan straat. Dan levert het je toch niks op? Of zie ik iets over het hoofd?

Ik snap het niet zo goed. Waarom zou je een auto als thuisaccu gebruiken? Hij wekt geen stroom op dus die stroom komt van je eigen huis of van een dure laadpaal aan straat. Dan levert het je toch niks op? Of zie ik iets over het hoofd?
Iets met zonnepanelen...

Bedrijven die brandstof leveren, compenseren CO2 door certificaten (ERE) te kopen.

Bij het opladen van je auto bij je eigen laadpaal ontvang je ERE’s. Je laadpaal moet wel een MID meter hebben.
Je krijgt dus extra geld toe bij het laden ( via een provider of je energieleverancier)

Je kunt de auto laden met eigen goedkope zonnestroom, of in de nacht voor een heel laag tarief.

Als de prijs van elektriciteit hoog is ( meestal tussen 18.00 en 21.00 uu) kun je stroom van je eigen Twingo/ auto gebruiken, of zeer binnenkort terug leveren aan het net voor hogere prijs. (de laadpaal moet hier wel geschikt voor zijn)

Je kunt zelf aangeven hoeveel er in de accu van de auto moet blijven.

Dat maakt de Twingo een hele voordelige auto om te rijden, en het energieverbruik van de Twingo ligt laag.

Laatst bewerkt:
Moet je ook ERE's terugbetalen als je teruglevert vanuit je auto? Anders zou je al je zonnestroom naar je auto laden, weer terugleveren en dan weer laden. Krijg je twee keer de ERE.

Moet je ook ERE's terugbetalen als je teruglevert vanuit je auto? Anders zou je al je zonnestroom naar je auto laden, weer terugleveren en dan weer laden. Krijg je twee keer de ERE.
Nee, je hoeft dan niet extra te betalen bij mijn weten. Dus inderdaad, lekker veel laden.
Ik ben wat terughoudend met een V2G optie, je vraagt dan meer van de accu van de auto. Is nog weinig in de praktijk getest, niet?

Er zijn wel wat berichten over de te vinden en Renault test daar nu volop mee met de R5 en 4 in Utrecht. Ik meen dat er ook 10 jaar garantie komt op de accu?

ERE is inderdaad interessant. Ben ik voor hier thuis ook aan het uitzoeken, maar omdat de baas het contracttarief betaald, kan de belastingdienst natuurlijk die contractvergoeding (terwijl ik 10c/kwh terug krijg via ERE wellicht) als teveel / belastbaar gaan zien. Geloof dat daar nog niet alles voor is uitgeplozen.

Mijn wallbox heeft wel de MID-meter gelukkig, maar geschikt voor terugleveren is ie niet. Bij een volgende leaser moet er dus een andere wallbox komen. Niettemin, met een gasloos huis met 21 zonnepanelen (oost/west), een bodem-warmtepomp en maximale isolatie (HR+++) kan het zeker als salderen eraf is het een interessante rekensom worden door de auto als thuisaccu in te zetten.

Voor nu zitten er voor wat ik begreep heel wat haken en ogen aan. diverse R5 rijders zijn al zeker een half jaar bezig dit voor elkaar te krijgen. je moet dan ook iets bij renault / solar life afsluiten. ik weet de details niet, maar het is niet een kwestie van een andere laadpaal en je kunt de auto als thuisaccu gebruiken.
Gok dat over een aantal jaar als dit wat beter uitgewerkt is een leuke optie is, maar voorlopig zit het voor mijn gevoel nog in de pioniersfase.

ERE is zeker interessant, maar ik vind het zonde om een werkende laadpaal te vervangen. Ik laat het mooi zo.

ja idem hier, de overbuurman doet het wel en zegt dat hij met een 2 jaar hem heeft terug verdient maar nu wel gelijk over kan naar een slimme paal die nog beter met zonnestroom om kan gaan. Ik wacht nog even...

ja idem hier, de overbuurman doet het wel en zegt dat hij met een 2 jaar hem heeft terug verdient maar nu wel gelijk over kan naar een slimme paal die nog beter met zonnestroom om kan gaan. Ik wacht nog even...
Ik verdien het binnen 2 jaar terug, maar ik heb wel mijn vraagtekens bij het beleid/de overheid. Ik kan nu al slim laden met de zon dus dat scheelt al aanzienlijk. Dus voor mij is het enkel een MID-meter.

Ik verdien het binnen 2 jaar terug, maar ik heb wel mijn vraagtekens bij het beleid/de overheid. Ik kan nu al slim laden met de zon dus dat scheelt al aanzienlijk. Dus voor mij is het enkel een MID-meter.

Ik kan wel slim laden met zonnestroom, maar dat moet ik in de meterkast dan aanpassen. soms wil ik dat niet ('s avonds laat thuis, 's ochtends met volle accu weg) maar dan moet ik weer in de meterkast gaan zitten klooien om dat weer van solar mode af te halen. zeker nu salderen nog kan doe ik dat dus nooit, maar ook volgend jaar heb ik geen zin om dat aan te gaan passen. Een laadpaal met een app zou dan wel fijn zijn, ik heb wel een MID goedgekeurde meter in de groepenkast zitten maar dat is niet genoeg volgens mij aangezien ik die enige ben die deze meter kan uitlezen

Afgelopen zondag stukje gereden met de nieuwe Twingo. Rondje omheen gelopen etc.

