Renault Megane III 1.5 DCi niet fel genoeg

yolomeister

Net ingestapt
Hoi,

Ik overweeg om een Renault Megane III 1.5 DCi met handbak aan te schaffen. Lekker comfortabel, goed geluid met de Bose uitvoering, maar ik vind dat hij net even die felle reactie mist door het gebrek aan vermogen.

Is hier wat aan te doen? Zo ja, wat zijn de mogelijkheden, wat zijn hiervan ongeveer de kosten (schattig dus) en welke bedrijven raden jullie aan? Wat is het verwachte resultaat van de suggestie? En wat zijn eventuele nadelen?

Gaat dus puur om de motor upgraden. Bij voorkeur geen andere in-/uitlaatstukken en dat soort dingen. We houden het graag beschaafd in deze gezinsauto.

Dank!

Je kan gaan chiptunen, resultaten zijn redelijk gelijk bij de verschillende bedrijven meestal, prijzen verschillen wel en de service en gevolgen ook. Voor de zuiningeid hoef je het niet te doen en gechipte voertuigen rijden niet altijd even comfortabel meer. Even google aanzwengelen en lezen dus.

De koppelingsplaat kan het toegenomen koppel niet aan en zal sneller slijten. Een 'simpele' chiptuning geeft je wat meer 'oomph' Maar let wel op dat je niet te lage toeren rijdt, bij 1000-1200 rpm heeft de oliepomp amper druk in de 1.5 dCi dus verwacht niet dat je schakellui kunt gaan rijden ook al krijg je meer koppel door te chippen.

Ik heb persoonlijk goede ervaringen met gechipte diesels. Tot nu toe heb ik altijd merk specifieke tuners bezocht en daar heb ik tot nu toe nog geen spijt van gehad. Ik ben niet zo erg thuis in de wereld van Renault tuning, maar volgens mij is Rica Engineering uit Wateringen (in Volvo kringen erg gewaardeerd, maar doen volgens mij ook Renaults) wel een goede partij om langs te gaan. Misschien kun je eens kijken wat ze op het renault forum aanraden?

Betreft de 1.5 dci, dat is best een fijne motor. Maar als je twijfelt over het vermogen kan je misschien beter nog even verder kijken. Is een Laguna 2.0 dci bijvoorbeeld haalbaar? Zelfde voordelen als de Megane en flink stuk krachtiger (ook leuk om te tunen;)).

Als je naar een echte Renault-liefhebber en kenner wil, die als een van de weinige echt zelf de software aanpast i.p.v. de knip/plak jongens moet je naar Dekker Motorsport. Een jonge gast, die jaren lang zelf vele ombouwen heeft gemaakt tot nu een Mégane III Estate met Mégane RS-motor met nu >300pk.

De 1.5 dCi kan meer trekkracht en souplesse krijgen met een goede tuning.

https://www.dekkermotorsport.nl/

Mag ik vragen waarmee je deze auto vergelijkt? De 1.5 dci is niet zo fel als bijvoorbeeld de 1.6 tdi, maar is veel soepeler en zeker niet langzamer.

Ik heb 167 dkm in een Megane gezeten, tuning werd mij afgeraden door verschillende partijen.

Ik heb zo'n 217.000km met een Megane III gereden, ook als bijtellingsknaller. Een Bose-versie.
Persoonlijk vond ik het vermogen best oke, en bij 217.000 is ie teruggegaan naar de leasemaatschappij wegens een versleten koppeling.
De auto was al uit zijn leasetermijn maar ik kon nog doorrijden wegens nog niet aan het kilometrage.

Commentaar van de dealer: "Nou, dan heb je het nog lang volgehouden met die koppeling, We zien ze wel met 150.000 terugkomen."

Verder heb ik er een uitstekende en betrouwbare wagen aan gehad. Ding had alle opties die de fabriek kon leveren en alles deed het nog na die tijd.

Rij nu al mijn 2e Mégane 1.5DCI. Lekker zuinig en zo is deze motor ook afgesteld. Ten opzichte van mijn vorige (Renault) diesels is 'onderin' weinig kracht.
Mijn grootste klacht was dat bij relatieve lage snelheden op drukke snelwegen er regelmatig moest worden geschakeld tussen 5 en 6. Het schakelmoment ligt ook ergens tussen 90-95km/u. Zonder voorwaarschuwing begon de motor dan ook te bokken. Niet echt comfortabel.
Na het uitlezen van de computer bleek dat de motor tot 1500rpm niks deed. Geen turbodruk, geen brandstofdruk. En laat 1500rmp nu precies in het toerengebied zitten waarin je meestal cruised...
Bij een (hele) goede tuner de boel laten remappen (dus niet chippen!!!). Brandstofdruk en turbodruk worden nu al ingezet op 1200rmp. En als je toch bezig bent... De boel laten doortrekken naar 3500rpm met als resultaat een vermogens-upgrade van 110 naar ruim 150PK. Belangrijker, het koppel ging omhoog van 260Nm naar 330Nm. Tuner beschikt over gigantische database met de meest bizarre specificaties. Zo werd ook geconstateerd dat de motor is getest op 400Nm. Dus marge genoeg. Helaas heeft de Turbo de capaciteit van een kruimeldief, dus die kan niet veel meer opbrengen. Je kan de Turbo wel eerder laten werken met hogere drukdruk in relatie met de toeren.
De drive-ability is enorm toegenomen, rij bijna alles in 6 (ook de 80- en 100km/u trajectcontroles). Brandstof verbruik is met 8% verlaagd.
Ik spreek zelden het extra vermogen aan, maar wel lekker als die voorhanden is bij een inhaal actie. Voor de rest ben ik een rustige rijder. En inmiddels rijdt de 2e Mégane ook al meer dan 150.000 Km getuned rond en zonder problemen.
En ondanks het de vermogenswinsten zal de 1.5DCI nooit een stoplicht-sprinter worden. Daarvoor komt de Turbo te langzaam op gang. Maar alles gaat wel een beetje vlotter.
En voor de kenners; Met remappen worden de parameters in de eigen software aangepast. Deze software behoort immers bij de auto met alle eigen specifieke instellingen en afgestemd op de onderdelen die daar bij horen. Met 'chiptuning' wordt veelal de software overschreven met aangepaste software, die helaas niet is afgestemd op de specificaties van het voertuig. En dan kunnen er dingen verschrikkelijk fout gaan. Remappen is doorgaans ook 2 x zo duur, maar 10 x zo safe.
Ik heb het laten doen bij Carly Motors in Leiden. En zij doen dit al tientallen jaren, vooral voor de motorsport.

Ik zit even de specs te bekijken maar voor normaal verkeer zijn die meer dan prima. Maar wellicht is er gewoon iets niet goed met de motor? Het is niet meer de nieuwste.

Richard zei:
...Na het uitlezen van de computer bleek dat de motor tot 1500rpm niks deed. Geen turbodruk, geen brandstofdruk. En laat 1500rmp nu precies in het toerengebied zitten waarin je meestal cruised...
Bij een (hele) goede tuner de boel laten remappen (dus niet chippen!!!). Brandstofdruk en turbodruk worden nu al ingezet op 1200rmp.

Dat zullen de drijfstanglagers absoluut niet fijn gaan vinden.... ik neem aan dat die (hele) goede tuner je wel gewaarschuwd heeft om die toerentallen onder de 1500 rpm in de hogere versnellingen ook zoveel mogelijk te vermijden?

Terug
Bovenaan