Renault Megane Scenic vliegwielsensor??

A

Anoniem

Guest
Hallo, ik heb in juni als nood een renault megane scenic gekocht. Nu heeft hij stationair problemen, bij laag toerental kan hij uitvallen. Na het starten 1 seconden draaien uit, als je op snelheid bent is het soms alsof je een duw krijg. Mijn buurman heeft de auto uitgelezen en nu blijkt de vliegwielsensor een draadbreuk of kapot te zijn. Lang verhaal kort te houden, waar zit deze sensor:confused: Ik heb al rond zitten kijken maar kan hem nergens vinden. Nu is het zo dat ik niet super veel verstand heb van auto's.. Dus gelieve zo "lomp" mogelijk uit te leggeno_O
Als ik bij google "renault megane scenic vliegwielsensor" zoek krijg ik resultaten van een krukassensor, is dat het zelfde:confused:?

M.V.G.
Joeri

Joeri Voorburg zei:
Hallo, ik heb in juni als nood een renault megane scenic gekocht. Nu heeft hij stationair problemen, bij laag toerental kan hij uitvallen. Na het starten 1 seconden draaien uit, als je op snelheid bent is het soms alsof je een duw krijg. Mijn buurman heeft de auto uitgelezen en nu blijkt de vliegwielsensor een draadbreuk of kapot te zijn. Lang verhaal kort te houden, waar zit deze sensor:confused: Ik heb al rond zitten kijken maar kan hem nergens vinden. Nu is het zo dat ik niet super veel verstand heb van auto's.. Dus gelieve zo "lomp" mogelijk uit te leggeno_O
Als ik bij google "renault megane scenic vliegwielsensor" zoek krijg ik resultaten van een krukassensor, is dat het zelfde:confused:?

M.V.G.
Joeri

Dan was de nood wel heel hoog?

Volgens mij is een krukassensor en een vliegwielsensor idd hetzelfde.

Waren onderweg op vakantie voor een week naar limburg(kom uit zeeland) ongelukje gehad op de snelweg en de toyota was niet meer capabel om te rijden.
Maar weet je de krukas/vliegwiel-sensor te vinden?

Versnellingsbak zit waarschijnlijk bij de bestuurderskant, zodra versnellingsbak overgaat in motor zit er een blauwe sensor (kan ook zwart zijn, bestel dan de blauwe variant met modificatie voor de kabelboom.)

Ik heb hem gevonden, zat inderdaad tussen de versnellingsbak en de motor. Verstopt onder de kabelboom, het is dat ik al foto's op google had gezien:p deze heeft een zwarte connector, maar die met een zwarte connector zijn nog te verkrijgen. Is het dan niet makkelijker om een nieuwe zwarte te bestellen? of is er nog een rede dat die blauwe connectors er zijn?

zwarte connector ziet er precies het zelfde uit, op de 4de foto komen de sleufjes in de connector ook overeen met de oude

Ja het is makkelijker de zwarte te pakken maar het probleem zit in de stekkerverbinding. Niet in de sensor.
Die is veranderd met de blauwe, deze moet even in de kabelboom worden gesoldeerd maar ik raad je ten zeerste aan deze modificatie door te voeren.

Is destijds een terugroepactie van geweest. Jammer dus dat de eigenaar die de auto destijds had niet naar de dealer is gegaan.

(y)klinkt duidelijk, ik bestel de blauwe(is ook iets duurder:rolleyes:)
als het goed is zou deze voldoen

(y)top, dan ga ik deze vandaag of morgen bestellen. Je hoor nog wel of het gelukt is! Alvast bedankt voor de info!

Let op zorg dat de codes overeen komen van de draden. Niet de kleur!!
Franse auto's gebruiken codes en geen kleur codes voor de bedrading.
Dit kan een hoop frustratie schelen. o_O

Al met al, sensor vervangen en nog niet goed:(er zou nog ergens een potmeter moeten zitten die de stand van de gasklep meet, die zou waarschijnlijk versleten zijn:rolleyes:maar zover ik begreep moet het blok een stukje uit elkaar, iemand een idee waar deze zich bevind:confused:? naar mijn info zou deze tussen het blok en het dashboard zitten(waar je eigenlijk niet fatsoenlijk bij kan)

weet er iemand of die potmeter een naam heeft?

De gaskleppositiemeter of gaskleppositiesensor, die zit op het gasklephuis, op dezelfde as waar de vlinderklep op zit die door het gaspedaal bediend wordt.

Al met al, heeft even geduurd voordat de potmeter van de gasklep binnen was. Vorige week zaterdag de oude potmeter eruit gehaald en de gasklep en nog wat meer schoon gemaakt. Ik heb het inlaatspruitstuk terug geplaatst en een kap om de regen van het motorblok af te houden en een t-shirt over het blok om het gat van de gasklep een beetje te bedekken, zo heeft het een week gestaan. Vandaag alles terug gebouwd, en doet het nog niet:(nu start hij zelfs niet meer.
Zou het te maken kunnen hebben dat het motorblok een week "open" heeft gestaan?
Of weet er iemand nog iets wat ik kan controleren?

Ik heb net de accu voor een uur los gemaakt, er zei iemand dat hij dan de potmeter van de gasklep opnieuw zou inlezen na een harde reset. "Gestart", maar blijft weer niet draaien. Het lijkt wel al beter te zijn dan voor de harde reset. Naar wat ik begrepen heb, stuurt potmeter via de computer de brandstofpomp aan? zou daar iets mee kunnen zijn?

ik ben ondertussen opzoek naar een relais, namelijk de G. Cartier 12V 50A 03.525.
weet er iemand waar ik er 1 kan vinden?

Joeri

Ik heb het idee dat het het brandstoffilter is geweest, zeker weten doe ik het niet, maar beetje bij beetje bleef hij langer draaien. Nu lijkt het tot zover goed te zijn. bedankt voor de hulp en tips(y)

Terug
Bovenaan