Renault museum (2027)

Dave R1517

Kilometervreter
Renault opent zijn unieke collectie

Al decennia lang wordt Renault gevraagd of en wanneer liefhebbers de enorme fabriekscollectie kunnen bekijken. Het antwoord is nu duidelijk: in 2027 wordt een enorm gebouw geopend op de plek van de historische fabriek in Flins. Het zal de hele geschiedenis van het merk huisvesten, van auto's tot werkplaatsen en archieven. Dit past in het plan van Renault om meer inhoud te geven aan zijn geschiedenis via The Originals Renault label. Op de website staan al diverse diensten beschikbaar, waar liefhebbers een groot aantal auto's uit de collectie digitaal kunnen bekijken en documenten kunnen opvragen. De fabriekscollectie openen is een lang gekoesterde wens van Renault en een grote groep liefhebbers. (tekst Losange magazine)

01_Renault-opent-zijn-unieke-collectie-voor-het-grote-publiek-2027-1170x780.jpg

Dat kan een hele leuke collectie worden mits mooi opgebouwd. Het Peugeot museum vond ik ook erg mooi, maar Fransen kunnen er ook wat van een zielloze hoop auto's bij elkaar te zetten (onlangs het Le Mans museum bezocht) waar ik niet blij naar buiten loop. Ik ben dus benieuwd.

Rond Renault kun je veel thema's houden. Renault heeft de markt meerdere keren gemaakt over z'n looptijd. Techniek, innovatie en design hebben positieve en negatieve momenten. Motorsport kun je ook hallen mee vullen. En dan kun je de bijzondere geschiedenis als merk ook een plekje geven. Regering die de toko overziet, Renault die fabrieken sluit met een Renaultwet tot gevolg, bijzondere managers, enz.

Ik ben benieuwd wat ze er zullen hebben staan op display. Ik zou uitkijken naar de vele auto's welke populair waren onder de gewone mens, maar nu gewoon verdwenen zijn. Renault heeft ook veel bijzondere concept auto's. Ga er graag heen met mijn Megane als het eenmaal geopend is.

Rond de eeuwwisseling en iets daarna had Renault best leuke modellen die eruit sprongen. Jammergenoeg was de techniek bij bepaalde modellen niet altijd in orde.

Terug
Bovenaan