Eerste indrukken. Wat een volwassen autootje. Heel mooi stil met fijn neutraal weggedrag. Voor mij aan de comfortabele kant maar hij is niet week wat ik een goed compromis vind.

Vermogen is prima in orde, mooie koppel afgifte en voldoende vlot tot de 100 km/h.
Ook daarboven zit er nog voldoende pit in om prima mee te komen met het overig verkeer.

Fijn ruim opgezet en lekker simpel en begrijpelijk. Ik denk dat het een hit gaat worden.

Vandaag bij de dealer in een Twingo gezeten. Ontzettend leuk autootje, maar hij zit wat gek. De vloer is best hoog, veel hoger dan in de Citigo. Daarnaast ligt de voorruit heel vlak en is het dashboard hoog. Je zit dus door een brievenbus van ongeveer 20cm heen te kijken. Niet fijn voor een stadsauto. Mijn vrouw vond de R5 ook fijner zitten. Maar de Twingo vindt ze veel leuker.

Renault test daar nu volop mee met de R5 en 4 in Utrecht.

Klopt, al heeft men (We Drive Solar, Robin Berg) daar toch ook al met de Zoe mee getest, volgens mij.
Dus qua effect / (extra) invloed op de batterij zou al iets bekend moeten zijn, denk ik.

Vandaag hebben we gereden in de nieuwe Twingo.

De nieuwe Twingo rijdt heel gemakkelijk, soepel, en comfortabel.
Heb op verschillende wegdekken gereden om te kijken hoe de auto daar rijdt.
De auto rijdt heel soepel over hobbels, en op de grote weg rijdt die ook goed en strak. Je hoort wel wat de grote optionele 18 inch banden, maar dat is niet storend.

De nieuwe Twingo is duidelijk meer auto dan zijn elektrische voorganger, die mij al mee viel.

Wat ik ook wel fijn vind is de korte draaicirkel, en de overzichtelijke carrosserie, bij het rijden merk je niet dat de auto maar 82 pk heeft.

Heb er niet heel hard in gereden, maar de auto trekt vlot en soepel op naar ongeveer 100 km per uur. Meer heb je niet nodig.

Het is gewoon een hele aantrekkelijke compacte auto geworden.
Staat dus op ons lijstje.

ik zag er vandaag eentje van een dealer. vond het toch wat tegen vallen. de neus is leuk maar de rest eigenlijk niet zo bijzonder. hij moest het meer hebben van zijn kleur en grote wielen.

ik zag er vandaag eentje van een dealer. vond het toch wat tegen vallen. de neus is leuk maar de rest eigenlijk niet zo bijzonder. hij moest het meer hebben van zijn kleur en grote wielen.

Dat waren ook exact de woorden van mijn vrouw toen ze er eentje zag. Ik vind de achterkant ook minder geslaagd

Ik heb er mee gereden, een rood exemplaar.
Rijdt erg leuk. Is vrij vlot en stuurt sportief. Stoelen zijn Frans comfortabel zacht en zitten heerlijk.
Nadelen: zich vooruit is slecht, waardoor ie onoverzichtelijk is. Ook het zicht achteruit is slecht doordat het derde remlicht in het zicht zit.
En hij is van binnen krapper dan onze Citigo. Ook maken de banden heel veel lawaai, echt dat je bij 100kmu de radio een tandje harder zet.
Maar al met al echt een leuk en lekker rijdend autootje met een paar belangrijke minpunten.

Ik heb er mee gereden, een rood exemplaar.
Rijdt erg leuk. Is vrij vlot en stuurt sportief. Stoelen zijn Frans comfortabel zacht en zitten heerlijk.
Nadelen: zich vooruit is slecht, waardoor ie onoverzichtelijk is. Ook het zicht achteruit is slecht doordat het derde remlicht in het zicht zit.
En hij is van binnen krapper dan onze Citigo. Ook maken de banden heel veel lawaai, echt dat je bij 100kmu de radio een tandje harder zet.
Maar al met al echt een leuk en lekker rijdend autootje met een paar belangrijke minpunten.
Barri, heb je naar het merk en type banden gekeken. Mischien zitten er wel Ling Ling banden onder in plaats van een a-merk zoals Continental. een set andere banden zou wonderen kunnen doen.

Een hele leuke auto die dekselse Twingo. Eigenlijk moet hier een grote accu in van rond de 50 kWh.

De Twingo wordt standaard geleverd met Continental EcoContact 7-banden. Wellicht heeft hij minder isolatie dan een grotere en duurdere wagen. Het is en blijft een (geslaagd) budgetmodel.

Hij is ook op hogere snelheid nog erg zuinig. Dit is een heel knappe prestatie!

Ik zat nog eens te denken over dat geluid: een collega vond het meevallen. Misschien komt ie zo volwassen over dat ik het stiller had verwacht, dat kan natuurlijk ook. Al kan iets extra isolatie om de voorste wielkasten geen kwaad.

Ik zie ze steeds vaker opduiken in het straatbeeld en kan alleen maar zeggen dat ik daar heel blij van word. Erg geslaagd autootje en perfect als 2e auto of als je weinig kilometers maakt.

En toen had de Tingo ineens meer USP's dan de concurrenten in eigen huis. Waar de R5 een claustrofobisch en donker interieur heeft, is de Twingo er nu eindelijk zoals het hoort; met glazen dak:

278580951.avif

278580955.avif

Terug
Bovenaan