Renault Master valt uit tijdens rijden

Hallo allemaal,

Ik heb een probleem met mijn pas omgebouwde Renault Master camperbus (diesel) en ik hoop dat iemand hier me kan helpen of tips kan geven.

Probleemomschrijving:
Tijdens het rijden stopt de motor ermee, ook als ik gas geef of plankgas geef gebeurt er niets. De motor slaat dan af - en terwijl dit gebeurt, gaat er een oranje hartslag/spiraal-lampje branden (gloeibougie).

Als ik de motor vervolgens opnieuw start, doet hij het weer alsof er niks aan de hand is. Lampjes ook uit. Maar later herhaalt het probleem zich.

Wat ik al heb geprobeerd:

• Ik ben naar twee verschillende garages (o.a. Renault dealer) geweest, maar beiden konden niets vinden bij het uitlezen van de foutcodes.
• De bus heeft een tijdje stilgestaan, dus eerst dacht ik dat dit iets te maken kan hebben met oude brandstof of andere problemen door het stilstaan, maar dat lijkt me nu niet meer waarschijnlijk.

De problemen zijn ontstaan vlak na een grote beurt bij de garage - waarbij de olie vervangen is, de accu, en nog wat andere dingen.

Heeft iemand ideeën wat dit probleem zou kunnen veroorzaken? Alle suggesties zijn welkom!

Bedankt alvast voor jullie hulp!
Groet, Floris

krukassensor vervangen?

dieselfilter, Brandstofdruksensor

zelf geen idee, maar dit kwam na 2 sec google naar boven

Bus tijdje stilgestaan... hoe lang?

Het kan nog steeds door slechte diesel komen. Water en/of alg in de tank of het brandstoffilter.
Dit hoeft niet constant voor problemen te zorgen maar laat de motor af en toe proberen op water te lopen... dat werkt natuurlijk niet. Maar dat heb je ook niet zomaar uit het systeem.

Is er nog verschil tussen warme of koude motor?

Wel slecht dat de gekozen garages niet de moeite doen om fatsoenlijk diagnose te stellen en alleen maar dom uitlezen...
diesels zijn in de basis nog simpeler dan een benzinemotor om diagnose te stellen.

In mijn tijd bij Renault deze klacht vaker meegemaakt.
Laat de verstuivers maar eens testen, en daarna waarschijnlijk vervangen.
Grote kans dat het daarmee is opgelost.

Ja, je hebt nu wel 'garantie' op het onderdeel nieuw onderdeel 'smijten'.

Ik denk dat je wat simpele dingen moet uitsluiten, dus een schoon brandstofsysteem (alhoewel mij vervuiling sterk lijkt als na een directe herstart de motor weer goed draait). Luchtaanzuiging correct en dicht, dus slangen controleren op (droogte) scheuren.

Het zou misschien kunnen dat de aansturing op een injectieverstuiver (of de gehele brandstofrail) een moment wegvalt en dus tot uitval leidt?. Dan is het elektronisch en dat zou met een scoopbeeld tijdens rijden moeten opgevangen worden . Kost wel diagnosetijd..want hoeveel kilometers moet de garage maken voor het euvel zich voordoet?

Het voelt ook heel willekeurig wanneer het probleem gebeurt: soms gebeurt er in een rit van 1 uur niks, maar net toen ik ‘m naar de garage bracht (voor de airco) weer 5+ keer in 20 minuten. Woensdag gaat hij naar Renault, de garage waar ik ‘m net heenbracht adviseerde om een ‘retourtest’ te laten doen op de verstuivers. Maar wat ik online lees bij de symptomen die je kunt hebben bij een probleem met de verstuivers, daar herken ik me - afgezien van het daadwerkelijke probleem - niet erg in. Ik hoop dat het iets anders is vanwege de kosten.. woensdag meer duidelijkheid.

Een retourtest is vooral om te bepalen of 1. de verstuivers een gelijke hoeveelheid brandstof "verbruiken" en 2 of de hoeveelheid die retour komt niet veel te veel of veel te weinig is.
Brandstofpompen worden op een soortgelijke manier afgesteld.

Een motor die normaal loopt maar spontaan uitvalt maar wel weer normaal start is bij een diesel eigenlijk altijd een brandstofprobleem, dus ik begrijp wel dat ze die test adviseren. Maar de kans op water, alg (of andere troep) of lucht in het brandstofsysteem blijft ook een mogelijke oorzaak. Zeker als de bus een tijdlang heeft stilgestaan. (je hebt helaas nog niet aangegeven hoe lang die heeft stilgestaan)

Ik zou bij zoiets altijd beginnen met het hele brandstofsysteem na te lopen en schoon te maken om dat volledig uit te sluiten.

Een retourtest is vooral om te bepalen of 1. de verstuivers een gelijke hoeveelheid brandstof "verbruiken" en 2 of de hoeveelheid die retour komt niet veel te veel of veel te weinig is.
Brandstofpompen worden op een soortgelijke manier afgesteld.

Een motor die normaal loopt maar spontaan uitvalt maar wel weer normaal start is bij een diesel eigenlijk altijd een brandstofprobleem, dus ik begrijp wel dat ze die test adviseren. Maar de kans op water, alg (of andere troep) of lucht in het brandstofsysteem blijft ook een mogelijke oorzaak. Zeker als de bus een tijdlang heeft stilgestaan. (je hebt helaas nog niet aangegeven hoe lang die heeft stilgestaan)

Ik zou bij zoiets altijd beginnen met het hele brandstofsysteem na te lopen en schoon te maken om dat volledig uit te sluiten.
Bedankt voor je reactie! Hij heeft niet mega lang stilgestaan, ik denk 2/3 maanden stilgestaan met af en toe een enkele rit tussendoor.

M’n vader herinnert zich net dat hij een scheur in de onderkant van het luchtfilterhuis heeft gezien. Zou dat nog te maken kunnen hebben met het probleem denken jullie?

Sowieso erg bedankt voor het meedenken allemaal! Het is erg frustrerend dit allemaal dus alle kennis en expertise is erg welkom.

Normaliter zit het luchtfilterhuis Voor alle sensoren en kan een luchtlekkage daar dus niet voor problemen zorgen mbt de brandstofverzorging. hooguit voor meer troep in de motor.

2 a 3 maanden stilstaan met af en toe een rit tussendoor zou eigenlijk niks uit mogen maken. Maar als er daarvoor al iets met de brandstofvoorziening was, ga je dat wel merken ja. Het kan ook best gewoon iets nieuws zijn.

Ik moet wel zeggen dat de huidige bio-diesel wel sneller vergaat dan pure diesel zonder bio-component.
Je kunt niet 3 jaar op 1 tank rijden bijvoorbeeld. Dan is de kans dat er troep in zit vrij groot.
Pure diesel blijft meestal wel lang goed.

Bij renault gebracht. Konden eerst niks vinden, toen gevraagd om verder te zoeken en de verstuivers te testen. Toen hebben ze (ineens?) een storing gevonden in het relais. Hebben hem verwisseld. Een retourtest op de verstuivers vonden ze niet nodig, omdat ze er niks aan afzagen en die sowieso als storing in het systeem gezien zou worden, dat wisten ze zeker.

Morgen rijdt een collega van hem met de bus naar huis om te kijken of er nog storingen plaatsvinden. Zijn geen extra kosten aan verbonden.

Ik duim dat dit het probleem is, zodat onze vakantie niet in het water valt. Update volgt!

Terug
Bovenaan